מולטי-טסקינג – לא מה שחשבת!

עודד זהר

"זֵן ג'אגלינג – שבע תובנות על מולטי-טסקינג ותשומת לב" הוא ספר חדש ומרתק מאת עודד זהר שמשלב ידע מהמדע הקוגניטיבי ומדעי הניהול, תורת הבודהיזם ועולם הקרקס, שילמד אתכם הכול על התופעה שכולנו שקועים בה – מולטי-טסקינג –  ואת כל הדרכים האפשריות להתמודד איתה ולהיות יעילים, חדים, ממוקדים ונינוחים.

מאת זהר נוי

מרוץ החיים יכול להיות מעייף ומתסכל, אבל אם פועלים נכון הוא יכול גם להיות אתגר מהנה לפחות כמו משחק בכדורי ג'אגלינג. הדימוי הלא שגרתי הזה הוא מוטיב מרכזי בספר "זֵן ג'אגלינג – שבע תובנות על מולטי-טסקינג ותשומת לב", שכתב עודד זהר, יועץ ארגוני, מומחה להדרכה חווייתית ואומן קרקס בינלאומי לשעבר.

עודד זהר בן 46 מתל אביב הוא יועץ ארגוני ובעלים של חברת ההדרכה "זהר – חוויות למידה". עודד מגדיר את עצמו כתלמיד ומורה נצחי בכל הקשור למולטי-טסקינג וקשב. הוא למד ניהול ותקשורת באוניברסיטת תל-אביב ויעוץ ארגוני במכון אדלר. לאורך השנים למד גם בקורסים שונים שקשורים לעיסוק יוצא הדופן שלו: קורס מורים ליוגה בשיטת ב.ק.ס. איינגאר,  קורס "מאמנים לחדשנות" שמוכר על ידי הICF, גישור, תקשורת מקרבת (NVC), NLP ואפילו משחק.

הספר שכתיבתו ארכה שנתיים, הוא למעשה פרי 17 שנות למידה וניסיון של עודד בעבודה עם קבוצות וארגונים ותוצר של תהליך ממושך ויסודי, שבו אסף ועיבד ידע ונתונים ממגוון עצום של מקורות החל בפסיכולוגיה הקוגניטיבית ומדעי המוח דרך הפילוסופיה של היוגה והפרקטיקה של ה"זן בודהיזם" ועד החסידות היהודית. את כל אלה הוא מלמד ומתרגל באמצעות שיטה חווייתית, ברורה ופשוטה – אמנות הג'אגלינג.

למי שלא שמע מעולם על מולטי-טסקינג (ברכותנו, אתה כנראה גר על אי בודד וחי את החלום) המושג הזה הופיע לראשונה לפני כ- 60 שנה במגזין שסיפר על מחשב מתוצרת IBM, שמהירות החישוב שלו הייתה כל כך גדולה, שלעין האנושית נדמה היה שהוא מבצע את הפעולות במקביל. מאז הלך וגבר קצב החיים בעולם המערבי ונדמה שכיום לא כל כך משנה מי אנחנו ומה אנחנו עושים בחיים – בכל רגע נתון אנחנו מחזיקים על הכתב ובזיכרון רשימה ארוכה מאוד של משימות: החל בכתיבת מאמר או עבודה סמינריונית דרך הרחבת מרפסת ועד טיפול ברכב. חיינו רצופים בתחרות על תשומת הלב ובלי שיטה מסודרת ויעילה הסיכוי שלנו לעמוד בכל המשימות ולשמור על בריאותנו הגופנית והנפשית נמוך עד אפסי. "הנזקים של מולטי-טסקינג ועומס הם עצומים", אומר עודד. "זה מתחיל מסבירות גדולה לטעויות ואובדן זמן רב, בסטרס על כל ההשלכות שלו ויכול להגיע אפילו לנזק מוחי. על כל אחד מאתנו זה משפיע בצורה אחרת, בהתאם לגיל, לנסיבות ולמצב הנפשי".

מה הקשר בין מולטי-טסקינג לג'אגלינג ואיך הגעת לזה?

 

 "זה לא קרה ביום אחד. במשך 15 שנה הייתי אומן קרקס פעיל, להטוטן או כמו שרבים קראו לי, 'ג'אגלר'. הופעתי על במות מכל הסוגים והגדלים בישראל ובעולם והפגנתי את יכולתי ללהטט באוויר לבד או עם שותף לבמה בחפצים מרובים. הכול עף – כדורים, אלות, לפידים וחרבות, מחבתות וירקות. כבר אז אנשים אמרו לי שג'אגלינג זה כמו החיים".

