Page 14 - medorledor91
P. 14

‫משפחה‬

                                                              ‫כוחה של‬
                                                              ‫מחמאה‬

‫להחמיא לילד אלא רק להעיר הערות שליליות שמטרתן לשפר את‬                                                ‫מאת‪ :‬פרופ׳ ירון זיו‬
                                        ‫התנהלותו של הילד‪.‬‬
                                                              ‫תה מקסים! את מוכשרת ומוצלחת! אתא‬
‫היום במאה ה‪ 21-‬אנו יודעים בוודאות את חשיבותם של החיזוקים‬
‫החיוביים בעיצוב אישיותו של הילד וביצירת חומת מגן בפני‬         ‫נראית מליון דולר! מי לא אוהב לשמוע‬
                                                                                     ‫משפטים כאלה על עצמו‪.‬‬
                       ‫התקפות של שיפוט‪ ,‬לעג וחוסר הערכה‪.‬‬
‫בתוך תוכנו ולא משנה בני כמה אנחנו‪ ,‬כולנו זקוקים שיראו אותנו‪,‬‬   ‫מחמאות אלו הם משפטים אשר מרימים את הדימוי והערך העצמי‬
‫שיבחינו בנו וזה בדיוק תפקידה של המחמאה לשדר‪ :‬אני רואה‬                                                       ‫שלנו לשמיים!‬
‫אותך‪ ,‬אני שם לב אלייך אני מוצא תכונה או התנהגות אשר ראויה‬
                                                               ‫משפטים שכולנו אבל ממש כולנו יכולים להרגיש כל כך טוב עם‬
                                                     ‫לציון‪.‬‬    ‫עצמנו כאשר הם מופנים כלפינו או כאשר אנו מפנים אותם כלפי‬

‫זו ההזדמנות גם לאלו אשר "חוסכים" בנתינת מחמאות וגם לאלו‬                                                           ‫אחרים‪.‬‬
‫אשר קשה להם לקבל מחמאה ולהכילה‪ .‬ללמוד את חשיבותה‬
‫הפסיכולוגית של המחמאה ולהתחיל להשתמש בה יותר ויותר זהו‬         ‫הפסיכולוג הידוע אברהם מסלאו תיאר זאת בצורה של פירמידת‬
‫"מוצר" שאינו מתכלה‪ ,‬זהו "מוצר" אשר ככל שמשתמשים בו הוא‬                            ‫צרכים אנושית עליה מבוססת הבנת האדם‪.‬‬

                                     ‫רק משתבח עם השנים‪,‬‬        ‫היצור האנושי אינו מסתפק בצורך הבטחון הבסיסי כגון פרנסה‬
                                                               ‫מסודרת אלא הוא שואף באופן מהותי ועקרוני לקבל הערכה‬
   ‫זהו "מוצר" אשר מהווה את התבלין הטעים ביותר לסלט האנושי‪,‬‬
‫ואם המטאפורות שהשתמשתי בהן כרגע נהירות הרי מחמאתי זו‬                                                               ‫ומשוב‪.‬‬

                                             ‫אליכם כה לחי!‬       ‫הערכה להתנהגות ומעשים באופן חיובי‬
                                                                 ‫מחזקת את הדימוי העצמי והתחושה‬
         ‫פרופ׳ ירון זיו ‪ -‬עו"ס קליני‪ ,‬ומטפל בשיטת גשטאלט‬         ‫הבסיסית היא שרואים אותי‪ ,‬נותנים לי מקום‪,‬‬
             ‫‬‪ [email protected]‬‏‪052-488-8840 ‪m‬‬
                                                                                              ‫מבחינים בי‪.‬‬

                                                               ‫נתינה או אי ‪ -‬נתינת מחמאות היה נושא לוויכוחים אידאולוגיים‬
                                                                          ‫נוקבים בקרב אנשי חינוך ופסיכולוגיה לאורך השנים‪.‬‬

                                                               ‫מצדדי המחמאות חסידי אלפרד אדלר טענו בלהט כי כולנו כיצורים‬
                                                               ‫אנושיים זקוקים לעידוד ופרגון כדי להיות בעלי מוטיבציה לעניין‬
                                                               ‫מסויים וככל שמפרגנים לנו על יכולות מסוימות שיש בנו כך גדלה‬
                                                               ‫המוטיבציה לממש אותם וללכת לאתגר הבא עם התחושה‬

                                                                                        ‫הפנימית של "אני יכול' ו"אני מסוגל" ‪.‬‬

                                                               ‫מתנגדי נתינת המחמאות כד"ר ספוק רופא הילדים טענו כי‬
                                                               ‫המחמאות רק יגרמו לילד להיהפך למפונק ועצלן ולכן אסור‬

                                                              ‫‪14‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19