Page 37 - medorledor98
P. 37

‫מגזין מדור לדור‬                                            ‫לעזור לאחרים ולא רק לבני משפחתי הקרובה‪ .‬לא רציתי לחיות בבתי‬
                                                           ‫חולים‪ ,‬לכן סיימתי כרופאת שיניים‪ ,‬וכך יכולתי להיות כל יום בארבע‬
                   ‫אחורה‪ .‬החיים אינם סלחניים והמלחמה‬
                   ‫הפנימית הופכת למאבק מר שלא ברור‬                                    ‫בבית ולהשקיע יותר זמן עם הילדים‪.‬‬
                   ‫מי מנצח בו; הסיפור "שוק ביום חמישי"‬     ‫"השליטה בכאב והיכולת להרגיע את הנפש נתנה לי כלים‬
                   ‫מתאר אהבה מאוחרת בצל הסככות של‬          ‫מיוחדים לטיפול בילדים ובמבוגרים‪ .‬למדתי להקשיב לתלונות‪,‬‬
                   ‫שוק מחנה יהודה‪ ,‬ריח הפירות וצבע היר־‬    ‫לתיאור הבעיה ולהבין מה העיקר ומה הטפל‪ .‬מה באמת כואב‬
                   ‫קות מתבל את הסיפור בחושניות ובתשו־‬      ‫ומה הסיפור שמאחורי הכאב‪ .‬הגעתי לרמה כזאת של הקשבה‪,‬‬
                   ‫קות לזוגיות ולאהבה גם כשנראה שהכול‬      ‫שכבר בשיחת טלפון היית יודעת אם אותו מטופל יגיע או שלא‬
                                                           ‫יבוא לטיפול‪ .‬על פי השלום או ה"הלו" יכולתי להרגיש את הכאב‬
                           ‫כבר עבר ונגמר‪ .‬הגיבורים נאבקים‬  ‫ואת עצמת הדחיפות‪ .‬לילדים בהם טיפלתי סיפרתי אגדות ולגדולים‬
‫לשמור על סודם ועל כבודם מול דעות קדומות ולחצים משפחתיים‪.‬‬   ‫סיפרתי סיפורים אחרים כדי להעסיק אותם להסיח את דעתם‬
‫הסיכוי לאושר מושך אותם הלאה ומעניק להם צבע של תקווה‬        ‫מחוסר הנוחות ומהחרדה מרופא השיניים‪ .‬הבנתי שמי ששוכב‬
‫בחייהם‪" .‬המכה האחת עשרה" הוא אחד מסיפורי אפריקה של‬         ‫לידי בפה פתוח ונוזל רוק‪ ,‬בעוד אני מתעסקת בשיניו עם‬
‫רונית‪ .‬הימים היו ימי האיידס‪ ,‬מגפה שפגעה במרקם החברתי‬       ‫המכשירים שלי‪ ,‬ממש בתוך תוכו מרגיש חשוף מאוד ופגיע‪ ,‬לכן‬
‫והפיזי של כל תושבי המדינה‪ .‬מתואר מפגש עם אשת השגריר‪,‬‬       ‫חשוב היה לי להמשיך להתייחס למטופל כאל בן אדם בדרך של‬
‫לאחר שכל עובדי הנציגות נמצאו נגועים במחלה לפני ליל הסדר‪,‬‬    ‫שיחה רק על נושא שמעניין אותו‪ ,‬וכך לשמור על כבודו ומקומו"‪.‬‬
‫הפגישה התקיימה על שפת האגם אצל משפחה שמארחת חולה‬
‫איידס‪ ,‬שהייתה מחויבת לגבורה בהחלטות שהיו הרות גורל לה‪,‬‬                                ‫מה הוביל אותך לכתיבה?‬

                                ‫למשפחתה ולסובבים אותה‪.‬‬     ‫"הרגשתי צורך לעשות משהו למען עצמי ולהתמלא באנרגיות‬
                                                           ‫חדשות‪ ,‬ולפני כעשר שנים התחלתי להשתתף בסדנאות כתיבה‪.‬‬
          ‫עד כמה הסיפורים שלך הם אוטוביוגרפיים?‬            ‫הרגשתי שזהו מקום שאני יכולה להיכנס אליו בבטחה‪ .‬הסיפורים‬
                                                           ‫נבעו ממני כמו מי באר שעולים על שפת האבן‪ .‬כל שאני צריכה‬
‫"בכל סיפור שאני כותבת יש גרעין של אמת‪ ,‬משהו שקרה או‬        ‫לעשות הוא לשקוע בעצמי‪ ,‬לאוורר ולחשוף את הסיפור שרוצה‬
‫ששמעתי שארע למישהו אחד‪ ,‬בכל ספור גם הדמיוני ביותר יש‬       ‫להיוולד‪ ,‬כמו פסל שחושף את הדמות שחצב בגוש האבן‪ .‬השלב‬
‫נגיעה של חוויה אישית ‪ -‬איזה זרע שנזרע במקום ובזמן כלשהו‪,‬‬   ‫הקסום ביותר הוא הרגע שיש לסיפור חיים משל עצמו‪ ,‬והוא הולך‬
‫ונבט לכדי סיפור‪ .‬המרחק בין המציאות לדמיון משתנה בעוצמתו‬    ‫וגדל ופורח בתוכי ויוצא לעולם בדרך שאינני יכולה להסביר‪ .‬אינני‬
‫וברמת הדיוק שלו‪ .‬זהו תהליך מדיטטיבי של כניסה פנימה ובה‬     ‫יודעת בהתחלה מה יהיה מהלכו ומה יהיה בסוף‪ .‬רק בשלב יותר‬
‫בעת יציאה החוצה‪ .‬בסיפוריי אני מנסה להעניק לקוראים חוויה‪.‬‬   ‫מאוחר אני עוברת על השלד ומעבה אותו בפרטים‪ .‬קשה מאוד‬
‫אני רוצה לקחת אותם לכמה דקות מעולמם הבטוח והשגור‬           ‫להפסיק את התהליך הזה‪ .‬כל פעם נדמה שעוד תיקון ועוד‬
‫למקום חדש‪ ,‬לזמן שונה בו יתרגשו ויגלו את הפנים אחרות‬        ‫תוספת תשפר ותעשיר את הכתיבה‪ ,‬ויש לעצור ולהפסיק‬

                                                  ‫שלהם"‪.‬‬          ‫באיזה שלב ולהחליט שזהו הסיפור מוכן לצאת לאוויר"‪.‬‬
                                                           ‫בין הסיפורים בספר נזכיר את הסיפור "דודה ויקטוריה"‪ .‬זהו סיפור‬
‫מדוע השתמשת בשמות המשפחה של הורייך נוסף‬                    ‫של נשים בעולם של חטאים אסורים וכניסה לגיל הבגרות והמיניות‬
                                 ‫לשם רונית לוינגר?‬         ‫בתורכיה ובישראל‪ .‬מסתבר שהמרחק אינו כה גדול ולמרות פער‬
                                                           ‫הגילים והמעמד המשפחתי יש את אותן ההתלבטויות‪ ,‬אותם‬
‫"דרך הספר רציתי להעלות ולהזכיר גם את שם משפחתם של‬          ‫הפיתויים ואותם הסיכונים‪ .‬היחסים של הדודה והאחיינית עוברים‬
‫אימי ואבי‪ ,‬וכך להביע את אהבתי וגעגועיי להוריי שגידלו אותי‬  ‫שלב נוסף בקשר עם הבת המאומצת של הדודה‪ ,‬שמגיעה לאותו‬
‫באהבה ובחום ולמשפחות שתרמו לי כל כך הרבה כל אחת‬            ‫גיל וחיה את הלבטים במאבק למצוא את ה'אני' הפרטי שלה‪,‬‬
‫בדרכה‪ .‬הכוחות הפנימיים שהם נתנו לי בילדותי נאגרו בי כמו‬    ‫ויוצאת נשכרת מהקשר המשפחתי; "הגליל" הוא סיפורו של‬
‫מי תהום ועם השנים הלכו ועלו אל פני השטח‪ ,‬הרוו את השורשים‬
                                                                         ‫חייל שמרגיש זר ביחידה הנבחרת אליה הגיע‪.‬‬
                         ‫שלי ואפשרו לי לפרוח יותר מאוחר"‪.‬‬  ‫הוא מחליט למכור את הנשק שלו ובאמצע הדרך מתחרט על‬
                                                           ‫כך ונאבק לשוב לחייו ולערכים שאימץ‪ .‬לא תמיד אפשר לחזור‬
                          ‫התחלת לכתוב ספר נוסף?‬
                                                                                                              ‫גיליון ‪98‬‬
‫"אני שוקדת על הספר הבא שיעסוק בשנה העשירית לבוא‬
‫הקורונה‪ .‬כתיבת כל סיפור אורכת זמן רב‪ ,‬אני חוזרת ועוברת‬
‫עליו עשרות פעמים ומשדרגת אותו שוב ושוב עד שהוא מגיע‬

                                        ‫למבנה הסופי שלו"‪.‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40