Page 3 - sara
P. 3

‫גישה של כבוד אמרתי לו 'בסדר‪ ,‬אל תכנס‪ ,‬אני אכנס‬         ‫הנער חיכה לי בשער‪ ,‬עזר לי להגיע לחדר שבו התקיים‬
‫עם אימא‪ ,‬אנחנו נדבר‪ .‬אם תרצה תכנס‪ '.‬גישות‬                                        ‫הדיון‪ ,‬הוא היה כזה חם ולבבי‪.‬‬

                ‫אחרות היו או אומרות 'תכניס אותו'‪.‬‬      ‫"הם ראו אותי בפן האנושי של החיים שלי‪ ,‬בזמן חולשה"‪,‬‬
‫"הסברתי לו שמבחינתי זה בסדר שלא יבוא‪ ,‬אבל‬              ‫היא מסבירה‪" ,‬אני חושבת שבלי להתכוון נתתי להם‬
‫ההורים שלו צריכים להחליט‪ .‬שים לב‪ -‬יש בזה כבוד‬          ‫מסר שבעצם לכל אחד מאתנו יכול לקרות‪ .‬יש מסר של‬
‫לילד‪ ,‬יש כבוד למעמד ההורים בתור מחליטים‪ ,‬יש‬            ‫התמודדות בתוך זה‪ .‬מה שזה יצר ‪ ,‬זה קשר שהוא מאוד‬
‫בזה גם מתן סמכות לאמא‪ ,‬זה לא שאני עושה זאת‬
                                                                                                    ‫חם‪ ,‬שיוויוני‪.‬‬
    ‫מאחורי גבו של הילד‪ .‬אני מעצימה את ההורה‪" .‬‬
‫מה שקרה בהמשך הוא שלאט לאט הפגישה הפכה‬                 ‫"הגישה הטיפולית שלי היא גישה שבונה את זה על‬
‫מאווירת מלחמה לאווירה נעימה‪ .‬הילד נשאר לטיפול‬          ‫בסיס של עבודה בגובה העיניים‪ .‬אם הייתי עובדת עם‬
                                                       ‫גישה אחרת אני חושבת שזו הייתה שערורייה‪ ,‬אבל בגלל‬
                                       ‫ושיתף פעולה‪.‬‬    ‫הגישה הטיפולית שבה אני עובדת‪ ,‬יותר קל מבחינה‬
‫"זו גישה תהליכית"‪ ,‬היא מסבירה‪ " ,‬אני נותנת‬
‫לדברים לקרוא כמו שהם וגם אם הם קורים‪ ,‬אז אני‬                                    ‫מקצועית‪ ,‬גם לקבל את המצב‪.‬‬
                                                       ‫"בגלל שהגישה היא בגובה העיניים"‪ ,‬היא מסבירה‪,‬‬
                       ‫מציינת את זה בפני המטופל‪.‬‬       ‫"טיפול הוא עבודת צוות‪ .‬למטופל יש ‪ 51%‬אחריות על‬
‫אמרתי לילד‪' ,‬שמת לב שבתחילה לא רצית להיות‬              ‫מה שמתרחש‪ ,‬ולמטפל יש ‪ 49%-‬וגם אם אני מעלה‬
                                                       ‫נושאים‪ ,‬אני נותנת אופציה של בחירה 'על איזה אופציה‬
                   ‫כאן ועכשיו אתה לא רוצה ללכת‪'.‬‬       ‫אתה מעדיף שנדון'‪ .‬אלמנט הבחירה של המטופל‬
‫"אני מתיחסת לתהליך שמתרחש בחדר‪ ,‬הוא לא רק‬              ‫והכבוד לבחירה בשיטת הטיפול הזו‪ ,‬הוא מאוד מרכזי‪".‬‬
‫קיבל כבוד לרצון שלו‪ ,‬ובעצם קיבל כבוד לדברים‪.‬‬
‫הם ההתרחשו בצורה גלוייה‪ ,‬אין דיבור של סודות‬                                  ‫"בום בום טראפי"‬

                                          ‫מאחורי זה‪".‬‬  ‫האם הגשטלט הוא משהו יוצא דופן בשיטות הטיפול‬
                                                                                                ‫הפסיכולוגיות ?‬
‫איך את מכניסה את מה שקרה כאן להגדרה‬
                                                       ‫"אתה צריך להבין שהטיפול הגשטלטיאני מתפתח‬
‫הגשטלט‪ .‬שמבחינה מילולית פרוש המילה היא‬                 ‫והשתנה במשך השנים‪ ,‬וגם משפיע על שיטות הטיפול‬
                                                       ‫האחרות‪ .‬למשל כשהוא התפתח הוא היה מתנהל בעיקר‬
                                     ‫תבנית או צורה?‬    ‫בקבוצות ‪,‬ובצחוק היו קוראים לו "בום בום טראפי" כי‬
‫"התבנית הייתה בקטע המחלמתי שלו" ‪,‬היא אומרת‪,‬‬            ‫היה לזה גוון מאוד דרמטי‪ .‬הטיפול היה נעשה לאדם‬
‫"הוא קודם כל מתנגד‪ ,‬כמו דפוס ההתנהגות בביה"ס‪,‬‬          ‫אחד‪ ,‬אבל בנוכחות קבוצה‪ ,‬כאשר אחרי שהמנחה עבד‬
                                                       ‫עם המטופל הקבוצה הייתה נותנת משוב ומשתתפת‬
                                  ‫קודם כל אומר 'לא'‪.‬‬
‫"מה שקרה לו בטיפול‪ ,‬שהוא נהייה פחות ופחות‬                                                   ‫בתהליך שהוא עבר‪.‬‬
‫מלחמתי‪ ,‬קרה גם בביה"ס‪ .‬אני מדברת על דפוס‬               ‫"הגישה היום לא עובדת רק עם קבוצות‪ ,‬העניין הזה‬
                                                       ‫עדין קיים‪ ,‬אבל ממשיך להתפתח‪ .‬היום ניתן לעבוד‬
                                            ‫התנהגות‪.‬‬   ‫בגישה הזו ברמה האישית בלי קבוצה‪ ,‬עם זוגות‪ ,‬עם‬
‫"יש לי הנחת יסוד בסיסית שהאדם הוא אותו אדם‬             ‫ילדים ואפילו קאוצ'ינג שמבסס את העקרונות שלו‪ ,‬על‬
‫בכל מקום‪ .‬מה שאני רואה בתהליך ההתנהגות שלו‬
‫במשך שעה‪ ,‬אני יכולה לצפות שיקרה עם כל אדם‬                                                   ‫בסיס הגישה הזאת‪.‬‬

                                                 ‫אחר‪.‬‬  ‫איך את מסבירה את העובדה שבדרך כלל הטיפול‬
                                                                                        ‫הפסיכולוכי אינו כזה ?‬
    ‫בנימין נתניהו ואבו מאזן בחדר הטיפולים‬
                                                       ‫"עשו מחקר כדי לדעת איזו גישה טיפולית היא הכי‬
‫נניח שהיית מכניסה לחדר את ביבי נתניהו ואת אבו‬          ‫יעילה ומצאו שלמעשה הצלחת הטיפול נקבעת לא לפי‬
                                                       ‫שיטת טיפול כזו או אחרת‪ ,‬אלה מה שקובע את רמת‬
                               ‫מאזן‪ ,‬לטיפול בגשטלט‬     ‫ההצלחה הרבה פעמים‪ ,‬היא מידת ההתאמה בין האדם‬
‫"אני לא מבינה בפוליטיקה"‪,‬היא אומרת בחיוך‪" ,‬אני‬
‫יכולה לדבר על המקרה שלהם כבני אדם ולדבר על‬                                                  ‫לשיטה שהוא בוחר‪.‬‬
‫תהליכים‪ .‬אני מדברת על תהליכים שיש בהם דו שיח‬           ‫"זאת אומרת‪ ,‬אני לא יכולה להגיד ששיטת הגשטלט‬
‫בין אנשים‪ .‬אז אחד הדברים שאני הייתי בודקת זה‬           ‫יעילה יותר או פחות משיטות אחרות‪ ,‬אני יכולה להגיד‬
                                                       ‫שהיא הומניסטית‪ ,‬מתמקדת בהווה‪ ,‬במה שמתרחש‬
                             ‫את 'תבנית התקשורת'‪.‬‬
‫הרבה פעמים אני עושה זאת עם בני זוג‪ .‬אני מבקשת‬                                     ‫ברמה הדיאלוגית‪-‬תכליתית‪".‬‬
‫מהם לבחור את הנושא הכי פחות משמעותי בחיים‬              ‫היא שוב נותנת כדוגמא מקרה של ילד בן ‪ 8‬שהגיע‬
‫שלהם‪ ,‬ולדבר על כך ‪ 5‬דקות בפני‪ ,‬לא משנה על מה‪,‬‬          ‫אליה עם אימו והתעקש לא להכנס לחדר‪" .‬בגלל שזו‬

                                ‫על הדבר הכי שטותי‪.‬‬
‫בצורה הזו אני יכולה לגלות מה הדפוס האישי של כל‬
‫אחד‪ ,‬מה הדפוס הבינאישי ומה האווירה שמתנהלת‬
‫ולהבין איפה התהליך תקוע‪ ,‬ומה הסיבה לתקיעות‪.‬‬
‫אני יודעת מה אני צריכה לעשות עם האישה‪ ,‬או עם‬
   1   2   3   4   5   6   7   8