Page 29 - medorledor11
P. 29
‫הסוד של יהלי‬ ‫לחזור שוב לחיות‬

‫כל הורה מתמודד בשלב כזה או אחר עם שקרים שילדים‬ ‫שלושה סיפורים שזורים זה בזה‪ ,‬יוצרים בספר "והבית‬
‫ימלא עשן" מאת פביאן ברויטמן‪ ,‬רומן המיטלטל בין‬
‫ממציאים כדי להסתיר דברים שקרו‪ ,‬כדי לא להודות במעשים‬ ‫פנטזיה לבין מציאות‪ ,‬בין אהבות לבין שנאות‪ ,‬ובעיקר בין‬
‫ייאוש לבין תקווה‪ .‬הסיפור הראשון הוא עתידני‪,‬‬
‫שהם בעצמם מתביישים בהם‪" .‬הסוד של יהלי" שכתבה‬
‫העולם התמלא עשן‬
‫ואיירה אינה דוידוביץ‪ ,‬הוא ספר ילדים מקסים‪ ,‬המעביר מסר‬ ‫סמיך והוא הפסיק‬
‫להתנהל כבימנו‪.‬‬
‫חינוכי בצורה קלילה ונעימה‪ ,‬מעודד שיתוף‪ ,‬גילוי ולקיחת‬ ‫האנושות על סף‬
‫הכחדה‪ ,‬אין כמעט‬
‫אחריות‪ .‬הוא מבהיר לקוראים הצעירים וגם להוריהם‬ ‫בעלי חיים‪ ,‬צמחים‪,‬‬

‫כי שלמות אינה אפשרית‪ ,‬כולנו בני אדם‪ ,‬וכל אחד מאתנו‬ ‫עצים‪ .‬משפחה‬
‫אחת מנסה‬
‫שוגה‪ .‬יהלי הוא ילד רגיל‪ ,‬וכמו בן משפחה הקטן ביותר‬ ‫לשרוד בעזרת‬
‫'בית טוהר'‪,‬‬
‫הוא מתבונן על הוריו ועל אחיו הגדול בהערצה וכמובן‬ ‫ובו מערכת‬
‫מיוחדת לסינון‬
‫רוצה להיות כמוהם (ּ ְכמֹו ִאּ ָמא ‪ -‬מֻׁשְלָם‪ּ ,‬כְמֹו אַּבָא ‪ֹ ּ -‬כל‬
‫העשן‪ .‬הסיפור‬
‫יָכֹול‪ִ ,‬ל ְהיֹות טַּ ָיס‪ַ ,‬נּ ָגן אֹו מַ ְדִריְך וַ ֲא ִפּלּו ּכֻּ ָלם ּבְ ַי ַחד ‪ִ -‬אם‬ ‫השני הוא על‬
‫מרטין‪ ,‬ילד‬
‫צִָריְך)‪ .‬המשפחה נהנית לצפות יחדיו בכוכבים באמצעות‬ ‫רגיש‪ ,‬העובר‬
‫התעללות‬
‫טלסקופ במרפסת‪ .‬אבל מה קורה שמתגלה כשהטלסקופ‬ ‫רגשית ופיזית‬

‫נשבר? יהלי מפחד להודות‪ ,‬חושש מאכזבת ההורים‪ ,‬פוחד‬ ‫בארגנטינה‪,‬‬
‫השואל‬
‫שלא יוכל לגדול ולהיות כמו כל בני הבית‪ .‬המשפחה האוהבת‬ ‫שאלות סביב‬
‫האנושות בכלל וסביב יהדותו בפרט‪ .‬בדרך הוא‬
‫מוצאת דרך יצירתית להראות לו שיש מקום גם לטעויות‪,‬‬ ‫מגלה את יכולת האהבה‪ ,‬חווה אהבת בוסר אסורה‪ ,‬ודרך‬
‫סבלו הוא מגלה תופעות טבע אשר עלולות להביא כיליון‬
‫על ידי דוגמא אישית מקלים עליו להשתחרר מהסוד הכבד‪.‬‬ ‫לעולם‪ .‬הסיפור השלישי הוא על רחמים‪ ,‬ילד הנולד עם‬
‫תסמונת דאון‪ ,‬לא מדבר והתפתחותו איטית וקשה‪ .‬דרך‬
‫על שעשה‪ ,‬מקבל‬ ‫כאשר הילד מתוודה‬ ‫גדילתו משפחתו ובייחוד הוריו לומדים על עצמם‪ ,‬על חטא‬
‫ותשובה כנה ועל העתיד לבוא‪ .‬בשפה יפה ומענגת‪ ,‬ישירה‬
‫מאימו חיבוק חם‬ ‫ומלאת משמעויות‪ ,‬המחבר מוביל את הקורא אל הנמצא‬
‫מעבר לאופקיו המוכרים‪" .‬שאיפה עמוקה אחת‪ ,‬והאוויר על‬
‫והערכה על הדרך‬ ‫פני כדור הארץ יהיה שוב צלול‪ .‬תוכלו שוב לנשום ולחיות"‪.‬‬
‫(הוצאת גוונים‪ 254 ,‬עמ')‬
‫שבה בחר לנהוג‬

‫והאומץ שגילה‪.‬‬

‫(הוצאת אוריון‪,‬‬

‫‪ 29‬עמ')‬

‫מעוררות את סקרנותו והופכות אותו לפתוח ונכון להקשיב להן‪ .‬הן‬
‫פותחות עבורו צוהר לנושאים שכדאי שייתן עליהם את הדעת‪ :‬גבולות‪,‬‬
‫מידתיות‪ ,‬נורמות חברתיות‪ ,‬כללי התנהגות בסיסיים‪ .‬אמירותיהן‬
‫פשוטות‪ ,‬מובנות‪ ,‬מוגשות ללא טון מאיים‪ ,‬ללא יומרה או התנשאות‪.‬‬

‫(איורים‪ :‬יונת קציר‪ ,‬הוצאת קוראים‪ ,‬לגילאי ‪)4-8‬‬

‫‪29‬‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32