Page 35 - medorledor47
P. 35

‫מגזין מדור לדור‬

                                  ‫הראשון 'בואי דודה‪ ,‬נרקוד'‪.‬‬  ‫ארבעה ימים הספיקו לאלמה כדי ללמוד מה זאת אהבה‪.‬‬
                                                              ‫"שוקולדה ים תיכונית חמה שלי"‪ ,‬קרא לה הוויקינג שלה‪ ,‬כך‬
‫מסר נוסף‪ ,‬לא לוותר על אהבה‪ .‬לעולם לא! לכל אחד ואחת‬            ‫קראה לו‪ ,‬והטיס אותה לשחקים‪ .‬היא חוזרת לארץ‪ ,‬הוא רוצה‬
‫בעולם הזה מגיע שתהיה לו אהבה‪ .‬וצריך בשביל זה לפתוח את‬         ‫לבוא אחריה‪ ,‬אך היא בוחרת לא לעזוב את הבית ונשארת עם‬
                                                              ‫בעל אמיד‪ ,‬המנהל בגאון משתלה משגשגת‪ ,‬ומעצב גינות‬
                                                       ‫הלב"‪.‬‬  ‫פרטיות ופארקים עירוניים‪ .‬אלמה אינה מאושרת‪ .‬הציור בו היא‬
                                                              ‫עוסקת‪ ,‬מעניק משמעות לחייה‪ .‬ובכל זאת אז‪ ,‬לפני עשרים‬
               ‫מטפלת משפחתית וזוגית‬                           ‫ואחת שנים‪ ,‬היא בחרה לא לעזוב את הבית ולהישאר עם בעל‬

‫מלכה אדלר מספרת כי "הספר כמובן מתחבר לטיפול‬                                            ‫דוקר‪ .‬בגלל הילד וגם בגלל הביטחון‪.‬‬
‫המשפחתי והזוגי בו אני עוסקת שנים רבות‪ .‬בין אם זה‬
‫בהתייחסות לקשר בין הבית בו גדלנו ולבחירות שאנו עושים‬          ‫‪ 21‬שנים לאחר מכן היא טסה לנורווגיה לחתונת בנה איתמר‬
‫בעתיד‪ .‬בקשר הטעון בין הורים וילדיהם הבוגרים‪ .‬בחירת בן זוג‬     ‫עם אנה אהובתו הנורווגית‪" ,‬אלוהים איך זה קרה?" היא זועקת‬
                                                              ‫ואין בה שמחה‪ .‬היא מתייסרת‪ ,‬האם לחפש את אהובה משכבר?‬
                      ‫והסיפורים שאנו מספרים לעצמנו‪ ,‬ועוד‪.‬‬     ‫הטיסה לשם לוקחת את אלמה למסע אחורה בזמן – אל ילדותה‬
                                                              ‫במושבה הקטנה בדרך לצפת‪ ,‬אל יחסיה עם אמה אלגרה‬
‫"רוב הזוגות במעגל החברתי הראשון שלנו התגרשו‪ .‬אני‬              ‫ילידת סלוניקי‪ ,‬אל המפגש עם הנורווגי ואל הציור שהציל אותה‬
‫מדברת על סוף שנות השבעים ושנות השמונים‪ .‬זה לא היה‬             ‫מחיי שיממון והעניק משמעות לחייה‪ .‬זהו גם מסע אל נופי‬
‫מקובל אז וזה היה שוק לא קטן‪ .‬לא הכרתי את עניין הטיפול‬         ‫הגליל האהובים‪ ,‬אל הניחוחות והצבעים של ילדותה ואל‬
‫המשפחתי והזוגי‪ ,‬אבל אני זוכרת שחשבתי‪ :‬לא יכול להיות‬
‫שאי אפשר לנסות לתקן‪ .‬גם אני ואישי חווינו קשיים‪ .‬ביקשתי‬                         ‫הצלילים של אז‪ ,‬צלילי שפת אמה – הלאדינו‪.‬‬
‫שנלך לטיפול‪ .‬הוא סרב‪ .‬לא ויתרתי‪ .‬וזו בהחלט הייתה מתנה‬
‫בשבילנו‪ .‬נדהמתי מהיכולת הזו של המטפל לחבר בין שנינו‬           ‫דרך התמונות שאלמה מציירת ואלה שהיא רואה בעיני רוחה‪,‬‬
                                                              ‫אנו מתוודעים לחלומות של ילדה שאהבה לעוף‪ ,‬ליחסיה‬
                              ‫ולהביא אותנו למקום טוב יותר‪.‬‬
                                                                  ‫המורכבים עם ילדיה‪ ,‬ובעיקר לסיפור אהבה גדול מהחיים‪.‬‬
‫"וזה מה שאני עושה היום‪ .‬בני זוג מגיעים אלי ויש לעיתים‬
‫תחושה שתהום גדולה נפערה ביניהם‪ .‬בטיפול אנחנו מנסים‬            ‫מלכה (מטרני) אדלר‪ ,‬היא סופרת ומטפלת משפחתית וזוגית‪,‬‬
‫ביחד לבנות גשר מעל התהום הזאת‪ .‬איננו מחפשים אשמים‪.‬‬            ‫בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי‪ ,‬אוניברסיטת בר אילן‪ ,‬מלמדת‬
‫האשה אינה אשמה בכך וגם הגבר לא אשם‪ .‬מה שביניהם לא‬             ‫בבית הספר לחינוך באוני' בר אילן – יועצות תואר שני‪ .‬תושבת‬
‫עובד‪ ,‬הזוגיות לא עובדת‪ ,‬ועל זה אנחנו עובדים‪ .‬ארבעים אחוז‬      ‫כפר סבא‪ ,‬ילידת כפר חיטים‪ ,‬ליד צוק הארבל שבגליל התחתון‪,‬‬
‫מתגרשים היום בארץ‪ ,‬שישים אחוז מתגרשים בסיבוב השני‪,‬‬            ‫בת למשפחה יוצאת בולגריה ואת שפת הלאדינו ספגה בבית‬
                                                              ‫הוריה בשנות ילדותה‪ .‬כמו בספריה הקודמים‪ ,‬היא מצליחה‬
               ‫משפחות מתפרקות וזה כרוך בסבל רב לכולם‪.‬‬         ‫לשרטט בסגנונה המיוחד והאותנטי וברגישות רבה דמויות‬
                                                              ‫הרדופות על ידי רוחות רפאים שהחיים חבטו בהן‪ ,‬ולמרות זאת‬
‫"אני אומרת וחוזרת ואומרת לאנשים הנמצאים בקצה‪,‬‬
‫שלהתגרש תמיד אפשר‪ ,‬אבל רגע לפני‪ ,‬אני מזמינה לעשות‬                                                            ‫בחרו באהבה‪.‬‬
‫ניסיון לתקן‪ .‬לעיתים אני מבקשת מבני זוג שלושה חודשים לא‬        ‫"אלמה וביורן" הוא ספרה החמישי של מלכה אדלר‪ .‬ספריה‬
‫לדבר על גירושים‪ .‬למרות הקושי‪ .‬לעיתים אני כמטפלת צריכה‬         ‫הקודמים‪" :‬שבי יפה‪ ,‬תחייכי" (מודן‪" ,)2011 ,‬הילדה המסתורית‬
‫להחזיק בשבילם את התקווה שאפשר לשנות‪ .‬עד שהם יחוו‬              ‫של סבא" (ידיעות ספרים‪" ,)2005 ,‬איצ'ו וברנרנד" (ידיעות‬
‫זאת ויאמינו בכך‪ .‬זה לא פשוט‪ ,‬אך הניסיון שלי מלמד שבהחלט‬
‫אפשר‪ .‬זאת גם למידה חשובה לילדים שלנו‪ .‬היה קושי – לא‬               ‫ספרים‪" ,)2004 ,‬בואי דודה‪ ,‬נרקוד" (ידיעות ספרים‪.)2001 ,‬‬
‫ויתרנו! המשפחה חשובה לנו מידי‪ .‬והילדים בהחלט לומדים‪.‬‬          ‫מלכה אדלר מספרת כי "כתיבת הספר ארכה מספר שנים‪ .‬אני‬
                                                              ‫מאוד אוהבת סיפורי אהבה‪ .‬לאחר כתיבת ארבעה ספרים‬
  ‫פחות מכל מה שאנו אומרים להם‪ ,‬יותר מההתנהגויות שלנו‪.‬‬         ‫הקשורים בשואה (הרביעי יצא בהוצאה פרטית)‪ ,‬רציתי מאוד‬
                                                              ‫לכתוב סיפור אהבה‪ .‬המסר שאני מעוניינת להעביר באמצעות‬
‫"בספר הזה היו לי דילמות לא פשוטות‪ .‬התעמתתי עם ערכים‬           ‫הספר הוא לחלום לחלום לחלום‪ .‬לא לוותר על החלום‪ .‬ולממש‬
‫החשובים לי ובסופו של דבר‪ ,‬כן‪ ,‬הייתי נאמנה לגיבורים שלי‪ .‬כי‬    ‫אותו‪ .‬לא להרפות‪ .‬היוונים לא כתבו הספדים אחרי מותו של‬
                                                              ‫אדם‪ .‬הם רק שאלו שאלה אחת‪" :‬האם הייתה לו תשוקה?" וזה‬
                               ‫להם יש הרי חיים משל עצמם‪.‬‬      ‫לא משנה תשוקה למה‪ ,‬רק האם הוא חווה זאת?‪ .‬טעם‬
                                                              ‫ההחמצה מאוד שורף‪ .‬לכן אל לנו לוותר‪ .‬נגעתי בכך בספרי‬
‫"אירועים קשים מן העבר‪ ,‬זיכרונות כואבים‪ ,‬מלווים לעיתים‬
‫אנשים לאורך כל ימי חייהם‪ ,‬ומשפיעים עליהם‪ .‬הם לא נראים‬                                                            ‫גיליון ‪47‬‬

‫‪35‬‬
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40