מיצירותיו הנבחרות של המלחין איל מלכינסון
איל מלכינסון – מלחין, טל מלכינסון – סופרן,
אלי חפץ – קלרניט, אייל באט – פסנתר,
עופרה זנתי – סופרן, אור בן נתן – באס,
נעמה בן זקן – כינור, חמוטל מרום – צ׳לו,
תומר עמרני – חליל, נמרוד מאירי הפטל – פסנתר
שבת 28.1.23 בשעה 12:00 סטודיו אנט בתל אביב. לכרטיסים
ראשון 29.1.23 בשעה 20:00 בבית הקשתות בקיבוץ עין השופט
הזמנת כרטיסים – 0524291887 [email protected]
ט"ו בשבט הוא יום ההולדת והחג של המלחין והמהנדס איל מלכינסון, שבשנים האחרונות התמקצע גם כאילנאי המטפח ומשקם חורשות באיזור מגוריו.
לקראת ט"ו בשבט הוא גם יקיים שני קונצרטים ממבחר יצירותיו- שבליבן קטעים מהאופרה האקולוגית שהלחין "קול דמי" (ליברית של צפריר קולת).
האופרה 'קול דמי', היא דרמה תנ"כית העוסקת ביחס האנושות לטבע ולעצמה. בקונצרט יבוצעו שלוש אריות מתוכה.
כמו כן בקונצרט:
טריו לירי לקלרניט, צ'לו ופסנתר בשם 'SWEETEEN ' המסתכל בהתפעלות על תקופת ההתבגרות, ומולו יצירה לכינור סולו – 'פרוע' המציגה צד אחר של גיל הנעורים.
היצירה "שבילים ביער" לחליל ופסנתר, השואבת השראה מטיולים ביער.
ומחזור שירים לסופרן, צ'לו ופסנתר, המוקדש למלחין הצרפתי גבריאל פורה – "הגן של פורה"
מלכינסון קרוב מאוד אל הטבע ושואב השראה ממנו בכל תחום ובפרט בכתיבת המוסיקה, חשוב לו לשלב ביצירותיו אסתטיקה, ליצור יופי, להשתמש בשפה הרמונית עשירה, ולנסות לתת השראה לאנשים דרך המוסיקה.
מלכינסון מושפע בעיקר מהזרם הרומנטי במוסיקה, ושואב השראה מבאך, ברהמס, פורה, דביוסי, רוול, סטרוינסקי, בארטוק ומהשפה ההרמונית של סגנון הג'אז.
בקונצרט זה בחר להציג יצירות שנכתבו בעשור האחרון, וכולן קשורות, ושואבות השראה מהטבע ומטבע האדם:
כמי שגדל בבית מוזיקלי / מדעי, ברחובות, שילב מלכינסון כל השנים בין אהבתו למדעים ולמוזיקה.
מלכינסון, בעל תואר שני בפיסיקה ממכון ויצמן למדע, בחר להתפרנס כפיזיקאי ומהנדס מערכת בתחום ההייטק, ואת רוב שעות הפנאי שלו הוא מקדיש לנגינה, הלחנה והפקה של קונצרטים ופסטיבלי מוזיקה, ולאחרונה מתמקצע בתחום האילנאות (arborist).
מלכינסון חבר באיגוד המלחינים הישראלי, נגן צ'לו ופסנתר, למד בתקופות שונות ובאופן לא פורמלי אצל גיורא שוסטר ,עוזי ויזל, יצחק סדאי, שמואל מגן, מרק קופיטמן, ויקטור סטניסלבסקי ויונתן זק.
הקונצרט נקרא על שם היצירה 'שבילים ביער' לחליל ולפסנתר. היציגה מייצגת את מקור ההשראה העיקרית של מלכינסון כמלחין וגם כאילנאי (arborist).
ולסיום – מחזור שירים – 'הגן של פורה' המוקדש לגבריאל פורה שביצוע הבכורה שלו היה בפסטיבל צלילים במדבר 2021.
מלכינסון מספר על היצירות:
"הרצון והרעיון לאופרה התבשל אצלי מסוף 2011, לאחר הצלחת קונצרט של עיבודים לתזמורת לשירי סשה ארגוב שהוזמן ממני ע"י המנצחים טליה אילן ואיאן שו עבור תזמורת רמת השרון, שם החלטתי להעפיל לאתגר התזמורתי הבא בדמות כתיבת אופרה שעוסקת באנושות ויחסה לטבע והסביבה – נושא אקטואלי ובוער כיום.
היה לי ברור שנדרש להפוך את הנושא האקטואלי הנדוש משהו – לדרמה שתהייה נגישה לקהל וכך עלה הרעיון של סיפור משפחת האדם הראשונה – ושימוש במיתולוגיות הקדומות.
חיפשתי ליברטו מתאים במיתולוגיה של עמי האזור הקדום ובסיפורי התנ"ך ולבסוף התמקדתי בסיפור המשפחה הראשונה – אדם, חווה, קין והבל – שהכיל את הטרגדיה והדרמה האולטימטיבית – רצח במשפחה, שכול ואבדן שני הבנים הראשונים להוריהם – האחד נרצח והשני, הרוצח, נמלט לגלות.
פניתי לצפריר קולת, ידידי, שכמוני, הינו פיסיקאי ויוצר בתחום השירה, ובמהלך מספר חודשים, ולאחר מחקר מעמיק משלו במקורות התנ"כיים ובפרשנויות להם, כתב ליברטו מבריק לאופרה.
האופרה, במשך כולל של כשעתיים וחצי ובשלוש מערכות, נכתבה בין השנים 2012-2015 , לתזמורת גדולה, מקהלה, להקת רקדנים וחמישה זמרים סולנים.
האופרה 'קול דמי..' עוסקת ביחסים המורכבים שבין האדם לבין הטבע המשקפים למעשה את היחסים המורכבים של האדם עם עצמו:
כל ההתייחסויות של האנושות אל העולם, כאדון העולם – שליטה וניצול משאבי הטבע, חקלאות מתועשת, דיכוי וצריכת בשר החיות, זיהום סביבתי…
ואל עצמה – הבדלה תרבותית, טריטוריאליות, אלימות, ניצול ועבדות, מלחמה ורצח…
מתמצות ומתבררות בדור הראשון, במשפחה הראשונה.
העלילה נסמכת על הסיפור התנ"כי, מציגה את הדמויות באופן חי וברור ומציעה לו פרשנות שונה ואקטואלית.
בקונצרט יבוצעו שלוש אריות בלווי פסנתר/פסנתר וקלרניט/פס קול תזמורתי"
ועל שאר היצירות בקונצרט:
'נשיקה בכיס'
נשיקה בכיס נכתבה ב 2011 בהזמנת עופר שלי מטריו עטר עבור מופע ודיסק 'שירי ילדות'.
חיפשתי שיר ילדים והתאהבתי בשיר 'נשיקה בכיס' של שלומית כהן אסיף.
היצירה הוקלטה לדיסק ובוצעה בהצלחה בקונצרטים ופסטיבלים ע"י שלישיית עטר והזמרת יעלה אביטל.
"נשיקה בכיס הוא אחת הפנינים בפרוייקט נופי ילדות המוקדש לשירי ילדים ולילדות
ישראלית. מלכינסון הגיש את הטקסט של שלומית כהן אסיף, בחן וברגש, ועטף את המילים
ברומנטיקה קסומה, ובו בזמן חף מבנאליות וסנטימנטליות."
עפר שלי, שלישיית עתר
'SWEETEEN'
היצירה התחילה בתור מחזור שירים ללא מילים, המתאר את קשת הרגשות והתמימות שבתקופת המעבר מילדות לנעורים – ומתוך כך שמה – 'נעורים מתוקים' בתרגום חופשי. היצירה לא הושלמה ושכבה במגירה מספר שנים עד השלמתה והפיכתה לטריו להרכב המיוחד של צ'לו קלרניט ופסנתר בשנת 2013.
'פרוע'
בתחילת 2021 קיבלתי מרונה ישראל קולת, מייל או שמה הייתה זו הודעה בפייסבוק…שכנרת צעירה בשם נעמה בן זקן, מחפשת יצירה ישראלית חדשה, ועדיף לכינור סולו, עבור מבחני קרן התרבות.
כיון שבאותם ימים שהיתי בבידוד קורונה, נעניתי לאתגר בשמחה והיצירה נכתבה במהירות הבזק תוך מספר ימים – עד תום הבידוד.
ביצירה שילבתי פרגמנטים אהובים עלי מתוך יצירות של רוול ורחמנינוף וכן קטע מן האופרה שלי – כל זאת בתוך מארג המזכיר מוסיקה אירית עממית – בקיצור – פרוע למדי.
היצירה הוקדשה כמובן למזמינה – הכנרת והמבצעת – נעמה בן זקן.
'שבילים ביער'
היצירה, שנכתבה בשנת 2021 מחברת את שלוש אהבות חיי – אפרת תענך אהובתי ושותפתי לחיים, ולטיולים ביער הקרוב לביתינו בגליל, כתיבת מוסיקה, ועולם העצים והיער, שהפך להיות אצלי לאחרונה תחום מקצועי של ממש.
אפרת היא מנגנת מוכשרת בחליל צד, והיצירה נכתבה והוקדשה לה.
'הגן של פורה' – 'Le Jardin du Faure"
מחזור השירים, ששה במספר, נכתב בשנת 2020 לבקשת הזמרת עפרה הורוביץ זנתי להרכב שלה דאז עם הצ'לנית חמוטל מרום והפסנתרנית דלית עוגב. ההרכב המיוחד חיפש אז חומרים מקוריים להגדלת הרפרטואר.
נזכרתי בטקסטים שכתבתי למגירה מספר שנים לפני, בשנת 2011, ושעסקו בחוויות אישיות של חיפוש אהבה חדשה בעקבות גרושי.
באותה תקופה התאהבתי במוסיקה של גבריאל פורה, ובצבעים השקופים והמלנכוליים-מתוקים ביצירתיו.
המוסיקה של פורה ליוותה אותי לאורך תקופה ארוכה, וממש התעמקתי בה – בהכנות לפסטיבל מוסיקה צרפתית שהפקתי בזמנו, שם בוצע מחזור השירים שלו 'השיר הטוב' – le bon chanson" להרכב המיוחד של חמישיית פסנתר וזמרת, וכן חמישיית הפסנתר השניה שלו, יצירה שמספר שנים לאחר מכן, הכנתי לביצוע כפסנתרן.
החלטתי לחבר את כל אלו למחזור שירים שיהיה מחווה למלחין הנערץ עלי, ולקרוא ליצירה, 'הגן של פורה' – המציין גם את החיבור האישי שלי לעולם הטבע העצים.
כיון שהיה מדובר במחווה לפורה, החלטתי לכתוב את המחזור לשירה בצרפתית, כאשר רק בשיר השלישי הוספתי שירה גם בעברית.
שיר זה מיוחד גם בכך שאת המנגינה שלו הלחינה לבקשתי, אפרת תענך. השיר נכתב בקצב ריקוד לאטיני – בסגנון ששנינו אוהבים לרקוד.
תודה מיוחדת על העזרה הרבה במלאכת התרגום והעריכה מגיעה לזמרת שרה אבן-חיים.
המחזור בוצע בהצלחה ע"י טל מלכינסון, חמוטל מרום ודלית רינת עוגב בפסטיבל 'צלילים במדבר' 2021.
איל מלכינסון- ביוגרפיה
איל מלכינסון, יליד ישראל, 1961 ומתגורר בשימשית, שבעמק יזרעאל.
איל מחלק את זמנו בין עבודתו כמהנדס בחברת הייטק, וכמוסיקאי: צ'לן, פסנתרן, מלחין ומעבד.
כנער זכה במלגות קרן שרת בצ'לו ובקומפוזיציה.
לאיל תואר B.Sc במתמטיקה ופיזיקה מהאוניברסיטה העברית בירושלים (1986) ותואר M.Sc בפיזיקה ממכון ויצמן למדע ברחובות (1990).
איל למד צ'לו והלחנה במשך שנת לימודים באקדמיה למוסיקה בירושלים (1986) אצל שמואל מגן ומארק קופיטמן.
בשנת 2006 למד אייל ליווי פסנתר במגמה הווקאלית עם יונתן זק באקדמיה למוסיקה בתל אביב.
איל נגן פעיל המנגן מוסיקה קאמרית כפסנתרן וצ'לן, ומלווה זמרים בסדנאות וקונצרטים.
איל חבר כצ'לן באנסמבל בארוקאמרי בהדרכתם של אבנר איתי ומיכאל מלצר.
איל חבר באיגוד המלחינים הישראלי.
איל הלחין עד כה מספר יצירות קאמריות וכן אופרה 'גדולה' בשלוש מערכות המבוססת על הסיפור המקראי על קין והבל בשם: 'קול דמי'- לליברית של צפריר קולת.
אופרה זו הינה רטרוספקטיבה ביקורתית על המשפחה האנושית הראשונה ויחסה לטבע. האופרה, שכתיבתה ארכה כשלוש שנים והושלמה ב-2015, כתובה לקאסט של חמישה זמרים, תזמורת סימפונית מלאה ומקהלה.
כמפיק מוזיקלי ומנהל אמנותי יזם והפיק קונצרטים רבים.
בשנת 2008 יזם והפיק שוברטיאדה ביישוב עצמון. בשנת 2010 יזם והיה המנהל האמנותי של פסטיבל מוסיקה קלאסית שהוקדש לברהמס, במועצה האיזורית משגב. בשנת 2011 יזם, הפיק והיה המנהל האמנותי של פסטיבל מוזיקה צרפתית במלון הסקוטי ובפליציה בלומנטל, תל-אביב.
לפרטים נוספים: יהודה קורן 052-3350928.