Page 37 - medorledor95
P. 37

‫מגזין מדור לדור‬                                                  ‫צילום‪ :‬בלהה שיבולי‬

                   ‫מארבע שנים‪ .‬המלים 'פרספקטיבות‬                                          ‫היה חלק מרכזי בתהליך השיקום"‪.‬‬
                   ‫שבורות' לקוחות מהשיר 'ה ִמגדל' של דן‬          ‫"רוב השירים שכתבתי אז עסקו בהתמודדות עם העיוורון ועם‬
                   ‫פגיס‪ ,‬משורר שאני אוהב מאוד‪ .‬כשקראתי‬           ‫מצוקות אחרות שחוויתי"‪ ,‬הוא אומר‪" .‬בכתיבה הבעתי את כל‬
                   ‫את השיר הזה הרגשתי שהוא מבטא את‬
                   ‫השבר בחייו של מרטין וייס‪ ,‬שהגיע לארץ‬                              ‫מה שלא ידעתי להביע בדרכים אחרות"‪.‬‬
                   ‫כפליט‪ ,‬ולא מבחירה אידיאולוגית‪ .‬הוא‬            ‫באותה עת יצא עמרם ללימודי תואר ראשון בהיסטוריה כללית‬
                   ‫חווה אסונות ואבדן‪ ,‬ולבסוף חש עצמו‬             ‫וספרות בחטיבה האקדמית של סמינר "אורנים" ותואר שני‬
           ‫נטוש ומרומה‪ .‬כל אלה מתמצים בשמו של הספר"‪.‬‬
                                                                                     ‫בספרות עברית באוניברסיטת תל אביב‪.‬‬
    ‫מרטין וייס זה מישהו שהכרת? זוהי הביוגרפיה שלו?‬               ‫בספטמבר ‪ ,2016‬יצא לאור "מחיר הלב" ‪ -‬רומן הביכורים שלו‪.‬‬
                                                                 ‫זהו סיפורם של בן ואביו‪ ,‬שנסיבות חייהם ורוחות ההיסטוריה‬
‫"לא בדיוק‪ .‬הספר שואב השראה מסיפור חייו של סבא שלי‪,‬‬               ‫כפו על שניהם מערכות יחסים מורכבות וגילוי מאוחר של‬
‫שלא קראו לו מרטין‪ .‬אני זוכר אותו כילד‪ ,‬לא ממש הכרתי אותו‪.‬‬        ‫אהבה גדולה‪ .‬הספר החדש‪" ,‬פרספקטיבות שבורות"‪( ,‬הוצאת‬
‫הוא הגיע לארץ אחרי מלחמת העצמאות‪ ,‬ואפילו התגורר זמן‬              ‫פרדס)‪ ,‬הוא רומן מרתק ומרגש שכולו מבט על אבדות‬
‫מה בקיבוץ‪ ,‬אבל לא הסתדר ועבר להתגורר בחיפה‪ .‬לא נוצרו‬             ‫ומציאות‪ ,‬ועל המאבק הנצחי שאדם מנהל עם עצמו ועם‬
‫יחסים קרובים בינו לבין הנכדים‪ ,‬להבדיל מהקשר שנוצר בין‬
‫מרטין וייס ונכדיו בספר‪ .‬הדרך שלי לכתוב היא לקחת גרעין‬                                      ‫הזולת על הזכות לחיות או לחדול‪.‬‬
‫מהמציאות ולשנות את הפרטים על פי הדמיון שלי‪ .‬כך‬                   ‫בעיצומה של מלחמת המפרץ‪ ,‬מקיץ מרטין וייס הקשיש בבית‬
‫עשיתי בספר הראשון‪ ,‬בספר השני‪ ,‬וגם בספר השלישי‬                    ‫חולים בחיפה אל תוך מה שנדמה לו כחיים שלאחר המוות‪.‬‬
                                                                 ‫כשהוא שוכב שם‪ ,‬נפרש סיפור חייו רב התנודות‪ :‬ילדותו‬
                                  ‫שאני כותב בימים אלה"‪.‬‬          ‫בהמבורג‪ ,‬שירותו בצבא הגרמני במלחמת העולם הראשונה‬
                                                                 ‫ונפילתו בשבי הבריטי‪ ,‬כליאתו במחנה הריכוז דכאו כשהוא כבר‬
‫העלילה עצמה דרמטית מאוד וגם הבחירה של הגיבור‬                     ‫בעל משפחה‪ ,‬עלייה לארץ ישראל ואיחוד מורכב עם בנו וחיים‬
                       ‫להתאבד אחרי שאשתו נפטרה‪.‬‬                  ‫חדשים בחיפה עם רגינה ‪ -‬ניצולת שואה כמוהו‪ .‬בין הזיכרונות‬
                                                                 ‫לבין הוויית בית החולים נרקמת דמותו המורכבת‪ ,‬המרובדת‬
‫"נכון‪ .‬הוא היה בן ‪ 91‬ואיבד טעם בחיים אחרי שאשתו נפטרה‪.‬‬           ‫והקשה של מרטין‪ ,‬שהתנהלה וממשיכה להתנהל ביושרה‬
‫הוא הרגיש שחייו התרוקנו‪ ,‬ניסה להתאבד‪ ,‬אך הצילו אותו‪ .‬הוא‬         ‫ובאומץ בין מחוזות פיזיים ונפשיים מקוטבים‪ ,‬סותרים‪,‬‬
‫כועס על כך ושואל‪' :‬מי נתן לכם את הזכות?' הוא מרגיש שלק־‬          ‫מאתגרים‪ ,‬ולשאול שאלות עמוקות על מוסר‪ ,‬על בחירה‬

               ‫חו ממנו את העצמאות ואת השליטה על חייו"‪.‬‬                                          ‫ועל אנושיות‪ ,‬גדולה וקטנה‪.‬‬
‫ניסיון ההתאבדות הכושל של הגיבור מעלה לדיון את נושא‬
‫המתת החסד‪ .‬כשהוא נשאל מה הוא חושב על כך‪ ,‬אומר עמרם‬                                               ‫מה פירוש שם הספר?‬
‫כי הוא תומך בהמתת חסד ומפנה אותנו לפתרון המיוחד מאוד‬
                                                                 ‫"שם הספר הגיע בסוף תהליך הכתיבה‪ ,‬שארך למעלה‬
                                         ‫שמצא לכך בספר‪.‬‬
‫"פרספקטיבות שבורות" שואב השראה מסיפור חיים אמיתי‪,‬‬                                                                   ‫גיליון ‪95‬‬
‫אך הוא אינו ביוגרפיה‪ .‬הוא מעלה שאלות על חיים ומוסר‪ ,‬אך‬
‫הוא אינו חיבור פילוסופי‪ .‬יש בו מבט מפוקח ובוחן על‬
‫החברה הישראלית‪ ,‬אך הוא אינו מאמר ביקורת‪ .‬הוא יצירה‬
‫ספרותית שמשלבת בין מציאות ל ִדמיון‪ ,‬ובין האישי להיסטורי‪ .‬יש‬
‫בספר הזה אהבה גדולה בין איש לאשתו‪ ,‬בין סב לנכדיו ובין אדם‬

                                                    ‫לביתו‪.‬‬

                           ‫התחלת לכתוב ספר נוסף?‬

‫"כן‪ ,‬וגם הוא משלב בין מציאות לדמיון‪ ,‬בין סיפורי חיים והיסטוריה‪.‬‬
       ‫אני כותב אותו בקצב שלי וסבור שכדאי יהיה להמתין לו"‪.‬‬

‫‪37‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40