הדברת מזיקים- רציתם לדעת ולא ידעתם את מי לשאול ?

ndchr05 (2)

כתבה: איילת יובל דרזנר, [email protected]

אחד הנושאים הבוערים בעונה הזו הוא הדברה. כולנו מכירים את התחושה המעצבנת שחודר לנו הביתה תיקן (ג'וק) ,יתוש ,חבורת נמלים ואחרים ואנחנו שוב מחפשים את המדביר באנשי הקשר שבנייד או במקרה הפחות הגיוני בימינו, המגנט שלו דבוק על המקרר מלפני שנתיים או שהשאיר מדבקה על הדלת מתחת לכיור. אחרי בירור עם מספר בעלי מקצוע הגעתי לברק מ"ברק שירותי תברואה" וכמו שהוא כינה את זה "אני אספר לך על הצוף, את תרקחי מזה דבש עבור הקוראים".
הדברה זה תחום רחב. לא רק לבוא לרסס וללכת. לומדים לזהות חרקים ולהשתמש בחומר. המשרד להגנת הסביבה אינו מקנה את הכלים של ניסיון בשטח. כיום, בסוף קורס הדברה את יכולה להיות שלושה ימים עם מדבירים, שת'כלס זה לא מספיק לכלום כדי להכיר את מגוון החרקים ולדעת איך צריך לעבוד.
ברק החל את דרכו בצבא. הוא היה חובש במרפאה בגזרת עזה והציעו לו להחליף את התברואן באוגדה. הוא יצא ללימודי תברואה והדברה וזה מה שהוא עושה מאז, כבר 15 שנה.
בעבר למדו במשרד הבריאות את התחום. כיום ניתן ללמוד במכללות ונבחנים על ידי המשרד להגנת הסביבה (הגנ"ס).

ndchr05 (2)

התחלת להסביר לי בטלפון שאנשים לא מבצעים הדברה נכונה
"דבר ראשון צריך לדעת לזהות את המזיק. הלקוח מתלונן שיש בעיה וצריך למצוא מה המקור שלה. השגרה הנפוצה היא שאנשים אומרים שהם רוצים הדברה 'כללית' והעיקר שלא יהיו לי מזיקים וחרקים בקיץ". אז כאן המקום להסביר שהביולוגיה של מזיקים וחרקים שונה:
נמלים וג'וקים (תיקנים) הולכים בצד הפנלים והפינות.
פרעושים חיים במרכז הבית.
חרקי מזון, חיפושיות, פרפרים נמצאים לרוב בארונות ובמזווה."

זה לא נכון לבקש הדברה כללית

"מה שנכון הוא לפתוח את הארון שבו מצאתם את הנמלה או החרק עליו אתם מתלוננים, להוציא ממנו את המוצרים ולהסתכל עליהם אחד אחד עד שתמצאו בעצמכם את שקית האורז, הפסטה או האבקה שנשפכה. מפנים את הגורם הזה לפח, מרססים בחומר פשוט שניתן לרכוש בסופר או ב- ACE או בהום סנטר, מנגבים במטלית לחה למען הניקיון וחסכתם את ההדברה.
היום הזיהוי הרבה יותר קל כי אנשים מצלמים את החרק ושולחים אליי את התמונה. אני יכול, בטלפון, להנחות אותם מה לעשות ואם הם לא מתגברים אני בא .
אסביר קצת יותר לעומק את המקרה שמפתיע אנשים. לקוחה רכשה יום קודם חבילת פסטה באחד המרכולים. נדמה לה שהאריזה אטומה כי שום דבר לא נשפך ממנה, היא נמצאת על מדף מסודר והכול נראה בסדר, אבל האמת היא שהאריזה אינה אטומה והיא לא צריכה להיות קרועה כדי להיחשב לא אטומה. באריזת הפסטה היו חרקים קטנים שניתן היה לזהות בנקל, עוד כשהייתה במרכול. מצאתי את המקור הנגוע, זרקנו לפח, בדקנו שאין מארזים נוספים נגועים ובזה הסתיים העניין ולא צריך לרסס.
כשמדביר מחברה מתחרה מגיע אליי הביתה עם ג'ריקן על הגב כי הזמנתי הדברה נגד תיקנים, כיני יונים, נמלים וכדומה, הוא מערבב מספר חומרים ומרסס. מה אני אמורה לדעת על החומרים האלה?

ראשית, כיני יונים זה סוג הדברה אחר ומיוחד שלא מתערבב עם שאר החומרים.
בעיקרון אסור לערבב מספר חומרים יחד במקביל ואסביר:
יש חומרים המגיעים להדברה יחדBUILT IN ואחרים צריכים לרסס בנפרד. כלומר יש גיוון מלא וחסר.
למשל לפרעושים יש שני חומרים, חומר שהורג את הבוגרים וחומר שמונע מהזחלים להפוך לבוגרים (מג"ח = מונע גדילת חרקים) ובמקרה כזה, מרססים שני חומרים יחד.
אני עוד מעט אעשה לך קורס בהדברה….
הרעיון של המג"ח הוא שהם לא יפתחו את הדורות הבאים וכך מצטמצמת הבעיה. אצל פרעושים הזחל לא עוקץ ולא רואים אותו. כשהוא הופך לבוגר, הוא עוקץ ולכן שילוב החומרים פותר את הבעיה. המג"ח משפיע רק על חרקים. לא על בעלי דם חם.
באילו חומרים ניתן לרסס בבית כדי להימנע ממה שקרה בירושלים?
מה שקרה בירושלים הוא שהמדביר השתמש בכספית, זה חומר שכמשתמשים בו הוא הופך לגז ונושמים אותו. גז אסור לשימוש בבתים. זה גז שמשתמשים בו לחרקי עץ, חומר רעיל מאוד. כשמדובר בעץ, החרקים בפנים ואין דרך להגיע אליהם כי עץ לא "שותה" חומר. לכן, צריך לקחת את הפריט הנגוע ולסגור אותו במכולה אטומה או אטימה מוחלטת אחרת למשך מספר ימים. לאחר כמה ימים כשמאווררים, הגז מתנדף. כיום רוב החומרים הם על בסיס מים. את לא מריחה אותם היום וגם אסור כיום להשתמש בזרחנים אורגניים.

"אני בדרך כלל מחמיר"

כשמדובר בבטיחות, אני בדרך כלל מחמיר. אם רשום על חומר לצאת לשעה, אני מבקש שיצאו ל-שלוש שעות, כי אני יודע שמדובר פה ברעל. זה לא סתם "ריסוס", זה רעל ואני יודע שזו אחריות גדולה כשמדובר בבני אדם ובבעלי חיים שגרים שם, בפרט אם מדובר באדם חולה שגר בבית או באישה הרה, עדיף לקחת מקדם בטחון נוסף.

מיתוס

פעם הציעו לפתוח חלון ולצאת ל-שש שעות מהבית בגלל הזרחנים האורגניים שהיו חלק מההדברה. הסיכון בחומר זרחני הוא פגיעה במערכת העצבים, גירוי בעיניים ובעור והשפעה על המערכת האנדוקרינית.
כיום החומרים מתבססים על מים והסיבה להשאיר חלון פתוח היא לשם התייבשות מהירה של החומר. אנשים מוצאים מהבית כדי לא לנשום את הרעל, לתת לרעל להרוג את המזיק ולהיספג באזורים שצריך ולהתנדף.

יש עונות שרצוי להדביר דווקא בהן?

הדברה מונעת נגד תיקן, רצוי בסוף האביב ותחילת הקיץ. בבתי קרקע חובה פעם בשנה לרסס את בורות הביוב אחרת כעבור שנתיים, הבורות מתמלאים בתיקנים ואז זה סיפור. המלצה שלי "לא ללחוץ על ההדק". כשיש בעיה לפתור באופן ממוקד כנגד החיה. אינטרס הפוך משלי כבעל עסק, אבל מבחינתי זו לויאליות ללקוח.

איפה אתה עובד?

באזור המרכז בפרט ומעט באזור השרון.

יש חקיקה בעניין?

יש הצעת חוק שעברה בקריאה ראשונה ואנחנו מנסים לשנות את התוכן שלה ולבלום את אישורה כפי שהיא. הבעיה העיקרית היא שרוצים ללמד קורסים קצרים כך שכל מי שרוצה הכנסה נוספת, יוכל ללמוד קורס תוך זמן קצר ובעצם יקבל רישיון להרוג, כלומר יווצר בית חרושת למדבירים ביתיים.

האם יש התארגנות נגד החוק?

"ארגון מדבירי מזיקים בישראל" עובד על התנגדות לחוק כנגד הוועדות בכנסת.
מכללות מפרסמות את תחום ההדברה כהשלמת הכנסה. זה כמו שתלמיד ילמד נהיגה, ילמד עשרה שיעורים וינהג באוטובוס. כבר חווינו אסון וצריך להפעיל שיקול דעת. תחשבי שחומר לא נכון ירוסס בבניין הייטק. הוא יכול להתפשט למשרדים אחרים וזה מסוכן. לכן כפי שאמרתי בהתחלה, הכול מתחיל בזיהוי וניטור.

ndchr05 (3)

500 K עובד?

עובד אך לא לאורך זמן. החומרים שבתוכו בעיתיים יותר מהחומרים שהמדביר משתמש.

אני כצרכן רוצה לעשות משהו לבד ולא לקרוא לך
יש ג'לים ופיתיונות מורעלים שמדבירים גם משתמשים בהם. זה אומנם גורע מאתנו עבודה, אבל קיים.
יש סוגי מלכודות פרומון. מכניסים ג'ל או פיתיון למלכודת והחרק נמשך לשם ללא ריסוס.
עבור יתושים יש חרקנים עם נורות UV ללא חומר הדברה. יש כאלו עם לוח דבק.
לעכברים וחולדות יש מלכודות כלוב עם טבליות רעל.

הענף דורש שינוי חקיקה

אם המשרד להגנת הסביבה יעשה שינוי בחקיקה ברצינות, המצב יהיה טוב לכל המדינה. חובה להכפיף אדם שרוצה להיות מדביר ביתי למדביר מנוסה מקצועי, למשך תקופה ארוכה של שנה לפחות, שיעזור לו בזיהוי ובעצה.

מציעים לך ריסוס בזול

אדם שמציע לך ריסוס ב- 100 ש"ח וסביבתו, זה לא הגיוני, זה זול. יש עלויות חומרים, ביטוח ודלק, כך שאתה יכול לדעת מראש לא להזמין אותו אליך הביתה. לא יכול לעלות פחות מ 200 ₪.

 

ndchr05 (4)

מה אתה יכול לספר לי על מחדלים שקורים בארץ?

"הנמר האסיאתי שחדר לארץ ולא עצרו אותו כמעט. הוא נמצא כיום בכל הארץ. מחד גיסא יש לו פוטנציאל להעברת מחלות ומאידך גיסא כמעט לא נותנים לרסס נגדו אלא מציעים לחפש מקורות ולייבש את האזור ממים, אז גם בפקק של בקבוק שתיה הוא יכול להתרבות.
נמלת האש. השבוע הייתי במשתלה וראיתי שהיא נגועה כולה, כמו משתלות רבות בארץ. אישה אחת באה לרכוש שתילים לגינה ומילאה קרטון אותו היא הכניסה לרכב ובעצם היא מכניסה את המזיק אליה הביתה והחל בשנה הבאה היא תצטרך להדביר כל שנה."
הערת לה? מנעת ממנה את הקנייה? "לא. אסור לי לפגוע בפרנסה של האחר כי יתבעו אותי אחר כך. מי שאחראי על האכיפה הוא המשרד להגנת הסביבה. עליו ליצור רשימת משתלות נגועות, להודיע לציבור, להפעיל סנקציות, אבל אף אחד לא לוקח אחריות על זה."

"ארגון מדבירי המזיקים בישראל"

בסיום השיחה שאלתי את ברק מי הגב של המדבירים ? מה המדינה עושה בשביל האזרחי? למען תשובות נאותות, ברק הפנה אותי לאיתי ארנון, אחד מחמשת חברי ועד "ארגון מדבירי המזיקים בישראל".
איתי ומשפחתו גרים במודיעין. הוא בעל עסק בתחום ההדברה ובנוסף פועל אחרי שעות העבודה, בהתנדבות יש לומר, בשיתוף פעולה יחד עם שאר ארבעת החברים לרווחת הארגון וקידומו. פגשתי אדם נעים הליכות, רהוט ומוביל דרך.

ndchr05 (5)

 

"ארגון מדבירי המזיקים בישראל" הוקם לפני חמש שנים על ידי חברי הארגון, כלומר עמותה ללא מטרת רווח. חברים בה מדבירים ונציגי חברות שעובדות אתנו. לארגון תקנון, קוד אתי, עורכי דין ויועץ משפטי. הארגון פועל לרווחת המדביר ובאותה נשימה לטובת הציבור. זה הגוף הרשמי היחידי המוכר על ידי משרדי הממשלה.
המדביר כפוף למשרד להגנת הסביבה (הגנ"ס) שמוגבל מאוד ביכולתו. הוא חסר יכולת פיקוח והעברת מידע בקצב לו אנו זקוקים ביחס לעצמנו ולציבור.
כיום יש מדביר מוסמך, כמוני, עם תעודת מדביר ואם אני רוצה להעסיק תחתיי מדביר, הוא יעבור קורס עזרה ראשונה לנפגעי רעל (יום אחד) והשתלמות בת שנה המקנה הסמכה אצל המדביר המוסמך. מדובר בנוהל שכל המדבירים צריכים לעמוד בו.
הגוף שלנו, "ארגון מדבירי המזיקים בישראל" הוא היחיד שמלמד, מעביר השתלמויות ומפקח על המדבירים, כיוון שהמשרד להגנת הסביבה לא עושה כן. זו אחת החשיבויות הגדולות של הארגון.
כשאת מזמינה מדביר הביתה רוב הסיכויים שיגיע עובד הדברה. את לא יודעת מיהו, אילו חומרים ואיזה ידע הוא מביא אתו, כלומר מלבד התעודה שהוא מציג את לא יודעת עליו דבר. חשוב מאוד לבדוק שמי שמגיע נמנה על חברי הארגון שלנו, כי הוא היחיד שמפקח על המדבירים.
באתר הארגון יש מדבירים על פי אזור והרשימה מקנה לך ביטחון.

למה להצטרף אליכם?
 השתלמויות לעובדי הדברה ולמדבירים;
 מידע שעובר מאחד לשני;
 הטבות כמו ביטוח עסק;
מדביר שלא חבר ארגון, אין לו ביטוח !. ביטוח נחשב לנושא מורכב ויקר מאוד, בגלל החומרים.
לנו יש חברה שמתאימה את עצמה לפי סדר גודל העסק.
 יש הרצאות ולא רק בהיבט המזיקים. גם בהיבט כלכלי, שירות, איך אנחנו נראים בעולם.
 ועדת רווחה עבור מדבירים שנמצאים במצוקה ולא רק כלכלית.
 ועדה בהיבט המקצועי שמטרתה לתמוך וללמד את מי שחסר לו ידע בעזרת הוותיקים. טלפונית + פיזית בשטח.
 קבוצת whats app אליה מגיע חומר מקצועי.
 אתר אינטרנט לארגון.
 כנס שנתי;

אתם מוכרים בעולם?

