Page 56 - medorledor66
P. 56

‫צילום‪ :‬סיון פרג׳‬                                                                ‫"הכלא עשה לי רק טוב"‬

‫החשובים והעמוקים ביותר של חיי אדם בעת משבר קיומי‪ .‬אין‬     ‫באינטרנט‪ .‬זה היה כיוון שהיה אצלי תמיד‪ ,‬מאז שלמדתי‬
‫בהם נרטיב מנחה‪ ,‬אך את מקומו תופסות כנות ושקיפות‬           ‫פילוסופיה ושקלתי לפנות לקריירה אקדמית‪ ,‬אבל בסוף‬
‫אבסולוטית‪ ,‬והקורא חולף על‪-‬פני איים של מחשבה רעננה‬         ‫פניתי לעריכת דין וההיבט הזה באישיות שלי לא התממש‪.‬‬
‫ונוקבת על האחריות הנגזרת מן הבחירה החופשית‪ ,‬על‬            ‫כשהייתי בכלא חזרתי לזה‪ .‬היה לי הרבה זמן פנוי ודחף עצום‬
‫היחסים בין אדם לחברו כמו גם בין אדם למקום‪ ,‬ועל טיבן של‬
‫האמנות והפילוסופיה ככוח משחרר ובונה מחדש‪ .‬המקום‬                           ‫למצוא משמעות‪ .‬אז יצר הכתיבה התפרץ"‪.‬‬
‫הנקלה בו ניצב המחבר במודע בזמן אמת אינו מונע ממנו‬
‫לרצות להתחבר לכל מה שחשוב‪ .‬אדרבה‪ ,‬האומץ להביט‬                                   ‫על מה כתבת ואיך?‬
‫באופן מפוכח פנימה מוליד בקרבו זווית ראייה צלולה במיוחד‬
                                                          ‫"קניתי בקנטינה פנקסים קטנים ושמרתי אותם בכיס של‬
                                            ‫גם כלפי חוץ‪.‬‬  ‫המדים‪ .‬אסירים בדרך כלל רושמים בפנקס טלפונים‪ ,‬תזכורות‬
                                                          ‫ודברים שהם רוצים לקנות בקנטינה‪ .‬אני רשמתי מחשבות‪.‬‬
‫דרבקין‪" :‬סיפורים קשים יש בלי סוף והסיפור שלי אפילו לא‬     ‫תיעדתי אירועים שקרו בכלא‪ ,‬אבל לא מהסוג ה"פיקנטי"‪ ,‬לא‬
‫מתקרב לסיפורים הטרגיים באמת שניתן לשמוע ולראות‬            ‫מהסוג שבדרך כלל מקושר להוויה של בית‪-‬הסוהר‪ .‬דרך‬
‫בכלא‪ ,‬לכן מעבר להקדמה לא התעמקתי בסיפור הרקע‪ ,‬אלא‬         ‫הכתיבה למדתי שגם מהאירועים השגרתיים ביותר ניתן‬
‫בהתמודדות‪ .‬כתבתי על עצמי ועל מה שאני חווה‪ ,‬וזה היה‬        ‫ללמוד המון ולדלות מתוכם תובנות עמוקות‪ .‬הדבר נכון באופן‬
                                                          ‫כללי ועל אחת כמה וכמה במרחב דחוס וטעון כמו בית הסוהר‪.‬‬
                                  ‫המסע הכי חשוב בחיי"‪.‬‬    ‫וכמובן שהייתה לכתיבה שלי אג'נדה‪ :‬בתת מודע חיפשתי את‬
                                                          ‫ההיבטים שהיו קרובים ביותר ללבי‪ ,‬לחולשותיי‪ ,‬להתמודדויות‬
                  ‫אז הכלא עשה לך טוב?‬                     ‫הפנימיות שלי עם עצמי‪ .‬לא משנה מה תיארתי ועל מה‬
                                                          ‫כתבתי‪ ,‬גם כשאימצתי נקודת מבט ביקורתית‪ ,‬התכתבתי עם‬
‫"בוודאי‪ .‬לא הייתי בוחר להגיע לכלא‪ ,‬אבל מרגע שהגעתי‬        ‫עצמי‪ ,‬עם מה שחשוב לי באמת‪ .‬בתוך ההגיגים שלי בעצם‬
‫לשם לא יכולתי לבחור מרחב ומסלול מתאימים יותר‬              ‫מקופלת כל הדרך שעשיתי‪ .‬אני מקווה שמשתקפת בפנקסים‬
‫להתמודד עם עצמי‪ .‬אין לתקופה שלי בכלא ולתהליך שעברתי‬       ‫ההפנמה של הצמתים והדקויות בדרך שהביאה אותי‬
‫שם מחיר‪ .‬זה המקום הכי עוצמתי להתחדשות‪ .‬צריך להבין‪,‬‬        ‫מהמקום הנוח והבטוח שהגורל סיפק לי לבור התחתיות אליו‬
‫אף אחד לא נותן לך מתנות בכלא‪ .‬כשאתה מוצא את עצמך‬          ‫הובלתי את עצמי‪ .‬הישרתי מבט מפוכח על החולשות שגרמו‬
‫באפס המוחלט אתה יכול להתרסק או לצמוח מחדש‪ .‬בי‬             ‫לי לעשות את המעשים הפליליים‪ ,‬ובמקביל אפשרתי לעצמי‬
                                                          ‫לחשוב על דברים עמוקים שעניינו אותי ושימרו‪ ,‬גם אם בסתר‪,‬‬
                                                          ‫קצת מהדימוי העצמי שלי – על פילוסופיה‪ ,‬שאלות של מוסר‬
                                                          ‫ואמונה ואפילו אמנות‪ .‬ומה שהיפה הוא שהדברים התחברו‬
                                                          ‫והזינו אחד את השני‪ .‬היופי והעומק שלא ויתרתי עליו שילב‬
                                                          ‫ידיים עם הכיעור וערלות הלב שהביאו אותי לשם‪ .‬ממקום כזה‬

                                                                                            ‫אי אפשר שלא לצמוח"‪.‬‬

                                                          ‫"הליך השיקום בין כותלי הכלא‪ ,‬כמו כל מסלול של 'תיקון'‬
                                                          ‫עצמי‪ ,‬מחייב אותך להביט פנימה‪ ,‬אל המוגלה האינטימית‬
                                                          ‫שלרוב מבעבעת ברקע המעשה הנפשע‪ :‬הכשלים באישיות‪,‬‬
                                                          ‫סדרי העדיפויות הלקויים‪ ,‬ההדחקה שביסוד העיוורון הערכי‪,‬‬
                                                          ‫הדינמיקה המאלפת של הדברים למן השקר הראשון‬
                                                          ‫שסיפרת לעצמך בואכה ההיאחזות הנואשת במה שמאּכל‬
                                                          ‫אותך מבפנים‪ ,‬וההבנה שבסופו של דבר‪ ,‬בשורה התחתונה‪,‬‬

                                                                                                 ‫זה אתה ורק אתה‪.‬‬

                                                                                  ‫"אין מחיר לכלא"‬

                                                          ‫הספר כולל הקדמה קצרה‪ ,‬שמסבירה לקורא בצורה כנה מי‬
                                                          ‫כתב את הספר ומדוע‪ ,‬אבל בהמשך כמעט שאין זכר לכך‪.‬‬
                                                          ‫במקום זאת‪' ,‬פנקסי חרמון' מכניסים את הקורא הישר לנבכי‬
                                                          ‫נשמתו של המחבר והתמודדותו בזמן אמת עם ההיבטים‬

                                                                                                                   ‫‪56‬‬
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60