Page 10 - medorledor07
P. 10

‫"ברגע שיפותח האתר‪ ,‬הוא יהפוך לעוגן תיירותי‪' .‬מצדה'‬                                   ‫בולדוזר באילת‬
     ‫עם כל הכבוד‪ ,‬היא קידוש מיתוס התאבדות‪ .‬לעומת זאת פה‬
     ‫במודיעין‪ ,‬היה מיתוס של ניצחון על יוונים שרצו שהיהודים‬       ‫בשנות השבעים שימש ברעם מנהל המחלקה לפיתוח תיירות‬
     ‫יהיו פגאנים‪-‬עובדי אלילים‪ ,‬ובגלל זה פרץ המרד ‪-‬ולא זוכה‬       ‫באילת‪ .‬במהלך עבודתו השתתף בהקמת אתרי התיירות‬

                                             ‫לביטוי המתאים לו‪".‬‬                                                         ‫בעיר‪.‬‬
     ‫מיתוס המקבים‪ ,‬איתור מודיעין העתיקה (מקום מושבם של‬           ‫"גמלה בלבי ההחלטה לפנות לדרך חדשה ולהקים כפר‬
     ‫המקבים והמקום שבו פרץ המרד נגד היוונים בשנת ‪167‬‬             ‫תנ"כי‪ ,‬גלילי או חשמונאי‪ ,‬זאת על פי חבל הארץ שאתיישב‬
     ‫לפסה"נ) ובפרט אחוזת הקבר שבה נטמנו ‪ -‬כל אלה נכון‬
                                                                   ‫בו‪ .‬לאחר חיפושים ובדיקות בחרתי במודיעין"‪ ,‬הוא נזכר‪.‬‬
                   ‫להיום‪ ,‬ממתינים להתערבות ברמה ממלכתית‪.‬‬         ‫בני הזוג התקבלו בשנת ‪ '78‬כמשפחה לחברות במושב שילת‬
                                                                 ‫כאנשי תיירות‪ ,‬בעוד שהיתר היו חקלאים ותעשיינים‪" .‬קיבלנו‬
                            ‫הכפר החשמונאי‬                        ‫את כל האישורים ממוסדות התכנון והתחלנו בהקמת הכפר‬

     ‫בשצף הידע והבקיאות של ברעם בעובדות היסטוריות‪,‬‬                            ‫החשמונאי על חלק קטן מהגבעה בתל שילת"‪.‬‬
     ‫תאריכים וארכיאולוגיה כמעט שוכחים שהבן אדם בכל זאת‬
     ‫גם מתפרנס ממשהו חוץ מלחפש כל השנים הללו את קברות‬            ‫ברעם‪ ,‬מנהל כבר ‪ 36‬שנים את "כפר חשמונאי"‪ ,‬ליד העיר‬
     ‫המכבים‪ .‬הוא מפתח את הכפר החשמונאי‪ ,‬שהקימו הוא‬               ‫מודיעין‪ -‬מקום הממחיש את צורת ההתיישבות וחיי היומיום‬
                                                                 ‫בתקופת בית שני ובתקופות קדומות‪ .‬בכפר לומדים מבקרים‬
                              ‫ונעמי‪ ,‬אשתו המנוחה – במו ידיהם‪.‬‬    ‫רבים בדרך חווייתית על אזור‪( .‬ראה מסגרת)‪ .‬הוא אמנם‬
                                                                 ‫חיי במושב‪ ,‬ואולם נראה שליבו וראשו היו שקועים עמוק‬
    ‫כיצד להגיע לכפר החשמונאי‬                                     ‫במאמצים למצוא את מקום קבורתם המדויק של המקבים‪,‬‬
             ‫בשילת‪ ,‬ולקברות המכבים‬
                                                                   ‫בני מתתיהו הכהן – שאת גבורתם נזכיר בימים הקרובים‪.‬‬
    ‫לקברות המכבים (קובור אל‪-‬יהוד)‪:‬‬
    ‫על כביש ‪ ,443‬סמוך לצד הצפוני שלו‪,‬‬                            ‫אגב‪ -‬הוא לא לבד‪ .‬החל מהמאה ה‪ 19 -‬ועד ימינו מחפשים‬
                                                                 ‫חוקרים את קברי המכבים ומציעים הצעות שונות בהתאם‬
       ‫כשלושה קילומטרים ממודיעין‪.‬‬                                ‫למחקריהם‪ ,‬כמעט ‪ 150‬שנות מחקר‪ .‬העניין הוא שמכל‬
    ‫לחורבת הגרדי‪ :‬צועדים בדרך‬                                    ‫החוקרים לאורך השנים ברעם הוא היחיד שגם גר באזור‬
    ‫עפר כקילומטר צפונה מן האתר‬
                                                                                 ‫מודיעין‪ ,‬סמוך מאוד למקום המוצע על ידו‪.‬‬
            ‫המשולט בקברות המכבים‪.‬‬
    ‫לכפר החשמונאי‪ :‬מימין לכניסה‬                                  ‫ניכר שכשהוא מדבר על העניין הזה הוא מתמלא התרגשות‪.‬‬
                                                                 ‫בשנת ‪ 1985‬השתתף ברעם עם הארכיאולוג ד"ר צבי אילן‬
      ‫למושב שילת‪ ,‬מצפון לכביש ‪.443‬‬                               ‫ז"ל בחפירה ארכיאולוגית‪ .‬השניים חפרו במקום הקרוי‬
                                                                 ‫חורבת הגרדי (כקילומטר צפונה מקובור אל‪-‬יהוד – האתר‬
                                                                 ‫השגוי של קברות המכבים) ומצאו במקום אחוזת קבר‬

                                                                         ‫מונומנטאלית ובה שבעה קברים מתקופת בית שני‪.‬‬

                                                                 ‫כיום המקום מוקף ביער קק"ל‪ ,‬מוזנח ולא מטופח‪ .‬מזהים‬
                                                                 ‫אותו על פי מבנה עם כיפה גדולה‪ ,‬קבר השייח' ערבאווי‪..‬‬
                                                                 ‫המקום נושא את השם "חורבת הגרדי" על שמו של יוחנן‬

                                                                                                        ‫הגרדי מבני מתתיהו‪.‬‬
                                                                                                  ‫(ראה מסגרת איך מגיעים)‬

                                                                 ‫מסביר ברעם‪ " :‬מוצאים באזור סדרה של כפרים יהודים‬
                                                                 ‫שעד היום ממשיכים ומגלים אותם‪ .‬במקומות הללו נתגלה‬
                                                                 ‫רצף יישובי מתקופת המכבים לאורך כמעט ‪ 500‬שנה‪ .‬בתי‬

                                                                                              ‫כנסת‪ ,‬מקוואות ומבני קבורה"‪.‬‬

                                                                 ‫מודיעין חושפת את עברה‪ ,‬מעצם בנייתה‬

                                                                 ‫כך אומר ברעם‪ ,‬ומתכוון לכך שבעשרים השנים האחרונות‬
                                                                 ‫בוצעו חפירות ארכיאולוגיות שנדרשו כתוצאה מהקמת‬
                                                                 ‫העיר מודיעין‪ ,‬מפיתוח הישובים שבסביבתה ומסלילתו של‬
                                                                 ‫כביש ‪" .443‬כך גילינו גם את מקום מנוחתם האחרון של‬
                                                                 ‫המכבים‪ ,‬גם את מבנה הכפר העתיק מודיעין וגם את בית‬

                                                                                   ‫הקברות של הכפר מתקופת החשמונאים‪.‬‬

‫‪11‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15