Page 37 - medorledor88
P. 37

‫מגזין מדור לדור‬                                             ‫אל מחוזות ילדותי‪ ,‬אל הקריאה בדפי התנ''ך‪ ,‬מילאה אותי‬
                                                            ‫שמחה‪ ,‬חדווה ויצירתיות"‪ ,‬היא אומרת‪" .‬רציתי ללמד תנ''ך‬
                    ‫הרעיונות והדילמות שבו עדיין רלוונטיים‬   ‫בצורה מעניינת‪ ,‬מאתגרת‪ ,‬מסקרנת וחווייתית‪ .‬בניתי את שיעוריי‬
                                       ‫ואקטואליים לימינו"‪.‬‬  ‫על בסיס הוראה בין‪-‬תחומית כדי שהתלמידים ְיפתחו דיאלוג עם‬
                                                            ‫טקסט המקרא על ידי התכתבות עם תחומי דעת‪ ,‬כגון ניתוח‬
                ‫למי מיועד הספר ומה בעצם‬
                               ‫הייחודיות שלו?‬                                        ‫מדרש תמונה‪ ,‬ניתוח שיר והמחזה"‪.‬‬
                                                            ‫עמית לא הסתפקה בהנחלת הידע לתלמידיה ובנתה אתר‬
                    ‫"הספר מיועד לכל מי שסקרן לגבי‬           ‫("התנ''ך שלי"‪ )/https://amitdrabkin.com-‬שמטרתו לשתף‬
                    ‫התנ"ך והייחודיות שלו שהיא נקודת‬         ‫מורים למקרא‪ ,‬בכל מסגרות הלימוד‪ ,‬בחומרי למידה והעשרה‬
                    ‫המבט הנשית שבו‪ .‬אני משמיעה את‬
                    ‫קולן של הנשים בתנ"ך והופכת אותן‬                             ‫על פי תכנית הלימודים החדשה במקרא‪.‬‬
‫מדמויות מרוחקות לנגישות‪ .‬דמויות בשר ודם‪ ,‬בעלות יתרונות‬      ‫"כל התכניות שלי התבססו על לימודי תנ''ך בחינוך הרגיל‪ .‬כמובן‬
‫וחסרונות‪ ,‬עם בעיות שמטרידות את כולנו‪ :‬פרנסה‪ ,‬יריבות‪,‬‬        ‫שרצוני ללמד תנ''ך בחינוך המיוחד הוביל אותי לבצע התאמות‬
‫קנאה‪ ,‬עקרות‪ .‬אני מאמינה שיש לספר הזה כוח לעניין אנשים‬
‫שהתרחקו מסיפורי תנ"ך לאורך השנים‪ .‬זהו בעצם האתגר‬                                        ‫נדרשות לאוכלוסייה המיוחדת"‪.‬‬
‫הגדול שלי ואם אחזיר ולו תלמיד אחד לאהוב את הספר הנצחי‬
   ‫הזה ולראות את גדולתו ‪ -‬זה יהיה ניצחון משמעותי בעבורי"‪.‬‬   ‫איך הגעת מהפרויקט המדהים הזה לכתיבת‬
                                                                                                  ‫הספר?‬
‫למה בעצם כתבת את הספר כאסופה של שירים‬
                                 ‫ולא כפרוזה?‬                ‫"המסע שלי להנגיש את ספר התנ''ך לתלמידים באופן כללי‬
                                                            ‫ולאוכלוסיית החינוך המיוחד בפרט‪ ,‬הובילה אותי להתכתב עם‬
‫"אני חושבת שהפורמט של שירים התחבר לי יותר טוב לרעיונות‬      ‫הפרשנות היהודית לדורותיה דרך כתיבת אסופת שירים‪ .‬הרעיון‬
‫שרציתי להעביר‪ .‬יכול להיות שהספר הבא ייכתב בצורה שונה"‪.‬‬      ‫הראשון שלי היה ללמד את חלקם בכיתה או מקסימום להוציא‬
                                                            ‫חוברת שירים ולתת אותה לעמיתיי המורים ברחבי העיר‪ ,‬אבל‬
                 ‫אילו תגובות קיבלת על הספר?‬                 ‫היות שחיפשתי שנים ארוכות דרך להנציח את שמו של אבי‪,‬‬
                                                            ‫עלה בי הרעיון לעשות זאת באמצעות ספר‪ ,‬ומאז החל מסעי‬
‫"תגובות נפלאות שמאוד חיממו את לבי‪ .‬אני חייבת לומר‬           ‫להוצאת הספר המוקדש לזכרו‪ ,‬אלמלא הרצון להנציחו אני‬
‫שהפידבקים של הקהל חשובים לי מאוד‪ .‬הדיאלוג הזה מפרה‬
‫אותי‪ .‬אני זוכרת שפרסמתי בפייסבוק שיר על אמנון ותמר‪ .‬זה‬                                 ‫חושבת שלא היה לי את האומץ"‪.‬‬
‫היה בהקשר של מעשי אונס שעלו לכותרות בתקופה האחרונה‪.‬‬
‫כזכור אמנון אנס את אחותו תמר אחרי שסירבה לשכב איתו‪.‬‬         ‫נראה לך שהספר הזה יכול לדבר לדור הצעיר? זה‬
‫אני התייחסתי לכך מנקודת המבט של תמר‪ ,‬ואני זוכרת‬             ‫נשמע לא סביר שילדי האיפון והריטלין יכולים‬
‫שנדהמתי מכמות התגובות שקיבלתי בפייסבוק‪ .‬זה חידד לי‬          ‫להתחבר לספר בכלל‪ ,‬ועוד לספר בשפה גבוהה‬
‫כמה דברים עליהם חשבתי על החיבור בין התנ"ך לימינו‪ ,‬למה‬
‫הספר הזה יהיה לעולם רלוונטי כי הוא עוסק בשאלות מוסריות‬                            ‫ובעל עולם מושגים עתיק‪.‬‬

                                 ‫שמטרידות את בני האדם"‪.‬‬     ‫"אני לא בטוחה שאני מסכימה עם ההנחה הגורפת שבשאלה‬
                                                            ‫הזאת‪ .‬ברשותך אני אדייק אותה כי ערכתי מחקר שלם‬
            ‫אז יש סיכוי שנזכה לספר נוסף שלך?‬                ‫ברלוונטיות של התנ"ך לחיינו בדגש על החינוך המיוחד שממנו‬
                                                            ‫אני מגיעה‪ .‬יכול להיות שהכוונה בשאלה שלך שייתכן שהתנ''ך‬
‫"יכול להיות‪ .‬יש לי עוד הרבה רעיונות‪ .‬את הספר הזה היה לי‬     ‫איבד את מקומו בבתי הספר הממלכתיים‪ .‬זה גם לא בטוח כי‬
‫חשוב מאוד להוציא לאור כדי להעביר מסרים חשובים לדור‬          ‫אנחנו רואים עדיין נערים ונערות בבתי הספר הממלכתיים‬
‫הצעיר וגם כדי להנציח את אבי‪ .‬אני מניחה שאם אמצא גורם‬        ‫שמגיעים להישגים יפים בתנ"ך‪ ,‬אבל בגדול זה נכון‪ .‬בוודאי שזה‬
‫מוטיבציה נוסף להוצאת ספר אז יהיה ספר שני ואולי גם שלישי"‪.‬‬   ‫נכון לקבוע שהנוער פחות צורך ספרים כתובים‪ ,‬אבל‪ ,‬וזה אבל‬
                                                            ‫גדול ‪ -‬ברגע שמגישים לו מוצר שמוגש בשפה מעניינת‪ ,‬קולחת‪,‬‬
‫‪37‬‬                                                          ‫מודרנית ולא מייגעת‪ ,‬הוא בהחלט מתחבר‪ .‬אני רוצה להאמין‬
                                                            ‫שאני יודעת לתווך את החומר בתנ"ך לנוער של היום ולגרום‬
                                                            ‫להם להבין שלמרות שהספר נכתב לפני אלפי שנים‪ ,‬התכנים‪,‬‬

                                                                                                               ‫גיליון ‪88‬‬
   32   33   34   35   36   37   38   39   40