Page 55 - Magazin_55
P. 55

‫מגזין מדור לדור‬                                                                                      ‫לפענח את הפרשה‬

                                        ‫משפטי הזיקית‬                                        ‫"המייל האחרון" מאת דיוויד באלדאצ'י‬
                                                                                            ‫הוא המותחן השני בסדרת "איש‬
                        ‫"משפטי הזיקית – משפטי נירנברג" מאת‬                                  ‫הזיכרון"‪ .‬מלווין מרס נידון לעונש‬
                        ‫ההיסטוריון‪ ,‬עו"ד יורם פרי‪ ,‬בוחן משפטית‬                              ‫מוות בגין רצח הוריו בטקסס לפני‬
                        ‫והיסטורית את המהלכים שקדמו למשפטי‬                                   ‫עשרים שנה‪ .‬ביום ההוצאה להורג הוא‬
                        ‫נירנברג‪ ,‬את הסוגיות המשפטיות שעמן‬                                   ‫נלקח מתאו ומתבשר שאדם אחר‬
                        ‫התמודדו השופטים ואת המשמעויות‬                                       ‫הודה ברצח הכפול ושעונש המוות‬
                        ‫והלקחים שעלינו לתת עליהם את הדעת‪.‬‬                                   ‫שנגזר עליו מושהה‪ .‬בלש המשטרה‬
                        ‫המחבר מעוניין לשים זרקור רב עוצמה על‬                                ‫לשעבר איימוס דקר נמצא בדרכו‬
                        ‫הליכים‪ ,‬על עובדות היסטוריות ועל משמעותן‬   ‫ליום העבודה הראשון כסוכן בצוות מיוחד של האף‪-‬בי‪-‬איי‪ ,‬כאשר‬
 ‫של שבעים ושלוש שנים שחלפו מתום המלחמה‪ .‬הספר סוקר‬                 ‫הוא שומע דיווח חדשותי על המקרה של מרס‪ .‬פרטי הפרשה‬
 ‫משפטים נוספים נגד פושעים נאצים שהועמדו לדין במסגרות אחרות‬        ‫חקוקים היטב בזכרונו ‪ -‬מכיוון שיש לו היפרתימזיה‪ ,‬זיכרון‬
 ‫מחוץ לנירנברג‪ ,‬ואשר מהם ניתן ללמוד על ההתמודדות הרופסת‬           ‫מושלם‪ .‬גם מרס‪ ,‬כמו דקר‪ ,‬היה שחקן פוטבול מוכשר בצעירותו‪,‬‬
 ‫של המעצמות‪ ,‬וכן של גרמניה עצמה‪ ,‬עם תפיסת הפושעים הנאצים‬          ‫ובנוסף‪ ,‬המשפחות של שניהם נרצחו באכזריות‪ .‬קווי הדמיון‬
 ‫והעמדתם לדין‪ .‬צביעותן של המעצמות לאחר המלחמה ובמשפטם‬             ‫האלה מציתים בדקר עניין מיוחד והוא נחוש לחקור את תיק‬
 ‫של הפושעים הנאצים היא נקודה שחורה בהיסטוריה העולמית‬              ‫הרצח הזה‪ .‬דקר ויתר חברי הצוות נוסעים ברחבי ארצות הברית‬
 ‫ובמשפט הבין‪-‬לאומי‪ .‬המחבר כותב על ההיסטוריה שהובילה לקיומם‬        ‫בניסיון לפענח את הפרשה ולחשוף את האמת שבבסיסה‪ .‬כאשר‬
 ‫של המשפטים ועל ריפיון המעצמה האמריקאית לתפוס את הפושעים‬          ‫סוכנת אפ‪-‬בי‪-‬אי מהצוות נחטפת‪ ,‬הם מתחילים להבין שבסיפור‬
 ‫הנאצים‪ ,‬את המהירות לסיים את המשפטים בטרם נלמדו הפרטים‪ ,‬את‬        ‫מעורבים אנשים חזקים ומסוכנים יותר ממה ששיערו‪ .‬בעלילה‬
 ‫אי מיצוי עונשם של כל הפושעים הנאצים‪ .‬הוא מספר על הדו פרצופיות‬    ‫קצבית ורבת הפתעות נחשפים עוד ועוד פרטי מידע‪ ,‬אך האם‬
 ‫האמריקאית שהעבירו לארה"ב מאות מדענים נאצים כדי לשרת את‬           ‫די בהם כדי ליצור תמונה שלמה? למי היה מניע לרצוח את הוריו‬
 ‫תכנית החלל האמריקנית אל מול תכנית החלל הרוסית‪ .‬ספר חובה למי‬      ‫של מלווין? ואיך פשעים גזעניים שהתרחשו בטקסס שנים רבות‬
 ‫שרוצה ללמוד על ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה‪ ,‬על שואת‬          ‫קודם לכן קשורים לפרשה? (מאנגלית‪ :‬נורית לוינסון‪ ,‬הוצאת‬
 ‫העם היהודי ועל המרדף אחר הפושעים הנאצים‪( .‬הוצאת ספרי ניב‪,‬‬
