Page 36 - medorledor61
P. 36

‫תנו לילדים לטעות ואל תתקנו במקומם‬                         ‫הילד נכנס לכתה‬
  ‫כדי שיתנסו ויפתחו בעצמם את‬                                    ‫חדשה ‪ -‬שנה‬
  ‫הפתרונות‪ .‬זאת הטעות הגדולה‬
                                                           ‫חדשה‪ ,‬הוא חושש‬
        ‫ביותר של ההורות במאה ה‪.21‬‬                                    ‫מכישלון‬
  ‫אנחנו מגנים יותר מידי על הילדים והם‬
  ‫הופכים ללא כשרים בבגרותם וחרדים‬                                 ‫ומהתחלות‬
                                                                     ‫חדשות‬
                           ‫באישיותם ‪.‬‬
                                                                                                            ‫מאת‪:‬‬
‫ידע מאפשר לנו גמישות וביטחון‪ .‬ככל שנדע יותר על עצמנו‬                                               ‫עופרה רוזנפלד‬
‫ועל השינויים שאנחנו רוצים להכניס לחיינו – כך תוכלו לבצע‬
‫את השינויים עליהם אנחנו חולמים בקלות ובנחישות גדולה‬       ‫ילד מגיע בתחילת השנה לכתה חדשהה‬

                                                   ‫יותר‪.‬‬  ‫ולאמכירלעיתיםאתהחבריםהחדשים‬
‫אז בדקו היטב את כל האלטרנטיבות העומדות בפניכם לפני‬        ‫לכתה‪ .‬לא יודע מי יישב לידו ואם בכלל המורה‬
‫שאתם מבצעים שינוי – כך תוכלו לבצע שינוי בצורה שלמה‬        ‫תראה אותו‪ .‬הוא המרכז של הבית בחממה של‬
                                                          ‫ההורים ובכתה מרגיש שאין מי שישמור עליו ‪.‬‬
                                             ‫וללא חשש‪.‬‬
                                                          ‫כבר הבנו שאנחנו לא מושלמים‪ ,‬אך הילדים שלנו עדיין לא‬
‫צריך לבחור להיות סבלניים‪ .‬תמיד מתוך בחירה מודעת‪ ,‬כי‬       ‫יודעים את זה‪ .‬חוויות הזמן יוצרות בנו לעיתים שינוי והכי‬
‫שינוי זה תהליך – לא מטרה‪ .‬לכן כדאי להשקיע זמן‬             ‫חשוב בגיל הצעיר שיהיה לו ליווי תומך‪ .‬הדרכת הורים נותנת‬
‫ומחשבה בתכנון השינוי – לא רק בביצועו‪ .‬הסבלנות‬
‫תמיד תשתלם‪ .‬היא תאפשר לבצע שינויים מרחיקי לכת‬                  ‫כלים להורים לתת ביטחון לילד בכל ההתחלות החדשות‪.‬‬
                                                          ‫לפעמים אנשים משתנים‪ ,‬רק שוכחים להודיע לאנשים‬
                                      ‫בקלות ובהרמוניה‪,‬‬    ‫אחרים על כך‪ .‬במצב זה הסביבה הופכת לזרה ולא מוכרת‬
‫לאחר שנערכתם לשינוי בשקט‪ ,‬בשלווה וביסודיות‪ .‬הגמישו‬
‫את העמדות שלכם כלפי שינוי‪ .‬אל תגידו "אני יודע בדיוק מה‬        ‫וילדים מחפשים את המוכר והידוע ולכן מרגישים חרדה‪.‬‬
‫יהיה"‪ ,‬אלא היפתחו לתסריטים אלטרנטיביים וחיוביים‪ ,‬למדו‬
‫את ילדכם ע"י פעילות קבועה של סיפור שיש בו כלים‬            ‫כבר בביה"ס יש ילדים רבים שיכירו את נושא חרדת מבחנים‬
‫שיפתחו מחשבה אצל הילד‪ .‬שוחחו אתו על הסיפור‪ :‬מה‬            ‫שזהו הצעד הראשון אחרי שלבי הינקות להכיר את הפחד‬
‫ראה? מה הרגיש וחשב בסיפור? ואיפה זה פוגש אותו‬             ‫מכישלון‪ .‬עם הזמן חרדה אחת מתחלפת באחרת וכבוגרים‬
                                                          ‫נשמע על חרדת ביצוע בחילופי קריירה שמא לא נצליח‬
                                   ‫בסיפור היומיומי שלו‪.‬‬   ‫בתפקיד זה או אחר‪ .‬הילדים בבית הספר יוצרים ומפתחים‬
                                                           ‫מיומנויות רגשיות שיבטיחו את מקומם בעולם של הגדולים‪.‬‬
‫בספר "אבירי המ‪.‬ל‪.‬ך" ספר הילדים והדרכת ההורים שכתבתי‬
‫מופיעים כלים רבים כדמיון‪ ,‬משחקי חשיבה‪ ,‬משחקי‬              ‫החכמה בחיים היא לא לפחד לעשות טעויות‪ .‬מרוב שאנשים‬
‫קלפים לעקוף את הפחד ולמצוא דרך חלופית ע"י‬                 ‫פוחדים וחוששים לטעות – הם מפסיקים לחיות ולחדש‪ ,‬ובמקום‬
‫פיתוח אסטרטגיה חיובית‪ .‬שיחה עם הילד מפתחת‬                 ‫זאת נצמדים אל המוכר ואל העבר‪ .‬לנוע בחופשיות מהחדש‬
‫מעבר למיומנויות רגשיות וחברתיות את התקשורת בין‬            ‫אל המוכר ומהמוכר אל החדש – יש מצב שהדבר הוא הפיך‪,‬‬
‫ההורה והילד‪ ,‬נותנת כלים לשיחה פתוחה ובריאה ומייצרת‬        ‫ולכן מותר לעשות טעויות כי כמעט תמיד ניתן לתקן אותן‬

                   ‫תאי חשיבה ורגש של ביטחון בכל מצב‪.‬‬                                                      ‫בדיעבד‪.‬‬

  ‫שחררו את הישן מחייכם בכל דרך‬                                                                                     ‫‪36‬‬
  ‫אפשרית‪ .‬זרקו חפצים ישנים‪ ,‬בגדים‬
  ‫בלויים ודברים לא נחוצים‪ .‬אל תפחדו‪.‬‬
  ‫עשו זאת מכל הלב‪ .‬ככל שתפנו יותר‬

     ‫מקום – כך החדש יכנס לסדר היום‪.‬‬
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41