Page 52 - medorledor61
P. 52

‫וספרים עם אביזרים שיעזרו לתקשר גם בלי מילים‪.‬‬                        ‫דמיון ורגשות בעולם הילדים‬

‫בין העזרים שאלה פיתחה‪ ,‬נמצאת כרית רגש‪" .‬כריות רגש הן‬      ‫שהיא בעצם התחושה הפיזית שאנו חשים בגופנו‪ .‬כרגע היא‬
‫כריות המסייעות לנו לתקשר רגשית ללא מילים‪ .‬השימוש בהן‬      ‫מפתחת את התוכנית לגיל הרך בשילוב סיפור‪ ,‬מוזיקה‪,‬‬
‫עוזר לנו לדעת כיצד האחר מרגיש והיכן‪ .‬כלומר אם הילד‬
‫שלנו עצוב‪ ,‬העצב מורגש אצלו בבטן‪ ,‬הוא לוקח את כרית‬                                                   ‫משחק ותנועה‪.‬‬
‫הרגש עצב ומניח בבטן שלו‪ ,‬כך אנו יודעים כיצד מרגיש והיכן‪,‬‬
‫ואנו יודעים כיצד להתנהג‪ .‬יתרון נוסף‪ ,‬חיבוק הכריות כפי‬                    ‫להבין שרגשות הם רגשות‬

   ‫שאנו מחבקים את הרגש שלנו ‪ -‬יכולת לתת יחס לרגש"‪.‬‬        ‫"מטרת השיטה היא לגרום לילדים לקבל את עצמם כפי שהם‬
                                                          ‫בלי שירצו לשנות; להבין שרגשות הם רגשות ‪ -‬לא טובים או‬
‫"סדרת הספרים שאני כותבת היא בעצם סיפורים קסומים על‬        ‫רעים‪ ,‬אלא חלק מהם‪ .‬ללמד אותם לדבר על אודות הרגש כי‬
‫דמויות שעברו האנשה‪ ,‬בהם אנו מקבלים כלים שאיתם נוכל‬        ‫תקשורת רגשית היא חשובה מאוד והיא עוזרת למתן אנרגיות‬
‫לראות את העולם שלנו כפי שנכון לנו לראות‪ ,‬לקבל את‬          ‫חזקות‪ .‬לקבל כלים שיעזרו לחבר בין עולם המבוגרים לעולם‬
‫עצמנו ולאהוב את מי שאנחנו‪ .‬מה שמייחד את הספרים‬            ‫הילדים כדי לשמוע פחות ש"הם לא מבינים אותי" ולהקשיב‬
‫האלה היא זווית הראיה של הסיפורים והכלים המעשיים‬
‫שיכולים לעזור לפתור דילמות‪ .‬זהו גם המסע שלנו לעצמנו‪,‬‬                 ‫לקול הפנימי שלנו כדי להתחבר לחלומות שלנו"‪.‬‬

        ‫כל ספר נוגע במשהו אחר"‪ ,‬מסכמת אלה ויינטראוב‪.‬‬      ‫איך זה נעשה? "באמצעות הפעלה שמשלבת סיפור‪ ,‬תנועה‬
                                                          ‫שקשורה לנושא עם או בלי אביזרים‪ ,‬משחקי תפקיד‪ ,‬מוזיקה‬
                                                          ‫ואמצעים נוספים בגני ילדים ובהמשך גם בבתי הספר‪ .‬לכל‬
                                                          ‫נושא יהיו כמה הפעלות שיובילו ליישום השיטה בחיי היום יום‪.‬‬
                                                          ‫סדנאות להורים ולצוותים חינוכיים – 'לחבק את הרגש'‬

                      ‫מי לא אוהב לדמיין?‬                  ‫צילום מתוך האלבום המשפחתי‬
‫כוח הדמיון הוא אחד הכוחות החזקים ביותר‬
‫אצל ילדים‪ .‬הוא מסייע להם בלמידה‬
‫האינסופית כשהם מפענחים ומפרשים את‬
‫העולם סביבם ורוכשים ארגז כלים‪ ,‬שילווה‬
‫אותם בבגרותם‪ .‬נעמה‪ ,‬גיבורת הספר "נעמה‬
‫אוהבת לדמיין" משתמשת בכוח הדמיון‬

 ‫שלה כשהיא לומדת איך להתנהל בעולם‪ .‬‬

‫הספר מתאר יום בחייה של הילדה נעמה‪ .‬מרגע שהיא‬
‫מתעוררת ועד שהיא עולה על יצועה בלילה‪ ,‬נעמה משתמשת‬
‫בכוח הדמיון שלה כדי להתמודד בצורה הטובה ביותר עם כל‬
‫מה שקורה לאורכו‪ .‬הסופרת דליה בר‪-‬אל משלבת בספרה‬
‫סיטואציות רבות שאופייניות לילדים בגיל הגן ומסייעת להם‪ ‬‬
‫להעשיר את ארגז הכלים שלהם כשהיא מדגימה את השימוש‬
‫הרבגוני בכוח הדמיון להתמודדות עמן‪ .‬בר‪-‬אל נעזרת במספר‬
‫יודע כל שמציג לילדים את הסיפור ופונה אליהם באופן אישי‬
‫בין הסיטואציות השונות כדי להציע להם להשתמש בכוח‬

                         ‫הדמיון שלהם כמו שעושה נעמה‪.‬‬

‫עולמה של הילדה נעמה בספר משקף לילדים את המוכר‬
‫להם מחייהם שלהם ומתמקד בחוויה שלהם שאינה מנותקת‬
‫מן המבוגרים סביבם שנמצאים שם כדי לכוון ולהדריך‪.‬‬
‫נוכחותם של מבוגרים בספר מלווה את נעמה לכל אורך היום‪,‬‬
‫אמה פותחת עמה את הבוקר‪ ,‬הגננת נמצאת ברקע בגן‬

                                                          ‫‪52‬‬
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57