Page 53 - medorledor61
P. 53

‫מגזין מדור לדור‬                                            ‫באיורים ובפעילות והוריה נמצאים לידה כשהיא משחקת עם‬
                                                                 ‫הבובות כגננת‪ ,‬וגם כאשר הם משכיבים אותה לישון‪.‬‬
‫מהם המסרים שאת מעוניינת להעביר‬
                     ‫באמצעות הקריאה?‬                       ‫הספר יכול לשמש בסיס לדיון עם הילדים על הדרך בה הם‬
                                                           ‫יכולים לעשות שימוש מיטבי בכוח הדמיון שלהם בסיטואציות‬
‫"הדמיון הוא חלק בלתי נפרד מהתפתחות הילד והוא צורך‬
‫נפשי אצלו‪ .‬הילדים מדמיינים המון‪ .‬כשהם מציירים‪ ,‬כשהם‬                                                  ‫שונות בחייהם‪.‬‬
‫משחקים ברופא וחולה‪ ,‬כשהם 'בונים' מגדלים מקוביות‪,‬‬
‫כשהם משחקים באימא ואבא‪ ,‬כשהם ממלאים מים בגיגית‬             ‫את הספר שיצא בהוצאת אוריון מלווים איוריה הצבעוניים של‬
‫ומדמיינים שזה ים ועוד ועוד‪ .‬הדמיון עוזר גם לפרוק זעם‬       ‫יולן מצגר‪ ,‬שעוטפים את הטקסט ומייצרים באופן בלתי אמצעי‬
‫כשמדמיינים עונשים ונקמות באלה שפגעו בנו‪ .‬לדמיין זה‬          ‫אווירה המשקפת את רגעי המציאות והדמיון המתוארים בו‪.‬‬
‫כיף‪ ,‬הדמיון מתפתח ככל שמשתמשים בו‪ ,‬הדמיון מעשיר את‬
‫הנפש והמחשבה‪ .‬הדמיון יכול לעזור בהתמודדות עם קשיים‪,‬‬        ‫דליה בר‪-‬אל‪ ,‬נשואה ואם ל‪ ,3-‬ילידת ותושבת פתח תקוה‪,‬‬
                                                           ‫סופרת ומשוררת שפרסמה עד היום ‪ 42‬ספרים‪ ,‬רובם לילדים‪.‬‬
                      ‫כאשר מדמיינים את הפתרון לקושי ‪.‬‬      ‫יצירותיה נכללות באנתולוגיות ונלמדות בבתי הספר היסודיים‪.‬‬
‫"ילדים בעלי יכולת לדמיין הם בעלי יכולת טובה יותר להתרכז‪.‬‬   ‫כתיבתה מתאפיינת ברגישות לעולמו הפנימי של הילד‬
‫כמובן שיש לדעת לעבור ממציאות לדמיון ולהפך ולהבדיל בין‬      ‫ולחוויותיו בבית‪ ,‬בחברת הילדים ובעולם המבוגרים‪ .‬בספריה‬
‫התחומים‪ .‬פסיכולוגים מסבירים את חשיבות הדמיון‬               ‫היא מתארת ברגישות את עולם הדמיון של הילדים ואת‬
‫להתפתחות הרגשית‪ ,‬השכלית והחברתית של הילד‪ .‬חשוב‬             ‫החוויות שלהם בחיק המשפחה‪ ,‬הגן‪ ,‬בית הספר וחברת‬
‫מאוד שהמבוגרים "יזרמו" עם הילד ולא ינסו להציג עמדה‬
                                                                                                         ‫המבוגרים‪.‬‬
                                              ‫'חינוכית'"‪.‬‬
                                                           ‫על ההשראה לכתיבת הספר מספרת דליה בר‪-‬אל כי היא‬
‫איך את ממליצה להורים לעבוד עם הילדים‬                       ‫עצמה אוהבת לדמיין‪" .‬עד היום הדמיון הוא חלק בלתי נפרד‬
                             ‫ועם הספר?‬                     ‫מהכתיבה שלי‪ .‬כילדה קטנה אהבתי לשחק עם בובות ולדמיין‬
                                                           ‫שאני אימא שלהן‪ .‬היה לי דמיון חוזר ואהוב שיש לי ברז פלאים‬
‫"אני מציעה שההורה שקורא את הספר לילד ידובב אותו‬            ‫שמצד אחד שלו יוצא מיץ ומהצד השני קולה‪ ,‬דמיינתי גם‬
‫וישאל אותו גם על מה שהוא עצמו מדמיין‪ .‬בהתאם לכתוב‬
‫בספר‪ ,‬ההורה יכול לעשות קישור בין חלום לדמיון ולדבר על‬         ‫שיש לי גמדים קטנים‪ ,‬זעירים ממש שאני משחקת איתם‪.‬‬
‫כך שבעזרת הדמיון אפשר להתגבר על קשיים ולהתנחם‪.‬‬
‫ההורה יכול להסביר שמותר גם לכעוס ולדמיין דברים רעים‬        ‫"כמובן שראיתי איך הילדים שלי מתבודדים לפעמים בפינה‬
‫על מישהו שמרגיז אותנו‪ ,‬אבל להבין שזה רק דמיון‪ .‬הדמיון‬      ‫פרטית בבית‪ ,‬משחקים בצעצועים שלהם מציירים ומדברים‬
‫עוזר לפרוק את הכעס‪ .‬הדמיון הוא חבר שלנו ואנחנו יכולים‬      ‫בלחש לעצמם‪ ,‬מפנטזים כשהם אוחזים מיקרופון דמיוני‬
‫לכוון אותו כרצוננו‪ ,‬כמובן שבהתאם להתפתחות של הילד‬          ‫ושרים‪ ,‬או עושים פרצופים מאיימים מול הראי תוך כדי ביצוע‬
‫ולשאלות שהוא שואל‪ ,‬ההורה יכול לספר גם על מה שהוא‬           ‫תרגילי קרטה‪ .‬כעת אני מתבוננת בנכדים שלי אשר לשלושה‬
‫עצמו דמיין כשהיה ילד‪ .‬ההורה הרגיש שיצליח לדובב את‬          ‫מהם הקדשתי את הספר הנוכחי‪ .‬הדמיונות שבספר לקוחים‬
‫הילד שלו על עולם הדמיון שלו יילמד הרבה על עולמו הפנימי"‪.‬‬
                                                                                           ‫בחלקם מהעולם שלהם"‪.‬‬
 ‫‪53‬‬
                                                                       ‫לאיזה גילאים הספר מתאים?‬