אנחנו עוד לא חברים בארגונים בינלאומיים, אבל אנחנו בדרך ומכירים אותנו. אחרי הכול אנחנו פועלים חמש שנים ואנחנו בונים את עצמנו. גם זה יגיע.
מי שבונה את הארגון זה חמישה חברי ועד הארגון שהם בעלי עסקים בעצמם, כך שהפעילות היא על חשבון זמננו, בהתנדבות מלאה ואחרי שעות העבודה וכפי שאמרתי, המשרד להגנת הסביבה לא מחבק אותנו בלשון המעטה.
יש חוק הדברה שהמשרד מנסה להריץ מאז האסון בירושלים. בקשר לאסון חשוב מאוד לציין שלא נעשה שם ריסוס. נעשה איוד בגז. היתר אחר, רישיון אחר, המדביר שהיה שם הוא לא חבר ארגון. נושא איוד זה מידע שעובר בינינו ואם היה חבר ארגון היה מבין שזה פסול.

יש שלושה סוגי היתרים:

מכרסמים: עכבר, חולדה ועוד.
מזיקים: תיקנים, נמלים ועוד.
איוד – עבודה בגז. תולעי עץ, עש. היתר מיוחד שאין להרבה.
היה לו את ההיתר, אבל כנראה שהוא עבר את ההסמכה לפני שנים רבות ולא עבר ריענון או השתלמות ופיתח לעצמו שיטת עבודה. בדירת מגורים אסור לבצע איוד ואגב, הוא אדם נחמד מאוד.
החוק אליו אני מתייחס עבר קריאה ראשונה. הרעיון מבחינתנו הוא לשנות ולשפר את החוק, כי זה הקיים ישן. הבעיה היא שבונים אותו לא נכון. מטרת המשרד להגנת הסביבה היא שיהיו מדבירים ביתיים מוסמכים כמו שיש עכשיו, אך איכות ההסכמה תהיה פחותה בהרבה מזו שיש כיום. המדביר יוכל להדביר בדירות מגורים, בחצרות ובמשרדים. עלולה להיות הצפה בשוק של מדבירים שלא יהיו כפופים לשום דבר.
מדביר הוא בעצם פצצה מתקתקת. הוא מסתובב עם רעל על הגב. בעולם זה נתפס אחרת. אנחנו מעין עולם שלישי
בהיבט הציבורי עלולה להיות הצפה של רעלים. אנחנו רוצים לווסת את החוק ופועלים מול המשרד להגנת הסביבה מרמת הפקידות עד רמת השר, ועדות הכנסת וחברי כנסת . יש חברי כנסת ששואלים שאלות אמתיות ואנחנו "מתקילים" את הוועדות בשאלות. הס מלהזכיר שמות אבל חברי הוועדות נותרים ללא מענה להכשרה ולאכיפה.
יש מדבירים שעובדים רק בקיץ וזה גם מפחיד אותנו. בבוקר תהיה נהג מונית, בערב מדביר.
ועדה אחרונה בוועדת הפנים של הכנסת, התקיימה לפני כ- שלושה שבועות. האולם היה מלא !.
אנחנו מנסים להדביק פערים ביחס לעולם
יש שיטות הדברה לא כימיות וניתן בהחלט להשתמש בג'ל, בגרגרים, במלכודות. (ראו הריאיון עם ברק).
רכבת קלה – היבט מסחרי
הנושא שעלה לתקשורת בנושא הרכבת הקלה בתל אביב, מקורו בהיבט מסחרי בלבד. גם ברכבת שבנו בירושלים וגם בשוק הסיטונאי לא הייתה הצפת חולדות. החולדה חכמה מספיק ומרגישה שיש מהלכים מעל לראשה. אני משער שיצאו חולדות אך לא במונחי ההיסטריה שניסו לצייר בתקשורת. ייתכן שיש גורמים שרוצים להרוויח כסף מזה.
אנחנו רוצים להתפתח מול הלקוח
אנחנו רוצים יותר פיקוח על החומרים, על מכירה, על שימוש, על טיפול מניעתי, כבית, כעסק וכלקוח.
יש פעולות פשוטות שימנעו מהמזיק מלהיכנס – רוכזו בסוף הכתבה.
אחד הכללים החשובים ביותר בעיני הארגון הוא לבדוק האם הלקוח זקוק להדברה או לפתרון אחר, כבר בשיחת הטלפון.

