מה בין פופקורן לבין התנהגות בני האדם

איור גביע פופקורן עם משקפי שמש

אחת לחודש לקראת כתיבת המאמרים מגיעה לידי הכותבים רשימה של נושאים לחודש הקרוב. כשקיבלתי את הנושאים לחודש ינואר הרמתי גבה. גרעיני הפופקורן ותהליך ההכנה שלהם גירו את דמיוני והיוו עבורי נושא מעניין לחשיבה וכתיבה.

אוכלי הפופקורן הביתי מתחלקים בגדול לשתי קבוצות. חברי הקבוצה הראשונה קונים גרעיני תירס ומכינים פופקורן בסיר, חברי הקבוצה השנייה משתמשים בשקיות פופקורן ארוזות ומוכנות הנכנסות למיקרוגל. באולמות הקולנוע, ניתן להריח את הריח האופייני מרחוק, נמצאות מכונות הפופקורן המקפיצות את גרעיני התירס אחד אחד.

אם נעקוב אחר גרעין תירס בודד, נראה אותו מונח שלם בתחתית הסיר המתחמם, נקבע מעט כשהטמפרטורה עולה ופתאום, ללא הודעה מוקדמת מתפוצץ וקופץ לכיוון המכסה. האם ניתן להקביל את ההתנהגות של גרעיני התירס להתנהגות שלנו בני האדם? האם קרה לכם שבמצבים מורכבים התנהגתם כמו גרעין תירס, אגרתם אנרגיות שליליות וקפצתם מאפס למאה בפרק זמן קצר מאוד?

כדי להסביר את עצמי אעבור למספר דוגמאות בהם אנשים נוטים להתפרץ באופן מיידי וקיצוני:

למשל, אם מישהו 'חותך' בזמן נסיעה בצורה מסוכנת. או דוגמה אחרת – רק נכנסנו למשרד, לא הספקנו להוריד את התיק מהכתף והבוס מטיל עלינו בלת"ם חדש שאינו מתחשב בעומס העבודה הקיים. דוגמה אחרונה מתחום אחר – הגענו הביתה ומצאנו בית מבולגן ולאף אחד מבני המשפחה לא באמת אכפת.

כל אחד מאיתנו היה יכול להוסיף דוגמאות רבות משלו. בשל השונות ביננו, כל אחד קופץ ממקרה אחר, אך כולנו נתקלים באירועים המקפיצים מאפס למאה בפרק זמן מאוד קצר. במקרים כאלה התוצאה היא תגובות לא נעימות כלפי האחר. בתקופה האחרונה לצערי אנו פוגשים ושומעים על כך חדשות לבקרים כמעט בכל מקום.

אימי האהובה זכרה לברכה תמיד אמרה לי לספור עד 10 לפני שאני מגיבה. הספירה מעניקה לנו הפסקה מתודית המהווה זמן לנשימה ורגע של חשיבה נוספת לפני התגובה. כשמגיבים לפני שחושבים יש סיכוי שנפגע וניפגע וברוב המקרים זו ממש לא הכוונה.  המטרה שלנו היא להביע את דעתנו כדי לשפר ולהיטיב ותמיד לכולם נוח יותר להימצא בסביבה של רגשות חיובים ופחות רגשות שלילים (דוגמאות לרגשות חיובים – אהבה שמחה נתינה אמפטיה; דוגמאות לרגשות שליליים – כעס, שנאה, קנאה, עצב, תסכול).

נחזור לגרעיני התירס, מסתבר כי גם גרעין התירס צריך זמן להפוך לפופקורן בו הוא אוגר מספיק חום על מנת לקפוץ ולהתפוצץ. ממליצה לאמץ את זה ולחשוב רגע לפני שמגיבים. תגובה אימפולסיבית מתוך רגשות שליליים תוביל לתוצאה לא רצויה. אם ננסה להקשיב לזולת עד שיסיים לדבר וננשום רגע לפני שנשיב נדע לענות תשובה ראויה ובונה באווירה טובה. התנהגות מסוג זה תשפר לאין ארוך את מערכות היחסים שלנו ותקטין את האלימות הגואה בחברה.

חשוב שנדע שהשינוי  אפשרי ולא כולל מאמץ רב רק רצון לשנות את ההרגל ואת ההתמדה.

בהצלחה זה יועיל לכולנו

 

 

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן