Page 27 - medorledor43
P. 27

‫מגזין מדור לדור‬                                             ‫בורחס ויש לו סיפור שנקרא‬
                                                            ‫"פונס הזכרן"‪ .‬מדובר באדם‬
                  ‫האנשים מתגלגלים בחיים ופחות בוחרים‪".‬‬      ‫שקם בבוקר וזוכר כל דבר‬
                                                            ‫שקרה לו‪ .‬כל מספר ומילה‬
‫דיברת על חגים ויצרת מהומה בפסח‪.‬‬                             ‫שראה‪ ,‬שמע‪ ,‬קרא ובסוף‬
                     ‫תסביר את הבחירה‬                        ‫היום הוא מת מהתפוצצות‬
                                                            ‫המידע‪ .‬אני באמת מרגיש‬
‫"אדם שמכיר את הסוציולוגיה של החגים יודע שהחגים הם זמן‬       ‫שבשביל לחיות יש צורך‬
‫טעון מאוד‪ .‬פתאום יש טאבו שגם אנשים שאתה פחות אוהב‬           ‫באיזון‪ ,‬בין לחיות את זיכרונות‬
‫אתה נאלץ לראות ולבלות איתם ערב שלם וקיימים הרבה‬             ‫העבר‪ ,‬חוויות ההווה ודמויות‬
‫מתחים ומבחינתי זו הזדמנות שמציפה חזק‪ .‬בנוסף‪ ,‬ההגדה‬          ‫מהביוגרפיה שלי וצריך‬
‫היא טקסט דרכו אני יכול לגלות איך כל אדם מפרש את הכתוב‪,‬‬      ‫לנקות את השולחן כדי ליצור‬
‫מה משמעותי בעיניו‪ .‬לכן מי שדופק החיים שלו נבנה על לוח‬
‫השנה היהודי או לוח שנה של הדת הנוצרית‪ ,‬ימצא בה המון כלי‬                         ‫מחדש‪".‬‬
‫ביטוי‪ .‬אני גם יודע שהתחושות שעולות בחגי ישראל הגדולים‪,‬‬
                                                            ‫יש סיטואציה שהגיבור‪ ,‬יובל‪ ,‬צריך לחיות‬
                                   ‫אינן עולות בשבת רגילה‪".‬‬  ‫בחדר עם יאיר ורקמת שם התרסה – למה‬

                                  ‫לסיום‪,‬‬                                               ‫(הוא צוחק) ?‬

‫אני לא אעשה 'ספוילר' למי שעומד‪/‬ת לקרוא את הספר‪ .‬אני‬         ‫"בתוך כל הסיפור יש הרבה התמודדות בין העולם החילוני‬
‫יכולה לשתף אתכם שלי כקוראת היה צורך אישי בפעולה‬             ‫לדתי‪ .‬יש אפשרות קלה ללכת על ה'אופטימי והרומנטי'‬
‫מסוימת מצד הגיבור בסוף הסיפור שלא באה לידי ביטוי‪.‬‬           ‫שהדמויות ביחד והן מסתדרות וכל אחד מוותר על הייחודיות‬
‫משיחה עם משה הסתבר לי שאמנם הוא לא חשב עליה‪ ,‬אך‬             ‫שלו‪ ,‬כמו אדם שעובר את מסגרת הצבא‪ .‬אני רציתי לחקור את‬
‫עוררתי בו עניין לחשוב איך הוא 'חסך' אותה מהגיבור‪ .‬מבחינת‬    ‫השוני בראש‪ ,‬באופן שהדמויות רואות את העולם‪ ,‬ולכן הרגשתי‬
‫משה‪ ,‬הגיבור אמנם מגיע מבית דתי‪ ,‬אך הנפש שלו מאוד‬            ‫שאני חייב להביא את הסיטואציה לקצה‪ ,‬כי רק כשאתה נמצא‬
‫מורכבת והקורא מופנה דווקא למקומות של אי ההתאמה‪.‬‬             ‫קרוב מאוד וחי 'בריבוע קטן' יחד עם אדם אחר‪ ,‬אתה יודע אילו‬
‫התובנה שעלתה משיחתנו היא שהצורך שלי באותה פעולה‬             ‫מילים יהיה לך קשה לשמוע או איזו התנהגות יהיה לך קשה‬
‫נבע מהתרבות והחינוך עליהם התחנכתי וגידלתי את עצמי‬
                                                                                                                  ‫לקבל‪.‬‬
                       ‫שלא תאמו את הציפיות שלי מהגיבור‪.‬‬     ‫באחת הסיטואציות‪ ,‬עידית‪ ,‬עושה מעשה קיצוני עם ספר תורה‪.‬‬
‫הרצון של הסופר הוא שהקוראים יקראו סיפור טוב וגם ייטלו חלק‬   ‫כאדם דתי‪ ,‬אני יודע איך יגיב אדם מהעולם שלי למעשה כזה‬
‫בניסיון לראות שיש מספר דרכים לספר סיפור וזאת ניתן ללמוד‬     ‫וגם יודע איך מתייחסים לספר תורה‪ .‬סבא שלי לימד אותי שאם‬
                                                            ‫התחלתי לקרוא פרק ואני צריך ללכת מקום‪ ,‬עליי לשים מטפחת‬
                                  ‫רק דרך כתיבת האפשרויות‪.‬‬   ‫באותו עמוד כדי לשמור עליו‪ .‬זה העולם שגדלתי בו‪ .‬היה לי‬
                                                            ‫חשוב להראות את העולם בעיניו של אדם שמבחינתו ספר‬
‫‪27‬‬                                                          ‫התורה אינו קדוש‪ .‬דוגמא נוספת היא שאחד הערכים החשובים‬
                                                            ‫לי הוא חופש וחירות‪ ,‬למרות שעל פניו זה נראה מתנגש עם‬
                                                             ‫קיום מצוות דת‪ ,‬מדובר בלבטים שקיימים גם ביני לבין עצמי‪".‬‬

                                                            ‫למה לסבך את יובל עם כל כך הרבה נשים ?‬
                                                            ‫למה לא לסבך דמות אחרת עם איזו בחורה‬

                                                                                        ‫(הוא צוחק) ?‬

                                                            ‫"חשוב בכתיבת האפשרות לבדוק אפשרויות שונות ולכן‬
                                                            ‫הראיתי את האפשרות שבין יובל לאישה דתית‪ ,‬בינו לבחורה‬
                                                            ‫חילונית‪ ,‬קשרים עם פערי גיל‪ ,‬פערי גבולות‪ .‬מה עושה את‬
                                                            ‫הדבר הזה ששני אנשים שונים מוצאים נקודת חיבור‪ .‬הרעיון‬
                                                            ‫של אפשרות היא שכשאת בוחרת באפשרות אחת‪ ,‬את מוותרת‬
                                                            ‫על אפשרות אחרת ובספר הצלחתי להדגים דרך יובל אפשרויות‬
                                                            ‫בחירה רבות ולהביא את הגיבור לידי החלטה באיזו אפשרות‬
                                                            ‫הוא בוחר‪ .‬אם לא ניסיתי‪ ,‬אין משמעות לבחירה שלך ורוב‬

                                                                                                               ‫גיליון ‪43‬‬
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32