Page 13 - medorledor46
P. 13
מגזין מדור לדור
כתיבה למטרה :איילת י .דרזנר
כיצד לעזור לי ,בכל זאת להוציא 6אחים בשעות הבוקר למוסדות כשחיפשתי מידע על ריבקי לפני שאשוחח
הלימוד ,לדאוג שלקחו ספרים ,ארוחת 10ועוד. עימה ,היא הפנתה אותי לפייסבוק ומשם
הצלחתי לדלות יחסית מעט מידע ,אבל
קיבלתי אישור מיוחד להגיע באיחור של חצי שעה לבית הספר כשדיברנו התגלתה אישה מבית דתי אדוק,
לאחר שהסברתי למורה את סדר היום שלי. שמגיל צעיר מאוד בנתה את היכולות שלה,
לא התביישה לנסות ,לטעות ,להתחשב
בכיתה ז' היתה לי מחנכת קצת משעממת (צוחקת) ונרדמתי בסביבה שלה ולהיות השראה לסובבים
בשיעורים שלה .יום אחד היא קראה לי אליה לשיחה ושאלה אותי
מאיזו שעה אני ערה .השבתי 5:30והיא היתה בהלם טוטאלי אותה ,בצניעות.
וביררה האם מדובר בבוקר חריג והתפלאה שזו השגרה
והתקשרה לאבא שלי ושאלה אותו מה זו ה'עבדות' הזו .תשובתו יפה גדלת?א
היתה שאחד הערכים העליונים עליהם מושתת בית הספר הוא
"נולדתי בירושלים כבת בכורה למשפחה חרדית,
"כבד את אביך ואמך" וזה התפקיד שניתן לי. בשכונה מטרסדורף ,על שם עיר באוסטריה בה נכחדו יהודים.
אבי הגיע מבית אדוק שהדגש בו היה על ערכים כמו היופי של כשנבנתה התיישבו בה עולים מארה"ב בעיקר והיא היתה
הדת ,יושר ,דרך ארץ וכבוד הבריות .התפיסה 'תן לילד להיות ילד' לקהילה חרדית סגורה בעלת רקע ואורח חיים של נתינה ,עזרה
לא היתה בתודעה .היו משימות לכל ילד שבהן הוא היה צריך
לעמוד .מאידך גיסא ,הייתי תלמידה שקטה ,מופנמת ובוגרת. הדדית ,תרבות ושפה גבוהה ,ערכים של יהדות ולימוד תורה.
בשל התפקיד המשפחתי לא התחברתי לשטויות של ילדות החיים שלי היו מאוד מוגנים ושמורים .בנות לא רכבו על אופנים,
שמתייחסות לביגוד ,הנעלה ,תסרוקות ומאוד מצחיק לומר את זה ביגוד צנוע מאוד ,בגיל 5כבר לבשנו גרביונים וחצאיות ארוכות.
ממש ליד השכונה שלנו היתה שכונת עולים חדשים מצפון
היום כשזה מה שאני אוהבת ונהנית ממנו". אפריקה ,בעיקר ממרוקו ,מרקע סוציואקונומי חלש יותר,
תרבות ושפה עניה ונוצר מצב של התדרדרות לפשע .השכונות
האם חלקכם למדתם באותם מוסדות נבנו בצורת שיכון ונבנו בניינים כדי לקלוט את העולים שהיו
לימוד שהקלו על התארגנות ההסעות?
בעלי רקע שונה בתכלית מהשכונה שלי.
"רובנו למדנו במוסדות שונים". כילדים אני זוכרת שחששנו להסתכל לכיוון השכונה שלהם
בשל הכלבים ,הקללות והמשטרה שבאה בתדירות גבוהה .רמי
מדוע בחרת ללמוד הוראה? לוי שגר באותה שכונת שנקראת "שכונת רוממה" ,יצא ממנה
"זה מה שהיה .בעבר היה בית ספר עממי "סמינר בית יעקב" ובו ותראי לאן הוא הגיע כיום".
2מגמות .הוראה וגננות .לא ראיתי את עצמי כגננת .סבא שלי היה
מורה בסמינר ,הצוות הכיר אותי וחשתי שזה יהיה קל ופשוט היה לי סדר של יום בערכים של דקות
להסתדר שם. "הורי התחתנו כשאימי היתה בת .24אבי עלה מארה"ב ,נצר
היו מגמות כמו גרפיקה וספרות שרציתי ללמוד אך אמא חיכתה למשפחת רבנים .האחריות שלי לטיפול באחיי ואחיותיי היתה
לי בבית כדי להיעזר בי ,אז לא יכולתי להרשות לעצמי להישאר גדולה מפני שלאימי חסר אדם שיתמוך בה רגשית ומנטלית
ויגן עליה .אני נכנסתי לתפקיד הזה וחלק מהזמן היה סוג של
היפוך תפקידים בינה וביני.
אני זוכרת שבגיל 5היא אמרה לי שלא אוכל לרדת למטה
לשחק עם הילדים בשכונה כי היא זקוקה לעזרה שלי בבית.
כבר אז ידעתי לשטוף כלים ,לעזור בתפקוד של האחים בזמן
שאמא שלי טיפלה בתינוק התורן ,ניקיתי את הבית ,הכנתי
ארוחות בוקר לאחיי ,ארגנתי את כולם להסעות לגנים ולבתי
הספר ,הלכתי למכולת לקנות מה שצריך.
היה לי סדר של יום בערכים של דקות ! למדתי מאוד מוקדם
איך להסדיר סדר יום ,לקחת פיקוד ,להנחות את האחים שלי
גיליון 13 46