Page 36 - medorledor93
P. 36

‫איך לנצח חרם ושיימינג?‬

                                                            ‫איך לנצח חרם‬
                                                                  ‫ושיימינג?‬

                                                            ‫מאת‪ :‬זהר נוי‬

‫צילום‪ :‬אורי וידס‬                                            ‫תיקיוידסהוציאהספרחשובלבנינוערעלהתמודדות‬
                                                            ‫מול חרם ואלימות‪ .‬בספר זה כמו בספריה הקודמים‪,‬‬
                                              ‫אמרות חז"ל‪.‬‬   ‫היא לא רק מספקת עלילה מרתקת ודמויות מעניינות‪,‬‬
‫בשנת ‪ – 2008‬יצא לאור ספר הילדים "לשים את הכעס בקופסה"‬       ‫אלא מניעה את הקוראים‪/‬ות הצעירים‪/‬ות לפעול‬
‫שהיה הראשון בסדרת ספרי הילדים בנושא רגשות‪ .‬הספר יצא‬         ‫ולמצוא בעצמם פתרונות יצירתיים להתמודדות מול‬
‫לאור כבר במהדורה שישית‪ ,‬והסדרה כולה זוכה להצלחה גדולה‪.‬‬      ‫האתגרים החברתיים והאישיים שלהם בדגש על ער־‬
‫בגנים ובבתי ספר משמשים הספרים בסיס לפעילות בנושא‬
                                                               ‫בות הדדית‪ ,‬אומץ ונטילת יוזמה‪.‬ת‬
                                     ‫התמודדות עם רגשות‪.‬‬
                                                            ‫יקי וידס היא תסריטאית‪ ,‬במאית וסופרת שהוציאה‬
         ‫מה היה המניע לכתיבת הספר" ברית החסינות"?‬           ‫לאור עד כה ספר פרוזה למבוגרים ושלושה ספרי‬
                                                            ‫ילדים בסדרת ספרים על רגשות ‪" -‬לשים את הכעס‬
‫"ערב אחד צפיתי בכתבה נוספת על התוצאות ההרסניות של‬           ‫בקופסה"‪" ,‬עלבון לא בא בחשבון"‪" ,‬מה מפחיד את הפחד"‪ .‬את‬
‫תופעות האלימות‪ ,‬החרם והשיימינג בקרב ילדים‪ .‬הכתבה‬            ‫ספרה החדש "בריתהחסינות‪-‬החרםותעלומתהמכוניתהחשודה"‬
‫המטלטלת הזאת הייתה על ילד שהתאבד כתוצאה מחרם‪ .‬הרגשתי‬
‫שקיבלתי אגרוף בבטן‪ .‬ההבנה שהילד הזה חי בסבל‪ ,‬בבדידות‬                                                   ‫כתבה לבני נוער‪.‬‬
‫נוראית והיה חסר אונים עד כדי ייאוש שגרמו לו להתאבד‪ ,‬לא‬
‫הניחה לי‪ .‬איך יכול להיות שילדים חווים חרם לאורך שנים‪ ,‬ולא‬                                          ‫ילדות מעניינת‬
‫מצליחים לטפל בזה? הרגשתי שאני חייבת לעשות משהו! ואז‬
                                                            ‫תיקי וידס גדלה בירושלים בשכונת "מחנה יהודה" במשפחה‬
                              ‫התבשל ביהרעיוןלכתובספר"‪.‬‬      ‫מסורתית‪ .‬היא מספרת על ילדות מעניינת בתוך מה שכיום הוא‬

‫"התחלתי לחקור ולקרוא על הנושאים האלה‪ .‬ראיינתי ילדים ובני‬                              ‫השוק המפורסם של מחנה יהודה‪.‬‬
‫נוער‪ ,‬הורים ואנשי חינוך כדי להבין מה עובר על הילדים‪ ,‬איך‬    ‫"גדלנו על ערכי היהדות ואני זוכרת משפטים שהיו עוגן בבית‪,‬‬
‫מתפתחות התופעות האלה‪ ,‬להכיר את התנהלות מערכת החינוך‪,‬‬        ‫ממש ייהרג ובל יעבור ‪ -‬לא להלבין פני חברים‪ ,‬לא להיות גאוותן‬
‫המשטרה‪ ,‬ההורים‪ ,‬הילדים וכדי לענות על השאלות העיקריות‬        ‫ולא לנקר עיניים‪ .‬לא לנפנף בבגד חדש כי יש ילדים שאין להם‪.‬‬
‫שהעסיקו אותי ‪ -‬איך?! איך מוצאים את הכוח הנפשי להתמודד? איך‬
                                                                      ‫אלה דברים שנטמעים בילדות ומתבטאים ביצירה"‪.‬‬
           ‫לאלשקועלתוךייאוש?איזהפתרונותיש?אםבכלל"‪.‬‬          ‫לדבריה‪ ,‬זה לא היה רק בבית שלה‪ ,‬אלא כל האווירה בשכונה‬

‫תיקי וידס שמה את הדגש בספריה על שילוב פתרונות מעשיים‪.‬‬                                          ‫המסורתית הייתה כזאת‪.‬‬
‫לדעתה לא מספיק שאומרים לילדים מה נכון וחשוב‪ ,‬אלא חשוב גם‬    ‫לאחר השרות הצבאי החלה ללמוד קולנוע בתל אביב‪ ,‬שם הכירה‬
                                                            ‫אתבןזוגה‪,‬להם‪ 3‬ילדיםוהםמתגורריםבתלאביב‪.‬בתחילתדרכה‬
                                      ‫ה"איך"‪,‬איךלהגיעלזה‬    ‫עבדה בטלוויזיה החינוכית‪ ,‬ממנה עברה לנהל את יחידת הסרטים‬
‫"יש הרבה ספרי ילדים ערכיים שעוסקים ב"מה"‪ :‬מהי חברות טובה‪,‬‬   ‫של לשכת הפרסום הממשלתית ולאחר עשור בתפקיד‬
‫צריך לנהוג בשוויון‪ ,‬לא להעליב‪ ,‬אבל איך? איך לפעול? מהן‬
                                                                                           ‫החליטה להפוך לעצמאית‪.‬‬
                                                            ‫היא עבדה בערוץ הילדים‪ ,‬הפיקה וביימה פרסומות וקלטות ילדים‪.‬‬
                                                            ‫ניהלה תוכניות בערוץ "הידברות" כשהיא שמה דגש על העברת‬
                                                            ‫מסרים ערכיים לילדים‪ ,‬בין היתר יצרה וביימה סדרת ילדים על‬

                                                                                                                      ‫‪36‬‬
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40