Page 6 - sara
P. 6

‫תקווה ואתגר‬

                                    ‫ומועבר באופן ענייני‪.‬‬   ‫תי אדם ירשה לעצמו להתמודד עם אתגרמ‬
‫כאן נעוצה הבעיה‪ ,‬לרוב אנחנו דורשים ומוותרים על‬                                                       ‫חדש?‬
‫הדרישה‪ .‬מטיחים‪ ,‬מוכיחים‪ ,‬מענישים‪ ,‬מקטרים‪,‬‬                  ‫אם מדובר באדם ריאלי יעשה זאת רק כשמאמין‬
‫מנדנדים ומתעייפים‪ .‬מעט מדי הם ההורים שיודעים‬               ‫שהסיכוי שלו להתמודד עם האתגר החדש קיים ויש‬
‫לעשות זאת נכון‪.‬מעט מדי חושבים במושגים ארוכי‬                ‫לו סיכוי סביר להצליח בו‪ .‬כשמעריך שיש לו תקווה‬

                                                   ‫טווח ‪.‬‬                                                  ‫להצלחה‪.‬‬
                                  ‫מעבר לכך קל לטעות!‬                                     ‫מה בונה תחושת תקווה?‬
‫איך לעלות על הדרך הנכונה? זו לא משימה פשוטה‬                ‫קודם כל הדימוי העצמי‪ .‬אנשים מוכשרים אבל בעלי‬
‫אבל היא אפשרית כאשר יש מודעות הרואה לנגד עיניה‬             ‫דמוי עצמי ירוד נטייתם הטבעית היא ללכת על בטוח‬
‫לא רק את פתרון הבעיה הנוכחית אלא גם השלכותיה‬               ‫ולפחד מכישלון בעוד שאנשים בעלי דמוי עצמי חיובי‬
                                                           ‫יראו בכך הזדמנות להוכחה עצמית‪ .‬גם אם יהיו פחות‬
                                            ‫לגבי העתיד‪.‬‬    ‫מוכשרים‪ ,‬נטייתם היא להתנסות‪ .‬לרוב יראו בכישלון‬
‫הרצון להעניק לילד‪ ,‬הרצון להגן עליו אינם מספיקים‪.‬‬           ‫האפשרי חלק מההתנסות שתלמד אותם את הדרך אל‬
‫הם עלולים להיות מלכודת להעמדת דרישות ולצערנו‬               ‫ההצלחה‪ .‬לעומתם בעלי דמוי עצמי ירוד יראו בכישלון‬
‫אין הישגים ללא דרישות‪ ,‬דרישות ללא עמדה של אמון‬             ‫סממן לחוסר הערך העצמי‪ ,‬ההערכה העצמית שלהם‬
‫כלפיהם עלולה להעמיק הערכה עצמית נמוכה והורים‬               ‫תהיה תלוית תוצאות ועקב כך ניתנת לתנודות וכתוצאה‬
‫שאינם מתנהלים כמנהיגים לא מסוגלים להעמיד‬                   ‫מכך ישקיעו בחיפוש הערך העצמי משאבים יקרים שלא‬
‫דרישות‪ .‬הגישה החינוכית לרוב בנויה על ענישה‪ ,‬תוכחה‬
‫או לחילופין באה אל ילד מעמדה שיש לשרת אותו‪ .‬כל‬                                                         ‫יקדמו אותם‪.‬‬
                                                           ‫לשנות מצב זה הוא משימה ארוכת טווח‪ ,‬לחיות כאשר‬
                           ‫אלו לצערנו מקור למכשולים‪.‬‬
                           ‫יעוץ טוב יכול לכוון מאמצים‪.‬‬               ‫הדימוי העצמי הוא ירוד היא משימה לא קלה‪.‬‬
                                                           ‫איך יכולים לגדל ילדים בצורה שתבטיח את הערך‬
                                                           ‫העצמי שלהם? איך אנחנו עלולים לסכן אותו? האם‬
                                                           ‫בכלל ביכולתנו להשפיע? איך ניתן לצאת מהמלכוד?‬

                                                                   ‫לבקר באופן ריאלי ובמקביל לטפח דמוי עצמי?‬
                                                                              ‫בהחלט לנו השפעה עלינו ועל ילדינו‪.‬‬

                                                           ‫אם נתבונן לאחור נגלה שהערך העצמי נבנה ומושפע‬
                                                           ‫רבות מהגישה של ההורים כלפינו‪ .‬כשהעריכו אותנו‬
                                                           ‫למדנו לסמוך על עצמנו‪ .‬כשהיה לנו תפקיד בחייהם‬
                                                           ‫למדנו שיש משמעות לחיינו‪ .‬כשבקרו אותנו הפנמנו את‬
                                                           ‫אשר אמרו עלינו‪ ,‬האמנו להם גם כשלא הסכמנו ואפילו‬
                                                           ‫כשהחזרנו מלחמה‪ .‬למדנו להגיד 'אכזבתי את עצמי'‬

                                                                  ‫באותם מקומות בהם נאמר לנו שאכזבנו אותם‪.‬‬
                                                                       ‫איך מטפחים דמוי עצמי זו שאלת השאלות‪.‬‬

                                                           ‫טיפוח דימוי עצמי יכול להתרחש רק כאשר יש דרישה‬
                                                           ‫להתמודדות ללא ויתורים אבל תוך הדגשת האמון‬
                                                           ‫ביכולת של הילד לעמוד במצופה‪ .‬אך על הדרישה להיות‬
                                                           ‫ריאלית ועל ההיזון החוזר להיות אמין‪ ,‬לא ניתן בחינם‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11