מעמד המדביר

המדביר נתפס כאיש ברמת שירות נמוכה. אנחנו רוצים לשנות התפיסה כיוון שהוא בעל מקצוע מכובד המחזיק רעל ונכנס אתו אליך הביתה.
הארגון עצמו הוקם לפני יותר מ- 50 שנה בכל מני גלגולים, בשל בעיות תקציב נפל מספר פעמים. עכשיו הוא פה כדי להישאר. החברים צריכים לשלם כדי לקיים אותו. יש המון פעילים, ועדות, סנקציות וקוד אתי שאנו מחויבים לו.

ndchr05 (1)

 

סנקציות

אם חבר עבר עבירה הרשומה בתקנון, למשל פגע בלקוח או במדביר אחר, הוא מוזמן לוועדה להסביר את פשרה. אם הוא ממשיך לבצע עבירות, הוא יוצא מהארגון. זה צעד מאוד נוקשה עבור מדביר כיוון שאצלנו הוא זוכה לגב והטבות ולוותר עליהן, זה מאוד לא נעים וכבר היו אירועים כאלה.
חשוב לנו שהציבור ידע שאנחנו קיימים !
ספר לי על דברים טובים שקרו לארגון שלכם
 לקוחות פרטיים ומוסדיים מבקשים מאתנו מדבירים;
 חברות כמו תמי 4 ומפעלי מזון פונות ליעוץ;
 המשרד להגנת הסביבה רוצה להיעזר בנו להקמת הכשרות;
 חברות ביטוח מציעות ביטוחים למדבירים;
 חברות השכרת רכב מציעות עסקאות;
 חברות דלק מציעות הנחות;
 חברות המוכרות חומרי הדברה פנו אלינו וכך יש לנו פיקוח במה המדבירים שלנו משתמשים.
בינינו, 500 K טוב ליהודים?
חשוב לקרוא את התווית כי ה- K טוב במינון הנכון.
יש עדיין חומרי הדברה שנמכרים לבית והם מסוכנים. אני לא יכול לפרט שמות.
משתלות מוכרות חומרי הדברה עם זרחן אורגני – מומלץ להרים אלינו טלפון ולשאול האם מתאים לשימוש, איפה ואיך.
בשוק הפתוח נמכרים חומרים ללא פיקוח וכשאנחנו תופסים אנחנו מעבירים למשטרה הירוקה ולמשרד להגנת הסביבה כשאנו בעצם פועלים בכובע של "גוף מפקח".
חתול הוא חיה מוגנת
חתול הוא חיה מוגנת שאסור ללכוד אותה. היא עושה מה שרוצה בכל מקום והיחיד שמותר לו למגר את הבעיה הוא וטרינר מחוזי. לנו אין אישורים בכלל. פנינו למשרד להגנת הסביבה ולא קיבלנו תשובות כי אף אחד לא מטפל בזה ומדובר בסיפור של כמה שנים. אני מקווה שתוך כמה חודשים ימצא פתרון.
אנחנו רוצים שיאפשרו לנו ללכוד חתול ולקחת אותו למקום אחר מרוחק או להעביר לצער בעלי חיים כי החיה הזו נמצאת בכל מקום: בתי חולים, מפעלי מזון, מסעדות וברחוב. היא מעבירה מחלות, מטילה שתן ואנחנו חסרי אונים מול הלקוח. בעבר ניתן היה ללכוד ובשלב כלשהו הוחלט שלא נוגעים בו.
יש חיות שקשה להתמודד אתן. כמו הנמר האסיאתי שנמצא בגינות הבתים או נמלת האש שהיא פולש בעייתי בכל העולם וגם בארץ. המשרד להגנת הסביבה צריך לפנות לציבור ולהעניק הסברה דחופה כיצד לטפל בה בעצמו. אין שום סיבה שלא.
איך מזהים? זוהי נמלה בצבע אדום שעקיצה ממנה צורבת כמו ממדוזה. אנחנו מכניסים אותה לבית דרך משתלות. היא הגיעה דרך צפון הארץ למשתלות. מדבירים מצליחים לטפל באי התפשטותה. המשרד להגנת הסביבה שותק אולי בשל שיקול כלכלי. אני באמת לא יודע.
לסיום, אני מאחל לארגון המדבירים ולמדינה, שנצליח לשלב ידיים יחד, שהחוק ישונה למען דאגה לבריאות הציבור ולרווחתו ונמנע את האסון הבא.

