Page 36 - medorledor47
P. 36

‫מלכה אדלר‪ :‬לא לוותר על החלום‪ .‬ולממש אותו‬

‫להתכנס בערב באולם בו הם רקדו אוחזים זה בזה במעגל לצלילי‬           ‫אבל הם שם‪ .‬לגיבורי ספרי‪,‬‬
‫הגרמושקה‪ ,‬כדי לגרש את הייאוש‪ .‬וזה עבד‪ ,‬ועוד איך‪ .‬האיש‬             ‫ולא רק‪ ,‬יש רוחות רפאים‬
‫שאחז בגרמושקה‪ ,‬ושר ורקד וסחף את כולם עם הקריאות "היידה‬            ‫בעלות משקל לא פשוט‪:‬‬
                                                                  ‫אביה של אלמה נטש את‬
           ‫נשף" ברגעי ייאוש‪ ,‬היה אבי ז"ל יצחק‪ ,‬איזקו מטרני‪ .‬‬      ‫אשתו ובתו בת השמונה‬
                                                                  ‫ונעלם‪ .‬לא השאיר כתובת‬
‫"כמובן בכתיבת רומן יש עירוב של דימיון ומציאות‪ ,‬כי יש מרכיבי‬       ‫למכתב או מברק‪ .‬אמו של‬
‫דרמה שחייבים לשמור עליהם‪ .‬התכונות שתיארתי מאפיינים אף‬             ‫ביורן מתה בלידה שלו‪ .‬אביו‬
‫את אלגרה‪ ,‬אמה של אלמה גיבורת הרומן "אלמה וביורן"‪ .‬אשה‬             ‫דחה אותו עד שגדל‪ .‬סבתו‬
‫שקטה‪ ,‬צנועה‪ ,‬מסתפקת במועט ולמרות שנעזבה על ידי בעלה‬               ‫גידלה אותו באהבה‪ .‬ברור‬
‫ונותרה לבד‪ ,‬היא אינה מתלוננת‪ ,‬אלא רואה את הטוב בכל‬                ‫שהילדות הזאת צובעת את‬
‫דבר‪ .‬הכנסתי אף לרומן שמות של מאכלים אופייניים וקצת‬
                                                                              ‫המשך החיים"‪.‬‬
                              ‫פולקלור ‪ -‬השירה והריקוד"‪         .‬‬

‫רק לאחרונה גילתה את הקשר המשפחתי‬                                  ‫מחוברת ללאדינו ומנציחה בכתיבתה את‬
                      ‫האישי שלה לשואה‬                                                            ‫כפר חיטים‬

‫מלכה אדלר מספרת‪ ,‬שלאחר שכתב היד של ספרה הראשון יצא‬                ‫אלגרה אמה של אלמה הגיבורה נולדה בסלוניקי‪ .‬היא היתה‬
‫להוצאת ידיעות ספרים‪" ,‬אמרתי לאישי שהספר הבא שלי ("איצ'ו‬           ‫ספורטאית מצטיינת הגיעה לארץ להשתתף במכבייה לפני‬
‫וברנרד" – ‪ 2004‬הוצאת ידיעות אחרונות)‪ ,‬יהיה הסיפור של יצחק‬         ‫מלחמת העולם השנייה ונשארה בארץ‪ .‬כל בני משפחתה נרצחו‬
‫ודוב אותם הכרתי‪ ,‬שעברו כנערים את השואה‪ .‬הוא ענה לי ‪ -‬אבל‬          ‫בשואה‪ .‬עולם שלם נעקר באחת מחייה‪ .‬היא מתגעגעת לשפת‬
‫הם לא רוצים לדבר‪ ,‬את הרי יודעת זאת‪ .‬עניתי שאמנם הם לא‬             ‫הלאדינו השפה שדיברו בבית‪ ,‬לשירים‪ ,‬ומשלבת מילים בלאדינו‬
‫רוצים לדבר אבל הלב שלי אומר שזה יהיה הספר הבא שלי ועם‬
‫הלב‪ ,‬כבר למדתי לא מתווכחים‪ .‬יצחק גר במושב בן עמי בגליל‬                                                           ‫בשפה העברית‪.‬‬
‫המערבי‪ .‬דב גר לא רחוק ממנו בנהריה‪ .‬טלפנתי אליהם‪ ,‬ביקשתי‬
‫לשמוע את קורותיהם‪ ,‬הם ענו לי‪ ,‬לא מדברים‪ .‬ובכל זאת עליתי‬           ‫מלכה אדלר מספרת‪" ,‬אני בת להורים יוצאי בולגריה שעלו‬
‫על רכבת לנהריה‪ .‬וככה זה התחיל‪ .‬במשך שנה נסעתי אחת‬                 ‫כחלוצים לארץ ישראל (‪ .)1935‬היה להם חלום להקים ישוב‬
‫לשבועיים ברכבת לצפון‪ .‬פעם פגשתי את דב‪ .‬פעם את יצחק‪.‬‬               ‫חקלאי בארץ ישראל‪ .‬הם הקימו את היישוב הראשון של חומה‬
‫ובהמשך את שניהם‪ .‬הם נתנו לי את סיפורם שהתכנס למחברת‪.‬‬              ‫ומגדל‪ ,‬מושב שיתופי ‪ -‬כפר חיטים בגליל התחתון שם נולדתי‬
‫שנתיים נוספות ישבתי בבית מול המחשב והפכתי זאת לספר בן‬             ‫וגדלתי‪ .‬צוק הארבל והכינרת נופי ילדות אהובים‪ ,‬מככבים בספריי‪.‬‬
‫למעלה מארבע מאות עמודים‪ .‬העברתי את סיפורם דרכי‪ ,‬כאילו‬             ‫אני מחוברת לקהילת דוברי הלאדינו בארץ‪ .‬מרכז סאלטי לשימור‬
‫אני הייתי שם‪ ,‬מהלך מטלטל ביותר‪ .‬בנוסף עשיתי עבודת מחקר‬            ‫וחקר הלאדינו נמצא באוני' בר אילן‪ .‬בבית הורי התעקשו על‬
                                                                  ‫השפה העברית‪ .‬בזכות סבא וסבתא‪ ,‬הורי אבי שגרו איתנו בכפר‪,‬‬
                                                     ‫מעמיקה‪.‬‬      ‫אבי דאג להביאם לארץ ב ‪ - 1937‬השתמרה שפת הלאדינו‪.‬‬
                                                                  ‫בספרי הראשון "בואי דודה‪ ,‬נרקוד" ובספר "אלמה וביורן" אני‬
‫"לאחר איצ'ו וברנרד כתבתי עוד שלושה ספרים הקשורים‬
‫בתקופת השואה‪ .‬לא הבנתי מדוע אני נמשכת לנושא זה שוב‬                                                      ‫משבצת מילים בלאדינו"‪.‬‬
‫ושוב‪ .‬אני חוזרת ואומרת שכבת לעם היהודי חשוב לי לתעד‬
‫סיפורים אישיים הקשורים בשואה ובכל זאת לא הבנתי מדוע‬               ‫"הסיפור על הכפר שלי מופיע בספרי הראשון "בואי דודה‪ ,‬נרקוד"‪.‬‬
                                                                  ‫גיבורי הרומן ‪ -‬מריקה וז'אקו‪ ,‬מבוססים על דמויות הורי‪ .‬כילדה‬
                ‫איני מרפה‪ .‬יותר מכך‪ ,‬הרגשתי כאילו הייתי שם‪.‬‬       ‫אהבתי לשמוע סיפורים על הילדות שלהם בבולגריה‪ ,‬על חייהם‬
                                                                  ‫כחלוצים שעלו לקרקע ‪ ‬ב‪ 7 -‬בדצמבר ‪ ,1936‬לאחר שני ניסיונות‬
‫"לאחרונה נודע לי לראשונה שאח ואחות של סבי שגר איתנו‬               ‫לייסד במקום יישוב עברי שכשלו‪  .‬אבל הם לא ויתרו והתעקשו‪,‬‬
‫בכפר‪ ,‬ובני משפחותיהם‪ ,‬נשלחו מיוון לטרבלינקה‪ .‬נודע לי שאני‬         ‫והקימו את היישוב הראשון במסגרת יישובי "חומה ומגדל"‪ .‬העלייה‬
‫נקראת על שמה של אחות סבי – דודתו של אבי‪ ,‬שנשלחה‬                   ‫הבולגרית בכפר ובכלל נחשבת אידיאליסטית‪ ,‬ערכית‪ ,‬לא ידוע‬
‫לטרבלינקה עם שלושת ילדיה‪ .‬הייתי המומה! אבי וסבי מעולם‬             ‫כמעט על עזיבת הארץ‪ ,‬למרות הקשיים‪ ,‬אנשים טובים‪ ,‬צנועים‪,‬‬
‫לא דיברו על כך‪ .‬הם גם עלו לארץ מבולגריה‪ .‬לא ידעתי שקרוביהם‬        ‫מלאי שמחה ואופטימיות המסתפקים במועט‪ .‬בכל פעם שרוחם‬
‫היו ביוון‪ .‬גם בספרי האחרון‪ ,‬מבלי לדעת זאת‪ ,‬הרגשתי צורך‬            ‫נפלה מול הקשיים האדירים בימים של טרם המדינה‪- 1939 ,‬‬
 ‫להתחבר בעקיפין לנושא‪ .‬כמו שאמרתי‪ ,‬אני מתקשה להרפות"‪.‬‬             ‫‪ 1936‬היו מאורעות דמים שחוללו ערביי הארץ‪ ,‬ולא היו מים‪ ,‬והיה‬
                                                                  ‫צריך לעבד אדמת טרשים כדי לבנות חקלאות מפוארת‪ ,‬נשמעה‬
                                                                  ‫בכפר הקריאה המפורסמת ‪" -‬היידה נשף" ‪ -‬וזה היה האות‬

                                                                                             ‫‪36‬‬
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41