Page 26 - medorledor121
P. 26

‫עסקים וכלכלה‬

                                                               ‫החשיבות של‬
                                                               ‫פיתוח חשיבה‬
                                                              ‫ויכולות עסקיות‬

                                                                                         ‫מאת‪ :‬דביר גל‬

‫מתכונים וגילויים על חומרים מסוכנים ומסרטנים שהכניסו‬           ‫רגלנו שכאשר גוף מסוים רוצה להיכנס לעולםת‬
                     ‫למשקאות הדיאט שלהם כתחליף לסוכר‪.‬‬
                                                              ‫העסקים הוא מתחיל למכור מוצר או שירות‬
‫על כן‪ ,‬לא רצו לוותר על המוניטין שהלוגו של ‪ NutraSweet‬צבר‬                  ‫מסוים ומקבל עליו תגמול כספי‪.‬‬
‫על פחיות הדיאט שלהן ולהסתכן באיבוד צרכנים או סיבוך בפרשה‬
                                                              ‫האם אפשר לקבל את אותו תגמול גם בלי למכור אף‬
                                                    ‫חדשה‪.‬‬                                                   ‫מוצר?‬

‫קוקה קולה ופפסי נשארו עם המותג הישן‬                           ‫אספרטיים הוא ממתיק דל קלורי שפותח כתחליף לסוכר‪ .‬חברת‬
‫והמוכר אך בעקבות התחרות והמחירים‬                              ‫‪ NutraSweet‬היא מחלוצות המפתחים של האספרטיים‪ ,‬קיבלה‬
‫החדשים נחסכו להם למעלה מ ‪ 200 -‬מיליון‬                         ‫אישור ‪( FDA‬מנהל המזון והתרופות האמריקאי) ואפילו רשמה‬

                           ‫דולר בכל שנה‪.‬‬                                                            ‫פטנט על המוצר שלה‪.‬‬
                                                              ‫בשנות השמונים היא החלה לעבוד עם קוקה קולה ופפסי וגלגלה‬
‫לימים הסתבר שמי שהחמיצה את ההזדמנות האמיתית הייתה לא‬          ‫מיליארדי דולרים‪ ,‬יצרה מונופול על שוק תחליפי הסוכר ובעקבות‬
‫אחרת מהולד סוויטנר מכיוון שגם קוקה קולה וגם פפסי היו מוכנות‬   ‫זאת הקפידה להעלות מחירים ולהתרחב מאד עד שהרווח הגולמי‬
‫לשלם סכומי עתק רק כדי שתמשיך להציע להן את המוצר שלה‬
‫ולשמור על התחרות מבלי לקבל אפילו גרם בודד של אספרטיים‪,‬‬                                           ‫שלה עמד על יותר מ‪.70%‬‬
‫רק על ״השתתפות במשחק״‪ .‬לצערה הרב‪ ,‬הולנד סוויטנר לא‬            ‫בשנת ‪ 1987‬נגמר תוקף הפטנט וכבר באותה שנה החלה חברת‬
‫הצליחה לחשוב על הקלף מיקוח הזה וסיפקה בעצם שירות ששווה‬        ‫״הולנד סוויטנר״ לבנות מפעלי אספרטיים בהולנד במטרה לערער‬

       ‫מאות מיליוני דולרים לקוקה קולה ולפפסי – לגמרי בחינם‪.‬‬                                           ‫על המונופול הקיים‪.‬‬
                                                              ‫וכך היה‪ ,‬עם כניסתה של הולנד סוויטנר לשוק האספרטיים נאלצה‬
                      ‫דביר גל – מנהל ההכשרות במכללת ‪- BMENIV‬‬  ‫‪ NutraSweet‬להוריד מחירים באגרסיביות‪ ,‬מדובר על ירידה של‬
                                                              ‫כ‪ 50%-60%‬במחיר‪ .‬וכמובן שהולנד סוויטנר דאגה להישאר במחיר‬
           ‫על המומחה‬  ‫מכללה להשכלה פיננסית ויזמות עסקית‬
                                                                                         ‫עוד יותר נמוך ‪ -‬כמעט מחיר הפסד‪.‬‬
‫סרוק אותי‬             ‫‪[email protected] I 054-9843181‬‬         ‫למרות הפרשי המחירים נראה כי קוקה קולה ופפסי חותמות‬

                                                                              ‫מחדש על חוזים ארוכי טווח עם ‪.NutraSweet‬‬

                                                                    ‫איך זה בכלל ייתכן שאינן מנצלות את ההזדמנות?‬

                                                              ‫התשובה לכך נמצאת בעבר של אותן חברות‪ .‬עבר עמוס בשינויי‬

                                                                                                                       ‫‪26‬‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31