Page 22 - medorledor18_Neat
P. 22
‫החג מזווית פסיכולוגית אחרת‬

‫"תכלה שנה וקללותיה‪ ,‬תחל שנה וברכותיה"‬

‫מאת‪ :‬שרה יעקב ‪,‬פסיכולוגית "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה ‪050-5587684 -‬‬

‫ועל ההשלכות שיהיו להם בחייך‪ .‬ספציפית יותר‪ ,‬אם ילד בוחר‬ ‫החגים מתחילים בהכנות מראש ובסימן של התחדשות‪.‬‬
‫להסתכל ולהתמקד במה שמתסכל אותו בהוריו‪ ,‬הרי שבתוך לבו‬ ‫ראש השנה מתחיל בסיומה של שנה ומסמל אפשרות של‬
‫יהיו תסכול וכאב שלא ניתן לשנות‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬המצב ישתנה‬ ‫צמיחה ושינוי ואפשרות לחשוב על מה שאנו מאחלים לקרובים‬
‫ככל שיהיה מודע יותר למה שבאפשרותו לעשות במצב לטובתו‬
‫ולפעמים גם לטובת ההורה‪ .‬בחירה זו משנה את מסלול חייו‬ ‫ולנו לקראת השנה החדשה‪.‬‬
‫נכון‪ ,‬יש איחולים מוכרים וקבועים‪" :‬חג שמח"‪",‬שנה טובה‬
‫לחיוב או לשלילה‪.‬‬ ‫ומתוקה" ועוד‪ .‬הרבה מהם נאמרים ללא הבנה פסיכולוגית‬
‫לדוגמא‪ ,‬ילד יכול לבחור להיות לעזר לאביו המרותק לכיסא‪-‬‬
‫גלגלים‪ .‬הדבר אמנם יקשה עליו ויחייב אותו לעצמאות ולקיחת‬ ‫עמוקה למשמעות שיש לחג‪.‬‬
‫יזמה בטרם עת‪ ,‬אך עצם בחירה זו תחבר אותו לעמדה‬ ‫בראש השנה יש לנו הזדמנות לעשות מאזן (חשבון נפש) וסיכום‬
‫אקטיבית יותר‪ ,‬שקולה וערנית לצורכי‪-‬הזולת‪ .‬לעומת זאת‪,‬‬ ‫לגבי העבר לחיוב ולשלילה‪ .‬על סמך מאזן זה ניתן לחשוב על‬
‫הוא יכול לבחור להתמקד במבוכה‪ ,‬בבושה ובקושי שיש במצב‪.‬‬
‫מה רצוי לנו בעתיד‪.‬‬
‫דבר שיכול ליצור תחושה של קורבנות וחוסר‪-‬ישע‪.‬‬ ‫אם נתבונן היטב הרי ששנה שמוגדרת כשנה טובה יכולה להיות‬
‫מסקנה טבעית לכך היא שהוא אינו משנה את הנסיבות אלא‬ ‫שונה מאדם לאדם‪ .‬כל אחד מייחל לעצמו דברים אחרים‬
‫משנה את עמדתו ומעשיו לגבי המצב הנתון‪ .‬כדי ליצור שינוי‬ ‫(מעבר לדברים הקבועים כמו בריאות‪ ,‬פרנסה וקשרים טובים)‪.‬‬
‫אתה צריך ליצור הזדמנות לשינוי‪ ,‬להיות אקטיבי ולקחת‬ ‫בחייו של כל אדם ישנם נתונים שאינו יכול לשנותם וישנם‬
‫שניתנים לשינוי עלפי החלטתו ובחירתו‪ .‬כדי להגיע להחלטה‬
‫אחריות לגביו‪.‬‬ ‫עליך להיות מודע למה ניתן לעשות ומה אתה בוחר לעשות‬
‫השלב הראשון בלהיות אקטיבי זה להתבונן על העבר ולבחון מה‬ ‫עם נסיבות החיים‪ ,‬הכאב והחזון המיוחל לך‪ .‬לעשות זאת למען‬
‫היה מקור לכאב‪ ,‬מה היה חסר ולאבחן היכן ומה היו הטעויות‪.‬‬ ‫עצמך‪ ,‬למען יצירת איכות‪-‬חיים ומתן ערך ומשמעות לחיים‬
‫השלב השני מתרחש כאשר אתה מגבש חזון לגבי השנה הקרובה‬
‫שתתנהל על בסיס מה שאתה מאחל לעצמך לנוכח ההבנות‬ ‫בכלל‪.‬‬
‫הדבר מחייב אותך להיות "מחובר לעצמך"‪ ,‬למהות ולצרכים‬
‫שגיבשת‪.‬‬ ‫שלך‪ ,‬לדעת מה יכול למלא את חייך בתוכן‪ ,‬במשמעות ובחיות‪.‬‬
‫שלב שלישי הוא בחירת מסלול ומעשים אשר יובילו לשינוי‬ ‫אחרת תתקשה לבנות לעצמך חזון ולבחור באופן יזום במסלול‬
‫מטיב אשר יתאים למציאות ויאפשרו לך לנקוט צעד מעשי כדי‬
‫שבסופו של דבר יניע את צעדיך‪.‬‬
‫לממש חזון זה‪.‬‬ ‫בנושא זה חשוב להבין כמה אמתות‪ .‬ראשית כל‪ ,‬מקובל להגיד‬
‫השלב הרביעי והאחרון הוא להיות מודע למה שמנע צעדים‬ ‫שהחיים של בן‪-‬אדם הם כמו ספר שיש בו פרקים‪ ,‬פרקים‪.‬‬
‫אלו קודם‪ .‬פעמים רבות מה שחוסם בן‪-‬אדם‪ ,‬גם מלבנות חזון‬
‫וגם מנקיטת עמדה ובחירת צעדים‪ ,‬הוא חוסר הסליחה הן לגבי‬ ‫ספר החיים של כל אדם מתחיל בפרקים שהוא לא כתב‪.‬‬
‫אלו קיימים מראש כמו‪ :‬נסיבות חיים‪ ,‬נתונים מולדים‪ ,‬סוג‬
‫עצמו והן לגבי הקרובים לו‪.‬‬ ‫ההורים‪ ,‬מצבם האישי‪ ,‬המשפחה המורחבת‪ ,‬המדינה בה נולד‪...‬‬
‫סליחה למעשה היא סגירת מעגל‪ ,‬פרידה והשלמה עם העבר‪.‬‬ ‫אם נתמקד בהורים שיש לנו‪ ,‬ידוע שאף אחד מאתנו לא בוחר‬
‫הפניית הכוחות והמשאבים הפנימיים והחיצוניים תוך התמקדות‬ ‫את הוריו ואין הורה שמסוגל לתת מענה לכל הצרכים של ילדו‬
‫מעשית בהווה‪ .‬במה שאפשר ורצוי לעשות למען עצמנו ולמען‬ ‫מעצם העובדה שהוא אנושי ומטבע הדברים מוגבל ביכולותיו‪.‬‬
‫מכאן שכל אדם יחווה כאב ותסכול כתוצאה מהפער בין צרכיו‬
‫הקרובים לנו‪ .‬ואם תרצו‪ ,‬במובן ההלכתי – תיקון‪.‬‬
‫ראש השנה מתחיל בהזדמנות להרחיב את המודעות לעצמנו‬ ‫לבין מה שהוריו יכולים לספק לו‪.‬‬
‫ולנסיבות‪ .‬לבחור חזון ומסלול ולבסוף ביום כיפור‪ ,‬להשתחרר‬ ‫יחד עם זאת‪ ,‬הורה וילד (אפילו בצורה לא מודעת) בוחרים אם‬
‫להתמקד במה שמתסכל‪ ,‬כואב ולא ניתן לשינוי או במה שתרם‬
‫מבזבוז משאבים אשר לא מועילים למימוש החזון האישי‪.‬‬
‫אדם צריך לסלוח ולהשלים עם העבר קודם כל למען עצמו‬ ‫ויתרום להם על אף התסכול והכאב‪.‬‬
‫ולמען החיים בכלל‪ ,‬על‪-‬מנת שיהיה מסוגל לפנות כוחות לבניית‬ ‫הבחירה במה להתמקד היא גורלית לגבי מסלול החיים‪.‬‬
‫אחת תוביל לחוסר ישע מול הנסיבות והשנייה לעמדה פעילה‬
‫החיים וטיפוחם בהווה ולעתיד‪.‬‬
‫מבחינה זו ניתן להגיד שכל תהליך של טיפול פסיכולוגי‪,‬‬ ‫בנסיבות ולהטבה‪.‬‬
‫כמוהו כהזדמנות לחוות שנה חדשה‪ .‬התהליך מביא את האדם‬ ‫חשוב לקחת בחשבון שככל שבן‪-‬אדם גדל‪ ,‬כך הבחירה יכולה‬
‫למודעות עצמית‪ ,‬הכרה בנסיבות‪ ,‬בחינת כל מה שאפשרי ומה‬ ‫להיעשות בצורה מודעת יותר לצרכים ולנסיבות חייו‪ .‬אלו‬
‫שלא‪ ,‬בחירה אישית‪ ,‬עשייה מכוונת ומודעת ושחרור "כבלים"‬ ‫באופן טבעי יהיו המשך לפרקים הקודמים ועליו לקחת אחריות‬

‫כואבים מן העבר‪.‬‬ ‫אישית על מה שהוא בוחר לכתוב‪.‬‬
‫מבחינה זאת כל אדם יכול לבחור לעצמו מתי להטיב עם עצמו‬ ‫אם נעשה את המעבר אליך‪ ,‬המודעות למצב ולעצמך מגבירה את‬
‫האפשרות לשפר את איכות החיים מתוך נקיטת עמדה ובחירה‪.‬‬
‫ולהעניק לעצמו שנה חדשה‪.‬‬ ‫ההחלטה המודעת מחייבת התבוננות בתוך עצמך (במהותך‪,‬‬
‫צרכיך ומעשיך)‪ ,‬בסביבתך ובמסלולים השונים הפתוחים בפניך‬

‫‪22‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27