Page 20 - medorledor23
P. 20

‫דרכים בהן אתה עלול‬
                                                              ‫לעורר טראומות בילד‬

‫מאת‪ :‬שרה יעקב ‪,‬פסיכולוגית "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה ‪050-5587684 -‬‬

‫‪" .7‬למה אתה לא כמו אחיך?" ‪" /‬תלמד מאחיך" ‪ /‬אתה כמו ‪...‬‬        ‫לי כל קשר לגודל האהבה שיש לנו כלפי ילדינו‪ ,‬מתבררב‬
                        ‫(אדם כלשהו אליו יש לנו יחס שלילי)‬
                                                              ‫שאנחנו יכולים גם להזיק ‪ -‬ואפילו לגרום לטראומות ‪-‬‬
‫ההשוואות‪-‬בין אם הן לחיוב או בין אם לשלילה‪ -‬יוצרות כעס‪,‬‬        ‫בלי שנהיה מודעים למשקל שיש לאמירות שלנו מולם‪.‬‬
‫טינה וקנאה‪ .‬במקום לקדם את החיובי בהתנהגותו של הילד‪,‬‬           ‫אמירות כאלה בהחלט יוצרות כאב שהשלכותיו משפיעות על‬
‫הן עלולות ליצור בו תחושה שהוא כל כך מאכזב‪ ,‬שאין לו מה‬
‫להפסיד ולכן ירשה לעצמו לאכזב‪ ,‬להתריס ולכעוס על הוריו‬                                                     ‫הילד לכל ימי חייו‪.‬‬
                                                              ‫‪ .1‬לעולם אל תגיד לילד "אתה כ"כ טיפש‪ ,‬נודניק‪ ,‬בלתי נסבל‪,‬‬
                          ‫או על אותו בן‪-‬אדם שאליו מושווה‪.‬‬
‫‪" .8‬אתה תהרוג אותי מהתקף לב"‪" ,‬אתה גורם לי לכאב ראש"‬                                                           ‫מאכזב וכו' "‪.‬‬
‫אלו משפטים הגורמים לילד להאמין שהוא מהווה מעמסה‪,‬‬              ‫אלו הן אמירות אשר יכולות ליצור בילד אמונה שהוא אכן כזה‪.‬‬
‫מכביד על חיינו ולא מביא לתוכם שום דבר חיובי‪ .‬יתרה מכך‪,‬‬        ‫אמונה זו עלולה לחבל במעשיו בהווה ובעתיד‪ .‬אם ילד חושב‬
                                                              ‫שהוא בלתי‪-‬נסבל בעיני הוריו‪ ,‬יהיה לו קושי גם להתקרב‬
         ‫הם עלולים לגרום לו תחושה כי הוא לא רצוי ודחוי‪.‬‬       ‫לאנשים או להאמין שניתן לאהוב אות הן בחברה והן בקשרים‬
                                ‫‪" .9‬אם לא תתנהג יפה אני‪"...‬‬
                                                                                                 ‫אישיים אחרים (גם זוגיים)‪.‬‬
‫האיומים השונים‪ ,‬שלא מתקיימים‪ ,‬גורמים לילד לחשוב שאין‬                                 ‫‪" .2‬אני לא סומך עליך"‪" ,‬אתה שקרן"‪.‬‬
‫לך מילה ואתה כהורה מאבד מסמכותך‪ .‬עליך להבין שכדי‬              ‫אלה עלולים לחבל בביטחון וליצור בילד ספק שאכן ההורה‬
‫להיות סמכות בעיני הילד‪ ,‬אתה חייב לקיים כל מה שאתה‬                    ‫אוהב אותו ולכן יימנע מלהיות פתוח רגשית עם הוריו‪.‬‬

