Page 34 - medorledor84
P. 34

‫עם עין הרע‬

‫צילום‪ :‬זוהר אוריין‬                                         ‫זמהארתנ‪:‬ויעם עין הרע‬

‫איואסקה שמאניים‪ ,‬שזוכים היום לעדנה ומשמשים מקור‬            ‫ד"ר אורנה אוריין‪ ,‬תושבת קיבוץ ברור חיל‪ ,‬הוציאה‬
‫משיכה לאנשים שמחפשים ריפוי למצבי סבל‪ ,‬דיכאון‪ ,‬מחלה או‬      ‫ספר מסע על חוויותיה עם בני שבט השיפיבו בצפון‬
                                                           ‫פרו איתם ערכה טקסים שמאניים בהם הכירה את‬
                                               ‫התמכרויות‪.‬‬  ‫עולם הרוחות והצמחים משני התודעה‪ ,‬שעוזרים‬

                        ‫איך הגעת לתחום הזה?‬                            ‫לאדם להתמודד עם השדים שבתוכו‬

‫"לפני חמש שנים הייתי עם בעלי בטיול בהודו וראיתי נוצה‬       ‫והי כנראה אחת החוויות המטלטלות שיכול האדםז‬
‫מונחת על האדמה‪ .‬ברגע המיוחד הזה החלטתי שאני הולכת‬
                                                           ‫המערבי לעבור‪ .‬ממקום נוח ושמרני‪ ,‬מתרבות השפע‬
                     ‫לעשות פוסט דוקטורט על השמאניזם"‪.‬‬      ‫והפוליטיקה המזרח תיכונית לצלול בבת אחת לתרבות‬
                                                           ‫של שבט פרואני שעזב את הג'ונגל ומתרגל טקסים שמאניים‬
           ‫לא חששת לנסוע למדינה זרה לבדך?‬                  ‫עם צמחים משני תודעה‪ .‬נשמע קיצוני? אכן כך זה היה‪ ,‬מעידה‬
                                                           ‫ד"ר אורנה אוריין‪ ,‬תושבת קיבוץ ברור חיל בעוטף עזה‪ ,‬שהוציאה‬
‫"פחדתי נורא‪ ,‬אבל ברגע שהחלטתי לצאת למסע שמתי את‬            ‫לאור את הספר "כוס התה שלה" (הוצאת פרדס)‪ ,‬ספר‬
‫הפחד בצד‪ .‬אפסנתי אותו‪ .‬ידעתי שזה חלום שאני חייבת‬           ‫אוטו‪-‬אתנוגרפי חדשני שמשלב סיפור אישי חשוף עם‬

                                            ‫להגשים אותו"‪.‬‬                         ‫קטעי עיון על תרבות האיואסקה‪.‬‬

                     ‫תארי לי את תחילת המסע‪.‬‬                ‫ד"ר אורנה אוריין (‪ ,)63‬נשואה ואם לבן ולשתי בנות‪ ,‬מרצה‬
                                                           ‫במכללת סמינר הקיבוצים ומנחה קבוצות בשילוב אומנויות‬
‫"נחתתי בפוקאייפה שבצפון בפרו וחיפשתי את השמאן שאמור‬        ‫לאוכלוסיות שונות‪ ,‬סיימה פוסט‪-‬דוקטורט באוניברסיטת בן‪-‬‬
‫היה לחכות לי‪ .‬ראיתי שני אינדיאנים צעירים‪ .‬התחלתי לצאת‬
‫מהאולם‪ ,‬ואז שמעתי מישהו צועק אחריי 'אורנה‪ ,‬אורנה'‪.‬‬                                 ‫גוריון (מכון אלישר) בנושא שמאניזם‪.‬‬
‫הסתכלתי לאחור וראיתי את אחד הצעירים שלא היה אפילו בן‬
‫‪ .30‬אמרתי לעצמי‪' :‬אלוהים אדירים‪ ,‬בידיים של הבחורצ'יק הזה‬   ‫"כוס התה שלה" הוא ספרה הרביעי‪ .‬קדמו לו "דם גופך"‪ ,‬שמבוסס‬
‫אני מפקידה את החיים שלי?' המשפחה שאירחה אותי‪ ,‬ובעצם‬        ‫על מחקר הדוקטורט שלה ועוסק באמנות הבזות הנשית‬
‫רובם בעיירה חיים בעוני מחפיר‪ .‬למרות שהחומר מצומצם ודל‪,‬‬     ‫(רסלינג‪ ,)2013 ,‬ושני ספרי ילדים‪" :‬הבובה טטי" (לביא פ‪.‬‬

                                                                   ‫אנטרפרייז‪ )2014 ,‬ו"רם והבופלו הגדול" (צמרת‪.)2018 ,‬‬

                                                           ‫הקריירה האקדמית העשירה של אורנה כללה בין היתר פוסט‬
                                                           ‫דוקטורט בנושא שמאניזם פסיכדלי‪ .‬לשם כך היא נסעה לג'ונגל‬
                                                           ‫בצפון פרו‪ ,‬שם עברה במשך חודש שלם טקסים שמאניים עם‬

                                                                                                           ‫האיואסקה‪.‬‬

                                                           ‫גיבורת הספר של אורנה היא סמדר ‪ -‬קיבוצניקית בת ‪ ,61‬נשואה‬
                                                           ‫ואם לשלושה‪ ,‬שיוצאת במסגרת הפוסט‪-‬דוקטורט שלה למסע‬
                                                           ‫רוחני‪-‬מחקרי בפאתי הג'ונגל בצפון פרו‪ .‬היא תרה אחר טקסי‬

                                                                                                                    ‫‪34‬‬
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39