Page 44 - medorledor67
P. 44

‫ניתן גם להסתייע באגודה לתרבות הדיור‪ ,‬האמונה על‬                                     ‫משפטיפ ‪ -‬לשון הרע‬
‫טיפוח החיים בבית המשותף‪ ,‬ניהול תקין של ענייני הבית‬
                                                             ‫"שמור‬
                ‫המשותף ויצירת מערכת שכנות נאותה‪.‬‬               ‫אותי‬

‫ככל והידברות‪ ,‬כאמור‪ ,‬מוצתה לבלי הועיל‪ ,‬ניתן לגשת‬            ‫משכניי"‬
‫בתביעה‪ ,‬אך יש לזכור כי ניהול תביעה כרוכה מטבע‬                                                                ‫מאת‪:‬‬
                                                                                            ‫עו"ד ומגשר לירן ינקוביץ‬
                 ‫הדברים בסיכונים וסיכויים‪ ,‬זמן ועלויות‪.‬‬
                                                         ‫כסוכי שכנים עלולים להיות צרהס‬
‫לא רבים יודעים כי בלשכת רישום המקרקעין (הידועה גם‬                                  ‫צרורה‪.‬‬
‫בשמה "טאבו") הקרובה לביתכם קיים גוף שיפוטי‪,‬‬              ‫דייר אגרן המסב מפגעי ריח ורעש לבניין;‬
                                                         ‫דייר שמשתלט על הרכוש המשותף שלא‬
  ‫המפקח על הבתים המשותפים‪ ,‬כחלופה לבתי משפט‪.‬‬             ‫כדין (חוסם חניות‪ ,‬מאחסן תכולתו בחדר‬
‫המפקח על הבתים המשותפים הוא הגוף שאליו ניתן‬              ‫המדרגות; מרחיב דירתו שלא כדין); דייר‬
                                                         ‫שאינו משלם מיסי ועד בית ועוד כהנה‬
     ‫להגיש תביעות בנושאים הקשורים לבית המשותף‪.‬‬           ‫וכהנה מקרים בבחינת עול ומטרד מתמשך‬
‫סמכות המפקח מקבילה לסמכות שופט בית משפט‬
‫שלום‪ .‬למפקח יש סמכות לתת צווי ביניים‪ ,‬כמו‪ :‬צו עיקול‪,‬‬                                ‫לבניין ודייריו‪.‬‬
‫צו מניעה‪ ,‬צו עשה ואל תעשה ‪ -‬כפי שנוהג בית משפט‬
                                                         ‫לא פעם‪ ,‬מגיעים הסכסוכים לכדי אלימות מילולית ופיזית‬
                                                 ‫שלום‪.‬‬   ‫של ממש ומסתיימים בחילופי תלונות הדדיות ובמעורבות‬
                                                         ‫המשטרה‪ .‬בחלק מהמקרים‪ ,‬דיירים מכפישים זה את זה‬
‫הרשאים להגיש תביעה בפני המפקח הם בעל דירה או מי‬          ‫בקבוצות וואטסאפ של הבניין או פיזית‪ ,‬בשטחים‬
‫שמחזיק בדירה מטעמו; חוכר או חוכר משנה לתקופה‬
‫העולה על ‪ 25‬שנה וכן נציגות הבית המשותף (ועד הבית)‪.‬‬                                                   ‫המשותפים‪.‬‬

‫במקרים הבאים‪ ,‬למפקח סמכות ייחודית לדון ולהכריע‪,‬‬          ‫מכאן‪ ,‬חשוב מאוד לנהל את הסכסוך בצורה מעשית‬
‫ובכלל אלו סכסוכים הקשורים להשתתפות בעלי הדירות‬                                  ‫וחכמה ולא לפעול תחת אמוציות‪.‬‬
‫בהוצאות הדרושות לאחזקה תקינה ולניהול הבניין;‬
‫סכסוכים בין בעלי הדירות בקשר לזכויותיהם וחובותיהם‬          ‫מומלץ למצות תחילה הידברות‬
‫לפי תקנון הבית המשותף ‪ -‬המוסכם (אם ישנו)‪ ,‬או המצוי;‬        ‫עניינית מול הדייר‪/‬ים ולכנס אסיפת‬
‫סכסוכים בנוגע להרחבת דירה; סכסוכים בקשר למתקנים‬            ‫דיירים מתוך ראיה של ניהול סכסוך‬
 ‫משותפים בבניין‪ ,‬כגון‪ :‬מעלית‪ ,‬דוד שמש‪ ,‬מתקני גז וכו'‪.‬‬      ‫נכון ומושכל ולטווח ארוך‪ ,‬במקום‬
                                                           ‫הנצחתה בערכאות משפט ולפי צורך‬
‫במקרים בהם מדובר בסכסוך קיצוני‪ ,‬ניתן להוציא צווי‬           ‫לערב מגשר מנוסה או גורם שלישי‬
                      ‫הרחקה למניעת הטרדה מאיימת‪.‬‬
                                                                            ‫ניטרלי אובייקטיבי‪.‬‬
‫על פי החוק‪ ,‬הטרדה מאיימת היא בגין מעשה מטריד או‬
‫מאיים בנסיבות שבהן ישנה סבירות כי הגורם המאיים‬                                                                    ‫‪44‬‬
‫עלול לשוב ולהטריד‪ ,‬או לפגוע בכל דרך בשלוות חייו של‬

                                              ‫המוטרד‪.‬‬

                                ‫לסיכום‪:‬‬

‫סכסוכי שכנים מהווים כר משפטי תדיר בפני ערכאות‬
‫משפטיות והינו נושא מורכב ונרחב‪ ,‬הנוגע במגוון סוגיות‬

                   ‫הנובעות מעצם החיים בבית משותף‪.‬‬
‫במקרה שהתגלע סכסוך‪ ,‬מומלץ מאוד להתייעץ עם עו"ד‬
‫בקיא ומנוסה בניהול סכסוכי שכנים‪ ,‬שיבחן את הסיכויים‬

                                ‫והסיכונים של התביעה‪.‬‬
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49