תסביר

 

"קודם כול, ג'אגלינג זה פרויקט של שתי משימות, זריקה ותפיסה, שמתרחשות במקביל ולאורך זמן. נוסף לכך, כשאני מנסה להיות נוכח בתרגול, תשומת הלב שלי נמשכת כמו מגנט להסחות דעת חיצוניות, למשל טלפון, או פנימיות, שזה העולם הפנימי הפטפטני הבלתי נפסק. ככל שתשומת הלב שלי לא יציבה ומקפצת בין הסחות הדעת השונות, כך קשה לי יותר לג'גל".

למה בעצם?

 

"כי תשומת הלב לא יכולה להתפצל, בדיוק כמו שאתה לא יכול לחשוב שתי מחשבות באותו רגע. אי אפשר לבצע שתי פעולות שדורשות תשומת לב בעת ובעונה אחת. צוואר הבקבוק מתהדק כשמנסים לבצע שלוש משימות, וזה מחמיר כשנשענים על אותו משאב. בסופו של דבר אפשר אפילו לקרוס".

 

למי מיועד הספר?

 

"הספר "זֵן ג'אגלינג" מיועד לכל מי שתופעת המולטי-טסקינג נוכחת בחייו ושמודע לקשיים הנלווים אליה. הוא מיועד במיוחד לאנשי מקצוע שהתופעה מעניינת אותם – מנהלים ומפקדים, יועצים ואנשי פיתוח ארגוני, פסיכולוגים ומטפלים, אנשי הוראה וחינוך, תקשורת וכדומה. הוא מיועד למי שמחפש דרכים יעילות להתמודד עם הקשיים האלה, הן ברמת ההבנה והן ברמת המעשה. הספר מיועד גם למי שרוצה ללמוד את אומנות הג'אגלינג, וכן, ברור שיש קשר בין הדברים".

בספר מנפץ עודד כמה מיתוסים שאנשים מחזיקים ביחס למולטי-טסקינג. "רובנו מאמינים שנשים מתפקדות יותר טוב מגברים במצבי מולטי-טסקינג. מה שאנחנו יודעים היום הוא שאין הבדל משמעותי ביכולת הביצוע בין המינים, אבל נשים נמצאות במצבים כאלה הרבה יותר, ובמיוחד אם הן אימהות", הוא אומר. "בכל מקרה, כולנו, נשים וגברים, הורים ולא הורים, עושים מולטי-טסקינג כל הזמן ומשלמים על זה מחיר. חוץ מזה, יש עוד כמה מיתוסים שאני נוגע בהם בספר וגם בהרצאות ובסדנאות שלי, וביניהם המיתוס על חלוקת הקשב והאמירה שככל שעושים יותר מולטי-טסקינג כך משתפרים בזה. בספר אני מתאר מחקרים וניסויים רבים שנעשו בתחום ושמוכיחים בדיוק ההיפך: מי שמתפקד הכי טוב במצבי מולטי-טסקינג הוא דווקא מי שעושה את זה הכי מעט ביום-יום שלו. אני יודע שזה נשמע אבסורד, אבל מי שמגיע להרצאה שלי או קורא את הספר יבין מהר מאוד על מה אני מדבר".

מה אפשר ללמוד מהספר שאי אפשר ללמוד מהרצאה או סדנה שלך?

 

"קודם כול כדאי תמיד להגיע להרצאות ולסדנאות שבהן עוברים תהליך חוויתי ונפשי עמוק, ואז אפשר לדבר איתי ולשאול שאלות. בספר יש מדריך מסודר שעוזר למי שרוצה לעשות עבודה יעילה עם עצמו. לאורך הספר יש ברקודים לסרטוני הדרכה שלי למי שרוצה לתרגל את השיטה עם ג'אגלינג. המטרה היא להצביע על רעיונות מסוימים ולתרגל אותם. כל מה שאני מציע בספר מבוסס על הידע העצום שרכשתי ועל הכלים שהקניתי בסדנאות שלי".

לדבריו, הוא לא מתיימר להציג את עצמו כדוגמה אישית לסיפור הצלחה של מולטי-טסקינג או כבעל יכולת ריכוז ויעילות יוצאות דופן. "אני מעדיף בכנות לראות את עצמי כמי שמביא בצורה בהירה ומסודרת, עד כמה שאפשר, את מיטב הידע המקצועי לשימושם של הקוראים והקוראות, וגם לשימושי שלי", הוא אומר.

כמה זה הצליח לך?

 

"שאלה טובה. אני יודע בוודאות שהידע והפרקטיקות האלה השפיעו עליי לטובה בדרכים שונות. הצורה שבה אני מסתכל על המציאות ומתנהל בתוכה השתנתה. ועדיין, לפעמים אני חושב, הלוואי שיכולתי לקרוא את כל הדברים המוצגים בספר כאילו לא נתקלתי בהם מעולם… אפשר לומר שבמקרה הזה, הסנדלר אמנם לא הולך יחף, אבל גם לא נועל נעלי יוקרה".

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן