Page 24 - medorledor115
P. 24

‫לאורך ההיסטוריה‪ ,‬נמצאו כמה קבוצות נשים לוחמות באזורים‬                                      ‫תרבות ואומנות‬
‫שונים בעולם לצד הגברים‪ ,‬ורובנו יכולים לראות את הייצוג של‬
‫מציאות זו בקולנוע או בטלוויזיה‪ ,‬כמו למשל‪ :‬בסדרה על‬              ‫וונדר וומן בספרות‪,‬‬
                                                                ‫בקולנוע‪ ,‬בטלוויזיה‬
                                               ‫"הוויקינגים"‪.‬‬
‫מבלי להיכנס לשאלה אם האמזונות היו או לא היו במציאות‪ ,‬באופן‬               ‫ובמציאות‬
‫שהן מיוצגות במדיומים השונים‪ ,‬בכול מקרה הן קיימות בתודעה‬
‫האנושית מאז ועד היום‪ .‬אם כך מה מקור התפיסה הזאת של‬                                                     ‫מאת‪ :‬קטי פישר‬

                                                  ‫האישה?‬      ‫עקבות יום האישה הבינלאומי וחודש האישה‪,‬ב‬
‫ברצוני להציע שהמקור הוא בתרבות המטריארכלית שקדמה‬
‫לתרבות הפטריארכלית השלטת כבר אלפי שנה‪ .‬בתרבות‬                 ‫בחרתי הפעם לעסוק בדמותה של וונדר וומן‪ ,‬על‬
‫המטריארכלית הנשים שלטו בחברה‪ ,‬אך על פי הממצעים שיש‬            ‫גלגוליה השונים ועל כמה מהמקורות שלה בתקופות‬
‫בידנו‪ ,‬הן כלל לא היו דומות לדמות של האמזונה כפי שהיא‬          ‫השונות‪ ,‬כפי שאלה מיוצגים בספרות‪ ,‬בקולנוע ובטלוויזיה‪,‬‬
‫מצטיירת במיתולוגיה היוונית ובסיפורים בתקופות המאוחרות‬         ‫ולצד זה לעלות את השאלה האם ייצוג זה קשור למציאות‪.‬‬

                                                      ‫יותר‪.‬‬   ‫בעת החדשה‪ ,‬דמותה של וונדר וומן כגיבורת על‪ ,‬הופיעה לראשונה‬
‫להערכתי‪ ,‬התפיסה של האישה כאמזונה‪ ,‬נוצרה על ידי גברים‬          ‫בסדרת קומיקס ב‪ .1941-‬היא מבוססת על דמותה של דיאנה נסיכת‬
‫השייכים לתרבות הפטריארכלית הרואה באישה כנחותה ביחס‬            ‫האמזונות מהמיתולוגיה היוונית ועוצבה כבעלת יכולות על‪-‬אנושיות‬
‫לגבר‪ ,‬והנחילה את התפיסה הזו לאורך שנים רבות‪ .‬התרבות הזו‬       ‫שניתנו לה על ידי האלים האולימפיים‪ ,‬על מנת להביא שלום‪ ,‬אהבה‬
‫פיצלה את דמות האישה לשתיים ‪ -‬הדמות האחת היא של האישה‬          ‫ואחווה לעולם שסוע‪ .‬בעיבוד העדכני לדמות‪ ,‬היא קיבלה את‬
‫החסודה‪ ,‬אשת הבית‪ ,‬שאינה שווה לגבר והתלויה בו מבחינה‬           ‫מאפייניה ואת כוחותיה מהאלים ‪ -‬יופי כשל‪ ‬אפרודיטה‪ ,‬חכמה‬
‫כלכלית ומעמדית‪ ,‬והדמות השנייה היא של האישה המינית‪,‬‬            ‫כשל‪ ‬אתנה‪ ,‬כוח פיזי כשל‪ ‬דמטר‪ ,‬ואינסטינקטים חייתיים‬
‫המפתה‪ ,‬החזקה והמאיימת על הגבר שאיננה תלויה בו וכונתה‬          ‫כשל‪ ‬ארטמיס‪ .‬מעיןדמותשלהאישההמושלמתמכולהבחינות‪.‬היא‬
                                                              ‫עובדה לסדרת טלוויזיה‪ ,‬למשחק מחשב ולסרטי קולנוע‪ ,‬לצידם של‬
                                           ‫לילית או אמזונה‪.‬‬
‫עיצוב הדמות של האישה כלוחמת‪ ,‬הוא למעשה השלכה של תכונה‬             ‫גיבורי‪-‬על נוספים מהמין הגברי כמו‪ :‬סופר מן‪ ,‬ספיידר מן ועוד‪.‬‬
‫גברית על האישה‪ ,‬שנעשה על ידי גברים מהתרבות הפטריארכלית‪.‬‬       ‫לא ארחיב כאן על גלגולי הדמות שלה במאה העשרים ותחילת‬
‫אין פרושו של דבר שאישה לא יכולה להיות לוחמת‪ ,‬היא בהחלט‬        ‫המאה העשרים ואחת‪ ,‬רק אומר שבכולם‪ ,‬מעבר להיותה האישה‬
                                                              ‫המושלמת‪ ,‬היא מופיעה גם כלוחמת כל יכולה וזה המקום לקשור‬
     ‫יכולה להיות‪ ,‬אם היא רוצה בכך או שהמציאות מחייבת זאת‪.‬‬
‫אך לדעתי‪ ,‬להפוך את האישה ללוחמת‪-‬על‪ ,‬כל יכולה ולמושלמת‬                   ‫אותה לאחד מהמקורות של הדמות הזאת ‪ -‬האמזונות‪.‬‬
‫בעיקר בגלל כישורי הלחימה שלה‪ ,‬גם הדמות שלה עברה סוג של‬
‫מהפך וכישורי הלחימה האלה הם למטרות טובות‪ ,‬זו עדין השלכה‬       ‫האמזונות – בייצוג הספרותי‪ ,‬זו ממלכת נשים לוחמות‪ ,‬המונהגות‬
                                                              ‫על ידי מלכה‪ .‬הן מופיעות במיתולוגיה היוונית ובהמשך ניתן למצוא‬
                             ‫גברית‪ ,‬מתוך נקודת מבט גברית‪.‬‬     ‫אותם גם בספרות ימי הביניים ואף מאוחר יותר‪ .‬נשים אלה מוצגות‬
                                                              ‫כשונאות גברים ומשתמשות בהן רק לצרכי רבייה‪ .‬יש שתיארו אותן‬
  ‫חשוב שזכור – בחיי היום יום‪ ,‬במיוחד בתקופתנו‪,‬‬                ‫כבעלות שד אחת‪ ,‬כיוון שעל פי גרסה זו‪ ,‬הן כרתו לעצמן את השד‬
  ‫כמעט כל אישה היא וונדר וומן גם בלי שיעצבו‬                   ‫הימנית כדי שתוכלנה לירות בקשת ולהטיל כידון ביתר קלות‪.‬‬
  ‫את דמותה כגיבורת‪-‬על כמו בייצוג שלה‬                          ‫התיאור הזה‪ ,‬ככול הנראה‪ ,‬לא נכון‪ ,‬כי בכול הממצאים הוויזואליים‬
  ‫בספרות‪ ,‬בקולנוע‪ ,‬בקומיקס ובסדרות‬                            ‫העתיקים‪ ,‬כמו‪ :‬חרסים‪ ,‬כדים‪ ,‬פסלים וציורים‪ ,‬הן נראות עם שתי‬
                                                              ‫השדיים‪ ,‬אך בכול הייצוגים‪ ,‬גם הוויזואליים וגם הספרותיים‪ ,‬הן‬
               ‫הטלוויזיה‪ ,‬היא אינה זקוקה לזה‪.‬‬
                                                                                                                 ‫לוחמות‪.‬‬

                                                                                                                       ‫‪24‬‬
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29