                                                                                                              ‫מודן‪ 472 ,‬עמודים)‬
                                                  ‫‪ 296‬עמודים)‬
                                                                                                 ‫להשתמש בכוח הדמיון‬
                       ‫הלילה שבו הזאבים יוצאים לצוד‬
                                                                                            ‫ספר הילדים "בואו נגיד ש‪ "..‬מאת איתן‬
                          ‫"הלילה שבו הזאבים יוצאים לצוד" מאת‬                                ‫סוסנקו משתמש בכוח הדמיון‪ .‬לפעמים‬
                          ‫אופיר בלומר הוא ספר מתח מקסים לבני‬                                ‫נדמה כי הכוח הכי חזק של ילדים‬
                          ‫נוער‪ .‬זהו החופש הגדול בין כיתה ז לכיתה‬                            ‫הוא כוח הדמיון‪ .‬הוא מאפשר להם‬
                          ‫ח‪ .‬יום אחד מספרת שירי לגאיה על מכתב‬                               ‫להתקדם מתוך אמונה שהכול אפשרי‬
                          ‫מאיים ומסתורי שמצאה כתוב בכתב‬           ‫וגם לעיתים לברוח למקומות רחוקים כשהמציאות פחות נוחה‬
                          ‫ידה של גאיה‪ ,‬שמזהיר שיגנבו ממנה‬         ‫להם‪ .‬סוסנקו‪ ,‬רותם את הכוח הזה בספר כדי לסייע להם להשתמש‬
                          ‫דברים שחשובים לה‪ .‬גאיה לא כתבה את‬       ‫בו כדי לקדם אותם לעבר מטרות שונות שיציבו לעצמם‪ .‬השימוש‬
                          ‫המכתב ואינה יודעת מי כן‪ ,‬יומיים לאחר‬    ‫במשחק תפקידים‪ ,‬גירוי הדמיון והרחבת הגבולות מחזקים ומפתחים‬
                          ‫מכן אחיה הקטן של גאיה‪ ,‬צוף‪ ,‬נעלם‪.‬‬       ‫את יכולת ההפנמה ואת היכולת לפתח דו‪-‬שיח ומניבים פרות בכל‬
‫יתכן שהוא זה שכתב את המכתב? שתי החברות יחד מנסות לפענח‬            ‫מערכת יחסים‪ ,‬במיוחד בכאלה המלוות בקונפליקטים או ביחסי‬
‫את משמעות המכתב ולחשוף את זהות מחברו‪ .‬במקביל‪ ,‬בתנועת‬              ‫מרות – כל זאת ללא שימוש בכלים של שכר ועונש וללא צורך‬
‫הנוער העובד והלומד בה חברה גאיה נערכים לאירוע של "הצעירה"‬         ‫בסמכותיות‪ ,‬במנהיגות ובכריזמה‪ .‬העמוד הראשון של הספר מכניס‬
‫שמתרחש ביום שישי בערב‪ .‬גם בתנועה קורים דברים מוזרים‪ :‬כל חברי‬      ‫את הילדים לעולם שלו בעזרת השימוש במשפט (שיחזור על עצמו‬
‫הקבוצה מקבלים בווטסאפ תמונות חסרות פשר ומכתב מסתורי באותו‬         ‫בהמשך)‪" :‬בואו נגיד ש‪ ,"...‬משפט שנדמה כי כל הורה לילדים צעירים‬
‫כתב יד מופיע גם בקן‪ .‬גאיה מאוהבת בשי מהנוער העובד‪ ,‬אבל לשי יש‬     ‫שומע מהם מדי פעם‪ .‬מחבר הספר לוקח את הילדים יחד איתו למסע‬
‫חברה חדשה ומסתורית והיא רואה אותו פחות ופחות‪ .‬העלילה מובילה‬       ‫בעולם הדמיון‪ ,‬באופן שיאפשר להם באמצעות משחק לבנות מחדש‬
‫את גאיה הלוך ושוב בין ביתה‪ ,‬קן הנוער העובד והבית של שירי בשרב‬     ‫סיטואציות שונות מחיי היום יום שלהם וללמוד מהן את התנהלותם‬
‫הקיצי שאוחז ברחובות כפר סבא ללא רחמים‪ .‬הכול מתכנס לקראת סוף‬       ‫בעתיד‪( .‬איורים נפלאים‪ :‬טלי עמית‪ .‬הוצאת ספרי ניב‪ ,‬עמודים לא‬
‫השבוע בו צפוי לזרוח הירח המלא‪ :‬זהו הלילה בו הזאבים יוצאים לצוד‪.‬‬
                                                                                                                     ‫ממוספרים)‪.‬‬
                                   ‫(הוצאת ספרי ניב‪ 148,‬עמודים)‬

‫גיליון ‪55 55‬‬
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60