                                                           ‫"לדעתי הספר מתאים לגילאי שלוש עד שמונה‪ ,‬אבל כמובן‬
                                                           ‫שזה תלוי ברמת ההתפתחות של הילד‪ .‬ילד שמבין מה זה‬

                                                                  ‫דמיון ייהנה לקרוא על הילדה שאהבה לדמיין הרבה"‪.‬‬

                                                           ‫מה היית מעוניינת שהקוראים ייקחו‬
                                                                                  ‫מהקריאה בספר?‬

                                                           ‫"הייתי שמחה אם הקוראים הצעירים יראו כמה זה כיף לדמיין‪,‬‬
                                                           ‫שיתנסו בחוויה ויבינו שבעזרת הדמיון אפשר לעוף למקומות‬
                                                           ‫מופלאים ולהעשיר את החיים‪ .‬הם ילמדו גם שבעזרת הדמיון‬
                                                           ‫אפשר להתגבר על פחדים שונים ועל בעיות‪ .‬אני מקווה שהן‬
                                                           ‫הסיפור והן האיורים יהיו השראה להפעלת הדמיון של‬

                                                                                ‫הקוראים‪ ,‬הן הצעירים והן המבוגרים"‪.‬‬

                                                                                                              ‫גיליון ‪61‬‬
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58