Page 4 - medorledor01
P. 4
גן מונטסורי :להתאים את השיטה לילד
מאת :שרית משה -הולנדר
מכללים .הגננת צופה בכל ילד ,לומדת את תחומי העניין התמונה שנגלתה לי ,עת נכנסתי לראשונה ל" -גן עופרים"
שלו ומאתגרת אותו בסביבת למידה מותאמת לו ,על פי כללה ילדים בגילאי 3-5במתחם אחד ,כל ילד עסוק
המוטיבציה הפנימית שלו .כך באווירת רוגע ,סדר וארגון, בפעילות אחרת ,חלק מהילדים ישבו ישיבה מזרחית על
גדול השובבים מגיב בחיוב ובשיתוף פעולה בזכות עצמאות שטיחונים ,חלק מהילדים ישבו על גבי כיסאות ,והיו גם
המוצעת לו .ההורים מקבלים דיווח ענייני באשר לעבודה ילדים שעמדו בחדר והתבוננו על לוחות וכלים מעולם
הגיאוגרפיה והמדע ,שכל קשר בין החפצים בהם התעסקו
הפרטנית שלהם לאחר שעות הגן.
לבין צעצועים רגילים -הנו מקרי לחלוטין.
לשחק בלי צעצועים: בקרבתם ישבה הגננת לורי והסתכלה עליהם,
אחזה בחוברת נייר וכלי כתיבה ,בעוד שתי
התבוננתי במרחב הגן ,במקום סייעות מסתובבות בחדר ודואגות להשגיח על
פינת כדורים ובובות מצאתי הילדים ,למקרה שיזדקקו להן .התפלאתי איך
פינת גיאוגרפיה והמדע -שבה קבוצה בת עשרים ילדים ,אשר כל ילד בה עוסק
הונחו גלובוסים ,מפות העולם בפעילות אחרת ,ממקום שונה בחדר יכולה
בצבעים ובחלוקות שונות ,דגלי להתנהל בסדר מופתי ,באווירת שקט ורגיעה.
מדינות וכלי נגינה אותנטיים לורי הגננת שהבחינה בפליאה שלי התקרבה
מעץ ,אשר מקורם במדינות אליי בשקט והסבירה לי כי הגן מתנהל על
אפריקה ואמריקה .במקום ארון פי שיטת מונטסורי המעודדת חופש בחירה
שבו נאספים כל המשחקים בגבולות מסויימים (יש ספר חוקים בגן וסדר
בסוף כל יום ,מצאתי מדפים יום כמו בכל הגנים) על מנת להעצים כל ילד
נמוכים ,בגובה כתף של ילד בן
שלוש ,שעליהם הונחו אביזרים ולחזק את בטחונו העצמי.
שונים ,ספרים ,משקולות,
טפטפות ,חרוזים ,פאזלים, המייסדת אשה ,רופאה
ועזרים שונים שלא תוכלו ופמניסטית:
למצוא בחנויות הצעצועים אז מהי בעצם שיטת מונטסורי? שיטה זו קרויה
הסטנדרטיות. על שמה של ממציאתה ,ד"ר מריה מונטסורי ()1952-1870
רופאת ילדים ופסיכיאטרית איטלקיה ,אשר פיתחה שיטת
פניתי למנהלת 'גן עופרים' ,הגברת בתיה גבריאלי ,ושאלתי לימוד בסביבה עשירה בגירויים והכל תוך כדי תצפיות על
אותה בעניין ,היא השיבה לי כי כל חפצי הלימוד המצויים הילדים עת הם לומדים (להבדיל ממשחקים) ותוך כדי
בגן נמצאים במדפים נמוכים על מנת שכל ילד יוכל לגשת פעילות אינדיבידואלית של כל ילד .על מנת להפשט את
אליהם וללמוד באמצעותם על פי בחירתו ובאופן חופשי.
עבודה עם חפצי הלימוד הללו מפתחת אצל הילדים תחושת הרעיון ,ניקח את הפעילות ב"גן עופרים" כדוגמה.
שליטה וקאורדינציה ,עוזרת בתיאום עין לפעולה מוטורית
של הפעלת שרירי הגפיים ,תוך כדי ריכוז ועצמאות .כל ילד על פי שיטת מונטסורי הילדים מתנועעים ופעילים במרחב
בגן תוך כדי עמידה על סביבה מאורגנת ונקייה כחלק
שמשון הל -אורJAYAA יהודית פסטרנק
הדרךלגלותאתהיהלוםשבך צלם עם נשמה מדריכה מל וה לח ים במודעות ,אומן N.L.P
הצעה מיוחדת:
פגישה למפוי צרכים
והמלצות לאימון ממוקד.
250ש"ח בלבד!
052-8660680
052-2575454
4
מאת :שרית משה -הולנדר
מכללים .הגננת צופה בכל ילד ,לומדת את תחומי העניין התמונה שנגלתה לי ,עת נכנסתי לראשונה ל" -גן עופרים"
שלו ומאתגרת אותו בסביבת למידה מותאמת לו ,על פי כללה ילדים בגילאי 3-5במתחם אחד ,כל ילד עסוק
המוטיבציה הפנימית שלו .כך באווירת רוגע ,סדר וארגון, בפעילות אחרת ,חלק מהילדים ישבו ישיבה מזרחית על
גדול השובבים מגיב בחיוב ובשיתוף פעולה בזכות עצמאות שטיחונים ,חלק מהילדים ישבו על גבי כיסאות ,והיו גם
המוצעת לו .ההורים מקבלים דיווח ענייני באשר לעבודה ילדים שעמדו בחדר והתבוננו על לוחות וכלים מעולם
הגיאוגרפיה והמדע ,שכל קשר בין החפצים בהם התעסקו
הפרטנית שלהם לאחר שעות הגן.
לבין צעצועים רגילים -הנו מקרי לחלוטין.
לשחק בלי צעצועים: בקרבתם ישבה הגננת לורי והסתכלה עליהם,
אחזה בחוברת נייר וכלי כתיבה ,בעוד שתי
התבוננתי במרחב הגן ,במקום סייעות מסתובבות בחדר ודואגות להשגיח על
פינת כדורים ובובות מצאתי הילדים ,למקרה שיזדקקו להן .התפלאתי איך
פינת גיאוגרפיה והמדע -שבה קבוצה בת עשרים ילדים ,אשר כל ילד בה עוסק
הונחו גלובוסים ,מפות העולם בפעילות אחרת ,ממקום שונה בחדר יכולה
בצבעים ובחלוקות שונות ,דגלי להתנהל בסדר מופתי ,באווירת שקט ורגיעה.
מדינות וכלי נגינה אותנטיים לורי הגננת שהבחינה בפליאה שלי התקרבה
מעץ ,אשר מקורם במדינות אליי בשקט והסבירה לי כי הגן מתנהל על
אפריקה ואמריקה .במקום ארון פי שיטת מונטסורי המעודדת חופש בחירה
שבו נאספים כל המשחקים בגבולות מסויימים (יש ספר חוקים בגן וסדר
בסוף כל יום ,מצאתי מדפים יום כמו בכל הגנים) על מנת להעצים כל ילד
נמוכים ,בגובה כתף של ילד בן
שלוש ,שעליהם הונחו אביזרים ולחזק את בטחונו העצמי.
שונים ,ספרים ,משקולות,
טפטפות ,חרוזים ,פאזלים, המייסדת אשה ,רופאה
ועזרים שונים שלא תוכלו ופמניסטית:
למצוא בחנויות הצעצועים אז מהי בעצם שיטת מונטסורי? שיטה זו קרויה
הסטנדרטיות. על שמה של ממציאתה ,ד"ר מריה מונטסורי ()1952-1870
רופאת ילדים ופסיכיאטרית איטלקיה ,אשר פיתחה שיטת
פניתי למנהלת 'גן עופרים' ,הגברת בתיה גבריאלי ,ושאלתי לימוד בסביבה עשירה בגירויים והכל תוך כדי תצפיות על
אותה בעניין ,היא השיבה לי כי כל חפצי הלימוד המצויים הילדים עת הם לומדים (להבדיל ממשחקים) ותוך כדי
בגן נמצאים במדפים נמוכים על מנת שכל ילד יוכל לגשת פעילות אינדיבידואלית של כל ילד .על מנת להפשט את
אליהם וללמוד באמצעותם על פי בחירתו ובאופן חופשי.
עבודה עם חפצי הלימוד הללו מפתחת אצל הילדים תחושת הרעיון ,ניקח את הפעילות ב"גן עופרים" כדוגמה.
שליטה וקאורדינציה ,עוזרת בתיאום עין לפעולה מוטורית
של הפעלת שרירי הגפיים ,תוך כדי ריכוז ועצמאות .כל ילד על פי שיטת מונטסורי הילדים מתנועעים ופעילים במרחב
בגן תוך כדי עמידה על סביבה מאורגנת ונקייה כחלק
שמשון הל -אורJAYAA יהודית פסטרנק
הדרךלגלותאתהיהלוםשבך צלם עם נשמה מדריכה מל וה לח ים במודעות ,אומן N.L.P
הצעה מיוחדת:
פגישה למפוי צרכים
והמלצות לאימון ממוקד.
250ש"ח בלבד!
052-8660680
052-2575454
4