Page 13 - medorledor46
P. 13

‫מגזין מדור לדור‬

                                                              ‫כתיבה למטרה‪ :‬איילת י‪ .‬דרזנר‬

‫כיצד לעזור לי‪ ,‬בכל זאת להוציא ‪ 6‬אחים בשעות הבוקר למוסדות‬      ‫כשחיפשתי מידע על ריבקי לפני שאשוחח‬
                 ‫הלימוד‪ ,‬לדאוג שלקחו ספרים‪ ,‬ארוחת ‪ 10‬ועוד‪.‬‬    ‫עימה‪ ,‬היא הפנתה אותי לפייסבוק ומשם‬
                                                              ‫הצלחתי לדלות יחסית מעט מידע‪ ,‬אבל‬
‫קיבלתי אישור מיוחד להגיע באיחור של חצי שעה לבית הספר‬          ‫כשדיברנו התגלתה אישה מבית דתי אדוק‪,‬‬
                    ‫לאחר שהסברתי למורה את סדר היום שלי‪.‬‬       ‫שמגיל צעיר מאוד בנתה את היכולות שלה‪,‬‬
                                                              ‫לא התביישה לנסות‪ ,‬לטעות‪ ,‬להתחשב‬
‫בכיתה ז' היתה לי מחנכת קצת משעממת (צוחקת) ונרדמתי‬             ‫בסביבה שלה ולהיות השראה לסובבים‬
‫בשיעורים שלה‪ .‬יום אחד היא קראה לי אליה לשיחה ושאלה אותי‬
‫מאיזו שעה אני ערה‪ .‬השבתי ‪ 5:30‬והיא היתה בהלם טוטאלי‬                                    ‫אותה‪ ,‬בצניעות‪.‬‬
‫וביררה האם מדובר בבוקר חריג והתפלאה שזו השגרה‬
‫והתקשרה לאבא שלי ושאלה אותו מה זו ה'עבדות' הזו‪ .‬תשובתו‬            ‫יפה גדלת?א‬
‫היתה שאחד הערכים העליונים עליהם מושתת בית הספר הוא‬
                                                              ‫"נולדתי בירושלים כבת בכורה למשפחה חרדית‪,‬‬
                   ‫"כבד את אביך ואמך" וזה התפקיד שניתן לי‪.‬‬    ‫בשכונה מטרסדורף‪ ,‬על שם עיר באוסטריה בה נכחדו יהודים‪.‬‬
‫אבי הגיע מבית אדוק שהדגש בו היה על ערכים כמו היופי של‬         ‫כשנבנתה התיישבו בה עולים מארה"ב בעיקר והיא היתה‬
‫הדת‪ ,‬יושר‪ ,‬דרך ארץ וכבוד הבריות‪ .‬התפיסה 'תן לילד להיות ילד'‬   ‫לקהילה חרדית סגורה בעלת רקע ואורח חיים של נתינה‪ ,‬עזרה‬
‫לא היתה בתודעה‪ .‬היו משימות לכל ילד שבהן הוא היה צריך‬
‫לעמוד‪ .‬מאידך גיסא‪ ,‬הייתי תלמידה שקטה‪ ,‬מופנמת ובוגרת‪.‬‬            ‫הדדית‪ ,‬תרבות ושפה גבוהה‪ ,‬ערכים של יהדות ולימוד תורה‪.‬‬
‫בשל התפקיד המשפחתי לא התחברתי לשטויות של ילדות‬                ‫החיים שלי היו מאוד מוגנים ושמורים‪ .‬בנות לא רכבו על אופנים‪,‬‬
‫שמתייחסות לביגוד‪ ,‬הנעלה‪ ,‬תסרוקות ומאוד מצחיק לומר את זה‬       ‫ביגוד צנוע מאוד‪ ,‬בגיל ‪ 5‬כבר לבשנו גרביונים וחצאיות ארוכות‪.‬‬
                                                              ‫ממש ליד השכונה שלנו היתה שכונת עולים חדשים מצפון‬
                    ‫היום כשזה מה שאני אוהבת ונהנית ממנו‪".‬‬     ‫אפריקה‪ ,‬בעיקר ממרוקו‪ ,‬מרקע סוציואקונומי חלש יותר‪,‬‬
                                                              ‫תרבות ושפה עניה ונוצר מצב של התדרדרות לפשע‪ .‬השכונות‬
‫האם חלקכם למדתם באותם מוסדות‬                                  ‫נבנו בצורת שיכון ונבנו בניינים כדי לקלוט את העולים שהיו‬
   ‫לימוד שהקלו על התארגנות ההסעות?‬
                                                                                   ‫בעלי רקע שונה בתכלית מהשכונה שלי‪.‬‬
                                ‫"רובנו למדנו במוסדות שונים‪".‬‬  ‫כילדים אני זוכרת שחששנו להסתכל לכיוון השכונה שלהם‬
                                                              ‫בשל הכלבים‪ ,‬הקללות והמשטרה שבאה בתדירות גבוהה‪ .‬רמי‬
              ‫מדוע בחרת ללמוד הוראה?‬                          ‫לוי שגר באותה שכונת שנקראת "שכונת רוממה"‪ ,‬יצא ממנה‬

‫"זה מה שהיה‪ .‬בעבר היה בית ספר עממי "סמינר בית יעקב" ובו‬                                         ‫ותראי לאן הוא הגיע כיום‪".‬‬
‫‪ 2‬מגמות‪ .‬הוראה וגננות‪ .‬לא ראיתי את עצמי כגננת‪ .‬סבא שלי היה‬
‫מורה בסמינר‪ ,‬הצוות הכיר אותי וחשתי שזה יהיה קל ופשוט‬              ‫היה לי סדר של יום בערכים של דקות‬

                                                 ‫להסתדר שם‪.‬‬   ‫"הורי התחתנו כשאימי היתה בת ‪ .24‬אבי עלה מארה"ב‪ ,‬נצר‬
‫היו מגמות כמו גרפיקה וספרות שרציתי ללמוד אך אמא חיכתה‬         ‫למשפחת רבנים‪ .‬האחריות שלי לטיפול באחיי ואחיותיי היתה‬
‫לי בבית כדי להיעזר בי‪ ,‬אז לא יכולתי להרשות לעצמי להישאר‬       ‫גדולה מפני שלאימי חסר אדם שיתמוך בה רגשית ומנטלית‬
                                                              ‫ויגן עליה‪ .‬אני נכנסתי לתפקיד הזה וחלק מהזמן היה סוג של‬

                                                                                                ‫היפוך תפקידים בינה וביני‪.‬‬
                                                              ‫אני זוכרת שבגיל ‪ 5‬היא אמרה לי שלא אוכל לרדת למטה‬
                                                              ‫לשחק עם הילדים בשכונה כי היא זקוקה לעזרה שלי בבית‪.‬‬
                                                              ‫כבר אז ידעתי לשטוף כלים‪ ,‬לעזור בתפקוד של האחים בזמן‬
                                                              ‫שאמא שלי טיפלה בתינוק התורן‪ ,‬ניקיתי את הבית‪ ,‬הכנתי‬
                                                              ‫ארוחות בוקר לאחיי‪ ,‬ארגנתי את כולם להסעות לגנים ולבתי‬

                                                                                  ‫הספר‪ ,‬הלכתי למכולת לקנות מה שצריך‪.‬‬
                                                              ‫היה לי סדר של יום בערכים של דקות ! למדתי מאוד מוקדם‬
                                                              ‫איך להסדיר סדר יום‪ ,‬לקחת פיקוד‪ ,‬להנחות את האחים שלי‬

‫גיליון ‪13 46‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18