מדריך האושר לגיל הזהב

דני-הורוביץ-צילום-חוה-הורוביץ

דני הורוביץ הוציא את הספר "האושר בגיל הזהב" שמכיל עצות חשובות והמלצות מועילות לבני הגיל השלישי בתחומים שונים כמו תרבות והתנהלות כלכלית. "התקופה לאחר שאדם פורש מעבודתו צריכה ויכולה להיות התקופה המאושרת ביותר בחייו, אם רק ישכיל להתנהל בה נכון".

 

מאת זהר נוי

 

דני מילא תפקידים מגוונים: סגן היועץ המשפטי בתעשייה האווירית לישראל, יו"ר ליונס ישראל, יו"ר עמותת "נוער רענן" להעסקת נוער בסיכון ופעיל חברתי בולט, והנה, בהגיע מועד פרישתו מהעבודה, היו לו התלבטויות לא פשוטות, כיצד להתנהל בתקופה חדשה וארוכה זו.

 

לדבריו, "בעיקר בגלל הפעילות ההתנדבותית הענפה שבה התחלתי עוד במהלך עבודתי, לא נקלעתי לריק מוחלט עם פרישתי, וזאת בהבדל מרבים מחבריי, שלאחר עשרות שנות עבודה אינטנסיבית, עברו ברגע אחד מהילוך רביעי לעצירה מוחלטת. למרות שלאורך כל שנות עבודתם היה ידוע להם שהם צפויים לפרוש, ניתן היה להתרשם מתגובותיהם שהם קיבלו את ההודעה על הפרישה שלהם בהפתעה מוחלטת. בהיעדר כל הכנה, הם היו מאד מוטרדים, בעיקר משתי השאלות המרכזיות הבאות: 'האם הכסף העומד לרשותי יספיק לצרכיי לאורך כל השנים הבאות ומה אעשה מעכשיו והלאה?'. למרות שלגמלאי נותרות עשרות שנות חיים, אף אחד לא מכין אותו לתקופה זו".

 

דברים אלה אומר דני הורוביץ (74), נשוי לחוה, אב לשלושה ילדים וסב לארבעה. והוא מוסיף – "למרות חשיבותו הגדולה של הנושא, שיש לו השלכות על בריאותו הנפשית והפיזית של האדם ועל אושרו, המערכות הממשלתיות והרשויות המקומיות ממעטות לעסוק בו. אנו מקבלים מהם שירותים, מטיפת חלב ועד למוסדות גריאטריים, אולם צורכיהם של האנשים בתקופה שלאחר פרישתם מהעבודה זוכים למענה מוגבל ביותר. נראה כאילו שהרשויות עוד לא עיכלו את העובדה ששכבת גיל זו הולכת ומתרחבת משנה לשנה ויש לדאוג לצרכיה, השונים משל כל בני גיל אחר. החלטתי להתעמק ולכתוב ספר, שיסייע לכל מי שיש בכוונתו לפרוש בקרוב מעבודתו ולאלה שעשו זאת זה לא מכבר".

 

"האושר בגיל הזהב" (הוצאת אוריון) הוא ספר מקיף וייחודי שמטרתו להכשיר את בן גיל הזהב לתקופה חדשה בחייו ולהדריכו לשינויים בדרכי החשיבה, בהתנהגות ובאורח החיים שלו, כדי להשיג את המטרה החשובה בחיינו: הגדלת האושר האישי. הספר מכיל המלצות מעשיות שאותן מיישם דני באופן אישי, ושמתבססות על ספרות מקצועית עשירה: מתורות הפילוסופים היוונים וחוכמת המזרח העתיקה ועד מחקרים וכתביהם של סוציולוגים ופסיכולוגים מתחום מדעי האושר, והכל מונגש בצורה פשוטה ו"ידידותית למשתמש".

 

 

היה לך ברור שתוציא לאור את הספר?

 

"כן, בהחלט. זוהי מעין שליחות עבורי. לאנשים בגיל השלישי יש יתרונות חשובים ומובהקים שאין לצעירים מהם, ולכן יכולים הם להיות בתקופה ארוכה זאת של חייהם בשיא אושרם. הדבר מוכח במחקרים. הבחנתי שרבים מהגמלאים אינו מממש את פוטנציאל האושר שלהם ומשלא מצאתי אף ספר שעוסק בדרכים להאשיר (זהו פועל שדני עושה שימוש רב בהטיותיו השונות) אותם, החלטתי לכתוב ספר כזה בעצמי. ואכן, אני מקבל תגובות רבות של קוראים, כולל אנשי מקצוע, שמשבחים אותו".

 

דני מסביר כי מטרתו להנגיש לקוראים את המושג המורכב של האושר ולתת לבני הגיל השלישי המלצות מעשיות שיש בהן כדי לסייע להם לנהל אורח חיים איכותי. לדבריו, "לאושר גורמים שונים, שמשותפים לרוב האנשים שפרשו מעבודתם. לכל אחד מגורמים אלה מוקדש פרק בספר המכיל המלצות מעשיות, כיצד להעלות את רמת האושר. הדברים אינם קלים ליישום ונדרש תרגול לאורך זמן כדי להגיע לתוצאות המקוות".

 

תתאר את מבנה הספר

"ראשית עליי להדגיש כי "האושר בגיל הזהב" הוא ספר הדרכה. חלקו הראשון מוקדש להסבר כללי של המושג אושר, להגדרות השונות ולמרכיבים שלו ולפירוט הגורמים שיוצרים אותו. אלה דברים כלליים שמתאימים לכל גיל. החלק השני, מתמקד בשכבת האנשים שבגיל השלישי, והוא מדריך אותם כיצד לחיות חיים איכותיים לאחר הפרישה מהעבודה ולהיות שבע רצון בתקופה זו של החיים. חותמים את הספר סיכום הדברים ושאלון אישי. יש בספר דוגמאות רבות שחלקן נלקח מחוויות אישיות שלי ואחרות שאובות מהספרות המדעית והקלסית".

