Page 51 - medorledor67
P. 51
מגזין מדור לדור "כתיבת הספר הזה היא אחד הדברים שהייתי רוצה שיזכרו
אותי בהם" ,אומר ליכטר כבר בתחילת הראיון" ,מפני שהוא
וההיצמדות לשיטות הפיזיקה משקף את מי שאני ואת הדרך שבה אני חש ,חושב וחי .רך
המתמטית הפכה לדת בפני ומתון ,פתוח ותאב השתחררות מן ה"קופסאות" של חיינו,
עצמה .אם נשתמש בדימוי בורח מהמובן מאליו ,מהתבצרות בעמדות ,ושואף התנסות
של 'ארזים' לעומת 'אזובי- מתמדת ,אהבת העולם מתוך קבלתו מחשבה ,רגש ועשייה".
הקיר' ,הרי שאין ספק
שהשיטות של הפיזיקה האם כתיבת הספר במשך שבע שנים
המתמטית שייכות – בעיני רוב שינתה אותך?
הציבור -לקטגוריה 'ארזים',
יחסית לתורות בנושאים "כל אדם הוא סובייקט .לא אובייקט ,תודה לאל .גם אובייקטים
'רכים' אחרים :הומניים, (אפילו סלע) משתנים ללא הרף .ואדם על אחת כמה וכמה:
היסטוריים ,אישיים ,חברתיים ,כלכליים ,פסיכולוגיים, בצורתו ,בתחושותיו ,במחשבותיו ,ברגשותיו ,ברעיונותיו
אמנותיים. ובמודעותו לכל אלה.
את 'הסיפור על העולם לפי ניוטון' בחרתי להביא כבר בשלבי כתיבת הספר שינתה אותי .הרעיונות שבספר נמצאים עימי
ההתחלה כדי שנתחיל דווקא במה שהציבור מחשיב כבר עשרות שנים ,אבל הכתיבה במשך שבע שנים ,שעות
כ'ארזים' של המחשבה .הסיפור מובא (בלי שום נוסחה) כדי רבות כל יום ,הייתה מסע רוחני ששיקף את כל חיי עד כה .זה
שנבדוק יחד – כבר 'על ההתחלה' -האם אכן אלו ארזים כולל עיסוקים ומחשבות ,שלכאורה נראים כאילו הם "לא
חסונים או שמא 'נפלה בהם שלהבת' ,כמאמר השירְׁ .ש ֵני שייכים" לנושאים שבספר .אבל ,גם הם השתקפו במהלך
הפרקים שלאחר פרק זה מספרים בלשון חיה ובאיורים כתיבתו .בפרקטיקה של חיינו אנו מפרידים בין דברים ,אבל
בהירים על הקשיים המחשבתיים וה"חורים" הרבים שבתורת
ניוטון – אכן" ,נפלה בארזים שלהבת! אז מה יגידו אזובי במהות העמוקה שבנפש -הכל שייך ,הכל ָׁשזּור ְו ָאחּוד.
הקיר?". הכתיבה הייתה עבורי מסע שקט ועמוק מן המערב אל
המזרח .הגישה המערבית אל העולם ,שעל ברכיה התחנך
ההפתעה הגדולה שבהמשך הספר – לאחר קריאת הפרקים רובנו ,היא גישה הרואה את החשיבה – הלוגוס – כשיטה
על התנסויות ותורות "רכות" -היא העובדה שקשיים להבנת העולם .חשיבה קשורה לאבחנות ,לפירוק הוויית
מחשבתיים ו"חורים" יש בכל התורות הכתובות ,בין אם אנו העולם הכוללת והעשירה למרכיבים אחידים ,דלי-תוכן
חושבים עליהן כ"קשות" (כמו הפיזיקה המתמטית) או וקטנים יותר ויותר .לעומתה ,רואה הגישה המזרחית את
ההתנסות הישירה והמודעת בחיים ככלי הנכון להכרת
"רכות" (כגון ,תורת הספרות או הפסיכולוגיה). עולמנו וחיינו .לשיטתה ,אבחנות וחלוקות מפרקות אמנם
עוזרות בפרקטיקה היומיומית שלנו ,אבל מעוותות את טבעו
ובכל זאת ,כיצד קרה שהפיזיקה של ניוטון
הפכה להיות מעין דת חדשה? של העולם כפי חיינו תופסים אותו.
באחד הפרקים בחלקו הראשון של הספר אתה מביא את
"היו לכך מניעים חברתיים ,תרבותיים ואפילו כלכליים .הדבר המחשבות והעקרונות של תורת ניוטון .בולט מאד שספרך
השתלב במגמות הליברליות שהחלו לנשב באירופה בשלהי
ימי הביניים .תורת ניוטון נתנה לכל אדם – גם אם הוא לא חבר אינו ספר פיזיקה ,אז מדוע אתה עושה זאת?
בממסד הכנסייתי – ְנ ִגיׁשּות מלאה להבנת תהליכים מסוימים
בטבע ,וזו הייתה פגיעה חמורה ביכולת של הכנסייה להכתיב "אני שמח על השאלה .הספר שלי מיועד לכל ציבור וקהל.
בנושא זה תכתיבים .יתר על כן ,עד זמנו של ניוטון האמינו בציבור הרחב נחשבות שיטות המחשבה והביטוי של
שכל מה שבין כדור הארץ לירח (לא כולל הירח עצמו) נע לפי הפיזיקה המתמטית הקלסית ל'הכי טובות' לדעת את
חוקים מסוימים ,ומן הירח והלאה שוררת מערכת חוקים עולמנו ,עד שרבים מאמינים שיש לאמץ אותן לכל תחומי
אחרת ,שמימית ,נשגבת ואלוהית .והנה ,הפיזיקה של ניוטון החיים .כשניוטון פרסם ב 1697-את שיטתו הפיזיקלית ,עשה
מספרת את אותו סיפור הן על השמיים והן על הארץ (ממש הדבר רושם כביר על הציבור במערב ,שהרגיש שהנה עולה
כמו בהגדה של פסח" :שבשמיים ובארץ") .לנוכח תורה אפשרות לשבור את הדיקטטורה המחשבתית של הכנסייה.
כזאת ,המעמד הנשגב – מעמד הבכורה – של הכנסייה ,יחסית ההשפעה הכבירה הזאת השתמרה בציבור הרחב עד היום,
51 גיליון 67