חסמים בדרך ליצירת זוגיות

קיר אבנים עתיק עם פסל אדם יוצא מתוכו

"מה אני עושה לא בסדר?", "איך זה שכל החברים שלי כבר בזוגיות ורק אני לא?" הם חלק משאלות או תהיות שאני שומעת מרווקים ורווקות, שכמהים לזוגיות אוהבת, אך לא מצליחים למצוא או ליצור אותה. במאמר זה אתאר חלק ממגוון רחב של חסמים המונעים או מעכבים בדרך למציאת זוגיות. 

 

תקשורת לקויה 

תקשורת נובעים מסיבות שונות ויכולים לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות כגון: קושי להחצין רגשות, קושי להקשיב לאחר, או בנטייה לשעמם בדיבור טפל ולא ממוקד.

 

אי פניוּת לקשר

יש מי שמעידים על עצמם כמי שמחפשים קשר זוגי אמיתי ויציב, אך בפועל הם לא פנויים. לעיתים אפשר להבחין בהם על-פי אורח החיים שלהם (וורקהוליים ש"נשואים" לעבודה, מכורים לספורט או למסעות במדבר) או הבחירות הרומנטיות שלהם (מתאהבים דווקא במי שלא פנויים) שלא מאפשרים בנייה של מערכת יחסים זוגית אמיתית.

פרפקציוניזם – חיפוש אחר שלמות

יש המציירים בדמיונם, פרט אחר פרט, בדיוק רב וקשוח, את דמותו האידיאלית של בן/בת הזוג שלהם. במציאות, כמעט אף בן/בת זוג לא עונה לכל הציפיות, וכך הם מוצאים את עצמם עם אידיליה בדמיון וללא קשר זוגי אוהב.

חזרה על דפוסי התנהגות

אימוץ של דפוסי התנהגות המעכבים יצירת קשר זוגי ניראה לרוב כמו סיפור שחוזר על עצמו, בלי יכולת להשתחרר מאותו דפוס. דוגמאות לדפוסי פעולה מעכבים:

  • שמירה על שיגרת חיים ב"אזור הנוחות שנוסכת תחושת ביטחון. למשל, יציאה לבילוי במקומות המוכרים, עם אותם אנשים מוכרים.
  • השתבללות ופחות אינטראקציות חברתיות.
  • הימנעות מיצירת קשרים ויציאה לדייטים, הימנעות מנקיטת צעדים המקרבים קשר זוגי או הימנעות במסווה. הדפוס האחרון פחות בולט לעין, כי לכאורה נראה שהם יוצרים קשרים רומנטיים, אבל לא באמת מאפשרים לעצמם בנייה של חיים זוגיים. בין הנמנעים באופן מסווה ניתן למצוא את אלה שמתקשים לקבל החלטה בנוגע להמשך הקשר הזוגי, והקנאים לחופש, למרחב, או לזמן שלהם עבור פיתוח התחביבים שלהם.

 

פחדים

לעיתים מאחורי הקושי למצוא זוגיות מסתתר לו פחד מסוים שפועל כמנגנון הגנה ודואג למנוע יצירת קשר של אהבה. בין הפחדים הקיימים כמחסום לזוגיות: פחד מדחייה, פחד ממחויבות, פחד מאיבוד העצמאות בתוך הזוגיות, פחד מתלות בתוך הקשר, פחד להיפגע ופחד מאינטימיות.

הפחד מפגיעות בקשר זוגי נובע או כרוך הרבה פעמים לפחדים אחרים. כזה הוא הפחד מאינטימיות, שכרוך בפחד להיפגע. והוא מהווה מחסום שעומד בפני יצירת זוגיות, כי אהבה אמיתית היא אהבה שיש בה אינטימיות.

הערכה עצמית נמוכה

כחלק מההערכה העצמית הנמוכה נוצרת האמונה של "אני לא יכול/ה" או "אני לא ראוי/ה" להשיג זוגיות אוהבת וראויה, ומכאן ממשיך מעגל קסמים שלילי שמתפקד כנבואה שמגשימה את עצמה. האמונה השלילית מייצרת התכווננות עצמית כמטרה לבני/בנות זוג שלא באמת עשויים להוות התאמה טובה. יותר מכך, גם אם ימצאו כאלה, במודע או שלא במודע, בתהליך בניית הזוגיות תהיה הכשלה עצמית, כחלק מאותו חוסר אמונה שזוגיות טובה יכולה לקרות.

אמונות מגבילות

אנשים רבים מחזיקים באמונות מגבילות שונות שנוטעות בהם חוסר אמונה ביחס ליכולתם להשיג את מה שהם רוצים. אמונות כאלו מלוות בדיבור פנימי שלילי, כמו: "אני רווק ניצחי, כבר לא אתחתן לעולם", או "אין סיכוי שאמצא גבר מתאים שבאמת יאהב אותי", "כל מי שבטינדר לא ראוי", "אין לי זמן לחפש זוגיות". אמונות אלו רק מגבירות את תחושת התסכול וחוסר האונים, מורידות את המוטיבציה וגורמות להם לחשוב "אז למה לי לנסות?".

מטענים מהעבר

אנשים שמביאים איתם לקשר המתהווה טראומות או מטענים כבדים מהעבר, מתקשרים לפעמים להשתחרר מהם, להתקדם הלאה ולייצר זוגיות חדשה. דוגמאות למטענים: נטישה של הורה/ים, אובדן או אירועים טראומטיים חוזרים ונשנים, אהבה נכזבת, אקס מיתולוגי שקשה להתגבר עליו.

תסריטים משתקים

יש מי שבונה בראשו תסריטים שונים, שגורמים להם לשיתוק ומונעים מהן לפעול. "מה יקרה אם…: "אתחייב לקשר ואז אקבל הצעת עבודה שמחייבת מעבר מקום מגורים", או "הגבר שאכיר יהיה…" ועוד. לאחר תקופה ארוכה של חיפושים, הם כל כך פוחדים מטעויות, עד שהם מקפיאים את חייהם וחיים בהימנעות מתמדת.

אי לקיחת אחריות

תמיד אפשר לתלות את הכישלון למציאת זוגיות בסיבות חיצוניות כמו חוסר מזל או גזירת גורל. הרבה רווקים ורווקות אומרים "עדיין לא מצאתי את הבחורה המתאימה", "זה רק מקרי שאף פעם לא הצלחתי להגיע לשלב מתקדם בקשר. כשיגיע האחד שמתאים לי ברור לי שזה יצליח".

אך האמת שבשביל להצליח במציאת קשר זוגי צריך לקחת אחריות על החיים, להביט באומץ במראה הפנימית של עצמנו, להבין את מקור הבעיה, ללמוד מה צריך לשפר כדי לקדם את האפשרות למצוא זוגיות אמיתית וטובה.

הבשורה הטובה היא שלרוב ניתן להתמודד עם החסמים ולפרוץ את הדרך אל מציאת זוגיות. בתהליך אימון אישי ממוקד וקצר נזהה את החסמים סביב נושא יצירת זוגיות, נלמד לשחרר את המחסומים ולאמץ חשיבה והתנהגות המקדמים מציאת זוגיות.  

שלכם,

חגית לוי

מנטורית ומאמנת להצלחה במציאת זוגיות

Linkdate המרחב למציאת זוגיות

www.linkdate.co

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן