Page 51 - medorledor67
P. 51

‫מגזין מדור לדור‬                                           ‫"כתיבת הספר הזה היא אחד הדברים שהייתי רוצה שיזכרו‬
                                                          ‫אותי בהם"‪ ,‬אומר ליכטר כבר בתחילת הראיון‪" ,‬מפני שהוא‬
                            ‫וההיצמדות לשיטות הפיזיקה‬      ‫משקף את מי שאני ואת הדרך שבה אני חש‪ ,‬חושב וחי‪ .‬רך‬
                            ‫המתמטית הפכה לדת בפני‬         ‫ומתון‪ ,‬פתוח ותאב השתחררות מן ה"קופסאות" של חיינו‪,‬‬
                            ‫עצמה‪ .‬אם נשתמש בדימוי‬         ‫בורח מהמובן מאליו‪ ,‬מהתבצרות בעמדות‪ ,‬ושואף התנסות‬
                            ‫של 'ארזים' לעומת 'אזובי‪-‬‬      ‫מתמדת‪ ,‬אהבת העולם מתוך קבלתו מחשבה‪ ,‬רגש ועשייה"‪.‬‬
                            ‫הקיר'‪ ,‬הרי שאין ספק‬
                            ‫שהשיטות של הפיזיקה‬            ‫האם כתיבת הספר במשך שבע שנים‬
                            ‫המתמטית שייכות – בעיני רוב‬                              ‫שינתה אותך?‬
                            ‫הציבור ‪ -‬לקטגוריה 'ארזים'‪,‬‬
                            ‫יחסית לתורות בנושאים‬          ‫"כל אדם הוא סובייקט‪ .‬לא אובייקט‪ ,‬תודה לאל‪ .‬גם אובייקטים‬
                            ‫'רכים' אחרים‪ :‬הומניים‪,‬‬        ‫(אפילו סלע) משתנים ללא הרף‪ .‬ואדם על אחת כמה וכמה‪:‬‬
‫היסטוריים‪ ,‬אישיים‪ ,‬חברתיים‪ ,‬כלכליים‪ ,‬פסיכולוגיים‪,‬‬         ‫בצורתו‪ ,‬בתחושותיו‪ ,‬במחשבותיו‪ ,‬ברגשותיו‪ ,‬ברעיונותיו‬

                                              ‫אמנותיים‪.‬‬                                      ‫ובמודעותו לכל אלה‪.‬‬

‫את 'הסיפור על העולם לפי ניוטון' בחרתי להביא כבר בשלבי‬     ‫כתיבת הספר שינתה אותי‪ .‬הרעיונות שבספר נמצאים עימי‬
‫ההתחלה כדי שנתחיל דווקא במה שהציבור מחשיב‬                 ‫כבר עשרות שנים‪ ,‬אבל הכתיבה במשך שבע שנים‪ ,‬שעות‬
‫כ'ארזים' של המחשבה‪ .‬הסיפור מובא (בלי שום נוסחה) כדי‬       ‫רבות כל יום‪ ,‬הייתה מסע רוחני ששיקף את כל חיי עד כה‪ .‬זה‬
‫שנבדוק יחד – כבר 'על ההתחלה' ‪ -‬האם אכן אלו ארזים‬          ‫כולל עיסוקים ומחשבות‪ ,‬שלכאורה נראים כאילו הם "לא‬
‫חסונים או שמא 'נפלה בהם שלהבת'‪ ,‬כמאמר השיר‪ְׁ .‬ש ֵני‬       ‫שייכים" לנושאים שבספר‪ .‬אבל‪ ,‬גם הם השתקפו במהלך‬
‫הפרקים שלאחר פרק זה מספרים בלשון חיה ובאיורים‬             ‫כתיבתו‪ .‬בפרקטיקה של חיינו אנו מפרידים בין דברים‪ ,‬אבל‬
‫בהירים על הקשיים המחשבתיים וה"חורים" הרבים שבתורת‬
‫ניוטון – אכן‪" ,‬נפלה בארזים שלהבת! אז מה יגידו אזובי‬           ‫במהות העמוקה שבנפש ‪ -‬הכל שייך‪ ,‬הכל ָׁשזּור ְו ָאחּוד‪.‬‬

                                                ‫הקיר?"‪.‬‬   ‫הכתיבה הייתה עבורי מסע שקט ועמוק מן המערב אל‬
                                                          ‫המזרח‪ .‬הגישה המערבית אל העולם‪ ,‬שעל ברכיה התחנך‬
‫ההפתעה הגדולה שבהמשך הספר – לאחר קריאת הפרקים‬             ‫רובנו‪ ,‬היא גישה הרואה את החשיבה – הלוגוס – כשיטה‬
‫על התנסויות ותורות "רכות" ‪ -‬היא העובדה שקשיים‬             ‫להבנת העולם‪ .‬חשיבה קשורה לאבחנות‪ ,‬לפירוק הוויית‬
‫מחשבתיים ו"חורים" יש בכל התורות הכתובות‪ ,‬בין אם אנו‬       ‫העולם הכוללת והעשירה למרכיבים אחידים‪ ,‬דלי‪-‬תוכן‬
‫חושבים עליהן כ"קשות" (כמו הפיזיקה המתמטית) או‬             ‫וקטנים יותר ויותר‪ .‬לעומתה‪ ,‬רואה הגישה המזרחית את‬
                                                          ‫ההתנסות הישירה והמודעת בחיים ככלי הנכון להכרת‬
             ‫"רכות" (כגון‪ ,‬תורת הספרות או הפסיכולוגיה)‪.‬‬   ‫עולמנו וחיינו‪ .‬לשיטתה‪ ,‬אבחנות וחלוקות מפרקות אמנם‬
                                                          ‫עוזרות בפרקטיקה היומיומית שלנו‪ ,‬אבל מעוותות את טבעו‬
‫ובכל זאת‪ ,‬כיצד קרה שהפיזיקה של ניוטון‬
            ‫הפכה להיות מעין דת חדשה?‬                                             ‫של העולם כפי חיינו תופסים אותו‪.‬‬
                                                          ‫באחד הפרקים בחלקו הראשון של הספר אתה מביא את‬
‫"היו לכך מניעים חברתיים‪ ,‬תרבותיים ואפילו כלכליים‪ .‬הדבר‬    ‫המחשבות והעקרונות של תורת ניוטון‪ .‬בולט מאד שספרך‬
‫השתלב במגמות הליברליות שהחלו לנשב באירופה בשלהי‬
‫ימי הביניים‪ .‬תורת ניוטון נתנה לכל אדם – גם אם הוא לא חבר‬               ‫אינו ספר פיזיקה‪ ,‬אז מדוע אתה עושה זאת?‬
‫בממסד הכנסייתי – ְנ ִגיׁשּות מלאה להבנת תהליכים מסוימים‬
‫בטבע‪ ,‬וזו הייתה פגיעה חמורה ביכולת של הכנסייה להכתיב‬      ‫"אני שמח על השאלה‪ .‬הספר שלי מיועד לכל ציבור וקהל‪.‬‬
‫בנושא זה תכתיבים‪ .‬יתר על כן‪ ,‬עד זמנו של ניוטון האמינו‬     ‫בציבור הרחב נחשבות שיטות המחשבה והביטוי של‬
‫שכל מה שבין כדור הארץ לירח (לא כולל הירח עצמו) נע לפי‬     ‫הפיזיקה המתמטית הקלסית ל'הכי טובות' לדעת את‬
‫חוקים מסוימים‪ ,‬ומן הירח והלאה שוררת מערכת חוקים‬           ‫עולמנו‪ ,‬עד שרבים מאמינים שיש לאמץ אותן לכל תחומי‬
‫אחרת‪ ,‬שמימית‪ ,‬נשגבת ואלוהית‪ .‬והנה‪ ,‬הפיזיקה של ניוטון‬      ‫החיים‪ .‬כשניוטון פרסם ב‪ 1697-‬את שיטתו הפיזיקלית‪ ,‬עשה‬
‫מספרת את אותו סיפור הן על השמיים והן על הארץ (ממש‬         ‫הדבר רושם כביר על הציבור במערב‪ ,‬שהרגיש שהנה עולה‬
‫כמו בהגדה של פסח‪" :‬שבשמיים ובארץ")‪ .‬לנוכח תורה‬            ‫אפשרות לשבור את הדיקטטורה המחשבתית של הכנסייה‪.‬‬
‫כזאת‪ ,‬המעמד הנשגב – מעמד הבכורה – של הכנסייה‪ ,‬יחסית‬       ‫ההשפעה הכבירה הזאת השתמרה בציבור הרחב עד היום‪,‬‬

‫‪51‬‬                                                                                                           ‫גיליון ‪67‬‬
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56