 

טיפים לחיים מאושרים מאת דני הורוביץ:

קחו אחריות מלאה על המעשים והמחשבות שלכם – היות שהאושר הוא מצב נפשי, הגורם להיווצרותו אינו יכול להיות חיצוני. אף אחד אחר לא יכול לעשות זאת במקומכם ולגרום לכם להיות מאושרים.

היפטרו מהרגלים רעים – כל מי שמזהה חוסר שביעות רצון מחייו, מצוקה, עצב או כל תחושה שלילית אחרת, חייב לשנות את מצבו. היפטרו מהרגלים ישנים ואמצו חדשים.

חשבו חיובית ושלטו בתחושות השליליות שלכם – גם אם אי אפשר להימנע מתחושות שליליות כמו אכזבה, דאגה, טינה, שנאה, כעס, עצב וחרדה, אנו יכולים לשלוט בהן במידה כזאת או אחרת. תהיו מודעים לכך שלא ניתן להימנע לחלוטין מתחושות אלה, אך אפשר להיות אנשים מאושרים גם אם אנו חווים אותן מפעם לפעם.

אמצו את החשיבה החיובית כדרך חיים – הדברים נכונים במיוחד במצבים שאין לך שליטה עליהם. כמובן שאין בדברים אלה המלצה להתעלם מבעיות, אבל לאחר שעשית כמיטב יכולתך כדי לפתור אותן, צפה לבאות בשלווה ומתוך תחושה של ביטחון, שהכל יבוא על מקומו בשלום.

אהבו את עצמכם – עלינו לאהוב את עצמנו ולחיות את החיים שלנו בדרך שבה אנו נבחר לעצמנו. כשאני אומר, "החיים שלנו", כוונתי למלוא מובנן של מילים אלה, כלומר עלינו לחיות את החיים שלנו ולא של אחרים, יהיו הם קרובים ואהובים עלינו ככל שיהיו. מן הראוי להדגיש כי אהבה עצמית אינה באה על חשבון אהבת הזולת.

טפחו את מערכות היחסים שלכם עם אחרים – אל לנו לקבל מערכת יחסים כמובנת מאליה. עלינו לטפח את מערכות היחסים שלנו עם אחרים, ובעיקר עם בני משפחתנו וחברינו. הצורך להקדיש תשומת לב רבה ליחסים בין בני הזוג קיים בכל גיל, אך לאחר הפרישה מהעבודה, הדבר מקבל חשיבות יתרה. הותירו לבן הזוג מרחב פרטי שבו יוכל לעסוק בנושאים שקרובים לליבו. עם זאת, קיימו גם פעילויות משותפות.

שימרו על בריאותכם – הקפידו על תזונה נכונה, על שעות שינה בלילה (גם השנ"צ מועיל), על קיום בדיקות רפואיות תקופתיות ועל נטילת תרופות שהרופאים המליצו לכם. עם זאת, אין זה מומלץ לעסוק בנושא הבריאותי מעבר למידה הנדרשת. נהלו את שגרת חייכם כך שתכלול פעילות ספורטיבית קבועה, שלגביה ניתן לומר: "כל המרבה הרי זה משובח".

תיהנו מהכספים שברשותכם – הניהול השוטף של הנושאים הכספיים חשוב ביותר, אך רצוי שהוא לא יהיה מקור לדאגה בשבילכם ולא יתפוס חלק גדול מסדר היום שלכם. כדאי שתמנו אדם מקצועי שינהל את כספיכם בשבילכם ואתם תתפנו לעשייה מהנה ובעלת משמעות.

רכשו חוויות ולא מוצרים – משך התפוגה של האושר ברכישות של מוצרים נמדד בכמה ימים בלבד, בעוד חוויות גורמות לנו להיות מאושרים לאורך זמן. השקיעו יותר בטיולים ופחות בחומריות.

חיו חיים מהנים, מעניינים ובעלי משמעות – חיינו קצרים ויהיה זה בזבוז נורא שלא נמלא את משאלות ליבנו עכשיו, כי אם לא עכשיו – אימתי? הפנסיה היא תקופה נהדרת להגשים חלומות ישנים שהחיים האינטנסיביים שניהלנו עד אז לא אפשרו זאת. חשוב שחיינו יהיו מגוונים ועשירים באירועים, בחוויות ובעשייה שגורמת לנו הנאה ועניין. כחלק מזה, מומלץ לכל אחד לאמץ לעצמו תחביב כלשהו אותו הוא יבחר לפי נטיות ליבו. אך אין להסתפק בהנאות החיים. יש לחיות חיים בעלי משמעות. אדם שחי חיים בעלי משמעות הוא זה שפועל כדי לשנות ולשפר את החברה שבה הוא חי ובמעשיו אלה הוא מותיר את חותמו בעולם.

הוקירו תודה – תודו על כל מה שיש לכם ואל תתמקדו במה שחסר. אל תקבלו דברים, גדולים כקטנים, כמובנים מאליהם. דווקא הדברים הקטנים היומיומיים הם מגורמי האושר הגדולים. לא האושר הוא זה שגורם לאדם להכיר תודה, אלא מי שנוהג להכיר תודה על כל דבר טוב שקורה בחייו, הוא שיהיה אדם מאושר.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן