Page 5 - medorledor20
P. 5
יענקל'ה טל סופר מאושר
מאת :יונתן פרנקל
כשהוא מדבר ,הידים שלו מדברות יחד איתו וכל שפת הגוף ם יש לכם ילדים בגיל הגן ובית הספר היסודי,א
שלו משתתפת בשיחה.
ועדין לא נתקלתם בסופר הילדים יענקל'ה טל -
מה הסוד ,איך כותבים ספר ילדים ? כדאי מאוד שתכירו את התופעה.
"מה שחשוב לי הוא שיהיה ערך מוסף חברתי לספרים שלי" על גבי כרטיס הביקור שלו כתוב "סופר מאושר לילדים" -
,הוא עונה" ,אומץ לב ,חברות ,נאמנות ,הרפתקנות ,ידידות. מה שיוסבר בהמשך ,ובכלל נראה שטל הוא קצת יוצא דופן
בסדרה "מסעות בשמים" יש שלושה ספרים .בכל ספר יש
אלמנטים של זהירות בדרכים .בחרתי כמה תמרורים וסימני בנוף סופרי הילדים.
כששואלים אותו "מה שלומך" ,הוא יענה תמיד ב'-כל יום
הורייה הנראים לי חשובים מתוך כ 300 -הקיימים.
בספר הראשון מצויים תמרורים ,בשני רמזורים ובשלישי כללי יותר טוב'" .אני חי על פי המשפט הזה" ,הוא מסביר.
עד שפרש עבד לפרנסתו בחברות ביטוח בתפקידי ניהול,
אכיפה נכונה ושמירת מרחק. הדרכה ושיווק .הדבר הראשון שעשה ביום שפרש בגיל
"שואלים אותי' :זה אתה שכתבת ספרים על זהירות בדרכים' ,66הוא קעקוע של שחף על כתפו הימנית .הוא עשה זאת
לא .כתבתי ספרים על הרפתקאות ,שבתוכם יש אלמנט של בעקבות אמרתו של השחף בספר ג'ונתן ליווינגסטון השחף
מאת ריצ'רד באך" :השחף המגביה עוף הוא זה המרחיק
נושא זהירות בדרכים .זה הבידול". ראות" – המשפט הזה שאומר השחף ,הוא זה שגרם לטל
"הרעיון לכתיבת שלושת הספרים הראשונים בסדרת "מסעות לקעקע את כתפו .הספר שיצא בתחילת שנות השבעים,
בשמים" הייתה לחנך ילדים בגיל הרך להסתכל על הכביש השפיע עליו מאוד" .בשבילי זה מסמל את פתיחתו של
בעיניים של נהג פעיל ,להיות מורה הדרך של ההורים שלהם
העולם החדש" ,הוא אומר.
והמצפון של ההורים שלהם. ואמנם בוקר אחד ,הוא יצא לחקור עננים" .כיצד אני יכול
"מאוד קל לקלוט רעיונות ברגע שמכניסים אותם לראש דרך לכתוב סיפורים המתרחשים בשמים מבלי לרחף בין העננים
חרוזים" .הוא לא מספיק לסיים את המשפט וכבר נותן דוגמא: ?" אמר ,ויצא לרחף במצנח רחיפה .אגב -מדובר בברנש בן
'מיקימהו ואליהו יחד תחת מטריה ,כך הגשם לא נורא הוא ,אך
שימעו נה מה קרה.,.באה הרוח ותפוח את הזוג העיפה חיש, .74
יש לו הגדרה משלו למילה "פרישה"" :השתחררתי מהחובה
מיזה עף שם בלי לנוח התפלא שעל כל איש'. לעבוד לפרנסתי" ,כך הוא מגדיר את המצב .זהו האיש
"פעם כשהייתי בן 6למדתי את השיר הזה ,של שלונסקי" ומייד שכמעט כל דבר שמדברים איתו עליו ,מעלה איזו אסוציאציה
הוא מתחיל בציטוט שיר מתוך "שירת הים " של יהודה הלוי
שלמד בתיכון' :המו גלים ברוץ גלגלים ועבים קלים על פני או תיאור דמיוני.
ובכלל ,נראה שכאשר הוא נמצא בדרך ממקום למקום -הוא
הים' ....הוא מדבר על החרוזים כעל מוסיקה. נהנה יותר מהדרך ואינו מוטרד אם הדרך ארוכה ,או אם
יהייה עיכוב.
במציאות התזזיתית של ימינו ,שבה אני ורבים שכמותי,
זקוקים למכשיר הנייד כדי "להעביר את הזמן" כשאנחנו לבד
יכולת זו אינה מובנת מאילה.
מגזין מדור לדור 5