Page 4 - medorledor01
P. 4
‫גן מונטסורי‪ :‬להתאים את השיטה לילד‬

‫מאת‪ :‬שרית משה ‪-‬הולנדר‬

‫מכללים‪ .‬הגננת צופה בכל ילד‪ ,‬לומדת את תחומי העניין‬ ‫התמונה שנגלתה לי‪ ,‬עת נכנסתי לראשונה ל‪" -‬גן עופרים"‬
‫שלו ומאתגרת אותו בסביבת למידה מותאמת לו‪ ,‬על פי‬ ‫כללה ילדים בגילאי ‪ 3-5‬במתחם אחד‪ ,‬כל ילד עסוק‬
‫המוטיבציה הפנימית שלו‪ .‬כך באווירת רוגע‪ ,‬סדר וארגון‪,‬‬ ‫בפעילות אחרת‪ ,‬חלק מהילדים ישבו ישיבה מזרחית על‬
‫גדול השובבים מגיב בחיוב ובשיתוף פעולה בזכות עצמאות‬ ‫שטיחונים‪ ,‬חלק מהילדים ישבו על גבי כיסאות‪ ,‬והיו גם‬
‫המוצעת לו‪ .‬ההורים מקבלים דיווח ענייני באשר לעבודה‬ ‫ילדים שעמדו בחדר והתבוננו על לוחות וכלים מעולם‬
‫הגיאוגרפיה והמדע‪ ,‬שכל קשר בין החפצים בהם התעסקו‬
‫הפרטנית שלהם לאחר שעות הגן‪.‬‬
‫לבין צעצועים רגילים ‪ -‬הנו מקרי לחלוטין‪.‬‬
‫לשחק בלי צעצועים‪:‬‬ ‫ ‬ ‫בקרבתם ישבה הגננת לורי והסתכלה עליהם‪,‬‬
‫אחזה בחוברת נייר וכלי כתיבה‪ ,‬בעוד שתי‬
‫התבוננתי במרחב הגן‪ ,‬במקום‬ ‫סייעות מסתובבות בחדר ודואגות להשגיח על‬
‫פינת כדורים ובובות מצאתי‬ ‫הילדים‪ ,‬למקרה שיזדקקו להן‪ .‬התפלאתי איך‬
‫פינת גיאוגרפיה והמדע‪ -‬שבה‬ ‫קבוצה בת עשרים ילדים‪ ,‬אשר כל ילד בה עוסק‬
‫הונחו גלובוסים‪ ,‬מפות העולם‬ ‫בפעילות אחרת‪ ,‬ממקום שונה בחדר יכולה‬
‫בצבעים ובחלוקות שונות‪ ,‬דגלי‬ ‫להתנהל בסדר מופתי‪ ,‬באווירת שקט ורגיעה‪.‬‬
‫מדינות וכלי נגינה אותנטיים‬ ‫לורי הגננת שהבחינה בפליאה שלי התקרבה‬
‫מעץ‪ ,‬אשר מקורם במדינות‬ ‫אליי בשקט והסבירה לי כי הגן מתנהל על‬
‫אפריקה ואמריקה‪ .‬במקום ארון‬ ‫פי שיטת מונטסורי המעודדת חופש בחירה‬
‫שבו נאספים כל המשחקים‬ ‫בגבולות מסויימים (יש ספר חוקים בגן וסדר‬
‫בסוף כל יום‪ ,‬מצאתי מדפים‬ ‫יום כמו בכל הגנים) על מנת להעצים כל ילד‬
‫נמוכים‪ ,‬בגובה כתף של ילד בן‬
‫שלוש‪ ,‬שעליהם הונחו אביזרים‬ ‫ולחזק את בטחונו העצמי‪.‬‬
‫שונים‪ ,‬ספרים‪ ,‬משקולות‪,‬‬
‫טפטפות‪ ,‬חרוזים‪ ,‬פאזלים‪,‬‬ ‫המייסדת אשה‪ ,‬רופאה‬
‫ועזרים שונים שלא תוכלו‬ ‫ופמניסטית‪:‬‬

‫למצוא בחנויות הצעצועים ‬ ‫אז מהי בעצם שיטת מונטסורי? שיטה זו קרויה‬
‫הסטנדרטיות‪.‬‬ ‫על שמה של ממציאתה‪ ,‬ד"ר מריה מונטסורי (‪)1952-1870‬‬
‫רופאת ילדים ופסיכיאטרית איטלקיה‪ ,‬אשר פיתחה שיטת‬
‫פניתי למנהלת 'גן עופרים'‪ ,‬הגברת בתיה גבריאלי‪ ,‬ושאלתי‬ ‫לימוד בסביבה עשירה בגירויים והכל תוך כדי תצפיות על‬
‫אותה בעניין‪ ,‬היא השיבה לי כי כל חפצי הלימוד המצויים‬ ‫הילדים עת הם לומדים (להבדיל ממשחקים) ותוך כדי‬
‫בגן נמצאים במדפים נמוכים על מנת שכל ילד יוכל לגשת‬ ‫פעילות אינדיבידואלית של כל ילד‪ .‬על מנת להפשט את‬
‫אליהם וללמוד באמצעותם על פי בחירתו ובאופן חופשי‪.‬‬
‫עבודה עם חפצי הלימוד הללו מפתחת אצל הילדים תחושת‬ ‫הרעיון‪ ,‬ניקח את הפעילות ב"גן עופרים" כדוגמה‪.‬‬
‫שליטה וקאורדינציה‪ ,‬עוזרת בתיאום עין לפעולה מוטורית‬
‫של הפעלת שרירי הגפיים‪ ,‬תוך כדי ריכוז ועצמאות‪ .‬כל ילד‬ ‫על פי שיטת מונטסורי הילדים מתנועעים ופעילים במרחב‬
‫בגן תוך כדי עמידה על סביבה מאורגנת ונקייה כחלק‬

‫שמשון הל ‪ -‬אור‪JAYAA‬‬ ‫יהודית פסטרנק‬

‫הדרךלגלותאתהיהלוםשבך צלם עם נשמה‬ ‫מדריכה מל וה לח ים במודעות ‪,‬אומן ‪N.L.P‬‬

‫הצעה מיוחדת‪:‬‬
‫פגישה למפוי צרכים‬
‫והמלצות לאימון ממוקד‪.‬‬
‫‪ 250‬ש"ח בלבד!‬
‫‪052-8660680‬‬
‫‪052-2575454‬‬

‫‪4‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9