Page 7 - medorledor14
P. 7
‫בריאה של עולם שלם ויצירה של מחזוריות החיים‪ .‬הדפדוף "תשמע"‪ ,‬היא אומרת‪" ,‬זאת התרחבות של הלב והנפש‪ ,‬זו‬
‫בספר הוא מלמטה למעלה כדי לאפשר צירוף של שפות שמחה אמתית‪ .‬אני חושבת שמה שאני מחפשת פה זה תורת‬
‫חיים‪ .‬זה באמת משהו עמוק מאוד שרלוונטי ונחוץ לנו שאנחנו‬ ‫נוספות‪ ,‬אשר יבואו לצד הטקסט העברי המלא‪".‬‬
‫בין הדפים אני מבחין ב 'חלונות' הנפתחים אל הקורא‪' .‬תהיות מחפשים והוא פה‪ ,‬הוא שלנו‪ .‬ואנחנו רק צריכים ללמוד‬
‫ובהיות' היא קוראת לזה – וכך יהיה לאורך כל הספר‪ ,‬בספר לקרוא‪ .‬זה מאוד מרגש‪ .‬בואו נצא רגע החוצה"‪ ,‬היא מפסיקה‬
‫את רצף הדברים‪.‬‬ ‫משובצים גם שירים שהיא כתבה‪.‬‬
‫נראה כי המילה "ספר" גורמת לכותר הזה עוול‪ ,‬שכן לא אנחנו יוצאים אל השמש שם היא מראה לנו בספר את המילה‬
‫'אלהים'‪ .‬המילה מופיעה בדף באותיות "חלולות" כאילו נגזרו‬ ‫מדובר בכותר רגיל וסטנדרטי‪.‬‬
‫מהדף‪ .‬כשקרני השמש חודרות דרך המילים‪ ,‬רואים את המילה‬ ‫איך את קוראת לזה‪ ,‬זה לא נראה בדיוק כמו ספר ?‬
‫"לא הצלחתי למצוא שם"‪ ,‬היא אומרת‪" ,‬אם השם 'מקרא' 'אלהים' בהיטל של אור‪ .‬בהחלט דבר מיוחד‪.‬‬
‫היה פנוי‪ ,‬אז הייתי לוקחת אותו‪ .‬מדובר בטקסט המקראי של שניר‪" :‬המילה 'אלהים' היא מילה לא פשוטה לגבי אנשים‬
‫בראשית פרק א'‪ .‬לא שיניתי בו מילה‪ ,‬זה כל מה שיש בו"‪ .‬היא חילונים‪ .‬יש הנמנעים מלספר לילדים שלהם סיפורים שהמילה‬
‫הזו נמצאת שם‪ ,‬שחס וחלילה לא‬
‫יחזרו בתשובה‪.‬‬
‫ממה שאני מכירה ילדים בגיל‬
‫הרך‪ ,‬אלהים הוא חלק לגמרי‬
‫טבעי מהילדות שלהם‪ ,‬וכך‬
‫צריך להיות‪ .‬אני מאמינה שילד‬
‫שמונעים ממנו להאמין כילד‪,‬‬
‫הוא יחפש את אלהים אחר כך‪,‬‬
‫אני אומרת זאת מהניסיון שלי"‪.‬‬
‫"אני זוכרת את עצמי כילדה‪.‬‬
‫גדלתי בקיבוץ‪ ,‬אף אחד לא נתן‬
‫לי חינוך דתי‪ .‬אבל אלהים‪ ,‬אני‬
‫ראיתי ודיברתי אתו‪ ,‬הוא היה‬
‫חלק מהילדות שלי‪".‬‬
‫"אחד הדברים הבסיסיים שעליהם‬
‫מתבססת הקונספציה של הספר‬
‫היא להביא את הטקסט המקראי‬
‫ולצדו‪ ,‬סביבו ותחתיו לפתוח אותו‬
‫לחשיבה חדשה וישנה‪".‬‬

‫בין הדפים יש 'חלונות' הנפתחים אל הקורא‪' .‬תהיות ובהיות' שניר קוראת לזה‬

‫גם פעוט בן חצי שנה יכול לקרוא‬ ‫אומרת תוך כדי דפדוף והקראה‪.‬‬
‫"זה יותר יצירה מאשר ספר"‪ ,‬היא מסבירה‪" ,‬שום הוצאת "הטקסט מוגש פה באופן שונה ממה שהוא מוגש בספרים‬
‫ספרים או בית דפוס לא הסכימה להוציא אותו‪ ,‬אנחנו רגילים‪ .‬בספרים רגילים תהייה לנו תמונה בצד אחד וטקסט‬
‫בצד שני‪ ,‬או טקסט מתחת‪".‬‬ ‫המשפחה השקענו והוצאנו‪ .‬ההדפסה הייתה בסין‪".‬‬
‫היא הגתה את הרעיון במשך ‪ 21‬שנים‪ ,‬הציורים והאיורים היא מדגימה בניגון קולה את המילה 'ה‪-‬ש‪-‬מ‪-‬י‪-‬ם'‪" .‬הילדים"‪,‬‬
‫נעשו על ידי סוניה שכל‪ .‬העימוד והעיצוב הם המייחדים את היא אומרת‪" ,‬חוזרים אחרי בניגון הזה‪ .‬מצאתי שילדים בגיל‬
‫רך מאוד רוצים לקרוא‪ .‬אני טוענת שאותו פעוט בן חצי‬ ‫הספר הזה‪.‬‬
‫"יש כאן הצעה לגישה חדשה לטקסט הזה"‪ ,‬היא אומרת‪" ,‬כך שנה שלמד לשבת והוא ממלמל‪ ,‬אם היינו נכנסים לראש שלו‬
‫שהוא ידבר אל ילדים ואל אנשים בני דורנו‪ ,‬בני כל המגזרים‪ ,‬ושואלים אותו מה הוא עושה‪ -‬הוא היה אומר 'אני קורא'‪.‬‬
‫"הוא 'קורא' כי הוא מסתכל סביב ורואה שהוא נמצא בחברה‬ ‫באופן שירגש אותם‪ ,‬שיהיה משמעותי עבורם"‪.‬‬
‫"כתפיסה‪ ,‬אני לא מתפרנסת מהספר"‪ ,‬היא מוסיפה‪" ,‬הוא קוראת‪ .‬הוא מלמד את עצמו לקרוא‪ ,‬כמו שבמקביל הוא מלמד‬
‫נמכר במחיר עלות‪ ,‬גם ההרצאות שאני מקיימת הם במחיר את עצמו לדבר‪ .‬אנחנו הרי לא עושים לו שיעורים בדיבור‪ .‬זה‬
‫הנסיעה בלבד‪ .‬אני מרגישה שזה מפעל שצריך לבוא אליו נקיים אחד הדברים עליהם מבוסס המפעל החשוב הזה‪.‬‬
‫מאוד‪ ,‬ולא לערב שום שיקול מסחרי‪ .‬מהסיבה הזו הספר לא אם אני אצליח עם הטקסט המקראי לתת לילדים חויית‬
‫נמצא בחנויות‪ .‬אני מביאה את האנשים לגלות‪ .‬מניחה בפניהם אוריינות‪ ,‬חווית קריאה חיובית‪ ,‬אז משכתי אותם ואז ממילא‬
‫כך שהם יעשו את התגלית האישית שלהם‪ .‬הספר הוא עגול‪ ,‬הם פה והם כבר שומעים את הטקסט‪ .‬השפה שבה אנו מדברים‬
‫זה כל כך מתאים לילד שפוגש את זה לראשונה‪ .‬התום‪ .‬הלכתי הולכת ומתרחקת משפת המקרא‪ .‬המסקנה שלי היא להתחיל‬
‫להפגיש ילדים עם שפת המקרא בגיל הכי מוקדם לשפה‪ ,‬שזה‬ ‫עם מיקרוסקופ ‪ 21‬שנים ‪ ,‬ואני עדין ממשיכה לגלות‪".‬‬
‫גם את הספרים שלה היא כותבת בתהליכים מאוד ארוכים‪ .‬הגיל הרך ולהאהיב אותו‪ ,‬ובכך להקטין את הפער‪".‬‬
‫"יש לי ספרים שנכתבו ביותר מ‪ 21 -‬שנה‪ .‬אני כותבת בו זמנית‬
‫כמה טקסטים‪".‬‬
‫המשך‬ ‫ ‬ ‫מה מרגישים בגילויים הללו במהלך הכתיבה ?‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12