Page 27 - medorledor43
P. 27
מגזין מדור לדור בורחס ויש לו סיפור שנקרא
"פונס הזכרן" .מדובר באדם
האנשים מתגלגלים בחיים ופחות בוחרים". שקם בבוקר וזוכר כל דבר
שקרה לו .כל מספר ומילה
דיברת על חגים ויצרת מהומה בפסח. שראה ,שמע ,קרא ובסוף
תסביר את הבחירה היום הוא מת מהתפוצצות
המידע .אני באמת מרגיש
"אדם שמכיר את הסוציולוגיה של החגים יודע שהחגים הם זמן שבשביל לחיות יש צורך
טעון מאוד .פתאום יש טאבו שגם אנשים שאתה פחות אוהב באיזון ,בין לחיות את זיכרונות
אתה נאלץ לראות ולבלות איתם ערב שלם וקיימים הרבה העבר ,חוויות ההווה ודמויות
מתחים ומבחינתי זו הזדמנות שמציפה חזק .בנוסף ,ההגדה מהביוגרפיה שלי וצריך
היא טקסט דרכו אני יכול לגלות איך כל אדם מפרש את הכתוב, לנקות את השולחן כדי ליצור
מה משמעותי בעיניו .לכן מי שדופק החיים שלו נבנה על לוח
השנה היהודי או לוח שנה של הדת הנוצרית ,ימצא בה המון כלי מחדש".
ביטוי .אני גם יודע שהתחושות שעולות בחגי ישראל הגדולים,
יש סיטואציה שהגיבור ,יובל ,צריך לחיות
אינן עולות בשבת רגילה". בחדר עם יאיר ורקמת שם התרסה – למה
לסיום, (הוא צוחק) ?
אני לא אעשה 'ספוילר' למי שעומד/ת לקרוא את הספר .אני "בתוך כל הסיפור יש הרבה התמודדות בין העולם החילוני
יכולה לשתף אתכם שלי כקוראת היה צורך אישי בפעולה לדתי .יש אפשרות קלה ללכת על ה'אופטימי והרומנטי'
מסוימת מצד הגיבור בסוף הסיפור שלא באה לידי ביטוי. שהדמויות ביחד והן מסתדרות וכל אחד מוותר על הייחודיות
משיחה עם משה הסתבר לי שאמנם הוא לא חשב עליה ,אך שלו ,כמו אדם שעובר את מסגרת הצבא .אני רציתי לחקור את
עוררתי בו עניין לחשוב איך הוא 'חסך' אותה מהגיבור .מבחינת השוני בראש ,באופן שהדמויות רואות את העולם ,ולכן הרגשתי
משה ,הגיבור אמנם מגיע מבית דתי ,אך הנפש שלו מאוד שאני חייב להביא את הסיטואציה לקצה ,כי רק כשאתה נמצא
מורכבת והקורא מופנה דווקא למקומות של אי ההתאמה. קרוב מאוד וחי 'בריבוע קטן' יחד עם אדם אחר ,אתה יודע אילו
התובנה שעלתה משיחתנו היא שהצורך שלי באותה פעולה מילים יהיה לך קשה לשמוע או איזו התנהגות יהיה לך קשה
נבע מהתרבות והחינוך עליהם התחנכתי וגידלתי את עצמי
לקבל.
שלא תאמו את הציפיות שלי מהגיבור. באחת הסיטואציות ,עידית ,עושה מעשה קיצוני עם ספר תורה.
הרצון של הסופר הוא שהקוראים יקראו סיפור טוב וגם ייטלו חלק כאדם דתי ,אני יודע איך יגיב אדם מהעולם שלי למעשה כזה
בניסיון לראות שיש מספר דרכים לספר סיפור וזאת ניתן ללמוד וגם יודע איך מתייחסים לספר תורה .סבא שלי לימד אותי שאם
התחלתי לקרוא פרק ואני צריך ללכת מקום ,עליי לשים מטפחת
רק דרך כתיבת האפשרויות. באותו עמוד כדי לשמור עליו .זה העולם שגדלתי בו .היה לי
חשוב להראות את העולם בעיניו של אדם שמבחינתו ספר
27 התורה אינו קדוש .דוגמא נוספת היא שאחד הערכים החשובים
לי הוא חופש וחירות ,למרות שעל פניו זה נראה מתנגש עם
קיום מצוות דת ,מדובר בלבטים שקיימים גם ביני לבין עצמי".
למה לסבך את יובל עם כל כך הרבה נשים ?
למה לא לסבך דמות אחרת עם איזו בחורה
(הוא צוחק) ?
"חשוב בכתיבת האפשרות לבדוק אפשרויות שונות ולכן
הראיתי את האפשרות שבין יובל לאישה דתית ,בינו לבחורה
חילונית ,קשרים עם פערי גיל ,פערי גבולות .מה עושה את
הדבר הזה ששני אנשים שונים מוצאים נקודת חיבור .הרעיון
של אפשרות היא שכשאת בוחרת באפשרות אחת ,את מוותרת
על אפשרות אחרת ובספר הצלחתי להדגים דרך יובל אפשרויות
בחירה רבות ולהביא את הגיבור לידי החלטה באיזו אפשרות
הוא בוחר .אם לא ניסיתי ,אין משמעות לבחירה שלך ורוב
גיליון 43