Page 37 - medorledor93
P. 37
מגזין מדור לדור האפשרויות? בספרים הקודמים שלי הובלתי את הילדים לשאול
שאלות ולמצוא פתרונות לבעיות ,כמו למשל התמודדות
פתרונות ולהתמודד עם המשברים עם כעסים ,עם פחד ,עם עלבון ,לא להעליב ולא להיעלב.
החברתיים .באחד הימים מופיעה עודדתי חשיבה עצמאיתכיהפתרונותשהילדיםמוצאיםהםהכי
מכונית מסתורית ליד בית הספר מתאימים להם .אני מאמינה שפתרון טוב ויעיל מגיע ממי שיש לו
שעוקבת אחרי הילדים .הם מנסים את הבעיה .כדי שילדים יוכלו לצאת מהבעיה בעצמם ,חשוב לתת
לפתור את תעלומת המכונית
להם את הכלים".
ומסייעים לתפיסת כנופית סחטנים. "גם הפעם חשבתי שלא מספיק לספר לקוראים הצעירים סיפור
הספר מתאים לגילאי 9עד .13את על חרם ,אלא סיפור שנוגע להם ולסביבה כולה כדי לגרום להם
הספר מלווים איוריו של צבי פדלמן, לקום ולעשות מעשה .אין מצב שעומדים בצד ונכנעים לחרם.
והוא יצא לאור בהוצאת "וידס הפקות" העלילה מובילה את הילדים מאדישות למעורבות ומחוסר אונים
ו"אוריון הוצאת ספרים". לאומץ ולאמונה ביכולת שלהם לקבל אחריות ולפעול".
"רציתי להניע את הילדים לפעולה ,אני מאמינה מאוד ביכולות
מההמיוחדבספרהזה"החרםותעלומתהמכוניתהחשודה"? הילדים ,הם חכמים ,מקוריים ויצירתיים .כשפותחים בפניהם
אפשרויות ונותנים להם כלים ,הם יודעים למנף אותם ולהצליח.
"הספר קיבל תו תוכן של מכון אדלרשמעניקאתהתולאחרבדיקה
לספרים בעלי ערך חינוכי .כפי שציינתי ,הדמויות בספר הציעו פתרונות ילדים יכולים להוביל לשינוי".
שונים ,שאת כולם אפשר ליישם .בין השאר הם החליטו לארגן קמפיין
בנושא החרם ,השיימינג והאלימות .הילדים הכינו שלטים "לא זה משהו שאת או מי מילדייך חוויתם באופן אישי?
לחרם ולא לאלימות" ובשיתוף עם ההורים הצטלמו והעלו
"בזמני קראו לזה 'צ'ילבה'" ,תיקי מחייכת" ,אבל מעולם לא
קמפיין לרשת". הסכמתי שיגידו לי עם מי לדבר ועם מי לא .לדעתי חשוב לתת
כדי להוציא את הקמפיין מהספר החוצה לעולם המציאותי ,צילמה כלים לניהול משברים לא רק לילד הפגוע ,אלא לכל סביבת היל־
תיקי ילדים שעומדים עם שלטים של הקמפיין ,ממש כמו בספר. דים .יש כאלה שיוזמים את השיימינג והאלימות ,כאלה שנגררים
בהמשך ,בעקבות הספר היו קוראים צעירים ,שהצטלמו עם וכאלה שלא מתערבים .גיבור הספר הוא לא זה שמחרימים ,אלא
החרם הוא על חברה שחשובה לו ,דבר שמעמיד אותו בפני דיל־
שלטים דומים ושלחו אליה. מה קשה .מצד אחד הוא לא רוצה להצטרף לחרם הזה .מצד
"אני מקווה שהמודעות תעלה כדי שהתופעות הרעות האלה ,לא שני אם לא יצטרף ,יחרימו אותו .הוא לא מסוגל לעמוד מול כולם
ולהגיד לא .ישנם המשתתפים הפעילים וישנו הרוב הדומם שעומד
יקרו יותר". מהצד או נגרר ,ובכך למעשה משתף פעולה עם המעשה האלים
תיקי גם בנתה שאלון שיכול להיות בסיס למערך שיעור .שאלות -את הרוב הדומם הזה רציתי להניע .בספר קורה דבר מופלא.
שבאמצעותן אפשר לפתח דיון בנושא .השאלות שמופנות אל שרשרת האירועים הדרמטית שמתרחשת בבית הספר גורמת
הילדים בוחנות את היכולת של הילדים לפתח מודעות לנושא לשינוי ,לחרטה ולאחדות .נוצרת ברית חסינות שנותנת חוסן
ולהשתמש ביכולות שלהם לפתור משברים ,ובעיקר להוביל את
הילדים למקום שבו הם אלה שעוזרים ,הם אלה שיכולים למצוא ובטחון למשתתפים".
פתרונות .הספר מסתיים באמנה .אמנת החסינות. החרם ותעלומת המכונית החשודה
"הם לא אמורים לחתום עליה ,אבל אני כן מקווה שיגיעו להתחייבות
פנימית בלב ,בינם לבין עצמם ,לא לקחת חלק בחרם ,שיימינג או "ברית החסינות -החרם ותעלומת המכונית החשודה" הוא ספר
הרפתקאות חשוב ומרתק לבני נוער .זהו סיפור על קבוצת ילדים
כל סוג של אלימות". אמיצים ונבונים שנאלצים להתמודד מול חרם ,שיימינג ואלימות
ומחליטים שזהו – יותר לא שותקים .אליק ,גיבור העלילה ,הוא ילד
התחלת לכתובספר נוסף? מקובל בכיתה שלא נוהג להתערב באירועים אלימים כשהוא נתקל
בהם .כשיש חרם הוא נגרר כמו כולם ומצטרף לחרם בעל כורחו.
"כן .אני כותבת ספר נוסף בסדרת הרגשות ,והפעם הנושא הוא: הפעם החרם היה על קרני – חברה קרובה שלו ,והוא חייב למצוא
התמודדות עם כישלון .בין כל התגובות שאני מקבלת על ספרי פתרון .הוא מגייס חברים נוספים ויחד הם נרתמים למצוא
החדש ,חוזרת השאלה האם יצא עוד ספר בסדרה ,התשובה היא
כן .התחלתי לכתוב ספר המשך לסדרת ברית החסינות .גיבורי גיליון 93
הספר נקלעים להרפתקה נוספת ,ולמרות שזה לא פשוט להם ,הם
נרתמים לעזור".
37