Page 20 - medorledor13
P. 20
‫חשבון לעומת חשבון נפש‬

‫טוב לב היא תכונה מוערכת אבל היא לא מתפתחת מעצמה‪.‬‬ ‫מאת‪ :‬שרה יעקב ‪,‬פסיכולוגית‬
‫היא נלמדת‪.‬‬ ‫"מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה ‪050-5587684 -‬‬

‫האם זה חשוב לך שהילד שלך ילמד להיות טוב לב? האם‬ ‫אל תלמד את הילד שלך לעשות שיעורים‪ ,‬אל תלמד אותו‬
‫חשבת כמה זה חשוב לך שסביבך יהיו אנשים טובי‪-‬לב ומה‬ ‫חשבון‪ .‬תלמד אותו מה שבאמת חשוב בחיים‪.‬‬
‫זה תורם לך? האם אתה יודע להעריך תכונה זאת? אם כן‪,‬‬
‫נשאלת השאלה איך תלמד את הילד שלך לרכוש תכונה כזו‪,‬‬ ‫אנחנו מקדישים חלק גדול מהזמן שלנו עם הילדים בתכנים‬
‫לזמן אנשים כאלה לחייו ולשמר קשרים עם אנשים בעלי‪-‬‬ ‫לימודיים‪ ,‬באשליה שאם הם ילמדו ויצליחו בלימודים הם‬

‫תכונה זו ?‬ ‫יצליחו גם בחיים‪.‬‬
‫ערכים הם דבר חשוב בחיים‪ .‬הם שומרים עלינו ועל ילדינו‬ ‫שקר !‬
‫מפני הידרדרות חברתית‪ .‬הם נותנים משמעות לחיים ומלמדים‬
‫אותנו מה חשוב באמת באופן ההתנהלות שלנו ומה לא‪ .‬במשך‬ ‫בעולם קיימים מיליוני אנשים שהצליחו בלימודים ולא מסוגלים‬
‫הזמן הם הופכים להיות מצפן‪ ,‬אמת מידה ומוקד להתייחסות‬ ‫לעשות עם זה ולא כלום וגם אינם ממצים את עצמם‪ .‬לעומת‬
‫שלנו לגבי עצמנו‪ .‬הם מלמדים אותנו למה לשאוף ובמה לבחור‬
‫זאת‪ ,‬יש אנשים שלא למדו בבית‪-‬הספר והצליחו בחיים‪.‬‬
‫בין אם מדובר במעשים ובין אם מדובר באנשים‪.‬‬ ‫אנחנו עסוקים בלהגיד לילד שלנו שאם לא ילמד ‪ -‬לא יצליח!‬
‫חשוב מאוד שילד ילמד לזהות בקרב חבריו מי הוא בעל‬ ‫אנחנו כל‪-‬כך עסוקים בניהול השגרה ובמתן עזרה לילדים‬
‫ערכים ומי לא‪ .‬באותה המידה חשוב שלא ייגרר אחרי ילדים‬ ‫שלא נותר לנו זמן לחשוב על מה באמת חשוב כשמדברים על‬

