Page 8 - medorledor43
P. 8

‫הגיל השלישי‬

              ‫ד"ר סוזי קגן‪,‬‬
‫על היחסים בין הדור השלישי‪,‬‬

              ‫ההורה והנכד‬
                                                                                ‫כתיבה למטרה‪ :‬איילת י‪ .‬דרזנר‬

‫"ר סוזי קגן היא מטפלת זוגית ומשפחתית בכירה‪ ,‬בעלת מרכז לטיפול רגשי בילדיםד‬

‫ומבוגרים‪ .‬מכיוון שבעידן שלנו קיימת מעורבות רבה של הדור השלישי‪ ,‬קרי הסבא והסבתא‬
‫בגידול הנכדים‪ ,‬מצאתי לנכון לשתף אתכם בזווית הראיה שלה ובהמלצות איך לעבור את‬
‫התקופה הזו בשלום ועם הרבה אהבה‪ .‬למען הנוחות בלבד‪ ,‬בחרתי להשתמש במילה "סבתא"‬

                                         ‫כדי לייצג את הדור השלישי‪ ,‬ויסלחו לי כל הסבים‪.‬‬

‫לסבתא‪ ,‬אני מציעה לקחת בחורה תיכוניסטית ולשלם לה סכום‬          ‫מה ניתן לעשות כדי להקל הסבתות בזמן‬
‫מוסכם‪ ,‬כך שהיא זו ש'תרוץ' אחרי הילד תחת עיניה ואחריותה‬                        ‫שהן מבלות עם הנכדים?‬

                                               ‫של הסבתא‪".‬‬     ‫"ראשית‪ ,‬רצוי לחלק את האוכלוסייה של הסבתות לכאלו עם או‬
                                                                             ‫בלי יכולות גופניות‪ .‬מדובר ב‪ 2-‬קבוצות שונות‪.‬‬
      ‫זה לא מועד לביקורת מצד הסבתא?‬
                                                              ‫אם נדבר על אלו שהן בעלות יכולות גופניות‪ ,‬בימי שמש יפים‬
‫"בוודאי שכן‪ ,‬אך בעזרת שיחה מקדימה של תיאום ציפיות ניתן‬        ‫שמתקיימים גם בחורף‪ ,‬אחד הדברים שמקלים עליהן הוא‬
                       ‫בהחלט למצוא פתרון לדעות השונות‪".‬‬       ‫לקחת את הנכדים ולצאת איתם לשחק בחוץ‪ ,‬במקום שהם הכי‬
                                                              ‫אוהבים‪ .‬מדובר בדרך כלל בגינות הציבוריות שמותאמות כיום‬
 ‫אילו פעילויות יצירה ניתן לעשות בבית ?‬
                                                                                                 ‫לשהות של ילדים צעירים‪.‬‬
‫"חשוב מאוד שיהיה בבית מאגר של חומרים מגוונים ליצירה‬           ‫אני מתייחסת לגילאי שנתיים ועד גיל בית הספר היסודי‪ ,‬בו‬
‫עם הילד‪ .‬צעצועים‪ ,‬יצירה (חוברות‪ ,‬צבעים‪ ,‬פלסטלינה)‪ ,‬לשחק‬       ‫הילד יודע לטפס באופן עצמאי‪ ,‬להתנדנד‪ ,‬לגלוש ולרוץ‪.‬‬
‫ב"כאילו"‪ -‬משחק שמצריך מינימום צעצועים וגם לשחק‬                ‫החשיפה לבילוי הזה הרבה פעמים מתמעטת‪ ,‬כיוון שההורה‬
                                                              ‫חוזר עייף מהעבודה והילד לעומתו זקוק לאטרקציה כדי לשחרר‬
                                                     ‫באייפד‪.‬‬  ‫אנרגיה‪ .‬כמו כן‪ ,‬מגיעים לגינות ילדים אחרים שאיתם הילד ישחק‪,‬‬
‫ידוע שהסבתות חוששות מאוד מההתעסקות של הנכדים עם‬               ‫ישתף פעולה ולעיתים יתעמת‪ .‬מומלץ מאוד להביא חטיף בתיק‪ ,‬כך‬
‫אייפד‪ ,‬במיוחד בשל חוסר ידע מתקדם בטכנולוגיה מצדן‪ .‬זה‬
‫המקום לסיכום בין ההורים לסבתא על זמן המשחק עם האייפד‪.‬‬                      ‫שיהיה לילד מה לנשנש כשהוא זקוק לאנרגיה ופינוק‪.‬‬
‫רצוי שהסבתות יבינו שהמסך הוא חלק מהרפרטואר של‬                 ‫לעומתה‪ ,‬האוכלוסיה שמתקשה פיזית וקשה לה לצאת מהבית‪,‬‬
‫המשחקים מבחינת הילד ‪ -‬לא להתנגד לעניין !‪ .‬יותר מכך‪,‬‬           ‫יוצרת מצב שהילד נמצא המון שעות בבית ומשתעמם‪ .‬קודם‬
‫שהסבתא תגיד לנכד‪ ,‬שבזמן שהיא מכינה לו ארוחת ערב‪ ,‬הוא‬          ‫כל אני ממליצה שהשהות המשותפת תהיה בבית הילד ולא‬
‫יכול לשחק עם האייפד וכך כל אחד גם מקבל זמן לעצמו בתוך‬
                                                                  ‫בבית הסבתא‪ ,‬כיוון שבביתו ישנו מגוון רחב של משחקים‪.‬‬
                                          ‫השהות של הביחד‪.‬‬     ‫אם למשל מדובר בילד בן ‪ 3‬שצריך 'לרוץ' אחריו‪ ,‬דבר שקשה‬
‫אחת ההמלצות החמות שלי היא שהסבתא תצפה עם הנכד‬

                                                              ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13