Page 37 - medorledor93
P. 37

‫מגזין מדור לדור‬                                                  ‫האפשרויות? בספרים הקודמים שלי הובלתי את הילדים לשאול‬
                                                                 ‫שאלות ולמצוא פתרונות לבעיות‪ ,‬כמו למשל התמודדות‬
                        ‫פתרונות ולהתמודד עם המשברים‬              ‫עם כעסים‪ ,‬עם פחד‪ ,‬עם עלבון‪ ,‬לא להעליב ולא להיעלב‪.‬‬
                        ‫החברתיים‪ .‬באחד הימים מופיעה‬              ‫עודדתי חשיבה עצמאיתכיהפתרונותשהילדיםמוצאיםהםהכי‬
                        ‫מכונית מסתורית ליד בית הספר‬              ‫מתאימים להם‪ .‬אני מאמינה שפתרון טוב ויעיל מגיע ממי שיש לו‬
                        ‫שעוקבת אחרי הילדים‪ .‬הם מנסים‬             ‫את הבעיה‪ .‬כדי שילדים יוכלו לצאת מהבעיה בעצמם‪ ,‬חשוב לתת‬
                        ‫לפתור את תעלומת המכונית‬
                                                                                                           ‫להם את הכלים"‪.‬‬
                          ‫ומסייעים לתפיסת כנופית סחטנים‪.‬‬         ‫"גם הפעם חשבתי שלא מספיק לספר לקוראים הצעירים סיפור‬
                        ‫הספר מתאים לגילאי ‪ 9‬עד ‪ .13‬את‬            ‫על חרם‪ ,‬אלא סיפור שנוגע להם ולסביבה כולה כדי לגרום להם‬
                        ‫הספר מלווים איוריו של צבי פדלמן‪,‬‬         ‫לקום ולעשות מעשה‪ .‬אין מצב שעומדים בצד ונכנעים לחרם‪.‬‬
                        ‫והוא יצא לאור בהוצאת "וידס הפקות"‬        ‫העלילה מובילה את הילדים מאדישות למעורבות ומחוסר אונים‬

                                     ‫ו"אוריון הוצאת ספרים"‪.‬‬                ‫לאומץ ולאמונה ביכולת שלהם לקבל אחריות ולפעול"‪.‬‬
                                                                 ‫"רציתי להניע את הילדים לפעולה‪ ,‬אני מאמינה מאוד ביכולות‬
 ‫מההמיוחדבספרהזה"החרםותעלומתהמכוניתהחשודה"?‬                      ‫הילדים‪ ,‬הם חכמים‪ ,‬מקוריים ויצירתיים‪ .‬כשפותחים בפניהם‬
                                                                 ‫אפשרויות ונותנים להם כלים‪ ,‬הם יודעים למנף אותם ולהצליח‪.‬‬
‫"הספר קיבל תו תוכן של מכון אדלרשמעניקאתהתולאחרבדיקה‬
‫לספרים בעלי ערך חינוכי‪ .‬כפי שציינתי‪ ,‬הדמויות בספר הציעו פתרונות‬                                   ‫ילדים יכולים להוביל לשינוי"‪.‬‬
‫שונים‪ ,‬שאת כולם אפשר ליישם‪ .‬בין השאר הם החליטו לארגן קמפיין‬
‫בנושא החרם‪ ,‬השיימינג והאלימות‪ .‬הילדים הכינו שלטים "לא‬                    ‫זה משהו שאת או מי מילדייך חוויתם באופן אישי?‬
‫לחרם ולא לאלימות" ובשיתוף עם ההורים הצטלמו והעלו‬
                                                                 ‫"בזמני קראו לזה 'צ'ילבה'"‪ ,‬תיקי מחייכת‪" ,‬אבל מעולם לא‬
                                           ‫קמפיין לרשת"‪.‬‬         ‫הסכמתי שיגידו לי עם מי לדבר ועם מי לא‪ .‬לדעתי חשוב לתת‬
‫כדי להוציא את הקמפיין מהספר החוצה לעולם המציאותי‪ ,‬צילמה‬          ‫כלים לניהול משברים לא רק לילד הפגוע‪ ,‬אלא לכל סביבת היל־‬
‫תיקי ילדים שעומדים עם שלטים של הקמפיין‪ ,‬ממש כמו בספר‪.‬‬            ‫דים‪ .‬יש כאלה שיוזמים את השיימינג והאלימות‪ ,‬כאלה שנגררים‬
‫בהמשך‪ ,‬בעקבות הספר היו קוראים צעירים‪ ,‬שהצטלמו עם‬                 ‫וכאלה שלא מתערבים‪ .‬גיבור הספר הוא לא זה שמחרימים‪ ,‬אלא‬
                                                                 ‫החרם הוא על חברה שחשובה לו‪ ,‬דבר שמעמיד אותו בפני דיל־‬
                                ‫שלטים דומים ושלחו אליה‪.‬‬          ‫מה קשה‪ .‬מצד אחד הוא לא רוצה להצטרף לחרם הזה‪ .‬מצד‬
‫"אני מקווה שהמודעות תעלה כדי שהתופעות הרעות האלה‪ ,‬לא‬             ‫שני אם לא יצטרף‪ ,‬יחרימו אותו‪ .‬הוא לא מסוגל לעמוד מול כולם‬
                                                                 ‫ולהגיד לא‪ .‬ישנם המשתתפים הפעילים וישנו הרוב הדומם שעומד‬
                                                ‫יקרו יותר"‪.‬‬      ‫מהצד או נגרר‪ ,‬ובכך למעשה משתף פעולה עם המעשה האלים‬
‫תיקי גם בנתה שאלון שיכול להיות בסיס למערך שיעור‪ .‬שאלות‬           ‫‪ -‬את הרוב הדומם הזה רציתי להניע‪ .‬בספר קורה דבר מופלא‪.‬‬
‫שבאמצעותן אפשר לפתח דיון בנושא‪ .‬השאלות שמופנות אל‬                ‫שרשרת האירועים הדרמטית שמתרחשת בבית הספר גורמת‬
‫הילדים בוחנות את היכולת של הילדים לפתח מודעות לנושא‬              ‫לשינוי‪ ,‬לחרטה ולאחדות‪ .‬נוצרת ברית חסינות שנותנת חוסן‬
‫ולהשתמש ביכולות שלהם לפתור משברים‪ ,‬ובעיקר להוביל את‬
‫הילדים למקום שבו הם אלה שעוזרים‪ ,‬הם אלה שיכולים למצוא‬                                                   ‫ובטחון למשתתפים"‪.‬‬

