מדריך למתחילים: מה תפקיד רכיבי המחשב?

מני כגן

מאת: מני כגן ,טוטל אסיסט- טכנאי מחשבים – 054-6609407

הקופסה הזאת שנמצאת על השולחן או מתחת לשולחן , אותה אנחנו מכנים "מחשב", כוללת הרבה רכיבים – חלקם עם שמות מפוצצים. מה זה אומר כונן SSD, מי חזק יותר 5i או i3 ולמה לוח האם כל כך חשוב?
ביום יום לא ממש משנה לנו לאיזה מותג שייך המעבד או מה קוטר המאוורר של המארז, כשאנחנו צריכים לטפל בתקלה במחשב, או כשיש צורך לשדרג את המחשב, חשוב שנבין מה הייעוד של כל רכיב, על מנת שנבין איפה התחוללה התקלה ומה כדאי להחליף / לשדרג כדי לחזור לפעילות תקינה או להתאים את המחשב לתפקודים חדשים שנדרשים ממנו.
אם נדע ולו במעט מה תפקידו של כל חלק, נבין קצת יותר מהות של תקלות ונדע במה חשוב לנו להשקיע והיכן ניתן להתפשר בבואנו לשדרג מחשב.

מארז
גוף המחשב. תיבה גדולה, בדרך כלל ממתכת, שמכילה בתוכה את כל חלקי המחשב. מארזים באים בגדלים שונים ובתצורה אנכית או אופקית, מארז בגודל ATX אנכי הוא בדרך כלל המארז הסטנדרטי. ניתן במקרה הצורך לקנות מארזים קטנים יותר, שנקראים MINI-ATX או קטנים יותר(הם בדרך כלל יקרים יותר). ככל שהמארז גדול יותר – יהיה בו מקום ללוח אם גדול יותר וליותר רכיבים. ככל שהוא קטן יותר, יהיה צורך בגרסאות מוקטנות של שאר הרכיבים, שיהיו יקרים יותר.
קיימים מארזים סטנדרטיים ופשוטים (לרוב השימושים) ומארזים לשימושים מיוחדים (כמו למשחקים או תחנות עבודה) בהם מערכת קירור טובה יותר וספק כוח טוב יותר (חזק יותר ומיוצב), כמובן שמארז טוב יותר המחיר יקר יותר.
ספק כוח
כמו בכל מכשיר חשמלי, צריך ספק שידע להמיר את החשמל מהקיר לכלל הרכיבים במחשב, ויהיה עמיד ויציב. הצרכנים העיקריים של הכוח הם המעבד והכרטיס הגרפי. מי שרוצה לשמור טוב יותר על המחשב וספק הכוח, יקנה גם מגן ברקים חיצוני, או מערכת אל פסק שאמורה להגן על המחשב במקרה של הפסקות חשמל או נפילות\נחשולי מתח.
כמובן שגם בספקי כוח קיימים כמה וכמה רמות וגם פה טוב יותר = יקר יותר !
מעבד ראשי CPU
ה"מוח" של המחשב, מבצע את רוב הפעולות החישוביות במיליארדים לשנייה, במעבד יש שבבים ורכיבים ממש קטנים, בסדרי גודל של מיקרונים (פחות מעובי השערה). ברוב המקרים, המעבד השולט בשוק הוא של חברת INTEL ושמות הדגמים של מעבדי אינטל הנוכחים ממוספרים לפי העוצמה. i7 יותר חזק מ i5 שיותר חזק מ I3 וכולם חזקים מ-Celeron. כך גם תתי הדגמים: מעבד i3-4360 הוא מעבד בעל ביצועים חזקים יותר, וצריכת חשמל נמוכה מאשר ה-i3-4160, למשל. למעבד מתחבר מאוורר שדואג לקרר אותו, כאשר יש חימום יתר. במחשבים בעלי צרכים מיוחדים (כמו מחשבי משחקים) ישנם מאווררי קירור מיוחדים יותר וכמובן יקרים יותר.
לוח אם
אם נמשיך בהשוואה לגוף האדם, אפשר לומר שהלוח הוא סוג של שלד המחשב. הוא הבסיס המקשר בין כל חלקי המחשב ועליו יושבים בקרים המכוונים את כל פעילות המחשב, אפשר לומר שהוא מתאם הפעילויות במחשב, או הסדרן, הוא דק, אבל אליו מחברים את כל החלקים של המחשב – כרטיסי הזיכרון, המעבד, כרטיס המסך, שקעי ה-USB ועוד. במקרים רבים, לוח האם יכלול כרטיס קול מובנה, שאליו אפשר לחבר מיקרופון ורמקולים או אוזניות וכרטיס מסך מובנה שאליו מתחבר המסך וגם כרטיס רשת לחיבור המחשב לרשת האינטרנט ו/או לרשת המשרדית או הביתית. גם המקלדת והעכבר מחוברים ללוח, בעצם כל התקן שמחברים למחשב.
כרטיס רשת
ההתקן שמחבר את המחשב לרשת הביתית ומשם לעולם הגדול, דרך האינטרנט. ברוב המחשבים תהיה כניסת רשת קווית מובנית על לוח האם. זה טוב אם המחשב נמצא בסמוך לנתב הביתי או למתאם חשמל) אפשרות נוספת היא כרטיס רשת אלחוטי שמתחבר ללוח האם, או כזה המתחבר ב-USB – זה יתחבר לרשת הביתי אלחוטית, כמו הסמארטפון שלכם.
כונן קשיח
זהו בעצם אמצעי אחסון עיקרי לכל התוכנות, המסמכים, הסרטים, המוזיקה, המסמכים וכל מידע אחר שצריך לזמן ממושך, כולל כמובן מערכת ההפעלה. סוגים עיקריים שצריך להכיר הם:
• כונן SSD – בו אין חלקים נעים, והוא עמיד ומהיר יותר, אבל גם יקר יותר – לרוב יותקן כונן כזה עם כמות זיכרון נמוכה ועליו תותקן מערכת ההפעלה ותוכנות בלבד, כאשר שאר המידע אוכסן בכוננים האחרים.
• כונן קשיח פנימי – הזיכרון שלו (נכון לתקופה זו) ינוע בין חצי טרה (או כ-500 גיגהבייט) ועד לשני טרה. עליו תשימו את כל המסמכים והקבצים החשובים (תמונות, סרטים ועוד).
קיימים היום דיסקים שמשלבים דיסק SSD עם דיסק רגיל והם נקראים דיסקים היברידים.
• כונן קשיח חיצוני – כמעט אותו דבר כמו כונן פנימי, רק שהוא עטוף במארז פלסטיק, מקבל חשמל ממקור עצמאי (לרוב מחיבור ה USB איתו הוא מתחבר למחשב), אפשר לנייד אותו ולחבר לכל מחשב אחר או לרשת הביתית. בכונן כזה לרוב מאחסנים גיבוי של הכונן הפנימי, או מידע שצריך שיהיה נייד וזמין (למשל סרטים, מסמכים וקבצים שעובדים עליהם עם עוד אנשים, ועוד).
זיכרון פנימי RAM
אמצעי אחסון שמאפשר למחשב לעבד נתונים ולשמור אותם באופן זמני (בניגוד לכונן קשיח או דיסק און קי). במחשבים של היום מדובר על סדרי גודל של 16-4 גיגהבייט, כאשר בדרך כלל אפשר לחלק את הזיכרון לעד 4 כרטיסים או "סטיקים". זיכרון זה משמש את המחשב בזמן עבודתו בלבד ואינו מאחסן עליו, באופן קבוע מידע. (כל המידע נמחק כשהמחשב כבוי)
צורב DVD \ בלו ריי
זה הכונן האופטי במחשב שקורא דיסקים וצורב עליהם מידע. בימים של אינטרנט מהיר, והתקני דיסק און קי, כמעט ואין בו צורך, למעט צרכנים מאוד ספציפיים שצריכים להמיר דיסקים ישנים, או להפיץ דיסקים צרובים ללקוחות או לשימוש עצמי
כרטיס מסך
כרטיס עם סוג של מעבד (מעבד גרפי) נוסף שאמור להתמודד עם כל מה שקשור לעיבוד גרפי, עיבוד תמונה ולתצוגה למסך ולהוריד את המשימה הזאת מהמעבד הראשי של המחשב , למשל עריכת וידאו או משחק שרוצים שירוץ חלק ולא יקרטע. רוב לוחות האם באים עם כרטיס מסך בנוי שמתאים לרוב השימושים המשרדיים והביתיים הנפוצים.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן