Page 56 - medorledor66
P. 56
צילום :סיון פרג׳ "הכלא עשה לי רק טוב"
החשובים והעמוקים ביותר של חיי אדם בעת משבר קיומי .אין באינטרנט .זה היה כיוון שהיה אצלי תמיד ,מאז שלמדתי
בהם נרטיב מנחה ,אך את מקומו תופסות כנות ושקיפות פילוסופיה ושקלתי לפנות לקריירה אקדמית ,אבל בסוף
אבסולוטית ,והקורא חולף על-פני איים של מחשבה רעננה פניתי לעריכת דין וההיבט הזה באישיות שלי לא התממש.
ונוקבת על האחריות הנגזרת מן הבחירה החופשית ,על כשהייתי בכלא חזרתי לזה .היה לי הרבה זמן פנוי ודחף עצום
היחסים בין אדם לחברו כמו גם בין אדם למקום ,ועל טיבן של
האמנות והפילוסופיה ככוח משחרר ובונה מחדש .המקום למצוא משמעות .אז יצר הכתיבה התפרץ".
הנקלה בו ניצב המחבר במודע בזמן אמת אינו מונע ממנו
לרצות להתחבר לכל מה שחשוב .אדרבה ,האומץ להביט על מה כתבת ואיך?
באופן מפוכח פנימה מוליד בקרבו זווית ראייה צלולה במיוחד
"קניתי בקנטינה פנקסים קטנים ושמרתי אותם בכיס של
גם כלפי חוץ. המדים .אסירים בדרך כלל רושמים בפנקס טלפונים ,תזכורות
ודברים שהם רוצים לקנות בקנטינה .אני רשמתי מחשבות.
דרבקין" :סיפורים קשים יש בלי סוף והסיפור שלי אפילו לא תיעדתי אירועים שקרו בכלא ,אבל לא מהסוג ה"פיקנטי" ,לא
מתקרב לסיפורים הטרגיים באמת שניתן לשמוע ולראות מהסוג שבדרך כלל מקושר להוויה של בית-הסוהר .דרך
בכלא ,לכן מעבר להקדמה לא התעמקתי בסיפור הרקע ,אלא הכתיבה למדתי שגם מהאירועים השגרתיים ביותר ניתן
בהתמודדות .כתבתי על עצמי ועל מה שאני חווה ,וזה היה ללמוד המון ולדלות מתוכם תובנות עמוקות .הדבר נכון באופן
כללי ועל אחת כמה וכמה במרחב דחוס וטעון כמו בית הסוהר.
המסע הכי חשוב בחיי". וכמובן שהייתה לכתיבה שלי אג'נדה :בתת מודע חיפשתי את
ההיבטים שהיו קרובים ביותר ללבי ,לחולשותיי ,להתמודדויות
אז הכלא עשה לך טוב? הפנימיות שלי עם עצמי .לא משנה מה תיארתי ועל מה
כתבתי ,גם כשאימצתי נקודת מבט ביקורתית ,התכתבתי עם
"בוודאי .לא הייתי בוחר להגיע לכלא ,אבל מרגע שהגעתי עצמי ,עם מה שחשוב לי באמת .בתוך ההגיגים שלי בעצם
לשם לא יכולתי לבחור מרחב ומסלול מתאימים יותר מקופלת כל הדרך שעשיתי .אני מקווה שמשתקפת בפנקסים
להתמודד עם עצמי .אין לתקופה שלי בכלא ולתהליך שעברתי ההפנמה של הצמתים והדקויות בדרך שהביאה אותי
שם מחיר .זה המקום הכי עוצמתי להתחדשות .צריך להבין, מהמקום הנוח והבטוח שהגורל סיפק לי לבור התחתיות אליו
אף אחד לא נותן לך מתנות בכלא .כשאתה מוצא את עצמך הובלתי את עצמי .הישרתי מבט מפוכח על החולשות שגרמו
באפס המוחלט אתה יכול להתרסק או לצמוח מחדש .בי לי לעשות את המעשים הפליליים ,ובמקביל אפשרתי לעצמי
לחשוב על דברים עמוקים שעניינו אותי ושימרו ,גם אם בסתר,
קצת מהדימוי העצמי שלי – על פילוסופיה ,שאלות של מוסר
ואמונה ואפילו אמנות .ומה שהיפה הוא שהדברים התחברו
והזינו אחד את השני .היופי והעומק שלא ויתרתי עליו שילב
ידיים עם הכיעור וערלות הלב שהביאו אותי לשם .ממקום כזה
אי אפשר שלא לצמוח".
"הליך השיקום בין כותלי הכלא ,כמו כל מסלול של 'תיקון'
עצמי ,מחייב אותך להביט פנימה ,אל המוגלה האינטימית
שלרוב מבעבעת ברקע המעשה הנפשע :הכשלים באישיות,
סדרי העדיפויות הלקויים ,ההדחקה שביסוד העיוורון הערכי,
הדינמיקה המאלפת של הדברים למן השקר הראשון
שסיפרת לעצמך בואכה ההיאחזות הנואשת במה שמאּכל
אותך מבפנים ,וההבנה שבסופו של דבר ,בשורה התחתונה,
זה אתה ורק אתה.
"אין מחיר לכלא"
הספר כולל הקדמה קצרה ,שמסבירה לקורא בצורה כנה מי
כתב את הספר ומדוע ,אבל בהמשך כמעט שאין זכר לכך.
במקום זאת' ,פנקסי חרמון' מכניסים את הקורא הישר לנבכי
נשמתו של המחבר והתמודדותו בזמן אמת עם ההיבטים
56