Page 22 - medorledor98
P. 22

‫משפחה‬

‫סוג האלימות השני נקרא בשם אלימות אינסטרומנטלית דהיינו‬           ‫זו רק סטירה‬
‫שימוש באלימות כאמצעי להפחדה הרתעה מראש‪ .‬תסמונת‬               ‫קטנה אף אחד‬
‫הנקראת "אל תתעסקו איתי" זהו סוג של שימוש באלימות בצורה‬     ‫עוד לא מת מזה‪...‬‬

                      ‫מודעת ככלי לשליטה ולהפעלת כוחנות‪.‬‬                                           ‫מאת‪ :‬פרופ׳ ירון זיו‬
‫סוג כזה הופך להיות עד מהרה דפוס התנהגות המופעל מראש כדי‬
                                                           ‫ם אני כשהייתי ילד קבלתי מכות מאבא שלי‪ ,‬זה לאג‬
                              ‫להשיג תחושה של כח ושררה‪.‬‬
                                                           ‫נורא‪ .‬זה רק חינך אותי ושם לי גבולות כמנהג המשפט‬
‫הצבת גבולות לילדים חשובה היא מעין כמוה אולם היא‬            ‫הידוע "חוסך שבטו שונא בנו"‪ ,‬לא אחת אני שומע את‬
                        ‫אמורה להיעשות בנחת ובנועם‪.‬‬         ‫המשפטים הללו מהורים בניסיון להצדיק את התנהגותם כלפי‬
                                    ‫כמעט בלחישה‪....‬‬
                                                                                                        ‫ילדיהם‪.‬‬
‫כאשר הורה יודע לייצר סמכות מתוך בטחון וערך עצמי הוא אינו‬
‫מרגיש מאוים כאשר הילד "בודק" את הגבולות שכן זהו תפקידו‪.‬‬                                   ‫אז זהו שלא!! ממש לא!!‬
‫הוא נשאר נינוח ושלוו ומיצר את האוטוריטה שלו באסרטיביות‬
                                                           ‫שימוש בהרמת יד או מכה בישבן עם "רציונל" חינוכי מאחוריה‬
                                                 ‫מופלאה‪.‬‬   ‫כמוה להכשיר את השרץ ולתרגם את המשפט הידוע בצורה‬
‫מספיקה הוראה הנאמרת כמעט בלחישה‪ ,‬כדי לגרום לילד לבצע‬
‫את ההתנהגות המצופה מבלי שתיווצר תחושת תסכול ואובדן‬                                                    ‫מעוותת לחלוטין‪.‬‬

                                                   ‫שליטה‪.‬‬         ‫משמעותו האמתית של המשפט "חוסך‬
                                                                ‫שבטו שונא בנו" היא לגבי חשיבות השמת‬
‫לסיכום אלימות היא תגובה של חלשי אופי וחסרי בטחון עצמי‬
‫אשר מגיבים ממקום נמוך וחייתי‪ .‬שימוש מושכל באסרטיביות‬                ‫הגבולות כדי ליצור חינוך נאות לילדים‪,‬‬
                                                               ‫לשים שבט פירושו לשים גבול ואין לכך שום‬
  ‫הוא שימוש הנובע מדימוי וערך עצמי גבוהים עם בטחון ועוצמה‬    ‫קשר ולא ברמיזה לגבי שימוש באלימות ככלי‬
‫בואו נפתח את המיומנות הזו ולעולם לא נגרר להתנהגות אלימה‬
                                                                                                ‫חינוכי‪.‬‬
                    ‫שכן באלימות יש אילמות –אילמות הנפש‪.‬‬
            ‫בעוצמה ובאומץ יש את מהות הערך העצמי הגבוה‬      ‫הרמת יד על ילדים היא שידור מאד ברור על תחושת תסכול ואובדן‬
                                                                      ‫שליטה של ההורה בניסיון להציב גבולות בחינוך ילדיו‪.‬‬
‫הורות היא התפקיד הנעלה ביותר שלקחנו על עצמנו בואו‬
                          ‫נחיה אותו מתוך עוצמה וערך‪.‬‬                   ‫ואכן אנו שמים לב לשני סוגי אלימויות ברורים‪:‬‬

        ‫פרופ׳ ירון זיו ‪ -‬עו"ס קליני‪ ,‬ומטפל בשיטת גשטאלט‬    ‫סוג האלימות הראשון נקרא בשם אלימות אקספרסיבית דהיינו‬
            ‫‬‪[email protected]‬‏‪052-488-8840 ‪‬‬                             ‫ביטוי של תסכול כעס ותחושת אבדן שליטה‪.‬‬

                                                           ‫תוקפנות היא דחף איתו נולד האדם כמו כל יצור חי אחר הדחף‬
                                                           ‫הזה מופעל בעת תחושת איום ומצוקה אצל בע"ח דחף זה יכול‬
                                                           ‫לבוא לידי ביטוי בנשיכה‪ ,‬וטרף אצל בני האדם דחף זה יכול לקבל‬

                                                                    ‫ביטוי על ידי צעקות‪ ,‬קללות‪ ,‬בעיטות‪ ,‬מכות סטירות ועוד‪.‬‬

                                                                                                                    ‫‪22‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27