Page 53 - medorledor61
P. 53
מגזין מדור לדור באיורים ובפעילות והוריה נמצאים לידה כשהיא משחקת עם
הבובות כגננת ,וגם כאשר הם משכיבים אותה לישון.
מהם המסרים שאת מעוניינת להעביר
באמצעות הקריאה? הספר יכול לשמש בסיס לדיון עם הילדים על הדרך בה הם
יכולים לעשות שימוש מיטבי בכוח הדמיון שלהם בסיטואציות
"הדמיון הוא חלק בלתי נפרד מהתפתחות הילד והוא צורך
נפשי אצלו .הילדים מדמיינים המון .כשהם מציירים ,כשהם שונות בחייהם.
משחקים ברופא וחולה ,כשהם 'בונים' מגדלים מקוביות,
כשהם משחקים באימא ואבא ,כשהם ממלאים מים בגיגית את הספר שיצא בהוצאת אוריון מלווים איוריה הצבעוניים של
ומדמיינים שזה ים ועוד ועוד .הדמיון עוזר גם לפרוק זעם יולן מצגר ,שעוטפים את הטקסט ומייצרים באופן בלתי אמצעי
כשמדמיינים עונשים ונקמות באלה שפגעו בנו .לדמיין זה אווירה המשקפת את רגעי המציאות והדמיון המתוארים בו.
כיף ,הדמיון מתפתח ככל שמשתמשים בו ,הדמיון מעשיר את
הנפש והמחשבה .הדמיון יכול לעזור בהתמודדות עם קשיים, דליה בר-אל ,נשואה ואם ל ,3-ילידת ותושבת פתח תקוה,
סופרת ומשוררת שפרסמה עד היום 42ספרים ,רובם לילדים.
כאשר מדמיינים את הפתרון לקושי . יצירותיה נכללות באנתולוגיות ונלמדות בבתי הספר היסודיים.
"ילדים בעלי יכולת לדמיין הם בעלי יכולת טובה יותר להתרכז. כתיבתה מתאפיינת ברגישות לעולמו הפנימי של הילד
כמובן שיש לדעת לעבור ממציאות לדמיון ולהפך ולהבדיל בין ולחוויותיו בבית ,בחברת הילדים ובעולם המבוגרים .בספריה
התחומים .פסיכולוגים מסבירים את חשיבות הדמיון היא מתארת ברגישות את עולם הדמיון של הילדים ואת
להתפתחות הרגשית ,השכלית והחברתית של הילד .חשוב החוויות שלהם בחיק המשפחה ,הגן ,בית הספר וחברת
מאוד שהמבוגרים "יזרמו" עם הילד ולא ינסו להציג עמדה
המבוגרים.
'חינוכית'".
על ההשראה לכתיבת הספר מספרת דליה בר-אל כי היא
איך את ממליצה להורים לעבוד עם הילדים עצמה אוהבת לדמיין" .עד היום הדמיון הוא חלק בלתי נפרד
ועם הספר? מהכתיבה שלי .כילדה קטנה אהבתי לשחק עם בובות ולדמיין
שאני אימא שלהן .היה לי דמיון חוזר ואהוב שיש לי ברז פלאים
"אני מציעה שההורה שקורא את הספר לילד ידובב אותו שמצד אחד שלו יוצא מיץ ומהצד השני קולה ,דמיינתי גם
וישאל אותו גם על מה שהוא עצמו מדמיין .בהתאם לכתוב
בספר ,ההורה יכול לעשות קישור בין חלום לדמיון ולדבר על שיש לי גמדים קטנים ,זעירים ממש שאני משחקת איתם.
כך שבעזרת הדמיון אפשר להתגבר על קשיים ולהתנחם.
ההורה יכול להסביר שמותר גם לכעוס ולדמיין דברים רעים "כמובן שראיתי איך הילדים שלי מתבודדים לפעמים בפינה
על מישהו שמרגיז אותנו ,אבל להבין שזה רק דמיון .הדמיון פרטית בבית ,משחקים בצעצועים שלהם מציירים ומדברים
עוזר לפרוק את הכעס .הדמיון הוא חבר שלנו ואנחנו יכולים בלחש לעצמם ,מפנטזים כשהם אוחזים מיקרופון דמיוני
לכוון אותו כרצוננו ,כמובן שבהתאם להתפתחות של הילד ושרים ,או עושים פרצופים מאיימים מול הראי תוך כדי ביצוע
ולשאלות שהוא שואל ,ההורה יכול לספר גם על מה שהוא תרגילי קרטה .כעת אני מתבוננת בנכדים שלי אשר לשלושה
עצמו דמיין כשהיה ילד .ההורה הרגיש שיצליח לדובב את מהם הקדשתי את הספר הנוכחי .הדמיונות שבספר לקוחים
הילד שלו על עולם הדמיון שלו יילמד הרבה על עולמו הפנימי".
בחלקם מהעולם שלהם".
53
לאיזה גילאים הספר מתאים?
"לדעתי הספר מתאים לגילאי שלוש עד שמונה ,אבל כמובן
שזה תלוי ברמת ההתפתחות של הילד .ילד שמבין מה זה
דמיון ייהנה לקרוא על הילדה שאהבה לדמיין הרבה".
מה היית מעוניינת שהקוראים ייקחו
מהקריאה בספר?
"הייתי שמחה אם הקוראים הצעירים יראו כמה זה כיף לדמיין,
שיתנסו בחוויה ויבינו שבעזרת הדמיון אפשר לעוף למקומות
מופלאים ולהעשיר את החיים .הם ילמדו גם שבעזרת הדמיון
אפשר להתגבר על פחדים שונים ועל בעיות .אני מקווה שהן
הסיפור והן האיורים יהיו השראה להפעלת הדמיון של
הקוראים ,הן הצעירים והן המבוגרים".
גיליון 61