Page 3 - sara
P. 3
גישה של כבוד אמרתי לו 'בסדר ,אל תכנס ,אני אכנס הנער חיכה לי בשער ,עזר לי להגיע לחדר שבו התקיים
עם אימא ,אנחנו נדבר .אם תרצה תכנס '.גישות הדיון ,הוא היה כזה חם ולבבי.
אחרות היו או אומרות 'תכניס אותו'. "הם ראו אותי בפן האנושי של החיים שלי ,בזמן חולשה",
"הסברתי לו שמבחינתי זה בסדר שלא יבוא ,אבל היא מסבירה" ,אני חושבת שבלי להתכוון נתתי להם
ההורים שלו צריכים להחליט .שים לב -יש בזה כבוד מסר שבעצם לכל אחד מאתנו יכול לקרות .יש מסר של
לילד ,יש כבוד למעמד ההורים בתור מחליטים ,יש התמודדות בתוך זה .מה שזה יצר ,זה קשר שהוא מאוד
בזה גם מתן סמכות לאמא ,זה לא שאני עושה זאת
חם ,שיוויוני.
מאחורי גבו של הילד .אני מעצימה את ההורה" .
מה שקרה בהמשך הוא שלאט לאט הפגישה הפכה "הגישה הטיפולית שלי היא גישה שבונה את זה על
מאווירת מלחמה לאווירה נעימה .הילד נשאר לטיפול בסיס של עבודה בגובה העיניים .אם הייתי עובדת עם
גישה אחרת אני חושבת שזו הייתה שערורייה ,אבל בגלל
ושיתף פעולה. הגישה הטיפולית שבה אני עובדת ,יותר קל מבחינה
"זו גישה תהליכית" ,היא מסבירה " ,אני נותנת
לדברים לקרוא כמו שהם וגם אם הם קורים ,אז אני מקצועית ,גם לקבל את המצב.
"בגלל שהגישה היא בגובה העיניים" ,היא מסבירה,
מציינת את זה בפני המטופל. "טיפול הוא עבודת צוות .למטופל יש 51%אחריות על
אמרתי לילד' ,שמת לב שבתחילה לא רצית להיות מה שמתרחש ,ולמטפל יש 49%-וגם אם אני מעלה
נושאים ,אני נותנת אופציה של בחירה 'על איזה אופציה
כאן ועכשיו אתה לא רוצה ללכת'. אתה מעדיף שנדון' .אלמנט הבחירה של המטופל
"אני מתיחסת לתהליך שמתרחש בחדר ,הוא לא רק והכבוד לבחירה בשיטת הטיפול הזו ,הוא מאוד מרכזי".
קיבל כבוד לרצון שלו ,ובעצם קיבל כבוד לדברים.
הם ההתרחשו בצורה גלוייה ,אין דיבור של סודות "בום בום טראפי"
מאחורי זה". האם הגשטלט הוא משהו יוצא דופן בשיטות הטיפול
הפסיכולוגיות ?
איך את מכניסה את מה שקרה כאן להגדרה
"אתה צריך להבין שהטיפול הגשטלטיאני מתפתח
הגשטלט .שמבחינה מילולית פרוש המילה היא והשתנה במשך השנים ,וגם משפיע על שיטות הטיפול
האחרות .למשל כשהוא התפתח הוא היה מתנהל בעיקר
תבנית או צורה? בקבוצות ,ובצחוק היו קוראים לו "בום בום טראפי" כי
"התבנית הייתה בקטע המחלמתי שלו" ,היא אומרת, היה לזה גוון מאוד דרמטי .הטיפול היה נעשה לאדם
"הוא קודם כל מתנגד ,כמו דפוס ההתנהגות בביה"ס, אחד ,אבל בנוכחות קבוצה ,כאשר אחרי שהמנחה עבד
עם המטופל הקבוצה הייתה נותנת משוב ומשתתפת
קודם כל אומר 'לא'.
"מה שקרה לו בטיפול ,שהוא נהייה פחות ופחות בתהליך שהוא עבר.
מלחמתי ,קרה גם בביה"ס .אני מדברת על דפוס "הגישה היום לא עובדת רק עם קבוצות ,העניין הזה
עדין קיים ,אבל ממשיך להתפתח .היום ניתן לעבוד
התנהגות. בגישה הזו ברמה האישית בלי קבוצה ,עם זוגות ,עם
"יש לי הנחת יסוד בסיסית שהאדם הוא אותו אדם ילדים ואפילו קאוצ'ינג שמבסס את העקרונות שלו ,על
בכל מקום .מה שאני רואה בתהליך ההתנהגות שלו
במשך שעה ,אני יכולה לצפות שיקרה עם כל אדם בסיס הגישה הזאת.
אחר. איך את מסבירה את העובדה שבדרך כלל הטיפול
הפסיכולוכי אינו כזה ?
בנימין נתניהו ואבו מאזן בחדר הטיפולים
"עשו מחקר כדי לדעת איזו גישה טיפולית היא הכי
נניח שהיית מכניסה לחדר את ביבי נתניהו ואת אבו יעילה ומצאו שלמעשה הצלחת הטיפול נקבעת לא לפי
שיטת טיפול כזו או אחרת ,אלה מה שקובע את רמת
מאזן ,לטיפול בגשטלט ההצלחה הרבה פעמים ,היא מידת ההתאמה בין האדם
"אני לא מבינה בפוליטיקה",היא אומרת בחיוך" ,אני
יכולה לדבר על המקרה שלהם כבני אדם ולדבר על לשיטה שהוא בוחר.
תהליכים .אני מדברת על תהליכים שיש בהם דו שיח "זאת אומרת ,אני לא יכולה להגיד ששיטת הגשטלט
בין אנשים .אז אחד הדברים שאני הייתי בודקת זה יעילה יותר או פחות משיטות אחרות ,אני יכולה להגיד
שהיא הומניסטית ,מתמקדת בהווה ,במה שמתרחש
את 'תבנית התקשורת'.
הרבה פעמים אני עושה זאת עם בני זוג .אני מבקשת ברמה הדיאלוגית-תכליתית".
מהם לבחור את הנושא הכי פחות משמעותי בחיים היא שוב נותנת כדוגמא מקרה של ילד בן 8שהגיע
שלהם ,ולדבר על כך 5דקות בפני ,לא משנה על מה, אליה עם אימו והתעקש לא להכנס לחדר" .בגלל שזו
על הדבר הכי שטותי.
בצורה הזו אני יכולה לגלות מה הדפוס האישי של כל
אחד ,מה הדפוס הבינאישי ומה האווירה שמתנהלת
ולהבין איפה התהליך תקוע ,ומה הסיבה לתקיעות.
אני יודעת מה אני צריכה לעשות עם האישה ,או עם