                             ‫אומר‪ ,‬אם לחיוב או אם לשלילה‪.‬‬                                                    ‫‪" .3‬אל תבכה"‪.‬‬
‫מבחינה זו עדיף לא לאיים ולא להבטיח דברים שאינך יכול או‬        ‫אמירה כזו עלולה לגרום להדחקה והתכחשות של רגשות‪ .‬עד‬
‫מתכוון לעמוד בהם‪ .‬עליך לזכור שההענשה מלמדת את הילד‬            ‫כדי כך שהילד יתנתק מרגשותיו ועקב כך יתקשה להביע את‬
‫מה לא לעשות ובהכרח עדיין לא לימדת אותו מה כן לעשות‪.‬‬
                                                                               ‫מצוקתו וכאבו כדי לקבל עזרה בשעת קושי‪.‬‬
                        ‫אתה אמור להיות מדריך ולא "תליין"‪.‬‬                                        ‫‪" .4‬אני אגיד את זה לאבא"‬
                                            ‫‪ .10‬השפלות ולעג‬
                                                              ‫אמירה כזו עלולה ליצור תחושה כי ההורים לא מאוחדים‬
‫אפילו כשהן נאמרות בצחוק‪ ,‬הן עלולות לגרום לירידה קיצונית‬       ‫בגישה כלפיו‪ .‬יש הורה שמבין אותו ומשתף פעולה אתו והורה‬
‫בהערכה העצמית ובכך לפגוע ביומה של הילד מתוך פחד‬               ‫אחר כועס‪ ,‬מאשים ומעניש‪ .‬ממקום זה יהיה לילד קשה ליצור‬

                                ‫להיות ללעג‪ ,‬גם בעיני אחרים‪.‬‬                                 ‫קשר חיובי עם ההורה המעניש‪.‬‬
‫מפחיד לחשוב שהרבה פעמים אלו אמירות יומיומיות או‬               ‫חשוב מאוד שילד יחווה את שני הוריו כמטיבים אתו ורוצים‬

                                               ‫שכיחות למדיי‪.‬‬                                                        ‫בטובתו‪.‬‬
‫על פי רוב קל לנו יותר להרגיש חוסר ישע ותסכול כאשר אנחנו‬       ‫יתרה מכך‪ ,‬הוא עלול ללמוד ליצור מניפולציות של ההורה‬
‫מחנכים את הילדים שלנו‪ .‬לפעמים נראה לנו שכל ניסיון לחנך‬
‫את הילד זו משימה קשה‪ ,‬מתמשכת ואפילו בלתי‪-‬אפשרית‪.‬‬                                             ‫"הטוב" מול ההורה "המעניש"‪.‬‬
‫יחד עם זאת‪ ,‬ילד לומד על עצמו ‪ ,‬מהותו והיחס שיכול לקבל‬                 ‫‪" .5‬אתה לא עושה אף פעם את הדברים כמו שצריך"‬
                                                              ‫משפט זה עלול לעורר ספק וחוסר אמון בילד בנוגע ליכולותיו‬
  ‫מן הסביבה דרך מה שהוא שומע את הוריו מבטאים כלפיו‪.‬‬           ‫להתמודד עם החיים‪ .‬הדבר יכול ליצור ירידה בהערכה העצמית‬
‫באותם הרגעים ‪-‬ולפעמים בכלל‪ -‬אין לנו מודעות לגבי‬               ‫ובאופן מוקצן עלול הילד לאבד תקווה ביכולתו לפתור מצבי‬
‫ההשלכות העתידיות של האמירות שלנו‪ .‬יחד עם זאת‪ ,‬אם‬
‫ננסה לחשוב על איך ההורים שלנו השפיעו על חיינו ועל מי‬                                                            ‫חיים שונים‪.‬‬
                                                                      ‫‪" .6‬תפסיק להפריע לי" ‪" ,‬אתה מוציא אותי מהדעת"‬
       ‫אנחנו‪ ,‬נבין את גודל ההשפעה שבפועל יש לכל הורה‪.‬‬         ‫משפטים מהסוג הזה עלולים ליצור אצל הילד תחושה כי הוא‬
‫קשה לחנך בלי "ליפול" על סוג המשפטים הללו‪ .‬לא לחינם‬            ‫מכביד והוא לא רצוי בחיינו‪ .‬ישנן אינסוף דרכים לומר לילד‬
‫לפעמים נאמר שההשפעה של ההורים נחרטת בנפשם של‬                   ‫שאנחנו עסוקים ושדבריו מופנים אלינו ברגע שאינו מתאים‪.‬‬
‫הילדים במהלך ‪ 12‬שנה ולוקח לילד לפעמים כל החיים‬

                              ‫להתאושש מהשלילי שנחרט בו‪.‬‬
             ‫רגש אשמה הוא מיותר‪ ,‬מה שנחוץ הוא הדרכה‪.‬‬

                                                              ‫‪ 20‬מגזין מדור לדור‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25