Page 55 - medorledor67
P. 55

‫מגזין מדור לדור‬                                                                         ‫ספרים מומלצי החודש‬

                         ‫להתמודד מול המפלצת חרדה‬                                            ‫הן מסתירות סודות מסוכנים‬

                         ‫ספר הילדים "ליבימגדלתמפלצת"מאת‬                                    ‫"כלהשקריםהיפים"מאת פיטרסוונסון‬
                         ‫ליאת שרמן הוא סיפור על המפלצת‬                                     ‫הוא ספר מתח פסיכולוגי מרתק‪.‬‬
                         ‫חרדה שרבים מאיתנו מגדלים‪.‬‬                                         ‫כמה ימים לפני שהארי אקרסון‬
                         ‫למעשה‪ ,‬חרדה פוגעת בתחומי חיים‬                                     ‫מסיים את לימודיו בקולג'‪ ,‬הוא מקבל‬
                         ‫רבים של ילדים ושל סביבתם הקרובה‪.‬‬                                  ‫הודעה שאביו מת ושהמשטרה‬
                         ‫לעיתים היא "מתחפשת"‪ ,‬וההורים‬                                      ‫מעריכה שמדובר בהתאבדות‪ .‬הוא‬
                         ‫לא יודעים שההימנעויות של ילדיהם‬                                   ‫חוזר שבור‪-‬לב אל בית ילדותו במיין‪,‬‬
‫מפעילויות מסוימות נובעות מחרדה‪ .‬לאורך הסיפור מקבלת‬                                         ‫שם ממתינה לו אליס‪ ,‬אמו החורגת‬
‫הגיבורה כלים שמשיבים לה את תחושת המסוגלות ועוזרים לה‬                                       ‫המוזרה והחושנית‪ ,‬שהוא מעולם לא‬
‫להקטין את המפלצת שבתוכה‪ .‬ייחודו של הסיפור הוא בהתייחסותו‬        ‫הצליח להכיר היטב‪ .‬ביחד הם מנסים להבין מה באמת קרה לאביו‪.‬‬
‫למגוון מצבים פוטנציאליים של חרדה ולא רק להיבט אחד או לפחד‬       ‫זמן קצר לאחר הגיעו‪ ,‬הארי פוגש בחורה מסתורית בשם גרייס‬
‫ספציפי‪ .‬הסיפור "קורא לילד בשמו"‪ ,‬ללא התעלמות מהקשיים‬            ‫מקגאוון‪ .‬גרייס מתחילה לעבוד בחנות הספרים העתיקים שהיתה‬
‫וללא שימוש במילים מסוות‪ .‬הסיפור עורך לקוראיו היכרות מסודרת‬      ‫בבעלותו של אביו של הארי‪ ,‬וכעת מתפעל אותה ג'ון ריצ'רדס‪ ,‬אדם‬
‫עם חרדה‪ ,‬ומאפשר להם ליצור את ההפרדה ביניהם לבינה ולהבין‬         ‫מבוגר ועדין שהגיע לעיירה זמן רב קודם לכן ואיש אינו יודע מאין‬
‫שהחרדה אינה מגדירה אותם‪ .‬המסר החשוב שמעביר הסיפור‪:‬‬              ‫בא‪ .‬לטענתה של גרייס‪ ,‬היא חדשה באזור‪ ,‬אך הארי מתחיל לחשוד‬
‫חוקי המשחק יכולים להשתנות ולכל אחד הכוח לעשות זאת‪ .‬אם‬           ‫שהיא אינה זרה לחלוטין למשפחתו‪ .‬האם היא הכירה את אביו?‬
‫עד עתה החרדה קיבלה מה שהיא הייתה צריכה כדי לגדול‪ ,‬כעת‬           ‫האם מתחת לחזותה הנעימה והתמימה מסתתר משהו אפל יותר?‬
‫הילדים וההורים נוטלים לידיהם את המושכות ולומדים כיצד‬            ‫שתי הנשים‪ ,‬גרייס מצד אחד ואליס מצד שני‪ ,‬מערערות לאט לאט‬
‫אפשר לצמצם את השפעתה‪ .‬הבחירה של ליאת להשתמש במושג‬               ‫את עולמו של הארי‪ .‬ככל שהוא מתקרב אליהן‪ ,‬הוא מוצא עצמו בודד‬
‫מפלצת מתאימה לעולם הדמיון של הילדים והאיורים של ליבי ושל‬        ‫ומבולבל‪ ,‬בטוח שהן מסתירות סודות מסוכנים‪ ,‬אפילו קטלניים‪ .‬ואז‬
‫מפלצת החרדה משלימים זאת‪ .‬לסיפור מצורפות המלצות להורים‬           ‫מתגלה גופה נוספת‪ ,‬והארי מבין שהרשת הנפרשת סביבו הולכת‬
‫ולמטפלים ורעיונות לשימוש בסיפור ובבקבוק חיזוק לוכד חרדה‪.‬‬           ‫ומתהדקת‪( .‬מאנגלית‪ :‬דן כ"ץ‪ .‬הוצאת דני ספרים‪ 334 .‬עמודים)‬
                  ‫(איורים‪ :‬מאיה שרמן‪ ,‬הוצאת אוריון‪ 36 ,‬עמודים)‬
                                                                                                 ‫הגדה חילונית לפסח‬
                                       ‫גבול מטושטש‬
                                                                                         ‫"הגדתא ‪ -‬הגדה חילונית לפסח" מאת‬
                        ‫הילה קרנט שעד לא מזמן שירתה‬                                      ‫רקפת צור‪ ,‬מביאה את סיפור יציאת‬
                        ‫בצבא קבע‪ ,‬מספרת שראתה לא פעם‬                                     ‫מצרים על שיריו‪ ,‬סיפוריו ולקחיו‪,‬‬
                        ‫איך חברותיה מוטרדות על ידי גברים‪,‬‬                                ‫ועושה זאת בשפה עדכנית‪ ,‬נגישה‪,‬‬
                        ‫ושגם היא עצמה לא הצליחה להימנע‬                                   ‫ברורה ונהירה‪ ,‬מלווה בהומור ובאיורים‬
                        ‫מסיטואציה כזו‪ .‬ספרה "גבול מטושטש"‬                                ‫מקסימים‪ .‬הטקסט שונה מההגדה‬
                        ‫מציג את סיפורה של נטלי‪ ,‬נערה רגילה‪,‬‬                              ‫הרגילה ואינו כולל את הטקסט‬
                        ‫שנמצאת בנקודת מפנה בחייה ‪ -‬סיום‬                                  ‫המקורי‪ .‬יש את סיפור יציאת מצרים‬
                        ‫לימודים וגיוס לצבא‪ .‬הספר מתאר את‬                                 ‫ואת סיפורו של משה‪ ,‬ארבע כוסות‪,‬‬
                        ‫התמודדותה של במסגרת הצבאית‬              ‫מה נשתנה ואפיקומן‪ .‬יש‪ ‬שירים ישראלים ויש‪ ‬ארבעה בנים ובנות‪.‬‬
‫ובעצם עם לבטים שכל חיילת חדשה מתמודדת איתם‪ .‬הדילמות‬             ‫היא אינה כוללת קטעים בארמית‪ ,‬אינה כוללת ברכות (מלבד‬
‫של נטלי מושפעת מאוד מהחברה בה היא נמצאת‪ .‬חשוב לה‬                ‫לחיים)‪ ,‬ואינה כוללת דברי רבנים‪ .‬החידוש העיקרי הוא סיפור‬
‫לא להיות ה"עוף המוזר" שנבדל מהחברה שמגדירה לה דרכי‬              ‫יציאת מצריים המסופר כסיפור כולל איזכור משה‪ ,‬וההתייחסות‬
‫התמודדות עם סיטואציות‪ .‬בלהט הרגע היא נפרדת מהחבר שלה‬            ‫לנשים‪ .‬בתנ"ך ובהגדה ממעיטים להזכיר נשים‪ ,‬או שהן דמויות‬
‫זה מספר שנים ומחליטה ליהנות מחייה כחיילת‪ .‬דבר לא מכין‬           ‫שוליות‪ .‬אצל רקפת גם הן גיבורות‪ .‬לדוגמא‪ ,‬היא לכתוב על ארבעה‬
‫אותה לאתגר האמיתי שממתין לה בשטח הצבאי‪ :‬להיות אישה‪.‬‬             ‫בנים ובנות והבת היא אכן רשעית‪" ,‬ודבר זה נעשה מתוך מחשבה‬
‫הבעיה העיקרית שעומדת ללוות אותה ואת חברותיה היא הטרדות‬          ‫תחילה‪ .‬בנות מתוארות ברוב הספרים כטובות וחמודות‪ .‬רציתי לתת‬
‫מיניות ‪ -‬מילוליות או פיזיות ואולי גם תקיפות‪ .‬הספר מעביר אותנו‬   ‫מקום גם לילדה שאינה הולכת בתלם" מציינת רקפת‪" .‬החלטתי‬
‫בין תקופות חייה ‪ -‬מסופר כיצד היא הגיעה לסיטואציות לא נעימות‬     ‫להפוך את ההגדה ממשהו משעמם‪ ,‬מייגע וארכאי לכיף‪ .‬אני רוצה‬
‫בחייה‪ ,‬מתאר את תפיסתה לגבי גברים ומערכות יחסים וכיצד‬            ‫להמשיך את המסורת‪ ,‬חשוב לי שהילדים שלי יידעו מה השורשים‬
‫התפיסה המוטעית הזאת בונה את היסודות למערכת יחסים לא‬             ‫של העם שלהם‪ ,‬ודווקא מהסיבה הזו זה חיוני בעיניי להנגיש להם‬
‫בריאה עם אהוב ליבה‪ ,‬מערכת יחסים שמידרדרת בהמשך גם‬               ‫את המוצר‪ .‬שיתחברו אליו כמו לטקסט שנכתב בימינו"‪( .‬איורים‪:‬‬
‫ליחסי מרות עם קצין במהלך השרות הצבאי‪( .‬הוצאת ספרי ניב‪248 ,‬‬                ‫דבורה נצר גרינברג‪ .‬הוצאת אוריון‪ 28 ,‬עמודים‪ .‬מנוקד)‬

                                                     ‫עמודים)‬

‫גיליון ‪55 67‬‬
   50   51   52   53   54   55   56