Page 14 - medorledor91
P. 14
משפחה
כוחה של
מחמאה
להחמיא לילד אלא רק להעיר הערות שליליות שמטרתן לשפר את מאת :פרופ׳ ירון זיו
התנהלותו של הילד.
תה מקסים! את מוכשרת ומוצלחת! אתא
היום במאה ה 21-אנו יודעים בוודאות את חשיבותם של החיזוקים
החיוביים בעיצוב אישיותו של הילד וביצירת חומת מגן בפני נראית מליון דולר! מי לא אוהב לשמוע
משפטים כאלה על עצמו.
התקפות של שיפוט ,לעג וחוסר הערכה.
בתוך תוכנו ולא משנה בני כמה אנחנו ,כולנו זקוקים שיראו אותנו, מחמאות אלו הם משפטים אשר מרימים את הדימוי והערך העצמי
שיבחינו בנו וזה בדיוק תפקידה של המחמאה לשדר :אני רואה שלנו לשמיים!
אותך ,אני שם לב אלייך אני מוצא תכונה או התנהגות אשר ראויה
משפטים שכולנו אבל ממש כולנו יכולים להרגיש כל כך טוב עם
לציון. עצמנו כאשר הם מופנים כלפינו או כאשר אנו מפנים אותם כלפי
זו ההזדמנות גם לאלו אשר "חוסכים" בנתינת מחמאות וגם לאלו אחרים.
אשר קשה להם לקבל מחמאה ולהכילה .ללמוד את חשיבותה
הפסיכולוגית של המחמאה ולהתחיל להשתמש בה יותר ויותר זהו הפסיכולוג הידוע אברהם מסלאו תיאר זאת בצורה של פירמידת
"מוצר" שאינו מתכלה ,זהו "מוצר" אשר ככל שמשתמשים בו הוא צרכים אנושית עליה מבוססת הבנת האדם.
רק משתבח עם השנים, היצור האנושי אינו מסתפק בצורך הבטחון הבסיסי כגון פרנסה
מסודרת אלא הוא שואף באופן מהותי ועקרוני לקבל הערכה
זהו "מוצר" אשר מהווה את התבלין הטעים ביותר לסלט האנושי,
ואם המטאפורות שהשתמשתי בהן כרגע נהירות הרי מחמאתי זו ומשוב.
אליכם כה לחי! הערכה להתנהגות ומעשים באופן חיובי
מחזקת את הדימוי העצמי והתחושה
פרופ׳ ירון זיו -עו"ס קליני ,ומטפל בשיטת גשטאלט הבסיסית היא שרואים אותי ,נותנים לי מקום,
[email protected]052-488-8840 m
מבחינים בי.
נתינה או אי -נתינת מחמאות היה נושא לוויכוחים אידאולוגיים
נוקבים בקרב אנשי חינוך ופסיכולוגיה לאורך השנים.
מצדדי המחמאות חסידי אלפרד אדלר טענו בלהט כי כולנו כיצורים
אנושיים זקוקים לעידוד ופרגון כדי להיות בעלי מוטיבציה לעניין
מסויים וככל שמפרגנים לנו על יכולות מסוימות שיש בנו כך גדלה
המוטיבציה לממש אותם וללכת לאתגר הבא עם התחושה
הפנימית של "אני יכול' ו"אני מסוגל" .
מתנגדי נתינת המחמאות כד"ר ספוק רופא הילדים טענו כי
המחמאות רק יגרמו לילד להיהפך למפונק ועצלן ולכן אסור
14