Page 35 - medorledor47
P. 35
מגזין מדור לדור
הראשון 'בואי דודה ,נרקוד'. ארבעה ימים הספיקו לאלמה כדי ללמוד מה זאת אהבה.
"שוקולדה ים תיכונית חמה שלי" ,קרא לה הוויקינג שלה ,כך
מסר נוסף ,לא לוותר על אהבה .לעולם לא! לכל אחד ואחת קראה לו ,והטיס אותה לשחקים .היא חוזרת לארץ ,הוא רוצה
בעולם הזה מגיע שתהיה לו אהבה .וצריך בשביל זה לפתוח את לבוא אחריה ,אך היא בוחרת לא לעזוב את הבית ונשארת עם
בעל אמיד ,המנהל בגאון משתלה משגשגת ,ומעצב גינות
הלב". פרטיות ופארקים עירוניים .אלמה אינה מאושרת .הציור בו היא
עוסקת ,מעניק משמעות לחייה .ובכל זאת אז ,לפני עשרים
מטפלת משפחתית וזוגית ואחת שנים ,היא בחרה לא לעזוב את הבית ולהישאר עם בעל
מלכה אדלר מספרת כי "הספר כמובן מתחבר לטיפול דוקר .בגלל הילד וגם בגלל הביטחון.
המשפחתי והזוגי בו אני עוסקת שנים רבות .בין אם זה
בהתייחסות לקשר בין הבית בו גדלנו ולבחירות שאנו עושים 21שנים לאחר מכן היא טסה לנורווגיה לחתונת בנה איתמר
בעתיד .בקשר הטעון בין הורים וילדיהם הבוגרים .בחירת בן זוג עם אנה אהובתו הנורווגית" ,אלוהים איך זה קרה?" היא זועקת
ואין בה שמחה .היא מתייסרת ,האם לחפש את אהובה משכבר?
והסיפורים שאנו מספרים לעצמנו ,ועוד. הטיסה לשם לוקחת את אלמה למסע אחורה בזמן – אל ילדותה
במושבה הקטנה בדרך לצפת ,אל יחסיה עם אמה אלגרה
"רוב הזוגות במעגל החברתי הראשון שלנו התגרשו .אני ילידת סלוניקי ,אל המפגש עם הנורווגי ואל הציור שהציל אותה
מדברת על סוף שנות השבעים ושנות השמונים .זה לא היה מחיי שיממון והעניק משמעות לחייה .זהו גם מסע אל נופי
מקובל אז וזה היה שוק לא קטן .לא הכרתי את עניין הטיפול הגליל האהובים ,אל הניחוחות והצבעים של ילדותה ואל
המשפחתי והזוגי ,אבל אני זוכרת שחשבתי :לא יכול להיות
שאי אפשר לנסות לתקן .גם אני ואישי חווינו קשיים .ביקשתי הצלילים של אז ,צלילי שפת אמה – הלאדינו.
שנלך לטיפול .הוא סרב .לא ויתרתי .וזו בהחלט הייתה מתנה
בשבילנו .נדהמתי מהיכולת הזו של המטפל לחבר בין שנינו דרך התמונות שאלמה מציירת ואלה שהיא רואה בעיני רוחה,
אנו מתוודעים לחלומות של ילדה שאהבה לעוף ,ליחסיה
ולהביא אותנו למקום טוב יותר.
המורכבים עם ילדיה ,ובעיקר לסיפור אהבה גדול מהחיים.
"וזה מה שאני עושה היום .בני זוג מגיעים אלי ויש לעיתים
תחושה שתהום גדולה נפערה ביניהם .בטיפול אנחנו מנסים מלכה (מטרני) אדלר ,היא סופרת ומטפלת משפחתית וזוגית,
ביחד לבנות גשר מעל התהום הזאת .איננו מחפשים אשמים. בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי ,אוניברסיטת בר אילן ,מלמדת
האשה אינה אשמה בכך וגם הגבר לא אשם .מה שביניהם לא בבית הספר לחינוך באוני' בר אילן – יועצות תואר שני .תושבת
עובד ,הזוגיות לא עובדת ,ועל זה אנחנו עובדים .ארבעים אחוז כפר סבא ,ילידת כפר חיטים ,ליד צוק הארבל שבגליל התחתון,
מתגרשים היום בארץ ,שישים אחוז מתגרשים בסיבוב השני, בת למשפחה יוצאת בולגריה ואת שפת הלאדינו ספגה בבית
הוריה בשנות ילדותה .כמו בספריה הקודמים ,היא מצליחה
משפחות מתפרקות וזה כרוך בסבל רב לכולם. לשרטט בסגנונה המיוחד והאותנטי וברגישות רבה דמויות
הרדופות על ידי רוחות רפאים שהחיים חבטו בהן ,ולמרות זאת
"אני אומרת וחוזרת ואומרת לאנשים הנמצאים בקצה,
שלהתגרש תמיד אפשר ,אבל רגע לפני ,אני מזמינה לעשות בחרו באהבה.
ניסיון לתקן .לעיתים אני מבקשת מבני זוג שלושה חודשים לא "אלמה וביורן" הוא ספרה החמישי של מלכה אדלר .ספריה
לדבר על גירושים .למרות הקושי .לעיתים אני כמטפלת צריכה הקודמים" :שבי יפה ,תחייכי" (מודן" ,)2011 ,הילדה המסתורית
להחזיק בשבילם את התקווה שאפשר לשנות .עד שהם יחוו של סבא" (ידיעות ספרים" ,)2005 ,איצ'ו וברנרנד" (ידיעות
זאת ויאמינו בכך .זה לא פשוט ,אך הניסיון שלי מלמד שבהחלט
אפשר .זאת גם למידה חשובה לילדים שלנו .היה קושי – לא ספרים" ,)2004 ,בואי דודה ,נרקוד" (ידיעות ספרים.)2001 ,
ויתרנו! המשפחה חשובה לנו מידי .והילדים בהחלט לומדים. מלכה אדלר מספרת כי "כתיבת הספר ארכה מספר שנים .אני
מאוד אוהבת סיפורי אהבה .לאחר כתיבת ארבעה ספרים
פחות מכל מה שאנו אומרים להם ,יותר מההתנהגויות שלנו. הקשורים בשואה (הרביעי יצא בהוצאה פרטית) ,רציתי מאוד
לכתוב סיפור אהבה .המסר שאני מעוניינת להעביר באמצעות
"בספר הזה היו לי דילמות לא פשוטות .התעמתתי עם ערכים הספר הוא לחלום לחלום לחלום .לא לוותר על החלום .ולממש
החשובים לי ובסופו של דבר ,כן ,הייתי נאמנה לגיבורים שלי .כי אותו .לא להרפות .היוונים לא כתבו הספדים אחרי מותו של
אדם .הם רק שאלו שאלה אחת" :האם הייתה לו תשוקה?" וזה
להם יש הרי חיים משל עצמם. לא משנה תשוקה למה ,רק האם הוא חווה זאת? .טעם
ההחמצה מאוד שורף .לכן אל לנו לוותר .נגעתי בכך בספרי
"אירועים קשים מן העבר ,זיכרונות כואבים ,מלווים לעיתים
אנשים לאורך כל ימי חייהם ,ומשפיעים עליהם .הם לא נראים גיליון 47
35