שלום לכולם וברוכים הבאים לחגיגת הבלאק פריידי!
איזה כיף זה ליהנות מחודש שלם של המבצעים! כמעט בכל חנות, בכל תחום תוכלו למצוא היום מבצעים, הנחות וסיילים למיניהם.
אבל למה זה קורה? יש לכך מספר סיבות. אני אדבר על הפן הקשור לחיסכון במס.
הכול מתחיל בשאלה הנצחית ששואלים אותי תמיד, "תגיד, סוף שנה מגיע, איך אני יכול לחסוך במס?"
יש לכך כמה תשובות. התשובות הרגילות שתשמעו בשלב הזה הן הפקדות לפנסיה, קרן השתלמות וכדומה. זו גם הסיבה שרוב חברות הביטוח מחדשות את הקמפיינים שלהן לקראת סוף השנה.
אך ישנה עוד דרך והיא הגדלת ההוצאות על ידי השקעה בעסק. הרי מיסים משלמים על הרווח, הרווח מתקבל כתוצאה של הפחתת ההוצאות מההכנסות. לכן, אם נגדיל את ההוצאה, אנחנו נקטין את הרווח וכתוצאה ישירה מכך נשלם פחות מס.
עם זאת, יש לשים לב על מה אנחנו כבעלי עסקים מוציאים את הכסף. כי לא כל הוצאה תעזור לנו להקטין את חבות המס.
לדוגמא: רכישת מלאי לא תקטין את חבות המס. למה? אני אסביר.
בעסק קמעונאי ישנה נוסחא מסויימת הנקראת "עלות המכר". הנוסחא הזו מטרתה לומר למס הכנסה בשפה פשוטה, כמה עלתה לנו הסחורה, אשר שימשה אותנו לייצור ההכנסה. ומהי הנוסחה הזו?
מלאי הפתיחה של העסק בתחילת השנה, שהוא בעצם המלאי הסגירה של השנה שעברה (או לחילופין שווה אפס לעסק שרק נפתח השנה) ועוד הקניות של הסחורה שעשינו במהלך השנה פחות מלאי הסגירה שיש לנו בסוף שנה בעסק.
מלאי פתיחה + קניות – מלאי סגירה = עלות המכר.
אז למה בעצם רכישת מלאי בסוף שנה לא מקטינה לנו את הרווח? מפני שסביר להניח שאת רכישת המלאי שלנו לקראת סוף השנה אנחנו לא נספיק למכור עד סוף השנה ורכישת מלאי תצטרף למעשה מלאי סגירה. אז נוצר מצב שבו אנחנו מוציאים כסף לטובת רכישת מלאי (סכום זה יצטרף בנוסחה לסעיף הקניות), אך הסיכוי שנמכור את המלאי עד לסוף השנה הוא קטן ולכן אפשר להוסיף את הסכום הזה גם למלאי הסגירה. ועלות המכר לא משתנה. למעשה השקענו בעסק, אך לא חסכנו במס. וזו אחת הסיבות שבסוף שנה יש יותר מבצעים למכירת מלאי, אך אין רכישת מלאי חדשה.
בברכת בלאק פריידיי שמח!
דודי סיני,
משרד יועץ מס.