חיים על הקצה

שרית דן עם ספר הצוק הרגשי

שרית דן, מחברת הספר "הצוק הרגשי" מדברתעלהמודלשפיתחהשיסייעלכלאדםלהביןולהתמודדעםהעולםהרגשיועלנורותהאזהרהשלמדהלזהותבהתנהגותשלהסובביםאותה

מאת זהר נוי

הספר "הצוק הרגשי" שכתבה שרית דן הוא לכאורה סיפור פרטי של בת להורים גרושים שראתה במו עיניה מה המחיר שמשלמים אנשים שחיים ומתנהלים בקצה הצוק הרגשי, אבל למעשה זהו הסיפור של כולנושל אנשים מכל קצוות הקשת החברתית שמתמודדים עם אתגרים בזוגיות, בעבודה, בחינוך הילדים ובכל מערכות החיים. לכולנו מציעה שרית כלים חשובים לשינוי הרגלי החשיבה שלנו שיסייעו להפחית את הפעמים בהן נגיע אל אזור הקצהבשאיפה לא להגיע לשם כלל.

שרית דן, 47, אם לשלושה ילדים, תושבת יד נתן ליד אשקלון, היא אשת חינוך, מרצה ומנחת סדנאות, בעלת תואר שני בחינוך ותעודת הוראה. כיום היא גם מרצה במכון הנרייטה סאלד בירושליםהמכון הארצי למחקר מדעי ההתנהגות.

בשנת 2008 עשתה הסבה מהוראת ילדים להוראת מבוגרים. מאז פגשה אלפי אנשים בקורסים, בהרצאות ובסדנאות שהדריכה. "הקשבתי והתהלכתי בעולמם הרגשי המרתק של המשתתפים וזיהיתי מכנה משותף בדרך בה אנו מתנהלים בעולם הרגשי. המפגשים האלה הובילו אותי לתובנה אחת ברורה: הידע אמנם קיים בספרות המקצועית, אך הוא לא מובן, לא בהיר ולא נגיש, לכן פיתחתי את מודל הצוק הרגשי".

מה העקרונות של מודל הצוק הרגשי וכיצד הוא מסייע לנו?

"זהו מודל מטאפורי בעל דימוי פשוט והוראות הפעלה ברורות וקלות ליישום שיסייעו לכל אדם להבין ולהתמודד עם העולם הרגשי. ייחודו של המודל הוא בפיתוח חושים רגשיים פנימיים שמגנים עלינו מפני אובדן שליטה רגשי. הבנה ויישום של הכלים האלה מובילים להתמודדות מעצימה ומקדמת עם אתגרי החיים".

כבת להורים גרושים התבוננה שרית בהוריה ששניהם חיו והתנהלו בקצה הצוק הרגשי. "אחד הדברים שלמדתי לזהות בהתנהגותם היה שיש כמה דקות ספורות בהן נדלקות נורות האזהרה והגוף משתנה", היא משתפת. "אלה הם רגעים חשובים וקריטיים. אם אנחנו מודעים להם נפתח לנו חלון הזדמנויות לשינוי ויש אפשרות לחזור למקום המאוזן ולהתרחק מקצה הצוק המסוכן, אזור בו עושים ואומרים דברים איומים שסודקים את הנפשות של כולם".

על מה הספר שלך?

"הספר "הצוק הרגשי" (הוצאת ספרי ניב) מתאר את נורות האזהרה של אנשים שנמצאים על הצוק רגע לפני שהם פוגעים במערכות יחסים שלהם במשפחה, עם הילדים ובעבודה.

"בתחילת הספר אני מסבירה באופן כללי על המודל, ואז מפרטת שישה שלבים שאמורים למנוע מהקוראים להגיע לקצה הצוק הרגשי ולבנות תכנית פעולה למצב חירום. בשלב הראשון הכול תקין, אחר כך הגוף מתחיל לשדר אי נוחות וכעס. אצל כל אחד זה מתבטא בצורה שונה. יש אנשים שמדווחים על רעידות בגוף, כאבי ראש, כאבי גרון, קוצר נשימה. לפי הספר אנו בודקים כל הזמן מה קורה לנו בגוף, זה בעיניי המפתח לכל העניין.

"אני מתמקדת בשלבים האלה ומשקפת לאנשים שנמצאים על הצוק מה קורה להם ואיך הם יכולים לצאת מהמקום הקשה הזה. נוסף לכך אני עוסקת בזוגיות. אני חושבת שאנחנו לא מדברים מספיק על איך חוזרים לאיזון ואיך לא לקחת את הכעס של בן הזוג באופן אישי. לזוג בספר קראתי דני ונועהזוג טרי, כשנה לאחר החתונה והם ממש לא מאוזנים. הם כל הזמן צורחים האחד על השנייה ולא מבינים שבעיצומה של המריבה יש שינוי בהפרשות החומרים בגוף שמוביל לירידה בחשיבה הקוגניטיבית ולפגיעה במרחב שיקול הדעת שלהם. כדי להבין איך הם יכולים להגיע לאיזון עליהם לחזור לילדות שלהם".

"כשמסלול הצוק הרגשי פוגש את שניהם בו זמנית ושניהם מוצפים, היא רוצה אותו איתה כדי לא להתרסק והוא מרגיש שהוא חייב לצאת מהסיטואציה פיזית או מחשבתית. אנחנו במלכוד. איך רוקדים את הטנגו הזוגי ביחד?".

מה אפשר ללמוד מהספר שלך?

"אפשר להכיר את המודל שפיתחתי שמתאר בצורה פשוטה ובהירה את העולם הרגשי שלנו ושל הסובבים אותנו ומסייע לנו לקרוא את נורות האזהרה של העולם הרגשי. הקוראים לומדים על מנגנון פעולה רגשי בו תכנית פעולה למצב חירום רגשי שמחזירה את הגוף למקום המאוזן ולהפרשת חומרים תקינה. הם יכולים להיווכח שזיהוי נורות האזהרה והכנה מוקדמת של תכנית פעולה למצב חירום רגשי, משנים את מסלול הצוק הרגשי שלהם".

מדוע השתמשת במטאפורה של צוק?

"השתמשתי בצוק כדי להמחיש את הסכנה של הליכה על הקצה. אפשר לדמיין מה קורה לאדם בצוק האמתי, אדם שאוחז את הסלע בחוזקה ותלוי בין שמים לארץ. כעבור חצי שעה עד שעה הוא יתעייף ויתרסק אל מותו. בעולם הנפשי רגשי מי שחי את חייו באזורים האלה של הקצה, לאורך זמן תתרסק בריאותו. זה לא יקרה כעבור שעה, אך בטווח של חמש, עשר, עשרים שנה, הוא יתרסק בצוק הרגשי. משמעות ההתרסקות היא פגיעה במערכות היחסים שלנו וחולי. הנפש לא יכולה לחיות באזור קצה הצוק הרגשי לאורך זמן. בדיוק כמו שבצוק האמתי נתרסק, כך גם בעולם הרגשי".

אילו משובים קיבלת מאנשים שהגיעו להרצאות שלך?

"היו המון משובים שגרמו לי להבין עד כמה חשוב המודל הזה. אנשים אמרו לי 'כמה אני משקיע בעבודה, כמה אני משקיע במשפחה, אבל זה לא בא לידי ביטוי כי אנשים לא מעריכים'. אמירות כאלה מבטאות לא רק תסכול גדול, אלא גם התקרבות לקצה הצוק הרגשי. נכון שאנשים עושים המון למען אנשים אחרים, אבל ברגע אחד של חטיפה רגשית הם לוקחים את כל מה שהם נתנו. באזורים האלה, בין הצפה לחטיפהבקצה הצוק הרגשיאנחנו מקשים על עצמנו כי אנחנו אומרים שם דברים איומים שמשאירים צלקות, דברים שאחר כך אנחנו תופסים את הראש ולא מאמינים שיצאו מהפה שלנו".

אבל זה טוב לשחרר את הרגשות האלה, לא?

"זה תלוי מאוד איך משחררים. כשאומרים דברים נוראים גורמים לנזק שלא תמיד אפשר לתקן. אבא שלי לאורך החיים שלו חי בעבודה באזור הקצה והיה מאוד מתוסכל ממערכת היחסים הקשה שהייתה לו עם המנהל שלו והוא שילם על כך מחיר קשה. בהרצאה הראשונה שהעברתי לפני 14 שנה במעלות ישב בקהל אדם מבוגר שהזכיר לי את אבא שלי. אדם זה היה כל הזמן מול עיניי לאורך כתיבת הספר. הוא שאל אותי שאלה על התמודדות עם הילד שלו. בהרצאות שלי אני עולה על כסאות כדי להמחיש את הצוק. אמרתי לו: 'דמיין שהבן שלך עכשיו על הצוק הזה ועוד שנייה הוא נופל. מה תעשה?' הוא ענה: 'אני אחזיק אותו'. שאלתי אותו 'ואם הוא משקר לך על הצוק תציל אותו עדיין?' הוא השיב שכן. אז אמרתי לו שגם כך בצוק הרגשי הפרשת החומרים זהה לצוק האמיתי. 'אם הילד שלך בצוק אתה צריך להעלות את אחוזי ההקשבה שלך'. הרבה פעמים אנשים שנמצאים בצוק הרגשי מדברים אלינו לא יפה, דבר שגורם לנו להירתע ולהתרחק. העניין הוא שדווקא במקרים האלה הם זקוקים לנו יותר מכל. הם צריכים שנעזור להם לחזור למצב של איזון".

ממה שאת שומעת בהרצאות שלך אילו מחירים משלמים אנשים?

"אנשים מספרים לי על נזקים גדולים מאוד שנגרמו להם כתוצאה מהליכה ממושכת על הצוק הרגשי.לחץ נפשי שמשפיע על הבריאות שלנו עד כדי חולי".

בספר "הצוק הרגשי" תוכלו למצוא כלים לזהות איפה אתם נמצאים על הצוק ואיפה נמצאים אנשים בסביבה שלכם. מי שיקרא את הספר וירצה להרחיב את הידע שלו בנושא מוזמן להגיע לקורס שמאושר על ידי משרד החינוך לגמול השתלמות שמעבירה שרית בכל הארץ.

בקורס מלמדת שרית פרקטיקות הקשבה לנקודת ההצפה הרגשית ולזיהוי נורות אזהרה שמגנות עלינו לפני שניפול מאותו צוק רגשי. הקורס מתמקד בהיבטים הרגשיים של האינטליגנציה ובשילוב שבין החשיבה הרגשית לחשיבה הקוגניטיבית. לדבריה, אחיזה ברזי המודל שפיתחה מספקת תמיכה לשיפור מהותי באיכות מערכות חיינו ומאזנת את בריאותינו.

אחת הדרכים לאזן את בריאותנו היא למשל על ידי מוזיקה. "לשיר שאנחנו אוהבים יש יכולת נהדרת לשנות את הפרשת החומרים בגוף, לכן חשוב וכדאי להשתמש בכלי הזה כדי להגיע לרגיעה ואיזון", ממליצה שרית.

נשמע מעניין, למי מיועד הספר שלך?

"הספר מיועד לכולם. אנשים שמיישמים את הכלים האלה יכולים לראות השפעה עצומה על איכות החיים שלהם וזאת מטרת הספרלהביא אנשים למודעות, לשינוי ולשיפור איכות החיים ואני מאמינה שמי שיקרא את הספר בתשומת לב רבה אכן יעשה זאת".

הספר הצוק הרגשי זמין בחנויות הספרים המקוונות או באתר הצוק הרגשי: www.saritdanbalance.co.il     

קרדיט צילומים: מתוך האלבום המשפחתי / באדיבות שרית דן

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן