Page 41 - medorledor94
P. 41
מגזין מדור לדור לאומי" .באותה תקופה השרות הלאומי לא היה ממוסד ובסיועו של
דוד שעבד כמפקח במשרד החינוך הצלחתי להגיע לתפקיד של
הדרך למחילה מורה בבית ספר בדימונה .דימונה הייתה אז סוף העולם ,אבל אני
נסעתי אליה במופגן -הכי רחוק שהיה אפשר" .בדימונה נשארה
בספר "הדרך למחילה" (הוצאת ספרי שנתיים במהלכן הקימה בעיירה סניף של תנוער הנוער "בני עקיבא".
ניב) תיאור של משפחה לאורך לאחר שסיימה את השרות והוסמכה כמורה עברה לירושלים .קרוב
ארבעה דורות .הדמויות ברומן לארבעים שנה עבדה בהוראה ,ניהלה בית ספר ,לימדה ב"מכללת
הזה הן דמויות של אנשים רגילים אפרתה" ,והתנדבה ב"מרכז תל"ם" בו פגשה את הנערות שחיו
שמשתייכים לקהילות סגורות ברחוב והיו השראה לרקע של סיפרה.
ומתמודדים עם הרבה כאב,
אי הבנה ,רגשי אשמה וכעס .מה פעילות התנדבות ארוכת שנים
קורה כשהן חורגות מהקודים
המקובלים? עולמות נבנים ,מתנפצים ונבנים מחדש ההתנדבות ב"מרכז תל"ם" הייתה רק אחת משורה של פעילויות
בדרך שונה שהולמת יותר את נפשותיהן של הדמויות. התנדבותרבותומגוונות.היאהייתהחברהבפורוםהישראליואחראית
מה קורה כשהעולם החרדי פוגש בחיים השיתופיים של מטעמו על פרויקט "רעות" בירושלים ,שנתן מענה לעולים החדשים
הקיבוץ? מה קורה כשערכי היהדות נבחנים דרך משקפי שהגיעו לארץ מבריה"מ לשעבר .נוסף לכך התנדבה בויצ"ו לאורך
שנים ארוכות .ריכזה את אגף רווחת המשפחה בוויצ"ו ירושלים
הבודהיזם?
נערה מהמגזר החרדי שנמצאת בשנה האחרונה ללימודי התיכון ולאחר מכן כיהנה כיו"ר הסניף.
נדרשת על ידי אביה להפסיק את לימודיה כדי לסייע לאימה ואז הגיעה הקורונה .משיגרה עמוסה של נסיעות ,פגישות ,פעילות
החולה להתמודד עם מטלות הבית הרבות .בהחלטה זאת של חברתית ומשפחתית כמו כולנו ,גם היא "נתקעה" בבית .אריאלה
האב נקטעים חלומותיה של הנערה להמשיך וללמוד ניצלה את הזמן הזה כדי לכתוב ,ולאורך התקופה הזאת הספיקה
בסמינר למורות .הנערה האומללה הופכת לעקרת הבית
וכשהיא מבינה שאביה מתכוון להשיאה לאברך כלשהו ,היא לכתוב שלושה ספרים.
נענית להצעת הנישואין של בחור צעיר ,שלא שייך "אני כותבת מהר" ,היא מודה" ,ואני גם לא מחכה .אני מתיישבת
למגזר החברתי שלה ,ומשפחתה מחרימה אותה .הספר מתאר לכתוב ברגע שהדברים עולים במוחי -וזה יכול להיות במהלך היום
את המהפך בחיי האישה הצעירה שעוברת לחיות בקיבוץ חילוני,
או בלילה -אני מעלה אותם על הכתב".
במערכת הקשרים שמתפתחת בינה לבין הסובבים אותה. את ספרה הראשון" ,שניםאשראיןבהםחפץ?" (הוצאת ספרי ניב)
"בספר רמזים לתופעות שגיליתי באופן כללי .יש להבין שהנערות שנועד לאוכלוסייה מבוגרת ,סיימה ראשון והוציאה לאור בשנת
שפגשתי בתל"ם לא היו יוצאות בשאלה .הן לא ברחו בגלל בעיות
עם הדת ,אלא בגלל בעיות עם המסגרות והחוקים הנוקשים .לא .2020
הרשו שיהיה להן טלפון או ללבוש בגדים בעלי שרוולים קצרים. "הרגשתי צורך לכתוב לאוכלוסייה זאת כי הכרתי אותה היטב
כשהן חרגו העדיפו המשפחות שיעזבו את הבית כדי שלא ידרדרו כשעבדתי ברווחה בירושלים .פגשתי הרבה פנסיונרים ,הגעתי לכל
את שאר הילדים או יפגעו בשידוכים שלהם .ראיתי בנות שזרקו מיני תובנות וככל שאני בעצמי מגיעה לגיל הזה יש לי עוד מה לומר.
הכול ,שהרגישו פושעות כשחיללו שבת ,אבל במשך הזמן רבות מצד אחד זה נראה שבגיל הזה סיימנו הכול -אנחנו קצת חולים
מהן חזרו למסגרת הנורמטיבית שלהן .חלקן הגיעו בלי תשתית של וקצת כואב לנו ,יש ניתוחים והילדים כבר לא צריכים אותנו
לימודים כלל והן היו בעלות כל מיני אמונות משונות .לי חשוב היה באותו אופן כבצעירותם והם מסתכלים עלינו באור קצת אחר,
ויצאנו לפנסיה .כשזה קורה הרבה אנשים חווים חוסר אונים,
שיישארו עם ערכי המוסר והכבוד". תסכול ודיכאון .בספר אני מציעה לאותם אנשים לחפש תכלית
לחיים .גם כששלמה המלך היה בגיל מבוגר הוא דיבר על הימים
מהם הספרים הבאים? האלה ושאל האם יש בהם חפץ? התשובה היא כן .האנשים האלה
לא חסרי אונים ויש להם עוד כוח שהוא לא מנוצל .אולי הם
"כתבתי כבר שני ספרים .באחד מהם אני עוסקת בפגיעה מינית לא יכולים לעשות בדיוק מה שעשו בשנים עברו ,אבל יש
במשפחה חרדית ,ובשני אני מספרת סיפור על גבר נשוי שלא מה לעשות – ליצור קשר יותר הדוק עם הנכדים או לפתח תחביב
מודע לבת שיש לו מחוץ לנישואים עד שהבן שלו והיא רוצים להת־
חתן .הבן שלי בנה לי אתר אינטרנט בו אנשים כותבים את דעתם חדש".
על הספרים .לשמחתי ,אני מקבלת הרבה תגובות טובות".
גיליון 41 94