ביצוע הדברה באופן עצמאי כשמזמינים מדביר חשוב לבדוק
להדברת מזיקים בבית, יש להשתמש רק בתכשירים הנמכרים ברשתות השיווק שהמדביר בעל היתר הדברה בתוקף מהמשרד להגנת הסביבה
אין לקנות תכשירי הדברה מקצועיים-מרוכזים בנקודות מכירה המיועדת לבעלי מקצוע יש לבקש מהמדביר את פרטיו: שמו ומספר היתר ההדברה
יש לעיין בתווית לפני השימוש בתכשיר ולהשתמש בו רק לפי ההנחיות המצוינות בתווית שהמדביר מוסמך לטפל בסוג המזיק כפי שמופיע על ההיתר (חרקים, מכרסמים או איוד(
יש להרחיק מהישג ידם של ילדים יש לקבל מהמדביר הנחיות בטיחות
אם ומתי לצאת מן המקום, מתי לחזור, כיצד לנקות את האזור לאחר ההדברה
יש להרחיק ממקור חום או מאש גלויה אם מדובר בעובד הדברה ודאו שהוא עובד מטעם מדביר מוסמך (מארגון המדבירים) המעסיק אותו

העתק יומן ביצוע של פעולת ההדברה שבו כתוב: שם החומר, תאריך, סוג המזיק, שם מבצע הדברה וחתימה

פרסום מטעה של שירותי הדברה ירוקה: אין כיום תכשירי הדברה ירוקים או אורגניים.

10 פעולות מנע פשוטות:
1. שאריות מזון ופירורים הנם מוקד משיכה למזיקים. יש לשמור על ניקיון רצפת המטבח, השיש ומשטחי העבודה.
2. וודאו שהמזון (במיוחד כזה שמתפזר כמו סוכר, קמח, פסטה) נמצא במזווה ובארונות בתוך שקית או קופסא סגורה.
3. מצאתם נמלים במקום כלשהו? חפשו את המקור. תוציאו מהארון או מהמגירה את כל המוצרים הקיימים והסתכלו האם גם עליהם יש נמלים. לעתים יש בשקית פסטה שזה עתה קניתם ברשת שיווק חרקים והם אלו ש"קוראים" לאחיהם להצטרף ולערוך מסיבה אצלכם בארון.
4. פחי אשפה מלאים עשויים להוות מוקד משיכה למזיקים שונים. יש לרוקן פחים בתכיפות ולהקשות על הכניסה לתוכם (סגירת הפח במכסה).
5. חלונות החסומים ברשת צפופה יקשו על כניסת מזיקים לתוך הבית. מומלץ להתקין רשתות בחלונות הבית ומדי פעם לוודא שהרשתות אינן קרועות או בלויות
6. סדקים עלולים להפוך בקלות לקיני מזיקים. יש לאטום סדקים בקירות, ברצפה ובשיש
7. יש לוודא שמכסי הביוב בבית סגורים בצורה טובה ולא מאפשרים כניסה של מזיקים ממערכת הביוב
8. מצאתם ג'וק? כדאי שתבדקו שהתנור וסביבתו נקיים משומן ומשאריות מזון.
9. רכשו לבית מתקן עם תאורת UV (ultraviolet), שמושך יתושים. בחלקם יש לוח עם ריח אליו הם נמשכים, נדבקים ומתים. את המתקן מחברים לקיר בגובה, כך שאינו נגיש לילדים וידידותי לסביבה.
10. רכשו לעסק "מתקן האכלה", בתוכו מטמינים רעל, אותו טועם החרק ומת. הרעל אינו חשוף לילדים ולכן ידידותי לסביבה.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן