Page 35 - medorledor145
P. 35

‫מגזין מדור לדור‬                                                                                       ‫מחפשים אהבה‬

                           ‫שיטת טיפול פורצת דרך‬                                    ‫בגיל בו רבים בוחרים להאט את הקצב יואב‬
                                                                                   ‫יהלום בן ה‪ 74-‬החל דווקא להאיץ‪ .‬לאחר מאות‬
                  ‫"דימוייםבמסעהחיים"ספרה שלד"ר‪ ‬דליהמאיר‬                            ‫מפגשים עם נשים בחיפוש אחר זוגיות מאוחרת‬
                  ‫‪ -‬מטפלת באמצעות אומנות פלסטית ומדריכה‬                            ‫מצא את עצמו יואב בעמדה מפתיעה‪ :‬לא ככובש‬
                  ‫בכירה ‪ -‬הוא ספר עיון חשוב ומעניין המתאר את‬                       ‫ולא כנכבש‪ ,‬אלא כמספר הסיפורים שלהן‪ .‬ספרו‬
                  ‫שיטת "דמיון ביצירה"‪ ,‬שיטת טיפול פורצת דרך‬                        ‫"שש מאות דייטים עם נשים" הוא אוסף מיוחד‬
                  ‫המגלמת במהותה התייחסות שונה להערכה‬                               ‫של ‪ 40‬סיפורים אמיתיים‪ ,‬חושפניים ואנושיים‬
                  ‫ולאבחון של מטופלים‪ .‬הספר נכתב בעקבות‬                             ‫שנולדו מחיפוש אישי אחר אהבה‪ .‬תקראו על‬
                  ‫שנות עבודה רבות ביחידה לקידום נוער בתל‪-‬‬        ‫האישה שגילתה שבעלה הקים משפחה סודית‪ ,‬על מטופלת שהייתה‬
‫אביב כקרימינולוגית וכחלוצה בטיפול בהבעה ביצירה‪ .‬במפגש עם‬         ‫קורבן של מניפולציה מינית ועל חוויות מטלטלות כמו פציעות‪ ,‬בגידות‪,‬‬
‫בני הנוער שנפלטו מכל המסגרות היא מצאה פער משמעותי בין‬            ‫אהבות שלא מתממשות ועל נפילות שהן מטאפוריות וגשמיות כאחת‪.‬‬
‫התרשמותה מהנערים לבין ההערכות והאבחונים שנערכו להם‬               ‫הוא כתב גם על אהבות ראשונות ועל הנשים ששברו את ליבו‪ .‬כל‬
‫במסגרות הפורמליות‪ .‬לאור הפער העצום והרצון לסייע‪ ,‬היא פיתחה‬       ‫סיפור בספר הוא סיפור בפני עצמו‪ ,‬אך כולם יחד יוצרים מארג רגיש‬
‫את שיטתה הייחודית‪ .‬השיטה משמשת להערכה ולטיפול כאחד‪ .‬היא‬          ‫של תקופה‪ ,‬מגדר‪ ,‬בדידות אנושית ואומץ לחשוף פצעים ישנים‪ .‬בספר‬
‫משלבת בין דמיון מודרך‪ ,‬דימויים‪ ,‬עבודה יצירתית באומנות פלסטית‬     ‫מציע יואב נקודת מבט נדירה‪ :‬גבר בעשור השביעי לחייו שבחר לא‬
‫ועיבוד מילולי‪ .‬השיטה מאפשרת לראות את הפוטנציאל האישי הייחודי‬     ‫לכתוב על עצמו‪ ,‬אלא להישאר בצד כצופה‪ ,‬כעד‪ ,‬כמתעד‪ .‬כל מי שיקרא‬
‫הטמון בכל מטופל‪ ,‬את הכוחות והיכולות‪ ,‬הקשיים והמצוקות‪ .‬בחלק‬       ‫את סיפוריו יגלה שמאחורי כל "עוד דייט כושל" מסתתרת אישה בעלת‬
‫הראשון מתוארים בקצרה הרקע התיאורטי של השיטה ומהותה; החלק‬         ‫עבר‪ ,‬כאב‪ ,‬חלום או סוד כמוס ודווקא הפשטות‪ ,‬האוזן הקשבת‪ ,‬הרישום‬
‫השני עוסק בהיבטים המעשיים של העבודה בדמיון ביצירה תוך כדי‬        ‫הלא מתיימר‪ ,‬הסגנון הישיר הם שהופכים את החוויה לעמוקה כל כך‪.‬‬
‫התמקדות בחמישה דימויים‪ ,‬אשר בכל אחד מהם מתקבלת נקודת‬
‫מבט חדשה של התצרף האנושי על כל גווניו‪ ,‬אשר לא היו נגלים בדרך‬                                        ‫(הוצאת אוריון‪ 166 ,‬עמודים)‬
‫אחרת‪ .‬בחלק השלישי 'דימויים ותמונת עתיד בראי הזמן' מוצגים‬
‫ראיונות חוזרים שקיימה לאחר כמה שנים עם מטופלים לשעבר‪.‬‬                                  ‫מורה נבוכים לתורת הרמב"ם‬

                                 ‫(הוצאת רסלינג‪ 239 ,‬עמודים)‬                         ‫"מהקיבוץ אל הרמב"ם" שכתב רון מיאדובסקי‬
                                                                                    ‫הוא ספר הגות בשפה עממית על פרשות‬
                           ‫אומץ‪ ,‬גבורה‪ ,‬אהבה ופחד‬                                   ‫השבוע שנכתב אחרי שנים רבות של קריאה‬
                                                                                    ‫בכתבי הרמב"ם‪ ,‬בעיקר במורה נבוכים‪ .‬הספר‬
                  ‫"אל קורטיז'ו (החצר)" מאת אתי כהן זמל הוא‬                          ‫עוסק בענייני דת ומדע‪ ,‬בהשגחה‪ ,‬בנבואה‪,‬‬
                  ‫סאגה משפחתית ואישית מרגשת מבוססת‬                                  ‫בחינוך‪ ,‬במוסר‪ ,‬בחירות‪ ,‬במצוות‪ ,‬באהבת‬
                  ‫על מאורעות אמיתיים‪ ,‬ששוזרת בתוכה‬                                  ‫ישראל‪ ,‬במלחמות אחים ובנושאים אחרים‪.‬‬
                  ‫היסטוריה‪ ,‬תרבות ומאבקי הישרדות של נשים‬                            ‫רון נוגע בספר בשאלות רגישות וכואבות‬
                  ‫ושל משפחות בקהילות היהודיות של המזרח‬           ‫כמו משברי זהות‪ ,‬מלחמות אחים‪ ,‬מערכת החינוך‪ ,‬הפילוגים בציבור‬
                  ‫התיכון במאה ה‪ ,20-‬והוא עוקב אחר קורותיה‬        ‫הישראלי והכמיהה לאור רוחני‪-‬מוסרי שישיב לתורה את מקומה‬
                  ‫של משפחה לאורך מאה שנה וחמישה דורות‪.‬‬           ‫האוניברסלי והמרפא‪ .‬לא עוד רק ספר חוקים או זהות שבטית‪ ,‬אלא‬
                  ‫סיפור לא ייאמן על אומץ‪ ,‬על גבורה‪ ,‬על געגועים‪,‬‬  ‫תורה שמבקשת לאחות‪ ,‬לחדש ולכוון את האנושות כולה‪ .‬רון עובר‬
‫על חמלה‪ ,‬על אהבה ועל פחד‪ .‬העלילה מתחילה באיזמיר שבטורקיה‬         ‫בספר על פרשות השבוע ומציע קריאה שונה ‪ -‬דרך עיניו של הרמב"ם‪.‬‬
‫בשנת ‪ 1947‬בחצר משותפת ("הקורטיז'ו") בה חיו יחד כמה משפחות‪.‬‬       ‫הוא מדגיש את העקרונות שהרמב"ם כתב ומנסה להאיר את אירועי‬
‫במרכז העלילה נמצאת ג'ויה‪ ,‬צעירה שגדלה בבית קשה עם אם‬             ‫המקרא באור אחר‪ ,‬עמוק יותר‪ ,‬מחובר לשכל ולמוסר‪ .‬רון עוסק ברעיונות‬
‫אנוכית‪ .‬היא חולמת על חיים יותר עצמאיים ויותר טובים לצד אהובה‬     ‫הגדולים‪ .‬לוקח כל פרשה ומנסה לראות מה היה אומר הרמב"ם על זה‪.‬‬
‫אלברטו שגדל כיתום אצל סבתו‪ .‬הקשר ביניהם נקטע כשהוא גויס‬          ‫יש בספר גם מאמרים שעוסקים בסוגיות כמו מהות התפילה‪ ,‬לימוד‬
‫לצבא הטורקי והיא נותרה לבדה במאבק לפרנס את עצמה ואת אימה‬         ‫תורה‪ ,‬בעיות בסגירות הישיבה‪ .‬מיועד גם למי שמרגיש שהתשובות‬
‫בעבודות ניקיון ותפירה כשהיא מתמודדת עם ניצול‪ ,‬עוני ורעב‪ .‬אתי‬     ‫הרגילות לא מספקות אותו‪ ,‬למי שרוצה להבין באמצעות פרקי התורה‬
‫לא מהססת לחשוף בספרה גם את הכאב וגם את החסד‪ -‬את הרגעים‬           ‫ושאלות החיים איך דברי הרמב"ם שחי במאה ה‪ 12-‬מתאימים לנו גם‬
‫בהם הכול נראה אבוד ואת הרגעים בהם המזל הקטן או מעשה חסד‬
‫של זר שינו חיים שלמים‪ .‬היא מצליחה לשמר את האותנטיות של‬                                      ‫היום‪( .‬הוצאת ספרי ניב‪ 489 ,‬עמודים)‬
‫השפה ושל התקופה כשהיא מפנה מקום לקולות של הדמויות כפי‬
                ‫שנחרתו בזיכרונה‪( .‬הוצאת ספרי ניב‪ 293 ,‬עמודים)‬

‫גיליון ‪35 145‬‬
   30   31   32   33   34   35   36