‫חסרי‪-‬ערכים‪.‬‬ ‫הצלחה בחיים‪.‬‬
‫כמה ביום יום אנחנו מודעיםלערכים וכמה מלמדים לטפח‬ ‫אנחנו מסתכלים על הילדים ולרוב אנו נוטים להיסחף‬
‫למקומות קבועים‪ :‬לעסוק במשמעת‪ ,‬להתייחס אליהם‬
‫אותם? כמה אנחנו יודעים ללמד ממה להימנע?‬ ‫כתלמידים‪ ,‬אלו הם המקומות השגרתיים‪ .‬פה ושם אנחנו‬
‫לא פחות חשוב ללמד ילד להתאמץ ולראות בכך אתגר‪.‬‬ ‫מתפנים לדבר אתם גם על מהות החיים‪ .‬אך חשוב שנזכור כי‬
‫פעמים רבות ילד תובעני כלפינו לא יודע לדרוש מעצמו מאמץ‪.‬‬
‫הוא לומד "להפעיל" אותנו אבל הוא בעצמו לא לומד לשנס‬ ‫הזמן שאנחנו מקדישים לכך הוא פעוט‪.‬‬
‫מותניים‪ ,‬לגייס כוחות ולהשקיע מאמץ כדי להגיע להישגים‪.‬‬
‫"להפעיל" אותנו ו"להפעיל" את עצמו אלו סוגיות שונות מאוד‪.‬‬ ‫ומה באמת חשוב בחיים ?‬
‫פעמים רבות אנחנו מתבלבלים וחושבים שאם ילד יודע לדרוש‬
‫"את שלו" מולנו הוא ידע גם להגיע ליעדיו בחברה ובחיים‪.‬‬ ‫נדיבות לב‪ .‬מי שאינו יודע להעניק עשוי למצוא את עצמו לבד‪.‬‬
‫האם אנחנו באמת רוצים את זה ?‬
‫ההיפך הוא הנכון‪.‬‬
‫מי שיודע להפעיל אותנו לרוב עושה זאת כי הוא יודע בבטחה‬ ‫מי מאתנו חשב איך ללמד נדיבות לב? הרבה יותר קל ללמד‬
‫שהוא חשוב לנו ולכן לא נוותר על הקשר אתו אך על הילד‬ ‫פרק בתנ"ך‪ ,‬נושא כלשהו בלשון‪ .‬הרבה יותר קל לנו להעניק‬
‫לדעת שהוא יהיה חשוב למישהו אחר רק אם ידע להשקיע‬
‫לילד מאשר ללמד אותו להעניק‪.‬‬
‫ולהתאמץ‪.‬‬ ‫לפעמים אנחנו כל כך עסוקים בלהעניק לילדים עד שאנחנו‬
‫מסירות וגיוס כוחות למען השגת יעדים תלויים ביכולת של‬ ‫שוכחים את עצמנו כאנשים ולא מתפנים לחשוב שגם הילד‬
‫שלנו צריך לדעת להעניק‪ ,‬אפילו לנו‪ ,‬לאחים‪ ,‬לשכנים‪ ,‬למורים‬
‫בן‪-‬אדם להתמקד במאמץ מכוון מטרה‪.‬‬
‫מוזמנים לאתר לפינת המומחה שלי לקרוא עוד על ערכים‬ ‫וכו'‪.‬‬
‫כמו שיתוף פעולה‪ ,‬הכרת תודה‪ ,‬אדיבות וכבוד לזולת‪ ,‬משמעת‬ ‫האם אתה יודע ללמד את הילד שלך כנות?‬
‫רובנו עסוקים בלהוכיח את הילד על השקר בדבריו ודרך‬
‫עצמית‪ ,‬נאמנות‪ ,‬יצירתיות‬ ‫זה‪ ,‬בלי שנרצה‪ ,‬אנחנו מלמדים אותו לשקר ולהסתיר ביתר‬
‫היכולת להתעמת ואומץ‪.‬‬ ‫יעילות‪ .‬בדרך הזו אנו גם מלמדים אותו להרגיש רע עם עצמו‪,‬‬
‫למאמרים נוספים‬ ‫לא לקבל את עצמו ולפעמים אפילו יוצרים מרחק פסיכולוגי‬
‫סקרו את הקוד‬ ‫בינו לבינינו כי הוא חווה אותנו "כשוטרים"‪.‬‬
‫כמה מאתנו באמת יודעים ללמד ילד להיות פתוח וכן אתנו‬
‫ועם מי שחשוב לו‪ ,‬לנו ? שאלת את עצמך איך ללמד אותו עם‬

‫מי להיות כן ועד כמה?‬
‫מה זו אמפטיה? זו למעשה היכולת שלך להעמיד את עצמך‬
‫בנעליים של מישהו אחר בלי לשכוח את עצמך‪ .‬יכולת זאת‬
‫היא חיונית כדי ליצור ולשמור על כל קשר אפשרי‪ .‬בלעדיה‬
‫לא תוכל לדעת מה מישהו אחר מרגיש או חושב‪ .‬ובכלל‪ ,‬איך‬
‫להשתמש במידע הזה כדי לדעת כיצד לפנות אליו‪ ,‬מה ואיך‬

‫להציע לו ובאיזה עיתוי‪.‬‬
‫איך מלמדים אמפטיה? מתברר שזאת ניתן ללמד רק כאשר‬
‫אתה בעצמך דורש שהילד שלך יהיה מסוגל "לראות" את‬

‫הזווית שלך ולקחת את רגשותיך בחשבון‪.‬‬

‫‪20‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25