על מלחמה, גירושין וילדים

אילוסטרציה זוג הורים אוחזים כל אחד את ידי ילדה

אנו חווים מאז ה – 7.10.23 מלחמה, ולמלחמה זו ישנה השפעה עצומה על חיי המשפחה, במיוחד על חיי המשפחה של המפונים מביתם.  אנו רואים הרבה משפחות שנקלעות למשבר עקב המלחמה, והמשבר הזה אף לעתים מוביל לגירושין.

יצוין כי בדרך כלל מדובר בבני זוג אשר חוו משבר בזוגיות לפני המלחמה, אך לא עשו שום צעד אופרטיבי כדי להיפרד, ורק בעקבות לחצי המלחמה אשר העמיקו את המשבר, הם פנו להליך פרידה.

לעתים בעת מצוקה ומשבר, שוכחים את הילדים. צריך לזכור שכאן הילדים חווים שבר כפול: גם מלחמה חיצונית – מלחמת "חרבות ברזל" אשר נותנת את אותותיה בנפשם של הילדים, במיוחד בילדים שפונו מביתם, וגם במלחמה פנימית בתוך הבית – הפרידה של ההורים.

תהליך הגירושין מביא עמו שלושה קשיים עיקריים לילדים:

  • שינוי: הילדים עוברים שינוי קיצוני באורח החיים שאליו הם הורגלו עד כה: מעבר ממגורים עם שני ההורים לסוג אחר של הסדר, ירידה ברמה הכלכלית, שינוי בכל אספקט בחייהם. הדבר מקבל משנה תוקף בעת המלחמה כיום, שחלק מהמשפחות פונו בחופזה מבתיהם ועד היום הם לא שבו אליו, וכך תחושת התלישות כבר קיימת אצלם וכעת משבר הגירושין מעמיק אותה.
  • התמודדות עם הבלתי ידוע: קושי עצום מול הבלתי ידוע, בלתי מוכר ובלתי מובן.
  • חסר בתמיכה הורית – הרבה הורים בעת הגירושין אינם פנויים לילדיהם, גם רגשית, וגם פיסית, לעתים אחד ההורים מטבע הדברים רואה פחות את ילדיו מאשר טרם הגירושין, ההורים עסוקים בסכסוך ולמעשה עסוקים במלחמת קיום. במלחמה הדבר חמור אף יותר שכן חלק מההורים איבדו את פרנסתם, וכך מכלול הקשיים הוא גבוה יותר.

 

לכן – בתקופה קשה כמו זו, חשוב מאד לשים פוקוס על הילדים ולפעול ככל האפשר למזער את הפגיעה בהם.

על פי מחקרים שנעשו, עוצמת הפגיעה בילדים בעת הגירושין קשורה בקשר הדוק לדרך בה הורים בחרו להתגרש – גישור או בית משפט.

מהו גישור? גישור הינו דרך אלטרנטיבית לפתרון סכסוכים. המגשר, שהינו ניטראלי, נועד עם הצדדים במטרה לסייע להם לנהל משא ומתן יעיל ולהגיע להסכם ליישוב הסכסוך ביניהם, מבלי שיש בידיו הסמכות להכריע. גישור לגירושין מאפשר לבני הזוג המתגרשים להגיע להסכם גירושין מוסכם, וזהו הליך שמומלץ על ידי מטפלים ופסיכולוגים כדרך המומלצת להיפרד.

הליך גישור לגירושין שומר על טובת הילדים, מאפשר המשך יחסים תקינים בין ההורים גם לאחר הגירושין, לבני הזוג יש שליטה על ההליך ועל תוצאות הגישור, ההליך הינו סודי וחסוי, מהיר וזול משמעותית מניהול הליכים בבית המשפט.

המסר שלי אליכם – אם כבר הוחלט להתגרש, אם חשוב לכם לחסוך טראומות אצל הילדים וטראומות אצלכם, אז להתגרש חכם – בגישור.

לשני ההורים יש אחריות הורית משותפת:  הורים שמתגרשים הם לא אחד כנגד השני, אלא הם יחד פועלים כדי למזער את הפגיעה בילדים. יש הזדמנות בגישור לעצב את אישיות הילדים, גם כשהזוגיות אינה צולחת, הרצון הוא שהילדים, כשיהיו בוגרים, יזכרו את המשפחה שלהם עם זיכרונות טובים.

ההורים יכולים לבחור ולעצב את הזיכרונות של הילדים שלהם: האם מה שהם יזכרו זה מריבות, ויכוחים, נתק, אלימות או שיזכרו פרידה מכילה, בשיח, מכבדת, שרואה אותם ואת הצרכים שלהם. ההורים בהליך הפרידה משמשים כמודל – איך יש להתנהג בשעת משבר.

ההורים הם עוגן חזק שעליו ילדים נשענים, מעניקים את הכוח והביטחון לילד. להיות עוגן זה לראות את הילד, לשים את צרכיו בעדיפות העליונה, ובעת פרידה, תקשורת טובה בין ההורים וחיבור אמיתי משותף לצרכים של הילדים, לא רק שלא יפגע בילדים, אלא יאפשר להם לצמוח מחוזקים יותר מהמשבר, ולקבל כלים משמעותיים להתמודד נכון עם קשיים ואתגרים נוספים שהם ייתקלו בעתיד.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן