Page 29 - medorledor07
P. 29

‫פרק מתנה‬                                                        ‫על הספר‬

‫בית הספר האנגלי‬                                                   ‫בית הספר האנגלי ועל המחברת נורה לוי (נורית מנור)‬

            ‫מאת‪ :‬נורה לוי ‪ -‬נורית מנור‬                          ‫נורית מנור‪ ,‬מאלמנות הצוללת "דקר"‪ ,‬מפרסמת בימים‬
                                                                                                     ‫אלה את ספרה השני‪,‬‬
‫טקס האשכבה לססיליה נערך בגשם שוטף‪ ,‬שהגיע במדויק כדי‬
‫להעכיר עוד יותר את האווירה‪ .‬הבאים ראו היטב את חורבות‬            ‫בית ספר האנגלי‪ ,‬רומן דמיוני המגולל גם את סיפור חייה‬
‫מקדש אל השמש מבית הקברות‪ ,‬אלא שהפעם לא התנפצו‬                                                            ‫של אלמנת צה"ל‪.‬‬
‫עליו קרני השמש ולא הדגישו את הילת הקסם של בית האלים‪,‬‬
‫כי מטר כבד ירד‪ .‬הוא שאילץ את המלווים לעקוף את האתר‬              ‫סיפור אהבה בין מורה צעיר לבין אישה‪ ,‬ההולכת עד הסוף‬
‫ולהאריך בדרכם‪ .‬הגשם השוטף הזכיר את ארעיות קיומם של‬                                                     ‫בעקבות חלומותיה‪.‬‬
‫האורחים ושל המנוחה‪ ,‬לעומת המקדש‪ ,‬שגם בחורבותיו היה‬
                                                                ‫בית ספר מבודד בדרום אמריקה‪ .‬מודעה אקראית‬
                                            ‫מן הנשגב והנצחי‪.‬‬                                   ‫באינטרנט‪ ,‬המשנה גורלות‪.‬‬
‫טקס הקבורה היה קצר וכולם הזדרזו למצוא מחסה במבואת‬
‫הבניין הראשי‪ .‬האורחים הגיעו רטובים‪ ,‬טרם שהסתיימו‬                ‫חלום על מוות של אישה‪ ,‬שהופך למציאות לאחר ימים‬
‫ההכנות‪ .‬קולות המקהלה נשמעו היטב מאולם החזרות בקומת‬                         ‫אחדים‪ .‬סוף מפתיע‪ ,‬שטורף את כל הקלפים‪.‬‬
‫הביניים‪ .‬במה מדורגת חיכתה למקהלה באולם המרכזי‪.‬‬
‫כיסאות עמדו סדורים שורות שורות‪ .‬שטיח בורדו נפרש‪ ,‬נרות‬           ‫אלה הם החומרים המסעירים‪ ,‬מהם בונה נורה לוי‬
‫רבים דלקו‪ .‬סידורי פרחים לבנים נהדרים‪ ,‬מורכני ראש גם‬             ‫(נורית מנור) את כתליו של "בית הספר האנגלי"‪ .‬את מה‬
‫הם‪ .‬כעבור זמן קצר ירדו חברי המקהלה‪ ,‬תפסו מקומותיהם‬              ‫שמתרחש בין קירותיו של המקום היא מטעינה בתשוקות‪,‬‬
                                                                ‫סערות נפש‪ ,‬רגשי אשם והזיות‪ ,‬המטלטלים את דפנה‪,‬‬
                                                 ‫והטקס החל‪.‬‬     ‫גיבורת הסיפור‪ .‬המחברת מעמתת את גיבורי ספרה‬
‫על הבמה ישבו מנהל בית הספר ד"ר ְסטֶ ֶפן זלצבורג‪ ,‬שלושת‬
‫ילדיה של ססיליה‪ ,‬הרופא ד"ר דויד שפלן‪ ,‬אלפונסו ומריאן‪.‬‬             ‫ואיתם את הקוראים עם המסתורי‪ ,‬ההזוי והבלתי צפוי‪.‬‬
‫ססיליה הייתה אתאיסטית וביקשה להיקבר בטקס לא דתי‬                 ‫האם הגורל מתווה את מהלך חיינו? האם יש בכוחנו‬
‫ולא לקיימו בכנסייה‪ .‬היא טרחה לכתוב במחברת את פרטי‬               ‫לברוח מהמחשבות על עצמנו? שאלותיה של דפנה‬
‫הלאווים הקשורים לאירועים אחרי מותה ובמיוחד הדגישה‬               ‫סוחפות את הקורא להיכרות איתה ועם עצמו בספר‪,‬‬
‫את בקשתה שבעלה לשעבר לא ישתתף בהלווייתה‪" :‬נא לא‬                 ‫שנכתב בהשראת חוכמת הזן‪ ,‬והתייחסות לשאלות על‬
‫להזמין את פרנקו פרננדז להלוויה שלי ואין להזמינו לבית‬
‫הספר האנגלי אחרי מותי! בית הספר היה ביתי לכל דבר‬                    ‫מקומה של המקריות בחיינו ומשמעותה של הקרמה‪.‬‬

                           ‫ועניין‪ ,‬ואל לו לדרוך במקום הזה‪".‬‬     ‫נורה לוי (נורית מנור) היא אמנית רב‪-‬תחומית‪ ,‬החיה‬
‫האם תִכננה את מותה בצורה כה מדויקת? שאלו אחדים‪ .‬גם‬              ‫ויוצרת בתל אביב‪ .‬ילידת בולגריה‪ ,‬עלתה עם משפחתה‬
‫לילדיה השאירה מכתבי פרידה‪ ,‬שנמצאו במעטפות נפרדות‬                ‫לארץ וגדלה ביפו של שנות החמישים‪ .‬בנעוריה הייתה‬
‫בשידה שליד מיטתה‪ .‬במעטפה אחרת נמצאו כמה מאות‬                    ‫תלמידתם של ציירים מפורסמים‪ ,‬וביניהם שטרייכמן‪,‬‬
‫דולרים‪" ,‬להוצאות הקבורה ולמצבת אבן פשוטה‪ ",‬כתבה‪.‬‬                ‫מוקדי וסטימצקי‪ .‬בשנות השבעים‪ ,‬לאחר שהתאלמנה‬
‫הלשונות סיפרו‪ ,‬שססיליה הועידה מחצית מכספה בבנק‬                  ‫מבעלה‪ ,‬איש הצוללת "דקר"‪ ,‬והיא בת ‪ 24‬ואם לילדים‪,‬‬
‫לשיפוץ הבית‪ ,‬לארכיון ולמוזיאון‪ ,‬אך איש לא ידע את פרטי‬           ‫יצאה לדרך של חיפוש עצמי ולמדה אמנות בלונדון‪ .‬ענבר‪,‬‬
                                                                ‫הגיבורה המשנית‪ ,‬שבעלה הטייס נעדר מזה ‪ 25‬שנה‪,‬‬
                                                      ‫העיזבון‪.‬‬  ‫מתכתבת לאורך מסעה בהודו עם דפנה‪ ,‬הגיבורה בספר‪,‬‬
‫אילו הביט מישהו עמוק לתוך עיניי‪ ,‬היה ודאי תוהה‪ ,‬איך‬
‫זה השפיע עליי מות האישה הזו שלא הכרתי‪ ,‬השפעה כה‬                    ‫ומביאה את הבנותיה על החיים ועל הגורל המתעתע‪.‬‬
‫עמוקה וטראומטית? היחידים שהקדישו לעניין מחשבה היו‬
‫חואן‪ ,‬אלפונסו ואב הבית‪ ,‬שראו את עיניי האדומות ואת פניי‬          ‫בית הספר האנגלי חתום בשם נורה לוי‪ ,‬שם נעוריה‪,‬‬
‫החיוורים‪ ,‬אך ייחסו את הדבר לקשיי הקליטה שלי‪ .‬אב הבית‪,‬‬                                     ‫שהתבקש וצמח מתוך הסיפור‪.‬‬
‫סניור גוסטב‪ ,‬אמר לי שהוא מבין את הטראומה שלי‪ ,‬למשמע‬
                                                                ‫ספרה הראשון האביב הקצר של גרטה גרבו יצא לאור‬
                                                                                                     ‫בשם עט נורית מנור‪.‬‬

                                                                                     ‫בית הספר האנגלי הוא ספרה השני‪.‬‬

                                                                                                                         ‫‪28‬‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32