סיפורים לנשמה הם כמו האוויר לנשימה

אדם יושב קורא ספרים מסביבו העולם מולו

אוהבי הספרים המושבעים והקוראים המתמידים של סיפורים, כנראה לא ירימו גבה לנוכח הכותרת של מאמר זה הטוענת שסיפורים לנשמה הם למעשה כמו האוויר לנשימה. אך בקרב הציבור הרחב של היום, בעיקר הצעירים שביניהם שכמעט לא קוראים ספרים וסיפורים, טענה זו אולי תראה מפתיעה.

ובכול זאת אנסה להראות כאן שסיפורים הם אכן כמו האוויר לנשימה עבור כל בני האדם, גם עבור אלה שטוענים שהם לא קוראים ספרים וסיפורים ואפשר לחיות טוב גם בלעדיהם, או לפחות כך זה נראה להם.

כבר בראשית ההתפתחות האנושית, כאשר בני האדם פִּתְחוּ שפה והחלו לתקשר אחד עם השני במסגרת החיים בתוך קבוצה, הם סיפרו סיפורים. בהתחלה היו אלה סיפורים שבעלפה, על צייד מוצלח, סיפורי גבורה, וסיפורים על דמויות מרכזיות באותה קבוצה, סיפורים שיצרו לכידות קבוצתית ותחושת שייכות ושימשו אותם במסגרת הטקסים הדתיים למיניהם. הטקסים הדתיים היוו את הבסיס להתפתחות הדרמה והתיאטרון, שהם למעשה סיפור המוצג על במה. בהמשך סיפורים אלה התפתחו למיתוסים מורכבים על בריאת העולם והאלים השונים, לסיפורי עם ולאגדות. עם התפתחות הכתב, סיפורים אלה הועלו על כתב בדרכים שונות ונשמרו לדורות הבאים.

בעת העתיקה ובחלק מימי הביניים, הסיפורים היו כלליים ועסקו בנושאים הקשורים לחברה שיצרו את אותה לכידות קבוצתית. רק מאוחר יותר התפתח הסיפור האישי, המוכר לנו היום, בצורה של סופר מסוים שמספר סיפור על דמויות פרטיות מסוימות, עם עלילה שקשורה להם בלבד.

למעשה, הרקע שהוצג כאן, מטרתו להראות שהתודעה שלנו כבני אדם מעוצבת באמצעות סיפורים. כל אחד מאיתנו שייך לקבוצה מסוימת, מה שאנחנו מכניםעם מסוים, משויך לדת מסוימת, גם אם הוא לא דתי, לתרבות מסוימת, לצורת חיים על פי תפיסה מסוימת (דמוקרטי, ליברלי, קפיטליסטי, קומוניסטי, סוציאליסטי וכו') וכול אלה נוצרו באמצעות מיתוסים וסיפורים.

כל אחד מאיתנו חי בתוך סיפור מסוים וחשוף כל הזמן לסיפורים, אם זה דרך החברה הסובבת אותנו, אמצעי התקשורת, או בכול דרך אחרת. קריאת ספרים וסיפורים הם רק חלק מההשפעה על התפתחות התודעה שלנו, אולי חלק חשוב כיוון שזה נעשה במודע, אבל רק חלק.

אם כך, כיוון שהתודעה שלנו מעוצבת באמצעות סיפורים שירשנו מדורי דורות ומהסיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו, הסיפורים הם הכרחיים לנשמה ולהתפתחות התודעה בדיוק כמו האוויר לנשימה.

קטי פישרפיית הסיפוריםסופרת, כתיבה יוצרת, עריכה ספרותית וליווי ספרותי פרטני

טל' – 052-3836231

www.kati-f.com

https://www.facebook.com/profile.php?id=100054597273628

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן