Page 24 - medorledor115
P. 24
לאורך ההיסטוריה ,נמצאו כמה קבוצות נשים לוחמות באזורים תרבות ואומנות
שונים בעולם לצד הגברים ,ורובנו יכולים לראות את הייצוג של
מציאות זו בקולנוע או בטלוויזיה ,כמו למשל :בסדרה על וונדר וומן בספרות,
בקולנוע ,בטלוויזיה
"הוויקינגים".
מבלי להיכנס לשאלה אם האמזונות היו או לא היו במציאות ,באופן ובמציאות
שהן מיוצגות במדיומים השונים ,בכול מקרה הן קיימות בתודעה
האנושית מאז ועד היום .אם כך מה מקור התפיסה הזאת של מאת :קטי פישר
האישה? עקבות יום האישה הבינלאומי וחודש האישה,ב
ברצוני להציע שהמקור הוא בתרבות המטריארכלית שקדמה
לתרבות הפטריארכלית השלטת כבר אלפי שנה .בתרבות בחרתי הפעם לעסוק בדמותה של וונדר וומן ,על
המטריארכלית הנשים שלטו בחברה ,אך על פי הממצעים שיש גלגוליה השונים ועל כמה מהמקורות שלה בתקופות
בידנו ,הן כלל לא היו דומות לדמות של האמזונה כפי שהיא השונות ,כפי שאלה מיוצגים בספרות ,בקולנוע ובטלוויזיה,
מצטיירת במיתולוגיה היוונית ובסיפורים בתקופות המאוחרות ולצד זה לעלות את השאלה האם ייצוג זה קשור למציאות.
יותר. בעת החדשה ,דמותה של וונדר וומן כגיבורת על ,הופיעה לראשונה
להערכתי ,התפיסה של האישה כאמזונה ,נוצרה על ידי גברים בסדרת קומיקס ב .1941-היא מבוססת על דמותה של דיאנה נסיכת
השייכים לתרבות הפטריארכלית הרואה באישה כנחותה ביחס האמזונות מהמיתולוגיה היוונית ועוצבה כבעלת יכולות על-אנושיות
לגבר ,והנחילה את התפיסה הזו לאורך שנים רבות .התרבות הזו שניתנו לה על ידי האלים האולימפיים ,על מנת להביא שלום ,אהבה
פיצלה את דמות האישה לשתיים -הדמות האחת היא של האישה ואחווה לעולם שסוע .בעיבוד העדכני לדמות ,היא קיבלה את
החסודה ,אשת הבית ,שאינה שווה לגבר והתלויה בו מבחינה מאפייניה ואת כוחותיה מהאלים -יופי כשל אפרודיטה ,חכמה
כלכלית ומעמדית ,והדמות השנייה היא של האישה המינית, כשל אתנה ,כוח פיזי כשל דמטר ,ואינסטינקטים חייתיים
המפתה ,החזקה והמאיימת על הגבר שאיננה תלויה בו וכונתה כשל ארטמיס .מעיןדמותשלהאישההמושלמתמכולהבחינות.היא
עובדה לסדרת טלוויזיה ,למשחק מחשב ולסרטי קולנוע ,לצידם של
לילית או אמזונה.
עיצוב הדמות של האישה כלוחמת ,הוא למעשה השלכה של תכונה גיבורי-על נוספים מהמין הגברי כמו :סופר מן ,ספיידר מן ועוד.
גברית על האישה ,שנעשה על ידי גברים מהתרבות הפטריארכלית. לא ארחיב כאן על גלגולי הדמות שלה במאה העשרים ותחילת
אין פרושו של דבר שאישה לא יכולה להיות לוחמת ,היא בהחלט המאה העשרים ואחת ,רק אומר שבכולם ,מעבר להיותה האישה
המושלמת ,היא מופיעה גם כלוחמת כל יכולה וזה המקום לקשור
יכולה להיות ,אם היא רוצה בכך או שהמציאות מחייבת זאת.
אך לדעתי ,להפוך את האישה ללוחמת-על ,כל יכולה ולמושלמת אותה לאחד מהמקורות של הדמות הזאת -האמזונות.
בעיקר בגלל כישורי הלחימה שלה ,גם הדמות שלה עברה סוג של
מהפך וכישורי הלחימה האלה הם למטרות טובות ,זו עדין השלכה האמזונות – בייצוג הספרותי ,זו ממלכת נשים לוחמות ,המונהגות
על ידי מלכה .הן מופיעות במיתולוגיה היוונית ובהמשך ניתן למצוא
גברית ,מתוך נקודת מבט גברית. אותם גם בספרות ימי הביניים ואף מאוחר יותר .נשים אלה מוצגות
כשונאות גברים ומשתמשות בהן רק לצרכי רבייה .יש שתיארו אותן
חשוב שזכור – בחיי היום יום ,במיוחד בתקופתנו, כבעלות שד אחת ,כיוון שעל פי גרסה זו ,הן כרתו לעצמן את השד
כמעט כל אישה היא וונדר וומן גם בלי שיעצבו הימנית כדי שתוכלנה לירות בקשת ולהטיל כידון ביתר קלות.
את דמותה כגיבורת-על כמו בייצוג שלה התיאור הזה ,ככול הנראה ,לא נכון ,כי בכול הממצאים הוויזואליים
בספרות ,בקולנוע ,בקומיקס ובסדרות העתיקים ,כמו :חרסים ,כדים ,פסלים וציורים ,הן נראות עם שתי
השדיים ,אך בכול הייצוגים ,גם הוויזואליים וגם הספרותיים ,הן
הטלוויזיה ,היא אינה זקוקה לזה.
לוחמות.
24