              ‫פתרונות‪ .‬הספר מסתיים באמנה‪ .‬אמנת החסינות‪.‬‬                               ‫החרם ותעלומת המכונית החשודה‬
‫"הם לא אמורים לחתום עליה‪ ,‬אבל אני כן מקווה שיגיעו להתחייבות‬
‫פנימית בלב‪ ,‬בינם לבין עצמם‪ ,‬לא לקחת חלק בחרם‪ ,‬שיימינג או‬         ‫"ברית החסינות ‪ -‬החרם ותעלומת המכונית החשודה" הוא ספר‬
                                                                 ‫הרפתקאות חשוב ומרתק לבני נוער‪ .‬זהו סיפור על קבוצת ילדים‬
                                        ‫כל סוג של אלימות"‪.‬‬       ‫אמיצים ונבונים שנאלצים להתמודד מול חרם‪ ,‬שיימינג ואלימות‬
                                                                 ‫ומחליטים שזהו – יותר לא שותקים‪ .‬אליק‪ ,‬גיבור העלילה‪ ,‬הוא ילד‬
                            ‫התחלת לכתובספר נוסף?‬                 ‫מקובל בכיתה שלא נוהג להתערב באירועים אלימים כשהוא נתקל‬
                                                                 ‫בהם‪ .‬כשיש חרם הוא נגרר כמו כולם ומצטרף לחרם בעל כורחו‪.‬‬
‫"כן‪ .‬אני כותבת ספר נוסף בסדרת הרגשות‪ ,‬והפעם הנושא הוא‪:‬‬           ‫הפעם החרם היה על קרני – חברה קרובה שלו‪ ,‬והוא חייב למצוא‬
‫התמודדות עם כישלון‪ .‬בין כל התגובות שאני מקבלת על ספרי‬            ‫פתרון‪ .‬הוא מגייס חברים נוספים ויחד הם נרתמים למצוא‬
‫החדש‪ ,‬חוזרת השאלה האם יצא עוד ספר בסדרה‪ ,‬התשובה היא‬
‫כן‪ .‬התחלתי לכתוב ספר המשך לסדרת ברית החסינות‪ .‬גיבורי‬                                                                ‫גיליון ‪93‬‬
‫הספר נקלעים להרפתקה נוספת‪ ,‬ולמרות שזה לא פשוט להם‪ ,‬הם‬

                                            ‫נרתמים לעזור"‪.‬‬

‫‪37‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40