Page 52 - medorledor61
P. 52
וספרים עם אביזרים שיעזרו לתקשר גם בלי מילים. דמיון ורגשות בעולם הילדים
בין העזרים שאלה פיתחה ,נמצאת כרית רגש" .כריות רגש הן שהיא בעצם התחושה הפיזית שאנו חשים בגופנו .כרגע היא
כריות המסייעות לנו לתקשר רגשית ללא מילים .השימוש בהן מפתחת את התוכנית לגיל הרך בשילוב סיפור ,מוזיקה,
עוזר לנו לדעת כיצד האחר מרגיש והיכן .כלומר אם הילד
שלנו עצוב ,העצב מורגש אצלו בבטן ,הוא לוקח את כרית משחק ותנועה.
הרגש עצב ומניח בבטן שלו ,כך אנו יודעים כיצד מרגיש והיכן,
ואנו יודעים כיצד להתנהג .יתרון נוסף ,חיבוק הכריות כפי להבין שרגשות הם רגשות
שאנו מחבקים את הרגש שלנו -יכולת לתת יחס לרגש". "מטרת השיטה היא לגרום לילדים לקבל את עצמם כפי שהם
בלי שירצו לשנות; להבין שרגשות הם רגשות -לא טובים או
"סדרת הספרים שאני כותבת היא בעצם סיפורים קסומים על רעים ,אלא חלק מהם .ללמד אותם לדבר על אודות הרגש כי
דמויות שעברו האנשה ,בהם אנו מקבלים כלים שאיתם נוכל תקשורת רגשית היא חשובה מאוד והיא עוזרת למתן אנרגיות
לראות את העולם שלנו כפי שנכון לנו לראות ,לקבל את חזקות .לקבל כלים שיעזרו לחבר בין עולם המבוגרים לעולם
עצמנו ולאהוב את מי שאנחנו .מה שמייחד את הספרים הילדים כדי לשמוע פחות ש"הם לא מבינים אותי" ולהקשיב
האלה היא זווית הראיה של הסיפורים והכלים המעשיים
שיכולים לעזור לפתור דילמות .זהו גם המסע שלנו לעצמנו, לקול הפנימי שלנו כדי להתחבר לחלומות שלנו".
כל ספר נוגע במשהו אחר" ,מסכמת אלה ויינטראוב. איך זה נעשה? "באמצעות הפעלה שמשלבת סיפור ,תנועה
שקשורה לנושא עם או בלי אביזרים ,משחקי תפקיד ,מוזיקה
ואמצעים נוספים בגני ילדים ובהמשך גם בבתי הספר .לכל
נושא יהיו כמה הפעלות שיובילו ליישום השיטה בחיי היום יום.
סדנאות להורים ולצוותים חינוכיים – 'לחבק את הרגש'
מי לא אוהב לדמיין? צילום מתוך האלבום המשפחתי
כוח הדמיון הוא אחד הכוחות החזקים ביותר
אצל ילדים .הוא מסייע להם בלמידה
האינסופית כשהם מפענחים ומפרשים את
העולם סביבם ורוכשים ארגז כלים ,שילווה
אותם בבגרותם .נעמה ,גיבורת הספר "נעמה
אוהבת לדמיין" משתמשת בכוח הדמיון
שלה כשהיא לומדת איך להתנהל בעולם .
הספר מתאר יום בחייה של הילדה נעמה .מרגע שהיא
מתעוררת ועד שהיא עולה על יצועה בלילה ,נעמה משתמשת
בכוח הדמיון שלה כדי להתמודד בצורה הטובה ביותר עם כל
מה שקורה לאורכו .הסופרת דליה בר-אל משלבת בספרה
סיטואציות רבות שאופייניות לילדים בגיל הגן ומסייעת להם
להעשיר את ארגז הכלים שלהם כשהיא מדגימה את השימוש
הרבגוני בכוח הדמיון להתמודדות עמן .בר-אל נעזרת במספר
יודע כל שמציג לילדים את הסיפור ופונה אליהם באופן אישי
בין הסיטואציות השונות כדי להציע להם להשתמש בכוח
הדמיון שלהם כמו שעושה נעמה.
עולמה של הילדה נעמה בספר משקף לילדים את המוכר
להם מחייהם שלהם ומתמקד בחוויה שלהם שאינה מנותקת
מן המבוגרים סביבם שנמצאים שם כדי לכוון ולהדריך.
נוכחותם של מבוגרים בספר מלווה את נעמה לכל אורך היום,
אמה פותחת עמה את הבוקר ,הגננת נמצאת ברקע בגן
52