Page 9 - medorledor124
P. 9

‫מגזין מדור לדור‬

‫קוראים‪ ,‬שמטרתו לגרום איזו שהיא השפעה עליהם‪ ,‬וביניהם‬          ‫לסיפור שצץ במוחו של הכותב‪ ,‬עליו לשאול שאלה מהותית –‬
‫כמובן הערכים‪ .‬אלה הם אותם המרכיבים שהזכיר כבר בספרו‬
‫על תורת הנאום (ספרו בשם "ריטוריקה") – האתוס‪ ,‬הפאתוס‬           ‫מהו הרעיון המרכזי או הרעיונות המרכזיים‬
                                                              ‫שאני ככותב רוצה להעביר באמצעות הסיפור‬
                                                  ‫והלוגוס‪.‬‬    ‫ומה הערך‪ ,‬או הערכים שהקורא אמור לקבל‬
                                                              ‫מהיצירה‪ .‬זו שאלה מרכזית – כי ללא תשובה‬
‫האתוס – ערך‪ ,‬מכאן באה המילה – אתיקה‪ .‬הסיפור צריך להיות‬        ‫ברורה על שאלה זו‪ ,‬לסיפור לא יהיה עמוד‬
                                           ‫אמין ולתת ערך‪.‬‬     ‫שדרה מגובש‪ ,‬העלילה תתפזר לכול עבר‬

‫הפאתוס – לעורר רגש אצל השומעים והקוראים‪ ,‬ויש אמצעים‬                                  ‫והקורא ילך לאיבוד‪.‬‬
                  ‫ספרותיים רבים שיכולים לשמש למטרה זו‪.‬‬
                                                            ‫יש להניח שללא תשובה ברורה על שאלה זו‪ ,‬עוד לפני שהסיפור‬
‫הלוגוס – לוגיקה – היגיון‪ .‬הסיפור אמור להתפתח בצורה הגיונית‬  ‫יגיע לקורא‪ ,‬כבר הכותב בעצמו ילך לאיבוד תוך כדי הכתיבה‬
‫‪ -‬התחלה‪ ,‬אמצע וסוף ‪ -‬ואריסטו מרחיב על כך את הדיבור‬
                                                                                                   ‫ולא יצליח להשלימו‪.‬‬
                                    ‫בספרו על ה"פואטיקה"‪.‬‬
                                                            ‫לערכתי‪ ,‬רק לאחר מתן תשובה ברורה על מהו הרעיון המרכזי‪/‬‬
‫הבאתי כאן את תפיסתו של אריסטו בנושא זה‪ ,‬כיוון שעד היום‬      ‫הרעיונות המרכזיים ומהו הערך או הערכים שהכותב רוצה‬
‫אנו משתמשים במושגים הספרותיים שלו מתוך ה"פואטיקה"‪,‬‬          ‫להעביר‪ ,‬הוא יכול לגשת למלאכת הבנייה של העלילה‪ ,‬הדמויות‬
                                                            ‫וכו' כאשר אלה משקפים בדרך סיפורית את הרעיונות והערכים‬
      ‫כולל המבנה הבסיסי הקלאסי של כל סיפור שיוצר עניין‪.‬‬
                                                                                                               ‫האלה‪.‬‬
‫לאור הדיון שהוצג במאמר זה‪ ,‬ניתן לראות שיש קשר ישיר‬
‫בין כתיבת סיפורים לערכים וחשוב מאוד שהכותב יגדיר‬            ‫אין זה אומר שלא יתכנו שינויים לגבי זה תוך כדי תהליך‬
‫לעצמו מהם הערכים שהוא רוצה שיעברו באמצעות‬                   ‫הכתיבה והתפתחות העלילה‪ ,‬כולל התפתחות הדמויות במהלך‬
‫סיפורו לקוראים‪ ,‬כדי שלסיפור יהיה עמוד שדרה מגובש‬            ‫הדרך (שהרי גם להן לעיתים יש מה להגיד באופן עצמאי)‪ .‬יחד‬
                                                            ‫עם זאת‪ ,‬לכותב צריך להיות ברור מאיזו נקודה הוא מתחיל את‬
                                ‫שיצור עניין וייתן ערך‪.‬‬      ‫הסיפור ולאן הוא רוצה להגיע‪ ,‬כולל הערכים שהוא רוצה‬

‫קטי פישר – סופרת‪ ,‬כתיבה יוצרת‪ ,‬עריכה ספרותית וליווי‬                                                   ‫להעביר לקוראיו‪.‬‬

                       ‫ספרותי פרטני‪.‬‬                        ‫מתוך ניסיוני כעורכת ספרותית ומלווה כותבים בתהליכי‬
                                                            ‫כתיבה‪ ,‬ידוע לי שיש לא מעט כותבים שמתקשים בכך‪ .‬זה‬
           ‫על המומחית‬  ‫‪[email protected] 052-3836231‬‬          ‫בדיוק המקום של עורך ספרותי‪ ,‬או עורכת ספרותית – לעזור‬
                                                            ‫לכותב לגבש את אותם הרעיונות והערכים‪ .‬אי לכך‪ ,‬מומלץ‬
‫סרוק אותי‬                                                   ‫להשתמש בשירותם לא רק לאחר סיום תהליך הכתיבה‪ ,‬אלא‬

‫‪9‬‬                                                                                                        ‫עוד במהלכה‪.‬‬

                                                            ‫לחיזוק דבריי בדבר חשיבותם של הערכים והקשר שלהם‬
                                                            ‫לכתיבת הסיפורים‪ ,‬אני מוצאת לנכון להזכיר כאן שכבר‬
                                                            ‫אריסטו – פילוסוף מהמאה הרביעית לפני הספירה‪ ,‬ציין את‬
                                                            ‫חשיבותם של ערכים בבנייה של סיפורים‪ .‬לטענתו‪ ,‬גם בסיפור‬
                                                            ‫שיוצר עניין צריכים להיות שלושת המרכיבים הבסיסיים‬
                                                            ‫שאמורים להימצא בכול טקסט המופנה אל קהל שומעים‪ ,‬או‬

                                                                                                              ‫גיליון ‪124‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14