נותנים לך – תיקח, אבל בתנאי ש…

יד מושיטה חבילת דולרים ליש אחרת

העברת מתנות בין קרובי משפחה היא דבר נפוץ, ובמיוחד מקרים בהם מבקשים לתת מתנה  סכום כסף, דירה, זכויות או נכס כלשהו לילדיהם המקבלים את המתנה, ללא כל תמורה עבורה.

לא פעם,  ישנו חשש של נותן המתנה, כי המתנה אותה הוא מעניק עלולה להגיע לידיים אחרות משהתכוון או שבעתיד יתחרט על שהעניק את המתנה.

במשרדנו, העוסק בין היתר, בעריכת הסכמי מתנה, אנו נתקלים לעיתים קרובות בחששות אלה של נותן המתנה. המקרה השכיח ביותר הוא הורים הנותנים לילדיהם שנישאו כסף במתנה לצורך רכישת דירה, אך חוששים כי הכסף שניתן במתנה עלול להגיע לגורם אחר משהתכוונו, במקרה בו ילדם חלילה יתגרש. מקרה נוסף בו נתקלנו הוא הורה המעוניין להעניק במתנה לילדו נכס בו הוא עדיין מתגורר ומתכוון להמשיך לגור בו, אך חושש כי לאחר העברת הזכויות בנכס על שם ילדו הוא יוותר ללא הגנה במקרה בו ילדו עלול לבחור לממש את הנכס והדבר יגרום לכך, שהוא יאלץ לעזוב את הנכס.

הדרך לפתרון התלבטויות כגון אלו אינה מסובכת. סעיף 4 לחוק המתנה, תשכ"ח-1968 קובע, בין היתר: "מתנה יכול שתהיה על תנאי ויכול שתחייב את המקבל לעשות מעשה בדבר-המתנה או להימנע מעשותו;"

כלומר, ניתן להתנות את מתן המתנה בתנאים או בחיובים שונים של מקבל המתנה ובמקרה בו מקבל המתנה לא יקיים את אותם תנאים, נותן המתנה יהיה רשאי לבטלה ולהשיבה. בהתאם, כדי למנוע את זליגת הכסף שניתן לילד הנשוי לצורך רכישת דירה במקרה של גירושין, ניתן להתנות את המתנה בתוקף הנישואים, ומשבטלים הנישואים בטלה המתנה ויש להשיבה. בסיטואציה האחרת, על מנת למנוע מכירת נכס מקרקעין שניתן במתנה כל עוד נותן המתנה עוד מתגורר בו, ניתן לנסח תנאי ברוח דברים זו בהסכם המתנה ואף להוסיף, כי יהיה על מקבל המתנה לדאוג ולסעוד את ההורה המעניק לו את הנכס בו הוא מתגורר.

 

* יובהר, כי אין במידע שלעיל כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד בעל מומחיות, ניסיון ו/או ידע בתחום המשפטי הרלוונטי ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר כי כל פעולה שתעשה על פי המידע שלעיל  הינה על אחריות הקורא בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הקורא ומחבר המאמר, בין במישרין ובין בעקיפין והמחבר, אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המוצג.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן