סיפורים, ספרים, קוראים וחברים

איור ספר חובק אישה שקוראת בו

מאת: קטי פישר

 

וודאי תשאלו מה הקשר בין סיפורים, ספרים, קוראים וחברים, האם, הסיפורים והספרים הם חברים של הקוראים? ואם כן, איך זה בא לידי ביטוי?

כן, מצאתי שיש קשר. לאור שבוע הספר העברי וחודש הספר העברי שחל בחודש זה, ברצוני להאיר את הקשר שבין סיפורים וספרים לבין הקוראים באור קצת שונה. במאמר זה אשים זרקור דווקא על הקשר החברי ביניהם.

כיוון שבני האדם הם יצורים חברתיים החיים בחברה, בדרך כלל חברוּת אנושית שהיא מתוך בחירה מחוץ למשפחה לתוכה נולדנו, מתבטאת בחיבה הדדית מתמשכת, בבילויים משותפים שגורמים לנו הנאה, בעזרה הדדית ובשיחות תומכות ומעשירות – גם בימים רגילים וגם בעתות משבר. חברוּת עוזרת גם להפיג את הבדידות ולהרגיש שאנחנו לא לבד בעולם ויש אנשים נוספים הדומים לנו, שחושבים כמונו, שחווים חוויות דומות ומרגישים כמונו. כמובן אפשר להוסיף על כך עוד כהנה וכהנה.

האם הקשר שלנו הקוראים עם הסיפורים והספרים שונה מזה שהצגתי כאן ביחס לחברוּת אנושית?

נראה לי שיש דמיון ביניהם. מלבד הקשר הפיזי המתמשך של חיבה הדדית שאינו מתקיים במקרה זה, למרות שלעיתים אנו מתבטאים בשפה שמתאימה לקשר של חיבה גם בהקשר של סיפורים וספרים ואומרים שאנו אוהבים במיוחד יצירה זו או אחרת, ניתן למצוא כמעט את כל שאר המרכיבים של החברוּת בקשר הזה.

הקריאה היא סוג של בילוי שגורמת לקורא הנאה. אמנם השיח בין הקורא והטקסט הוא חד-צדדי, הטקסט מדבר אלינו, אך לעיתים אנו מנהלים איתו סוג של דו-שיח – בתוכנו, אבל זה מעין דו-שיח מעשיר. יתרה מכך, לעיתים אנו מדברים על הספר או הסיפור עם אנשים אחרים ואז בהחלט נוצר כאן שיח, אפילו רב-שיח.

ועוד בהקשר זה, ניתן בהחלט לומר שקריאה בספר עוזרת לנו גם בעתות משבר ונותנת לנו את ההרגשה שאנו לא לבד עם הבעיה שלנו. יש אנשים נוספים עם בעיה דומה והם אפילו כותבים עליה בגלוי ומפיצים אותה ברבים. הספר נותן לנו פרספקטיבה נוספת, בדיוק כמו שחבר טוב עושה.

אם כך, סיפורים וספרים הם בהחלט חברים טובים של הקוראים ויכולים להיות אפילו חברים טובים יותר מהחברים האנושיים, כיוון שאיתם לא יהיו לנו מריבות וסכסוכים.

כמובן אין זה אומר שאנו יכולים לוותר על חברים אנושיים.

אז, אתם מוזמנים לקרוא הרבה ספרים וסיפורים, יש להניח שתמצאו שם הרבה חברים.

 

קטי פישר – פיית הסיפורים – סופרת, כתיבה יוצרת, עריכה ספרותית

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן