Page 20 - medorledor13
P. 20
חשבון לעומת חשבון נפש
טוב לב היא תכונה מוערכת אבל היא לא מתפתחת מעצמה. מאת :שרה יעקב ,פסיכולוגית
היא נלמדת. "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה 050-5587684 -
האם זה חשוב לך שהילד שלך ילמד להיות טוב לב? האם אל תלמד את הילד שלך לעשות שיעורים ,אל תלמד אותו
חשבת כמה זה חשוב לך שסביבך יהיו אנשים טובי-לב ומה חשבון .תלמד אותו מה שבאמת חשוב בחיים.
זה תורם לך? האם אתה יודע להעריך תכונה זאת? אם כן,
נשאלת השאלה איך תלמד את הילד שלך לרכוש תכונה כזו, אנחנו מקדישים חלק גדול מהזמן שלנו עם הילדים בתכנים
לזמן אנשים כאלה לחייו ולשמר קשרים עם אנשים בעלי- לימודיים ,באשליה שאם הם ילמדו ויצליחו בלימודים הם
תכונה זו ? יצליחו גם בחיים.
ערכים הם דבר חשוב בחיים .הם שומרים עלינו ועל ילדינו שקר !
מפני הידרדרות חברתית .הם נותנים משמעות לחיים ומלמדים
אותנו מה חשוב באמת באופן ההתנהלות שלנו ומה לא .במשך בעולם קיימים מיליוני אנשים שהצליחו בלימודים ולא מסוגלים
הזמן הם הופכים להיות מצפן ,אמת מידה ומוקד להתייחסות לעשות עם זה ולא כלום וגם אינם ממצים את עצמם .לעומת
שלנו לגבי עצמנו .הם מלמדים אותנו למה לשאוף ובמה לבחור
זאת ,יש אנשים שלא למדו בבית-הספר והצליחו בחיים.
בין אם מדובר במעשים ובין אם מדובר באנשים. אנחנו עסוקים בלהגיד לילד שלנו שאם לא ילמד -לא יצליח!
חשוב מאוד שילד ילמד לזהות בקרב חבריו מי הוא בעל אנחנו כל-כך עסוקים בניהול השגרה ובמתן עזרה לילדים
ערכים ומי לא .באותה המידה חשוב שלא ייגרר אחרי ילדים שלא נותר לנו זמן לחשוב על מה באמת חשוב כשמדברים על
חסרי-ערכים. הצלחה בחיים.
כמה ביום יום אנחנו מודעיםלערכים וכמה מלמדים לטפח אנחנו מסתכלים על הילדים ולרוב אנו נוטים להיסחף
למקומות קבועים :לעסוק במשמעת ,להתייחס אליהם
אותם? כמה אנחנו יודעים ללמד ממה להימנע? כתלמידים ,אלו הם המקומות השגרתיים .פה ושם אנחנו
לא פחות חשוב ללמד ילד להתאמץ ולראות בכך אתגר. מתפנים לדבר אתם גם על מהות החיים .אך חשוב שנזכור כי
פעמים רבות ילד תובעני כלפינו לא יודע לדרוש מעצמו מאמץ.
הוא לומד "להפעיל" אותנו אבל הוא בעצמו לא לומד לשנס הזמן שאנחנו מקדישים לכך הוא פעוט.
מותניים ,לגייס כוחות ולהשקיע מאמץ כדי להגיע להישגים.
"להפעיל" אותנו ו"להפעיל" את עצמו אלו סוגיות שונות מאוד. ומה באמת חשוב בחיים ?
פעמים רבות אנחנו מתבלבלים וחושבים שאם ילד יודע לדרוש
"את שלו" מולנו הוא ידע גם להגיע ליעדיו בחברה ובחיים. נדיבות לב .מי שאינו יודע להעניק עשוי למצוא את עצמו לבד.
האם אנחנו באמת רוצים את זה ?
ההיפך הוא הנכון.
מי שיודע להפעיל אותנו לרוב עושה זאת כי הוא יודע בבטחה מי מאתנו חשב איך ללמד נדיבות לב? הרבה יותר קל ללמד
שהוא חשוב לנו ולכן לא נוותר על הקשר אתו אך על הילד פרק בתנ"ך ,נושא כלשהו בלשון .הרבה יותר קל לנו להעניק
לדעת שהוא יהיה חשוב למישהו אחר רק אם ידע להשקיע
לילד מאשר ללמד אותו להעניק.
ולהתאמץ. לפעמים אנחנו כל כך עסוקים בלהעניק לילדים עד שאנחנו
מסירות וגיוס כוחות למען השגת יעדים תלויים ביכולת של שוכחים את עצמנו כאנשים ולא מתפנים לחשוב שגם הילד
שלנו צריך לדעת להעניק ,אפילו לנו ,לאחים ,לשכנים ,למורים
בן-אדם להתמקד במאמץ מכוון מטרה.
מוזמנים לאתר לפינת המומחה שלי לקרוא עוד על ערכים וכו'.
כמו שיתוף פעולה ,הכרת תודה ,אדיבות וכבוד לזולת ,משמעת האם אתה יודע ללמד את הילד שלך כנות?
רובנו עסוקים בלהוכיח את הילד על השקר בדבריו ודרך
עצמית ,נאמנות ,יצירתיות זה ,בלי שנרצה ,אנחנו מלמדים אותו לשקר ולהסתיר ביתר
היכולת להתעמת ואומץ. יעילות .בדרך הזו אנו גם מלמדים אותו להרגיש רע עם עצמו,
למאמרים נוספים לא לקבל את עצמו ולפעמים אפילו יוצרים מרחק פסיכולוגי
סקרו את הקוד בינו לבינינו כי הוא חווה אותנו "כשוטרים".
כמה מאתנו באמת יודעים ללמד ילד להיות פתוח וכן אתנו
ועם מי שחשוב לו ,לנו ? שאלת את עצמך איך ללמד אותו עם
מי להיות כן ועד כמה?
מה זו אמפטיה? זו למעשה היכולת שלך להעמיד את עצמך
בנעליים של מישהו אחר בלי לשכוח את עצמך .יכולת זאת
היא חיונית כדי ליצור ולשמור על כל קשר אפשרי .בלעדיה
לא תוכל לדעת מה מישהו אחר מרגיש או חושב .ובכלל ,איך
להשתמש במידע הזה כדי לדעת כיצד לפנות אליו ,מה ואיך
להציע לו ובאיזה עיתוי.
איך מלמדים אמפטיה? מתברר שזאת ניתן ללמד רק כאשר
אתה בעצמך דורש שהילד שלך יהיה מסוגל "לראות" את
הזווית שלך ולקחת את רגשותיך בחשבון.
20
טוב לב היא תכונה מוערכת אבל היא לא מתפתחת מעצמה. מאת :שרה יעקב ,פסיכולוגית
היא נלמדת. "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה 050-5587684 -
האם זה חשוב לך שהילד שלך ילמד להיות טוב לב? האם אל תלמד את הילד שלך לעשות שיעורים ,אל תלמד אותו
חשבת כמה זה חשוב לך שסביבך יהיו אנשים טובי-לב ומה חשבון .תלמד אותו מה שבאמת חשוב בחיים.
זה תורם לך? האם אתה יודע להעריך תכונה זאת? אם כן,
נשאלת השאלה איך תלמד את הילד שלך לרכוש תכונה כזו, אנחנו מקדישים חלק גדול מהזמן שלנו עם הילדים בתכנים
לזמן אנשים כאלה לחייו ולשמר קשרים עם אנשים בעלי- לימודיים ,באשליה שאם הם ילמדו ויצליחו בלימודים הם
תכונה זו ? יצליחו גם בחיים.
ערכים הם דבר חשוב בחיים .הם שומרים עלינו ועל ילדינו שקר !
מפני הידרדרות חברתית .הם נותנים משמעות לחיים ומלמדים
אותנו מה חשוב באמת באופן ההתנהלות שלנו ומה לא .במשך בעולם קיימים מיליוני אנשים שהצליחו בלימודים ולא מסוגלים
הזמן הם הופכים להיות מצפן ,אמת מידה ומוקד להתייחסות לעשות עם זה ולא כלום וגם אינם ממצים את עצמם .לעומת
שלנו לגבי עצמנו .הם מלמדים אותנו למה לשאוף ובמה לבחור
זאת ,יש אנשים שלא למדו בבית-הספר והצליחו בחיים.
בין אם מדובר במעשים ובין אם מדובר באנשים. אנחנו עסוקים בלהגיד לילד שלנו שאם לא ילמד -לא יצליח!
חשוב מאוד שילד ילמד לזהות בקרב חבריו מי הוא בעל אנחנו כל-כך עסוקים בניהול השגרה ובמתן עזרה לילדים
ערכים ומי לא .באותה המידה חשוב שלא ייגרר אחרי ילדים שלא נותר לנו זמן לחשוב על מה באמת חשוב כשמדברים על
חסרי-ערכים. הצלחה בחיים.
כמה ביום יום אנחנו מודעיםלערכים וכמה מלמדים לטפח אנחנו מסתכלים על הילדים ולרוב אנו נוטים להיסחף
למקומות קבועים :לעסוק במשמעת ,להתייחס אליהם
אותם? כמה אנחנו יודעים ללמד ממה להימנע? כתלמידים ,אלו הם המקומות השגרתיים .פה ושם אנחנו
לא פחות חשוב ללמד ילד להתאמץ ולראות בכך אתגר. מתפנים לדבר אתם גם על מהות החיים .אך חשוב שנזכור כי
פעמים רבות ילד תובעני כלפינו לא יודע לדרוש מעצמו מאמץ.
הוא לומד "להפעיל" אותנו אבל הוא בעצמו לא לומד לשנס הזמן שאנחנו מקדישים לכך הוא פעוט.
מותניים ,לגייס כוחות ולהשקיע מאמץ כדי להגיע להישגים.
"להפעיל" אותנו ו"להפעיל" את עצמו אלו סוגיות שונות מאוד. ומה באמת חשוב בחיים ?
פעמים רבות אנחנו מתבלבלים וחושבים שאם ילד יודע לדרוש
"את שלו" מולנו הוא ידע גם להגיע ליעדיו בחברה ובחיים. נדיבות לב .מי שאינו יודע להעניק עשוי למצוא את עצמו לבד.
האם אנחנו באמת רוצים את זה ?
ההיפך הוא הנכון.
מי שיודע להפעיל אותנו לרוב עושה זאת כי הוא יודע בבטחה מי מאתנו חשב איך ללמד נדיבות לב? הרבה יותר קל ללמד
שהוא חשוב לנו ולכן לא נוותר על הקשר אתו אך על הילד פרק בתנ"ך ,נושא כלשהו בלשון .הרבה יותר קל לנו להעניק
לדעת שהוא יהיה חשוב למישהו אחר רק אם ידע להשקיע
לילד מאשר ללמד אותו להעניק.
ולהתאמץ. לפעמים אנחנו כל כך עסוקים בלהעניק לילדים עד שאנחנו
מסירות וגיוס כוחות למען השגת יעדים תלויים ביכולת של שוכחים את עצמנו כאנשים ולא מתפנים לחשוב שגם הילד
שלנו צריך לדעת להעניק ,אפילו לנו ,לאחים ,לשכנים ,למורים
בן-אדם להתמקד במאמץ מכוון מטרה.
מוזמנים לאתר לפינת המומחה שלי לקרוא עוד על ערכים וכו'.
כמו שיתוף פעולה ,הכרת תודה ,אדיבות וכבוד לזולת ,משמעת האם אתה יודע ללמד את הילד שלך כנות?
רובנו עסוקים בלהוכיח את הילד על השקר בדבריו ודרך
עצמית ,נאמנות ,יצירתיות זה ,בלי שנרצה ,אנחנו מלמדים אותו לשקר ולהסתיר ביתר
היכולת להתעמת ואומץ. יעילות .בדרך הזו אנו גם מלמדים אותו להרגיש רע עם עצמו,
למאמרים נוספים לא לקבל את עצמו ולפעמים אפילו יוצרים מרחק פסיכולוגי
סקרו את הקוד בינו לבינינו כי הוא חווה אותנו "כשוטרים".
כמה מאתנו באמת יודעים ללמד ילד להיות פתוח וכן אתנו
ועם מי שחשוב לו ,לנו ? שאלת את עצמך איך ללמד אותו עם
מי להיות כן ועד כמה?
מה זו אמפטיה? זו למעשה היכולת שלך להעמיד את עצמך
בנעליים של מישהו אחר בלי לשכוח את עצמך .יכולת זאת
היא חיונית כדי ליצור ולשמור על כל קשר אפשרי .בלעדיה
לא תוכל לדעת מה מישהו אחר מרגיש או חושב .ובכלל ,איך
להשתמש במידע הזה כדי לדעת כיצד לפנות אליו ,מה ואיך
להציע לו ובאיזה עיתוי.
איך מלמדים אמפטיה? מתברר שזאת ניתן ללמד רק כאשר
אתה בעצמך דורש שהילד שלך יהיה מסוגל "לראות" את
הזווית שלך ולקחת את רגשותיך בחשבון.
20